Sprawa C-179/24 P: Odwołanie od wyroku Sądu (piąta izba w składzie powiększonym) wydanego w dniu 20 grudnia 2023 r. w sprawie T-65/21, enercity AG/Komisja Europejska, wniesione w dniu 1 marca 2024 r. przez enercity AG

Odwołanie od wyroku Sądu (piąta izba w składzie powiększonym) wydanego w dniu 20 grudnia 2023 r. w sprawie T-65/21, enercity AG/Komisja Europejska, wniesione w dniu 1 marca 2024 r. przez enercity AG
(Sprawa C-179/24 P)

(C/2024/2750)

Język postępowania: niemiecki

(Dz.U.UE C z dnia 29 kwietnia 2024 r.)

Strony

Wnosząca odwołanie: enercity AG (przedstawiciel: C. Schalast, Rechtsanwalt)

Druga strona postępowania: Komisja Europejska, E.ON SE, RWE AG

Żądania wnoszącej odwołanie

Wnosząca odwołanie zwraca się do Trybunału o:

- uchylenie wyroku Sądu z dnia 20 grudnia 2023 r., enercity/Komisja (T-65/21) i stwierdzenie nieważności spornej decyzji Komisji Europejskiej;

- tytułem żądania ewentualnego, uchylenie zaskarżonego wyroku i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania przez Sąd;

- obciążenie Komisji kosztami postępowania w obu instancjach.

Zarzuty i główne argumenty

Odwołanie opiera się na pięciu zarzutach.

Po pierwsze, co się tyczy rozdzielenia przeprowadzonej przez RWE i E.ON operacji całościowej, Sąd dokonał błędnej wykładni art. 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 1  ze względu na to, iż oparł się on wyłącznie na skonsolidowanym obwieszczeniu Komisji dotyczącym kwestii jurysdykcyjnych 2  i pominął zarówno wyrok "Cementbouw" 3 , jak i motyw 20 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Sąd naruszył w ten sposób zasady hierarchii przepisów, pierwszeństwa przepisów ustawowych oraz podziału władz.

Po drugie, w swoim orzeczeniu Sąd nie zbadał kwestii, czy porozumienie demarkacyjne w sprawie podziału rynków, zawarte przez uczestniczące w połączeniu przedsiębiorstwa, na mocy którego RWE koncentruje się wyłącznie na rynku produkcji, a E.ON wyłącznie na rynku dystrybucji, stanowi naruszenie prawa antymonopolowego w rozumieniu art. 101 TFUE. W tym względzie Sąd nie uwzględnił w szczególności okoliczności, że art. 21 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw nie wyklucza stosowania prawa pierwotnego takiego jak art. 101 TFUE. Sąd nie zbadał zatem wszystkich istotnych aspektów i w konsekwencji wydał decyzję naruszającą prawo.

Po trzecie, Sąd błędnie przyjął założenie, że Komisja prawidłowo przeanalizowała swą bazę danych. Tym samym Sąd nie wziął pod uwagę faktu, że badanie rynku wykorzystane przez Komisję nie stanowi odpowiedniej bazy danych. Okoliczności, w których przeprowadzono badanie rynku wzbudzają poważne wątpliwości co do wiarygodności informacji dostarczonych przez ankietowane przedsiębiorstwa. Ponadto wyniki badania rynku nie są jednoznaczne i nie potwierdzają wniosku sformułowanego przez Komisję. Natomiast przedstawione przez wnoszącą odwołanie ekspertyzy, które wykazują oczywiste błędy w ocenie popełnione przez Komisję, zostały niesłusznie pominięte przez Sąd ze względu na to, iż Sąd przyjął błędne pod względem prawnym założenie, że zawierają one dane pochodzące z okresu po wydaniu decyzji zezwalającej na połączenie.

Po czwarte, Sąd nie ocenił prawidłowo wytyczenia rynku w odniesieniu do handlu detalicznego energią elektryczną. Doszedł on do błędnego wniosku, że nie istniała konkurencja między dostawcami podstawowymi a podmiotami oferującymi umowy specjalne i że w związku z tym należało przyjąć, że istnieją faktycznie odrębne rynki. W swojej ocenie Sąd nie uwzględnił istotnych argumentów wnoszącej odwołanie i w konsekwencji pominął oczywiste błędy w ocenie popełnione przez Komisję.

Wreszcie, po piąte, Sąd nie ocenił prawidłowo potencjalnej presji konkurencyjnej. Nie wziął on pod uwagę istnienia między łączącymi się przedsiębiorstwami potencjalnej konkurencji, która w każdej chwili może przekształcić się w rzeczywistą konkurencję. Założenie Sądu, że łączące się przedsiębiorstwa nie były bliskimi konkurentami, jest zatem błędne.

1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw) (Dz.U. 2004, L 24, s. 1).
2 Skonsolidowane obwieszczenie Komisji dotyczące kwestii jurysdykcyjnych na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. 2008, C 95, s. 1; sprostowanie Dz.U 2009, C 43, s. 10).
3 Wyrok z dnia 23 lutego 2006 r., Cementbouw Handel & Industrie/Komisja, T-282/02, EU:T:2006:64.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.2750

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-179/24 P: Odwołanie od wyroku Sądu (piąta izba w składzie powiększonym) wydanego w dniu 20 grudnia 2023 r. w sprawie T-65/21, enercity AG/Komisja Europejska, wniesione w dniu 1 marca 2024 r. przez enercity AG
Data aktu: 29/04/2024
Data ogłoszenia: 29/04/2024