(Sprawa C-131/23 1 , Unitatea Administrativ Teritorialä Judetul Bra§ov)[Odesłanie prejudycjalne - Artykuł 99 regulaminu postępowania przed Trybunałem - Acte éclairé - Decyzja 2006/928/WE - Mechanizm współpracy i weryfikacji postępów Rumunii w realizacji poszczególnych założeń w zakresie reformy systemu sądownictwa oraz walki z korupcją - Charakter prawny i skutki prawne - Wiążący charakter w stosunku do Rumunii - Bezpośrednia skuteczność założeń - Obowiązek zwalczania korupcji w ujęciu ogólnym, a w szczególności korupcji na wysokim szczeblu - Obowiązek ustanowienia skutecznych i odstraszających sankcji karnych - Termin przedawnienia karalności - Wyrok trybunału konstytucyjnego stwierdzający utratę mocy przepisu krajowego regulującego podstawy przerwania biegu tego terminu - Systemowe ryzyko bezkarności - Zasada ustawowej określoności czynów zabronionych i kar - Wymogi przewidywalności i precyzyjności ustawy karnej - Zasada retroaktywnego stosowania względniejszej ustawy karnej (lex mitior) - Zasada pewności prawa - Krajowy standard ochrony praw podstawowych - Obowiązek odstąpienia przez sądy państwa członkowskiego od stosowania wyroków trybunału konstytucyjnego lub sądu najwyższego tego państwa członkowskiego w przypadku niezgodności z prawem Unii]
(C/2024/2001)
Język postępowania: rumuński
(Dz.U.UE C z dnia 18 marca 2024 r.)
Sąd odsyłający
Curtea de Apel Bra§ov
Strony w postępowaniu głównym w sprawie karnej
C.A.A.; C.V.
przy udziale: Parchetul de pe langä Inalta Curte de Casatie §i Justitie - Directia Nationalä Anticoruptie - Serviciul Teritorial Bra§ov; Unitatea Administrativ Teritorialä Judetul Bra§ov
Sentencja
Decyzję Komisji 2006/928/WE z dnia 13 grudnia 2006 r. w sprawie ustanowienia mechanizmu współpracy i weryfikacji postępów Rumunii w realizacji określonych założeń w zakresie reformy systemu sądownictwa oraz walki z korupcją
należy interpretować w ten sposób, że:
sądy państwa członkowskiego nie są zobowiązane do odstąpienia od stosowania wyroków trybunału konstytucyjnego tego państwa członkowskiego stwierdzających utratę mocy krajowego przepisu ustawowego regulującego podstawy przerwania biegu terminu przedawnienia w sprawach karnych ze względu na naruszenie chronionej w prawie krajowym zasady ustawowej określoności czynów zabronionych i kar w kontekście jej wymogów dotyczących przewidywalności i precyzyjności ustawy karnej, nawet jeśli wyroki te skutkują tym, że znaczna liczba spraw karnych, w tym sprawy dotyczące przestępstw korupcyjnych, zostanie umorzona ze względu na przedawnienie karalności przestępstw.
Natomiast decyzję tę należy interpretować w ten sposób, że:
sądy tego państwa członkowskiego są zobowiązane do odstąpienia od stosowania krajowego standardu ochrony dotyczącego zasady retroaktywnego stosowania względniejszej ustawy karnej (lex mitior), który pozwala na zakwestionowanie, w tym w ramach skarg na prawomocne wyroki, przerwania biegu terminu przedawnienia karalności w takich sprawach przez czynności procesowe dokonane przed wspomnianym stwierdzeniem utraty mocy obowiązującej.