Sprawa T-1189/23: Skarga wniesiona w dniu 24 grudnia 2023 r. - ID Parti/ Urząd ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych

Skarga wniesiona w dniu 24 grudnia 2023 r. - ID Parti/ Urząd ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych
(Sprawa T-1189/23)

(C/2024/2166)

Język postępowania: francuski

(Dz.U.UE C z dnia 25 marca 2024 r.)

Strony

Strona skarżąca: Identité et Démocratie Parti (ID Parti) (przedstawiciel: F.P. Vos, adwokat)

Strona pozwana: Urząd ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie niezgodności z prawem art. 6 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014;

- w konsekwencji stwierdzenie nieważności decyzji z dnia 26 lipca 2021 r. w sprawie wyboru dyrektora Urzędu;

- stwierdzenie nieważności decyzji Urzędu ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych z dnia 25 października 2023 r., doręczonej w dniu 26 października 2023 r. i wydanej na mocy art. 27 ust. 2 lit. a) ppkt (vi) rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014, którą na Identité et Démocratie Parti nałożono karę finansową;

- zasądzenie od strony pozwanej na rzecz strony skarżącej kwoty 55 000 EUR tytułem naprawienia wyrządzonej szkody;

- zasądzenie od strony pozwanej na rzecz strony skarżącej kwoty 3 000 EUR na podstawie art. 87 i nast. regulaminu postępowania przed Sądem.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi jedenaście zarzutów.

1. Zarzut pierwszy dotyczący braku uzasadnienia. Uzasadnienie decyzji jest wewnętrznie sprzeczne w zakresie, w jakim Urząd utrzymuje, że informacje powinny były zostać jej przekazane, przy jednoczesnym podkreśleniu, że te same informacje zostały jej przekazane, co jest równoznaczne z brakiem uzasadnienia.

2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia prawa do bycia wysłuchanym. Postępowanie nie ma charakteru kontradyktoryjnego, ponieważ skarżąca nie mogła przedstawić uwag ustnych podczas formalnego przesłuchania.

3. Zarzut trzeci dotyczący niezgodności z prawem art. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1141/2014 z dnia 22 października 2014 r. w sprawie statutu i finansowania europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych w zakresie procedury mianowania dyrektora Urzędu oraz naruszenia zasady bezstronności i zasady dobrej administracji.

4. Zarzut czwarty dotyczący naruszenia zasad postępowania dochodzeniowego. Wszczęcie dochodzenia, które doprowadziło do przyjęcia spornej decyzji nastąpiło bez obiektywnego i ważnego powodu i naruszyło przepisy art. 4 wspomnianego rozporządzenia, ponieważ Urząd dysponował informacjami, które uważał za brakujące.

5. Zarzut piąty dotyczący naruszenia w postaci połączenia uprawnień. Organ prowadzący dochodzenie (strona pozwana) pełnił również funkcję organu orzekającego, podczas gdy rozdzielenie tych funkcji jest gwarancją przewidzianą w art. 6 EKPC oraz w art. 41 i 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej.

6. Zarzut szósty dotyczący oczywistego błędu w ocenie i nierównego traktowania. W swojej decyzji Urząd dopuścił się oczywistego błędu w ocenie, ponieważ informacje oczekiwane przez Urząd zostały mu przekazane i nawet przy założeniu, że te przekazane informacje nie są wystarczające, ani Urząd, ani osoby trzecie nie poniosły żadnej szkody, która uzasadniałaby nałożenie kary.

7. Zarzut siódmy dotyczący naruszenia zasady niedyskryminacji. Zaskarżona decyzja, ze względu na jej surowość, jest dyskryminująca, ponieważ inne europejskie partie polityczne, które ze swej strony dopuszczają się stwierdzonych naruszeń wymogów przewidzianych w rozporządzeniu (UE, Euratom) nr 1141/2014, podlegają znacznie bardziej elastycznej kontroli Urzędu.

8. Zarzut ósmy dotyczący nadużycia władzy. Wydając zaskarżoną decyzję, Urząd dążył do osiągnięcia celu innego niż ten, dla którego uprawnienia zostały mu przyznane rozporządzeniem (UE, Euratom) nr 1141/2014. W niniejszym przypadku dążył on do celu dyskryminacyjnego.

9. Zarzut dziewiąty dotyczący naruszenia zasady proporcjonalności. Decyzja nieuchronnie narusza zasadę proporcjonalności, ponieważ nałożona kara jest całkowicie dysproporcjonalna do podnoszonego naruszenia przepisów rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014.

10. Zarzut dziesiąty dotyczący naruszenia wolności wypowiedzi i wolności stowarzyszenia się. Zaskarżona decyzja narusza wolność wypowiedzi chronioną na mocy art. 11 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, a także wolność stowarzyszania się chronioną przez art. 12 Karty w zakresie, w jakim zarzuca ona stronie skarżącej podanie do publicznej wiadomości informacji, które uważa ona za wprowadzające w błąd, co jest wyłącznie kwestią jej wewnętrznej organizacji.

11. Zarzut jedenasty dotyczący naruszenia zasady ustawowej określoności czynów zabronionych i kar. Artykuł 27 ust. 2 rozporządzenia (UR, Euratom) nr 1141/2014 nie przewiduje żadnej kary za ewentualne działanie, które powodowałoby wprowadzenie w błąd opinii publicznej, w związku z czym Urząd, nakładając taką karę na stronę skarżącą, naruszył zasadę ustawowej określoności czynów zabronionych i kar.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.2166

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-1189/23: Skarga wniesiona w dniu 24 grudnia 2023 r. - ID Parti/ Urząd ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych
Data aktu: 25/03/2024
Data ogłoszenia: 25/03/2024