Sprawozdawczym: |
Kate FEENEY (IE/Renew Europe), członkini rady hrabstwa Dun Laoghaire Rathdown |
Dokumenty źródłowe: |
Komunikat w sprawie pakietu pomocy gospodarczej dla MŚP COM(2023) 535 final
Wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie zwalczania opóźnień w płatnościach w transakcjach handlowych
COM(2023) 533 final
Wniosek dotyczący dyrektywy ustanawiającejsystem opodatkowania według siedziby głównej dla mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw i zmieniającej dyrektywę 2011/16/UE
COM(2023) 528 final
Wniosek dotyczący dyrektywy w sprawie działalności gospodarczej w Europie: ramy opodatkowania dochodu (BEFIT) [tłum. robocze]
COM(2023) 532 final
Wniosek dotyczący dyrektywy w sprawie cen transferowych
COM(2023) 529 final
|
ZALECENIA POLITYCZNEEUROPEJSKI KOMITET REGIONÓW (KR)
Uwagi ogólne
1. Wyraża zaniepokojenie skalą wyzwań geopolitycznych i tych związanych z konkurencyjnością, z którymi konfrontowane są europejskie przedsiębiorstwa. Jest także zaniepokojony tym, jak te wyzwania wpływają na odporność gospodarczą Europy. Podziela pogląd, że MŚP, które stanowią 99 % przedsiębiorstw w UE i zapewniają w niej dwie trzecie miejsc pracy, mają do czynienia z niespotykaną dotąd niepewnością, która wynika ze stale zmieniającej się sytuacji gospodarczej na świecie. Mowa tu o ograniczeniach w łańcuchu dostaw, niedoborach siły roboczej, a zwłaszcza specjalistek i specjalistów, o praktykach nieuczciwej konkurencji i rosnącej presji regulacyjnej, które coraz bardziej utrudniają prowadzenie działalności gospodarczej przez MŚP.
2. Zauważa, że wiele wyzwań, przed którymi stoją MŚP, jest dobrze ugruntowanych i istniały one jeszcze przed obecnymi kryzysami geopolitycznymi i kryzysem związanym z COVID-19. W związku z tym z zadowoleniem przyjmuje ambitne dążenie Komisji Europejskiej do umieszczenia MŚP w centrum uwagi. Zauważa jednak, że to wsparcie powinno być ciągłe i proaktywne, a nie reaktywne.
3. Przychyla się do poglądu, że sprostanie tym wyzwaniom musi być częścią strategii przemysłowej UE. Należy wykorzystać impuls dostarczony przez dyrektywę w sprawie efektywności energetycznej, dyrektywę w sprawie energii odnawialnej III, dyrektywę w sprawie opodatkowania energii oraz akt w sprawie czipów, by można było budować otwartą strategiczną autonomię Unii Europejskiej.
4. Przypomina, że Komisja Europejska wydała komunikat w sprawie bezpieczeństwa gospodarczego w Europie. Zauważa, że szerokie ramy polityki przemysłowej UE powinny zostać włączone do krajowych programów reform państw członkowskich i regionalnych programów inteligentnej specjalizacji.
5. W tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje komunikat w sprawie pakietu pomocy gospodarczej dla MŚP i towarzyszące mu wnioski ustawodawcze. Jest to długo oczekiwany pakiet legislacyjny mający wspierać konkurencyjność i odporność MŚP, które stanowią trzon europejskiej gospodarki.
6. Ubolewa, że pakiet pomocy gospodarczej dla MŚP został opublikowany na tak późnym etapie mandatu politycznego. Z tego powodu mógł przyczynić się dopiero z opóźnieniem do zwalczania połączonych skutków pandemii COVID-19, ataku Rosji na Ukrainę oraz ich konsekwencji, np. kryzysu energetycznego, kwestii związanych z globalnym łańcuchem dostaw i gwałtownego wzrostu inflacji. W rezultacie ożywienie gospodarcze jest powolne, a europejskie MŚP osiągają słabsze wyniki.
7. Postrzega bieżący rozwój sytuacji jako znak, że społeczeństwo stoi wobec rosnących zagrożeń na skutek wielorakich kryzysów. Dlatego trzeba dostosować gospodarkę, aby stała się zrównoważona, solidna i odporna. Musimy przygotować się na nową rzeczywistość, którą będą cechowały niepewna sytuacja geopolityczna, pandemie i ekstremalne zjawiska pogodowe. Podobnie konieczne będą dodatkowe wysiłki, aby powstrzymać zmianę klimatu, ponieważ zgodnie ze sprawozdaniem Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC) z 2023 r. globalne emisje gazów cieplarnianych nadal rosły. Te wyzwania zasadniczo zmienią warunki prowadzenia działalności gospodarczej.
8. Zgadza się z opinią, że szeroki wachlarz środków z zakresu polityki i instrumentów finansowania określonych w pakiecie pomocy gospodarczej dla MŚP musi być wdrażany w ścisłej współpracy z władzami lokalnymi i regionalnymi, aby wspierać lokalną przedsiębiorczość i innowacje oraz wykorzystywać mocne strony i zasoby każdego regionu.
9. Wzywa do pełnego uznania zasady "najpierw myśl na małą skalę" jako prawdziwego paradygmatu obowiązującego w całym cyklu legislacyjnym UE. Wyraża głęboką nadzieję, że Komisja Europejska i współprawodawcy w pełni uwzględnią i wdrożą tę zasadę w swoich pracach. Przypomina, że zasada "najpierw myśl na małą skalę" nie powinna podważać uwzględniania zasady zrównoważonego rozwoju, którą uznaje za integralną część wszystkich strategii politycznych UE.
10. Popiera powołanie pełnomocnika UE ds. MŚP, która to osoba będzie podlegać bezpośrednio przewodniczącemu Komisji Europejskiej, co wzmocni rolę sieci pełnomocników ds. MŚP i filtra MŚP. Jednocześnie wzywa Komisję Europejską do zapewnienia wartości dodanej tej roli w celu uniknięcia powielania prac DG GROW. Proponuje wzmocnienie synergii między siecią pełnomocników ds. MŚP a odpowiednimi podmiotami terytorialnymi.
11. Wzywa Komisję Europejską do rozważenia nowych ram odróżniających przedsiębiorstwa typu startup i scale-up od innych MŚP. W ten sposób uznano by kluczową rolę tej grupy przedsiębiorstw w osiąganiu wzrostu gospodarczego i przyczyniania się do realizacji celów neutralnego emisyjnie wzrostu, a także ich wartość dodaną z myślą o zwiększeniu autonomii przemysłowej UE.
Ulgi regulacyjne i cyfryzacja
12. Przyznaje, że obciążenia regulacyjne i administracyjne to jedne z głównych przeszkód, które są systematycznie zgłaszane przez MŚP oraz organy branżowe 1 . Wyraża zadowolenie, że pakiet pomocy gospodarczej dla MŚP w dużej mierze uwzględnia tę priorytetową kwestię. Podkreśla swoje zaangażowanie w usuwanie transgranicznych obciążeń i przeszkód dzięki pracom prowadzonym w ramach Platformy EUWT (Europejskie Ugrupowania Współpracy Terytorialnej), którą utworzył.
13. Przyznaje, że osiągnięcie celów Europejskiego Zielonego Ładu w coraz bardziej złożonym kontekście globalnym wymaga uproszczonych ram regulacyjnych, które byłyby elastyczne, giętkie, proporcjonalne i zgodne z zamierzonymi celami. Jest to bardzo ważne - zwłaszcza dla najsłabszych podmiotów gospodarczych, takich jak małe mikroprzedsiębior- stwa i firmy rodzinne.
14. Odnotowuje zobowiązanie Komisji do dopilnowania, by testy MŚP, filtry MŚP i sprawdziany konkurencyjności stały się normą w procesie kształtowania polityki UE. Podkreśla, że w odniesieniu do testów MŚP Komisja Europejska powinna dopilnować, by jej dyrekcje dysponowały wystarczającymi zasobami i zdolnościami organizacyjnymi umożliwiającymi przeprowadzanie wysokiej jakości testów MŚP. Należy stosować te testy podczas przygotowywania wszystkich projektów aktów prawnych, a nie tylko dossier gospodarczych. Należy przy tym uwzględnić skumulowany wpływ prawodawstwa i jego pośrednie skutki. Test należy aktualizować w ciągu całego procesu legislacyjnego. Podobne mechanizmy potrzebne są na szczeblu państw członkowskich - należy w nich uznać rolę władz lokalnych i regionalnych w transpozycji prawa UE, bez dodawania dodatkowych wymogów do prawodawstwa.
15. Wzywa Komisję Europejską, by odnośnie do testu MŚP dopilnowała, aby w ramach ocen skutków rozróżniano różne klasy wielkości MŚP (mikro, małe i średnie). Ma to umożliwić bardziej szczegółową i ukierunkowaną ocenę skutków każdej inicjatywy i bardziej inkluzywne zaangażowanie zainteresowanych MŚP.
16. Apeluje, by na podstawie prac prowadzonych w ramach sieci RegHub KR-u wzmocnić rolę Komitetu w platformie ds. dostosowania się do wymogów przyszłości. Wzywa także do wzmocnienia synergii między testami MŚP a ocenami oddziaływania terytorialnego, biorąc pod uwagę, że zdecydowana większość MŚP działa na rynkach lokalnych.
17. Wnosi o włączenie sieci RegHub KR-u w działania mające na celu zmniejszenie nakładanych przez UE obciążeń. Wzywa władze publiczne na wszystkich szczeblach, by w ramach swoich kompetencji podjęły podobne działania racjonalizacyjne.
18. Z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie Komisji do zmniejszenia o 25 % obciążeń sprawozdawczych wynikających z prawodawstwa UE. Sugeruje, że ten cel można najlepiej osiągnąć przy jednoczesnym wdrażaniu koncepcji aktywnej pomocniczości oraz w ścisłej współpracy z organizacjami przedsiębiorców i izbami handlowymi.
19. Jest przekonany o znacznym potencjale cyfryzacji w usuwaniu barier i obciążeń sprawozdawczych nakładanych na MŚP. Zapewnia pełne wsparcie dla rozwoju europejskich centrów innowacji cyfrowych w całej UE i uważa, że jednolity portal cyfrowy i nowy system techniczny oparty na zasadzie jednorazowości mogłyby oferować dalsze możliwości w tej dziedzinie - o ile zostaną odpowiednio opracowane i wdrożone. Podkreśla, że ważne jest jednak, by uświadomić małym i średnim przedsiębiorstwom istnienie tych nowych narzędzi, a także oferowanych przez nie funkcji, i sugeruje, że najlepiej to zrobić na szczeblu lokalnym i regionalnym.
20. Zauważa, że wiele samorządów lokalnych i regionalnych dysponuje przykładami już wdrożonych najlepszych praktyk dotyczących ulg regulacyjnych i ograniczenia sprawozdawczości, które są adresowane do MŚP. Tak wynika z informacji zwrotnych od MŚP i lokalnych zainteresowanych stron. KR, jako przedstawiciel regionów i gmin w UE, dysponuje wiedzą fachową umożliwiającą gromadzenie tych przykładów i promowanie ich szerszego wdrażania.
21. Z zadowoleniem przyjmuje propozycję Komisji, by wraz z Parlamentem Europejskim i Radą przeprowadzać ocenę "na miejscu", w jaki sposób propozycje istotnych zmian do wniosków ustawodawczych Komisji wpływają na MŚP i konkurencyjność. Sugeruje, by zaangażować w tę ocenę odpowiednich sprawozdawców KR-u, ponieważ mogą oni wnieść cenny wkład w ten proces ze względu na swoją bliskość do MŚP na szczeblu lokalnym.
22. Podkreśla, że europejskie MŚP odniosłyby korzyść z silniejszych powiązań między cyfryzacją a programem lepszego stanowienia prawa w sektorze publicznym. Byłoby to możliwe dzięki wykorzystaniu niedawnych prac prowadzonych przez sieć RegHub odnośnie do zamówień publicznych i strategii rządów UE w zakresie interoperacyjności, a także dzięki zaangażowaniu podmiotów lokalnych i regionalnych w poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań regulacyjnych.
23. Zaznacza, że europejskie regiony i miasta są otwarte na nowe pomysły i mogłyby zapewnić przestrzeń terytorialną dla piaskownic regulacyjnych, by móc testować bardziej przyjazne innowacjom zasady i regulacje w ograniczonym środowisku, a następnie informować o najlepszych praktykach. KR już teraz analizuje takie projekty, które pomagają dostosować się do przyszłych wyzwań naszych MŚP, na przykład w dziedzinie sztucznej inteligencji. W zależności od rodzaju zastosowania rozwiązania w zakresie sztucznej inteligencji umożliwiają przedsiębiorstwom przyspieszenie procesów lub zwiększenie efektywności przepływu pracy, a tym samym podniesienie opłacalności, ale można je wykorzystać, aby ułatwić przedsiębiorstwom kontaktowanie się z organami oraz przestrzeganie przepisów prawnych i administracyjnych. Takie pomysły powinny być rozwijane na większą skalę we wszystkich miastach i regionach UE.
24. Zauważa, że transformacja cyfrowa, która zachodzi w sektorze MŚP i go wspiera, wymaga systemów informatycznych, które są aktualne, zapewniają zaufanie do sektora i charakteryzują się najwyższym poziomem cyberbezpieczeństwa.
25. Wnosi, aby w wysiłkach na rzecz uproszczenia przepisów i ograniczenia ich liczby oraz na rzecz propagowania cyfryzacji wykorzystywano jednolity portal cyfrowy UE.
Inwestycje i dostęp do finansowania
26. Zauważa, że większość europejskich MŚP inwestuje w swoją zrównoważoną transformację, choć zazwyczaj mają one trudności z dostępem do finansowania na ten cel i z powiązanymi wymogami w zakresie sprawozdawczości.
27. Sugeruje, że biorąc pod uwagę istotną rolę kredytów bankowych, a także ograniczenia związane z istniejącymi dotacjami i niewielkie znaczenie rynków kapitałowych dla MŚP, należy znacznie zwiększyć zdolność banków do zapewnienia zrównoważonego finansowania i innego finansowania niezbędnego do sukcesu MŚP, z uwzględnieniem długoterminowego celu, jakim jest osiągnięcie samowystarczalności finansowej przedsiębiorstw.
28. Popiera silne ekosystemy regionalne mocno ze sobą powiązane na poziomie europejskim za pośrednictwem międzynarodowej wymiany wiedzy między MŚP i między władzami regionalnymi, zwłaszcza za pomocą międzyregionalnych inwestycji w innowacje.
29. Popiera nowe narzędzia opracowane w ramach Nowego europejskiego planu na rzecz innowacji, np. tworzenie regionalnych dolin innowacji, i zachęca zwłaszcza Europejskie Regiony Przedsiębiorczości (ERP), by wykorzystały związane z tym możliwości finansowania i współpracy.
30. Apeluje o większą synergię między Europejskim Funduszem Rozwoju Regionalnego (EFRR), InvestEU, programem "Cyfrowa Europa" i programami "Horyzont", w szczególności z myślą o zacieśnieniu współpracy między MŚP, uczelniami, ośrodkami technologicznymi, europejskimi centrami innowacji cyfrowych i innymi organizacjami badawczo-innowacyj- nymi.
31. Zaznacza, że wsparcie dla MŚP w ramach polityki spójności jest w dalszym ciągu niezbędne, zwłaszcza w obliczu bieżących ograniczeń podaży, wysokich cen energii i inflacji. Na pomoc MŚP w rozwoju i poprawie konkurencyjności ma zostać wydanych ponad 23 mld EUR z funduszy polityki spójności, dlatego niezwykle ważne jest jak najszybsze wdrożenie programów operacyjnych w regionach UE i unikanie niepotrzebnych przesunięć środków do innych programów UE.
32. Choć Komitet z zadowoleniem przyjmuje wysiłki Komisji na rzecz zwiększenia konkurencyjności Europy, w tym za pośrednictwem platformy ds. strategicznych technologii dla Europy (STEP), której celem jest usprawnienie inwestycji w technologie strategiczne niezbędne dla konkurencyjności i strategicznej autonomii Europy, przypomina swoje stanowisko z niedawnej opinii w sprawie przeglądu WRF na lata 2021-2027, w której negatywnie ocenił przesunięcie środków z Funduszu Spójności do dużych przedsiębiorstw w regionach w okresie przejściowym, a także do lepiej rozwiniętych regionów państw członkowskich, gdzie PKB na mieszkańca jest niższy od średniej UE, jak to przewidziano we wniosku w sprawie STEP.
33. Podkreśla obiecującą rolę funduszy venture capital i finansowania społecznościowego w zwiększaniu dostępu MŚP do finansowania. Apeluje o ich większe uznanie i wsparcie jako skutecznych narzędzi pobudzania wzrostu gospodarczego i konkurencyjności w Europie.
34. Jest zdania, że różne rodzaje wsparcia UE można ze sobą skutecznie połączyć, aby wzmocnić kluczowe obszary STEP. Należy jednak odrzucić zwiększenie do 100 % współfinansowania priorytetów STEP. Jeśli nie będzie obowiązku wniesienia wkładu do współfinansowania, narazi się na ryzyko długoterminową rentowność projektów.
35. Przyjmuje do wiadomości długo oczekiwany wniosek ustawodawczy w sprawie zwalczania opóźnień w płatnościach, który jest zgodny z opinią KR-u z 2020 r. w sprawie strategii na rzecz MŚP. Uznaje przesłankę wprowadzenia rygorystycznych i jednolitych zasad płatności dla wszystkich przedsiębiorstw w całej UE, stwierdza jednak, że proponowane przepisy nie wprowadzają rozróżnienia między opóźnieniami w płatnościach a długimi terminami płatności.
36. Uważa, że ograniczyłoby to swobodę zawierania umów przez MŚP, w szczególności poprzez ustanowienie jednolitego maksymalnego 30-dniowego terminu płatności w stosunkach między przedsiębiorstwami, osłabiłoby też ich swobodę, jako prywatnych przedsiębiorstw gospodarczych w zakresie uzgadniania różnych warunków płatności, biorąc również pod uwagę różnice między dużymi a małymi i średnimi przedsiębiorstwami w dostępie do kredytów i sektora finansowego.
37. Ponadto odnotowuje obawy pewnych sektorów i pewnych rodzajów MŚP, które uważają, że może to mieć negatywny wpływ, w szczególności na sektor detaliczny, który dominuje na obszarach wiejskich. Proponuje, aby przepisy te były początkowo wprowadzane stopniowo.
38. Sugeruje, że gromadzenie danych ilościowych i monitorowanie zachowań płatniczych przez Europejskie Centrum Monitorowania Płatności będzie przydatne do kształtowania przyszłych strategii politycznych.
39. Wzywa władze publiczne wszystkich szczebli w państwach członkowskich UE, aby dawały przykład propagowania kultury terminowych płatności w zamówieniach publicznych i kierowały się nią przy płatnościach na różnych poziomach administracji publicznej. Obejmuje to w miarę możliwości dopilnowanie, aby warunki płatności w przypadku takich złożonych projektów prowadzonych przez wykonawców publicznych i ich podwykonawców, jak roboty budowlane, transport, usługi informatyczne itp., były realizowane terminowo. Jednocześnie Komitet dostrzega, że czasami będzie to leżało poza kontrolą organu zamawiającego.
Umiejętności potrzebne do transformacji ekologicznej i cyfrowej
40. Zwraca uwagę na niedawne badanie Eurobarometr 2 , w którym MŚP uznały brak wykwalifikowanych pracowników i jego konsekwencje za zdecydowanie największy problem. Często nie mają takich samych zasobów jak duże przedsiębiorstwa, aby konkurować o pracowników i inwestować w ich szkolenie. Z tego względu należy - zwłaszcza w ramach Roku Umiejętności 2023 - zwrócić szczególną uwagę na zdobywanie i zmianę kwalifikacji przez pracowników MŚP, na rekrutację specjalistów i uznawanie kwalifikacji.
41. Dostrzega, że w trwającym Europejskim Roku Umiejętności MŚP wykorzystują całą gamę różnorodnych umiejętności i talentów, aby rozbudzać ducha przedsiębiorczości w celu stymulowania innowacji, konkurencyjności i wzrostu. Władze lokalne i regionalne są dobrze przygotowane do tego, by wspierać regiony, zwłaszcza oddalone i wiejskie, w tworzeniu właściwych warunków gospodarczych i społecznych, które zachęcą młodych ludzi do pozostania na danym obszarze.
42. Podkreśla, że kluczowe umiejętności niezbędne do ekologicznej i cyfrowej transformacji przemysłu europejskiego są najlepiej nabywane przez MŚP dzięki regionalnym partnerstwom, sieciom i klastrom. Odnotowuje istotny wkład wniesiony przez partnerstwa zawierane w ramach paktu na rzecz umiejętności, przedstawiające wiele udanych działań terytorialnych na rzecz rozwoju umiejętności.
43. Wskazuje, że należałoby włączyć władze lokalne i regionalne w tworzenie planowanych dolin neutralnych emisyjnie i sojuszy przemysłowych.
44. W związku z tym pozytywnie ocenia utworzenie unijnej puli talentów i wzywa Komisję i państwa członkowskie, aby zbudowały partnerstwo międzyinstytucjonalne z władzami lokalnymi i regionalnymi oraz KR-em, mając na uwadze łączenie osób posiadających właściwe umiejętności z ofertami odpowiednich miejsc pracy.
45. Apeluje o szybsze i wydajniejsze uznawanie kwalifikacji zawodowych obywateli państw trzecich, także poprzez partnerstwa między państwami członkowskimi i Komisją Europejską a państwami trzecimi, tak aby usprawnić rekrutację i kojarzenie ofert pracy z poszukującymi zatrudnienia.
46. Wnosi, aby we współpracy z władzami lokalnymi i regionalnymi zapewniono szybkie i ukierunkowane wsparcie MŚP w sektorach borykających się z najpilniejszymi niedoborami siły roboczej, takich jak sektory turystyczno-hotelarski i detaliczny, z myślą o wszechstronnym szkoleniu pracowników migrujących i uchodźców, obejmującym programy językowe i programy w zakresie świadomości kulturowej.
47. Podkreśla wagę wspierania inicjatyw w zakresie szkolenia zawodowego, które wspierają nowe umiejętności i sprzyjają uznaniu roli, jaką władze lokalne i regionalne odgrywają w tworzeniu partnerstw na szczeblu lokalnym poprzez stosunki z organizacjami biznesowymi. Zauważa ponadto, że wiele regionów realizuje udane inicjatywy w tej dziedzinie.
48. Wzywa państwa członkowskie i Komisję Europejską, aby uznały nadrzędne znaczenie mentoringu jako zasadniczego czynnika w niwelowaniu luki między kształceniem a zatrudnieniem, a także w zwiększaniu umiejętności, pewności siebie i motywacji osób, również w kontekście MŚP.
Opodatkowanie
49. Sądzi, że wniosek w sprawie BEFIT to złożony i szczegółowy akt o istotnych skutkach dla rządów i przedsiębiorstw. Podkreśla, że obecnie priorytetem dla UE jest wdrożenie dyrektywy Rady w sprawie zapewnienia globalnego minimalnego poziomu opodatkowania międzynarodowych grup przedsiębiorstw w Unii (dyrektywa w sprawie filaru 2). Przyznaje, że rządy i inne zainteresowane strony będą potrzebowały czasu na ocenę wpływu dyrektywy w sprawie filaru 2 i że potencjalne interakcje między tą dyrektywą a wnioskiem w sprawie BEFIT wymagają starannego rozważenia i analizy.
eu/eurobarometer/surveys/detail/2961.
50. Zaznacza, że jeżeli dyrektywa w sprawie cen transferowych ma osiągnąć swój cel, tj. ograniczyć spory dotyczące cen transferowych i koszty przestrzegania przepisów ponoszone przez przedsiębiorstwa, będzie musiała gwarantować, że jej funkcjonowanie jest zgodne z zasadą ceny rynkowej i nie stwarza ryzyka rozbieżności ani nasilenia sporów z państwami trzecimi.
51. Utrzymuje, że sukces inicjatywy dotyczącej opodatkowania według siedziby głównej będzie zależał od jej zdolności skłonienia przedsiębiorstw do udziału w systemie. Aby tak się stało, system musi zapewniać rzeczywiste uproszczenie i zmniejszenie kosztów przestrzegania przepisów podatkowych.
52. Jest zdania, że na nowych przepisach podatkowych określonych we wniosku dotyczącym dyrektywy w sprawie systemu opodatkowania według siedziby głównej mogą skorzystać w szczególności mniejsze MŚP działające na swoich rynkach krajowych, to zaś mogłoby zachęcić je do rozwoju i ekspansji na jednolitym rynku UE bez niepotrzebnych obciążeń regulacyjnych w dziedzinie opodatkowania. Zaznacza, że potencjalne atuty dla MŚP muszą być proporcjonalne do obciążeń administracyjnych i kosztów wdrażania spoczywających na administracjach podatkowych UE.
Bruksela, dnia 31 stycznia 2024 r.