Pomoc państwa SA.101557 (2024/C) (ex 2023/NN) - FrancjaObsługa połączeń morskich z Korsyką (2023-2030)
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(C/2024/2266)
(Dz.U.UE C z dnia 22 marca 2024 r.)
Pismem z 23 lutego 2024 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na kolejnych stronach, Komisja powiadomiła Francję o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego pięciu umów o przekazaniu obowiązku świadczenia usług publicznych w zakresie transportu morskiego towarów i pasażerów między Francją kontynentalną a Korsyką na lata 2023-2030 ("środki").
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków pomocy, w odniesieniu do których Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Greffe
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Stateaidgreffe@ec.europa.eu
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom Francji. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie klauzulą poufności ich tożsamości lub jakiejkolwiek części przedstawionych uwag.
Procedura:
27 grudnia 2022 r. Francja zgłosiła środki Komisji. Francja poinformowała następnie Komisję, że środki te są wdrażane od 1 stycznia 2023 r., czyli przed podjęciem przez Komisję decyzji w sprawie ich zgodności z rynkiem wewnętrznym. Środki te stanowią w związku z tym pomoc niezgodną z prawem.
Opis środków, w odniesieniu do których Komisja wszczyna postępowanie:
Uchwałą nr 22/050 zgromadzenia Korsyki z 28 kwietnia 2022 r. wspólnota Korsyki podjęła decyzję o zastosowaniu pięciu umów o przekazaniu obowiązku świadczenia usług publicznych w zakresie transportu morskiego towarów i pasażerów między Francją kontynentalną a Korsyką, z przydziałem "według trasy" (tj. umów zwanych dalej "umowami o zlecenie świadczenia usługi publicznej na lata 2023-2030"). Linie te łączą port w Marsylii z portami Ajaccio (część 1), Bastia (część 2), Porto-Vecchio (część 3), Propriano (część 4) i L'Île-Rousse (część 5). Okres obowiązywania umów wynosi 7 lat, z możliwością przedłużenia o maksymalnie 12 dodatkowych miesięcy, tj. maksymalnie 8 lat, od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2030 r.
Uchwałą nr 22/188 z 20 grudnia 2022 r. zgromadzenie Korsyki zatwierdziło wybór Groupement Corsica Linea - La Mérionale dla części 1, Corsica Linea dla części 2, 4 i 5 oraz La Mérionale dla części 3. Wszyscy ci zleceniobiorcy są przedsiębiorstwami żeglugowymi.
Zgodnie z tymi umowami urząd transportu Korsyki wypłaca zleceniobiorcom rekompensatę finansową z tytułu wykonania zobowiązań do świadczenia usług publicznych.
Łączna kwota tej rekompensaty za lata 2023-2030 wynosi:
- 245,9 mln EUR za część 1 (Ajaccio) (średnia roczna: 30,7 mln EUR),
- 251,1 mln EUR za część 2 (Bastia) (średnia roczna: 31,4 mln EUR),
- 132,2 mln EUR za część 3 (Porto-Vecchio) (średnia roczna: 16,5 mln EUR),
- 122,6 mln EUR za część 4 (Propriano) (średnia roczna: 15,3 mln EUR),
- 101,8 mln EUR za część 5 (L'Ile-Rousse) (średnia roczna: 12,7 mln EUR),
- łącznie 853,6 mln EUR za wszystkie części zamówienia (średnia roczna: 106,6 mln EUR).
Ocena środków pomocy:
Po przeanalizowaniu dostępnych jej informacji Komisja uważa, że konieczne jest wszczęcie formalnego postępowania wyjaśniającego w celu zbadania zgodności środków z obowiązującymi zasadami pomocy państwa.
Na obecnym etapie Komisja uważa, że rekompensata przyznana zleceniobiorcom na podstawie umów o zlecenie świadczenia usługi publicznej na lata 2023-2030 stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE.
Komisja oceniła zgodność środków z rynkiem wewnętrznym w świetle art. 106 ust. 2 TFUE, a w szczególności szczegółowych zasad jego stosowania, określonych w zasadach ramowych UOIG (komunikat Komisji - zasady ramowe Unii Europejskiej dotyczące pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych (2011), Dz.U. C 8 z 11.1.2012).
Komisja wstępnie uważa, że konieczne są dodatkowe informacje, aby stwierdzić, czy środki spełniają warunki określone w zasadach ramowych UOIG, w szczególności:
- definicja zakresu umowy o zlecenie świadczenia usługi publicznej na lata 2023-2030 w odniesieniu do ładunków holowanych (w tym przenośników) nie wydaje się na tym etapie wystarczająco uzasadniona (pkt 2.2 zasad ramowych UOIG);
- na obecnym etapie wydaje się, że wielkość zobowiązań z tytułu świadczenia usług publicznych w odniesieniu do transportu towarowego przewidziana w umowach o zlecenie świadczenia usługi publicznej na lata 2023-2030 nie jest wystarczająco uzasadniona (pkt 2.2 zasad ramowych UOIG).
Władze francuskie nie przedstawiły ponadto na tym etapie wszystkich niezbędnych wyjaśnień, aby stwierdzić, że umowy o zlecenie świadczenia usługi publicznej na lata 2023-2030 są zgodne z unijnymi przepisami dotyczącymi zamówień publicznych (pkt 2.6 zasad ramowych UOIG).
Zgodnie z art. 16 rozporządzenia Rady (UE) 2015/1589 wszelka niezgodna z prawem pomoc będzie mogła podlegać odzyskaniu od beneficjenta.
grafika