Komunikat Komisji dotyczący poprawek do Wytycznych w sprawie pomocy państwa w sektorach rolnym i leśnym oraz na obszarach wiejskich

KOMUNIKAT KOMISJI
dotyczący poprawek do Wytycznych w sprawie pomocy państwa w sektorach rolnym i leśnym oraz na obszarach wiejskich
(C/2024/1902)

Kontekst

14 grudnia 2022 r. przyjęto Wytyczne w sprawie pomocy państwa w sektorach rolnym i leśnym oraz na obszarach wiejskich 1  ("wytyczne"). Komisja zaczęła je stosować 1 stycznia 2023 r.

W niektórych punktach wytycznych we wszystkich wersjach językowych wystąpiły błędy, które mają wpływ na wykonanie przepisów zawartych w tych punktach. Ponadto wytyczne w języku bułgarskim, czeskim, francuskim, niemieckim, włoskim, romskim i słowackim zawierają dodatkowe błędy, które są właściwe dla tych wersji językowych. Błędy te należy zatem poprawić.

Aby uniknąć nieporozumień co do warunków określonych w punktach wytycznych zawierających takie błędy, poprawki powinny mieć zastosowanie z mocą wsteczną. W związku z tym podane poniżej poprawki do wytycznych stają się skuteczne z mocą wsteczną od 1 stycznia 2023 r.

W wytycznych wprowadza się następujące poprawki:

1.
(nie dotyczy języka polskiego)
2.
(nie dotyczy języka polskiego)
3.
pkt (22) otrzymuje brzmienie:

"(22) Niniejsze wytyczne mają zastosowanie do pomocy dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) i zasadniczo również do dużych przedsiębiorstw. Duże przedsiębiorstwa są jednak zwykle mniej narażone na niedoskonałości rynku niż MŚP. Ponadto w sektorach rolnym i leśnym oraz na obszarach wiejskich duże przedsiębiorstwa częściej są liczącymi się uczestnikami danego rynku, a w konsekwencji pomoc przyznana w poszczególnych przypadkach dużym przedsiębiorstwom może szczególnie zakłócać konkurencję i handel na rynku wewnętrznym. Ponieważ pomoc przyznana dużym przedsiębiorstwom w sektorach rolnym, leśnym i na obszarach wiejskich oraz innym dużym przedsiębiorstwom może potencjalnie powodować podobne zakłócenia konkurencji, przepisy niniejszych wytycznych dotyczące pomocy państwa dla dużych przedsiębiorstw zostają zharmonizowane z ogólnymi przepisami w zakresie pomocy państwa i podlegają ocenie zgodności na podstawie art. 107 ust. 3 lit. c) Traktatu, zgodnie z rozdziałem 3 niniejszej części. W odniesieniu do środków pomocy na rzecz sektora produkcji zwierzęcej, o których mowa w części II sekcja 1.3.3. niniejszych wytycznych, które nie wchodzą w zakres rozporządzenia (UE) 2021/2115, Komisja podtrzymuje swoje wcześniejsze stanowisko, że duże przedsiębiorstwa powinny być w stanie same pokrywać koszty takich środków. W związku z tym pomoc w sektorze produkcji zwierzęcej powinna pozostać ograniczona do MŚP."

4.
pkt (33) ppkt (3) otrzymuje brzmienie:

"(3) »niekorzystne zjawisko klimatyczne porównywalne z klęską żywiołową« oznacza niekorzystne warunki pogodowe, takie jak: mróz, burza i grad, lód, ulewny lub długotrwały deszcz lub poważna susza, które niszczą, w przypadku sektora rolnego, ponad 30 % średniej produkcji obliczonej na podstawie trzech lub czterech poprzednich lat lub średniej produkcji obliczonej na podstawie pięciu lub ośmiu poprzednich lat, z wyłączeniem wartości najwyższej i najniższej; w przypadku sektora leśnego: ponad 20 % potencjału leśnego;"

5.
pkt (41) otrzymuje brzmienie:

"(41) Z wyjątkiem pomocy, o której mowa w części II pkt (499) i części II rozdział 3 niniejszych wytycznych, te ogólne warunki zgodności stosuje się do wszystkich rodzajów pomocy objętych niniejszymi wytycznymi, chyba że w niniejszej części sekcje 3.1 i 3.2 przewidziano odstępstwa ze względu na szczególne uwarunkowania dotyczące sektora rolnego."

6.
w pkt (55) wprowadza się następujące poprawki:
a)
formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie:

"Na zasadzie odstępstwa od pkt (50) - (53) w odniesieniu do następujących kategorii pomocy nie obowiązuje wymóg wywoływania efektu zachęty lub przyjmuje się, że wywołują one taki efekt:"

b)
lit. q) otrzymuje brzmienie:

"q) pomoc na pokrycie kosztów leczenia oraz zapobiegania rozprzestrzenianiu się agrofagów, chorób drzew oraz zarażeniu inwazyjnym gatunkiem obcym oraz pomoc na wyrównanie szkód spowodowanych przez takie agrofagi, choroby drzew i zarażenie inwazyjnym gatunkiem obcym zgodnie z częścią II sekcja 2.8.1. wytycznych."

7.
pkt (71) otrzymuje brzmienie:

"(71) Do celów niniejszych wytycznych Komisja uważa, że rynek nie pozwala na osiągnięcie zakładanych celów bez interwencji państwa dotyczącej środków pomocy spełniających szczególne warunki ustanowione w części II. W związku z tym tego rodzaju pomoc należy uznać za niezbędną."

8.
pkt (84) otrzymuje brzmienie:

"(84) Komisja uważa, że co do zasady pomoc jest proporcjonalna, jeżeli kwota pomocy nie przekracza kosztów kwa- lifikowalnych. Powyższe pozostaje bez uszczerbku dla zasad dotyczących zachęt w dziedzinie środowiska lub innych zachęt publicznych, które szczegółowo określono w części II sekcje 1.3.1.1. i 2.3."

9.
(nie dotyczy języka polskiego)
10.
pkt (157) lit. c) akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Warunki określone w lit. c) nie mają zastosowania do inwestycji w istniejącą instalację, która wpływa jedynie na efektywność energetyczną, ani do inwestycji w utworzenie zbiornika, ani do inwestycji w wykorzystywanie odzyskanej wody, która nie wpływa na jednolitą część wód podziemnych lub powierzchniowych;"

11.
pkt (144) otrzymuje brzmienie:

"(144) Komisja uzna pomoc na inwestycje w gospodarstwach rolnych związane z produkcją podstawową produktów rolnych za zgodną z rynkiem wewnętrznym na podstawie art. 107 ust. 3 lit. c) Traktatu, jeżeli spełnia ona wymogi określone w części I rozdział 3 niniejszych wytycznych, ogólny warunek dotyczący pomocy inwestycyjnej określony w pkt (143) oraz warunki określone w niniejszej sekcji."

12.
(nie dotyczy języka polskiego)
13.
(nie dotyczy języka polskiego)
14.
w pkt (176) lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) inwestycje powiązane z co najmniej jednym z celów szczegółowych związanych ze środowiskiem i klimatem, o których mowa w pkt (152) lit. e), f) i g), lub inwestycje na rzecz przetwarzania produktów rolnych powiązane z poprawą dobrostanu zwierząt;"

15.
w pkt (193) lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) grupom producentów, które nie spełniają wymogów określonych w art. 67 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/2115 lub grupom, organizacjom ani zrzeszeniom producentów, których cele są niezgodne z art. 152 ust. 1 lit. c), art. 156 i art. 161 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013."

16.
(nie dotyczy języka polskiego)
17.
pkt (267) otrzymuje brzmienie:

"(267) Pomoc na inwestycje w produkcję podstawową i w zakresie przetwarzania oraz wprowadzania do obrotu produktów ekologicznych podlega przepisom zawartym w sekcjach 1.1.1.1 i 1.1.1.3 niniejszej części."

18.
pkt (318) otrzymuje brzmienie:

"(318) W przypadku operacji, o których mowa w pkt (315) lit. c), polegających na inwestycjach, pomoc musi ograniczać się do maksymalnej intensywności pomocy w odniesieniu do pomocy inwestycyjnej, jak określono w odnośnej sekcji na temat pomocy inwestycyjnej."

19.
(nie dotyczy języka polskiego)
20.
w pkt (361) lit. b) ppkt (i) otrzymuje brzmienie:

"(i) publicznego, unijnego, krajowego lub regionalnego programu zapobiegania występowaniu danej choroby zwierząt, danego agrofaga roślin lub danego inwazyjnego gatunku obcego, ich kontroli, zwalczania lub likwidacji;"

21.
(nie dotyczy języka polskiego)
22.
pkt (399) otrzymuje brzmienie:

"(399) Pomoc i wszelkie inne płatności otrzymane w celu zrekompensowania kosztów pośrednich, o których mowa w pkt (393) lit. b), w tym płatności w ramach innych środków krajowych lub unijnych lub polis ubezpieczeniowych z tytułu szkód, na które przyznano pomoc, nie mogą przekraczać 100 % kosztów kwalifikowalnych."

23.
(nie dotyczy języka polskiego)
24.
pkt (444) otrzymuje brzmienie:

"(444) Zastosowanie mają przepisy dotyczące kosztów kwalifikowalnych oraz intensywności pomocy określone w sekcji 1.3.1.1, z wyjątkiem kosztów, o których mowa w pkt (432)."

25.
(nie dotyczy języka polskiego)
26.
(nie dotyczy języka polskiego)
27.
(nie dotyczy języka polskiego)
1 Komunikat Komisji: Wytyczne w sprawie pomocy państwa w sektorach rolnym i leśnym oraz na obszarach wiejskich (Dz.U. C 485 z 21.12.2022, s. 1).

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.1902

Rodzaj: Komunikat
Tytuł: Komunikat Komisji dotyczący poprawek do Wytycznych w sprawie pomocy państwa w sektorach rolnym i leśnym oraz na obszarach wiejskich
Data aktu: 05/03/2024
Data ogłoszenia: 05/03/2024
Data wejścia w życie: 05/03/2024