Sprawa T-116/24: Skarga wniesiona w dniu 26 lutego 2024 r. - DZ Bank/SRB

Skarga wniesiona w dniu 26 lutego 2024 r. - DZ Bank/SRB
(Sprawa T-116/24)

(C/2024/2458)

Język postępowania: niemiecki

(Dz.U.UE C z dnia 8 kwietnia 2024 r.)

Strony

Strona skarżąca: DZ Bank AG Deutsche Zentral-Genossenschaftsbank, Frankfurt am Main (Frankfurt am Main, Niemcy) (przedstawiciele: H. Berger, M. Weber i D. Schoo, Rechtsanwälte)

Strona pozwana: Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- zmianę ostatecznej decyzji Komisji odwoławczej Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji z dnia 15 grudnia 2023 r. w połączonych sprawach odwoławczych 2/2023 i 3/2023 w ten sposób, że sprawa zostanie przekazana do ponownego rozpatrzenia przez Jednolitą Radę ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji;

- pomocniczo, stwierdzenie nieważności ostatecznej decyzji Komisji odwoławczej Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji z dnia 15 grudnia 2023 r. w połączonych sprawach odwoławczych 2/2023 i 3/2023;

- obciążenie SRB kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi siedem zarzutów.

1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia przez ostateczną decyzję art. 85 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 1 , jako że wbrew temu przepisowi odrzucono w niej odwołanie w sprawie 3/2023 jako niedopuszczalne.

2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia przez ostateczną decyzję art. 81 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 w związku z art. 3 rozporządzenia nr 1 2  ze względu na błędne oddalenie pierwszego zarzutu odwołania w sprawie odwoławczej 2/2023 w odniesieniu do naruszenia przez wspólną decyzję wyboru przez skarżącą języka niemieckiego.

3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia przez ostateczną decyzję art. 12d ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 i art. 296 ust. 2 TFUE, jako że w ramach badania drugiego zarzutu odwołania w sprawie odwoławczej 2/2023 opiera się ona na błędnej ocenie prawnej, zgodnie z którą wspólna decyzja zawiera kompletne i wystarczająco szczegółowe i konkretne uzasadnienie ustalenia poziomu MREL 3  LRE 4  i wymogu podporządkowania.

4. Zarzut czwarty dotyczący naruszenia przez ostateczną decyzję art. 12d ust. 3 akapit 4 w związku z art. 27 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 oraz art. 12c ust. 4 zdanie pierwsze rozporządzenia (UE) nr 806/2014, jako że opiera się ona na błędnej ocenie, zgodnie z którą zobowiązania pass-through należy uznać za część łącznych zobowiązań i funduszy własnych w rozumieniu tych przepisów.

5. Zarzut piąty dotyczący naruszenia przez ostateczną decyzję art. 12d ust. 3 pkt 4 rozporządzenia (UE) nr 806/2014, jako że nie uwzględniono w niej zakresu uprawnień dyskrecjonalnych dostępnych na podstawie tego przepisu oraz ciężaru dowodu spoczywającego na skarżącej w kontekście podnoszenia oczywistych błędów w ocenie i istnienia oczywistego błędu w ocenie popełnionego przez SRB.

6. Zarzut szósty dotyczący naruszenia przez ostateczną decyzję art. 12c ust. 4 zdanie drugie rozporządzenia (UE) nr 806/2014, jako że nie uwzględniono w niej oczywistych błędów w ocenie popełnionych przez SRB przy określaniu wymogu podporządkowania wobec skarżącej.

7. Zarzut siódmy, podniesiony tytułem pomocniczym, dotyczący naruszenia przez art. 12d ust. 3 akapit 4 w związku z art. 27 ust. 7 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 806/2014 i art. 12c ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 prawa wyższego rzędu (art. 16, 17, 20 i 52 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej 5 ) w zakresie, w jakim zobowiązania z tytułu skierowanych pożyczek preferencyjnych stanowią część łącznych zobowiązań, w tym funduszy własnych, przy określaniu minimalnego wymogu w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych, a SRB nie ma swobody uznania w zakresie ich nieuwzględnienia.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 z dnia 15 lipca 2014 r. ustanawiające jednolite zasady i jednolitą procedurę restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowych i niektórych firm inwestycyjnych w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 (Dz.U. 2014, L 225, s. 1).
2 Rozporządzenie nr 1 w sprawie określenia systemu językowego Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej (Dz.U. 1958, 17, s. 385).
3 Minimalny wymóg w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych.
4 Miara wskaźnika dźwigni.
5 Dz.U. 2012, C 326, s. 391.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024