Publikacja zgodnie z art. 13 dyrektywy 2001/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie reorganizacji i likwidacji instytucji kredytowych dotycząca postępowania upadłościowego przeciwko Baltic International Bank SE [łotewskiej instytucji kredytowej w stanie niewypłacalności]

Publikacja zgodnie z art. 13 dyrektywy 2001/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie reorganizacji i likwidacji instytucji kredytowych dotycząca postępowania upadłościowego przeciwko Baltic International Bank SE [łotewskiej instytucji kredytowej w stanie niewypłacalności]
(C/2024/1755)

Orzeczeniem Sądu do Spraw Gospodarczych z dnia 24 stycznia 2024 r. w sprawie cywilnej nr C75007524 stwierdzono niewypłacalność Baltic International Bank SE, nr rej. 40003127883, ze skutkiem od 24 stycznia 2024 r.

Linda Sniega-Svilāne została wyznaczona jako syndyk w postępowaniu upadłościowym przeciwko Baltic International Bank SE, adres służbowy: Grēcinieku iela 6, Ryga, LV-1050, nr tel.: +371 67000444 (dni robocze w godz. 9.00-17.00), adres e-mail: info@bib.eu.

Roszczenia wierzycieli i innych osób, a także inne wierzytelności wobec Baltic International Bank SE w stanie niewypłacalności należy zgłaszać syndykowi w terminie trzech miesięcy od dnia dokonania niniejszej publikacji w dzienniku urzędowym "Latvijas Vēstnesis".

Zgodnie z art. 1396 łotewskiej ustawy o instytucjach kredytowych, jeżeli wierzyciele zgłosili swoje wierzytelności w toku postępowania upadłościowego przeciwko instytucji kredytowej, nie muszą ponownie zgłaszać tych wierzytelności w toku postępowania likwidacyjnego wszczętego przeciwko tej instytucji po ogłoszeniu jej upadłości.

Aby wierzytelność wierzyciela będącego osobą fizyczną mogła zostać uznana i aby wierzyciel ten mógł zostać wpisany do wykazu wierzycieli Baltic International Bank SE w stanie niewypłacalności uprawnionych do dochodzenia określonych roszczeń pieniężnych, wierzyciel ten musi przedłożyć następujące dokumenty:

1) wniosek wierzyciela sporządzony i sformatowany jako prawnie wiążący dokument zgodnie z wymogami powszechnie obowiązującego prawodawstwa Republiki Łotewskiej (w tym celu zaleca się skorzystanie ze wzoru dostępnego na stronie internetowej www.bib.eu) i zawierający następujące elementy:

- przedstawienie okoliczności faktycznych;

- numery rachunków wierzyciela w Baltic International Bank SE oraz informacje o kwocie środków pieniężnych, jaka ma zostać zwrócona, przeliczonej na euro po kursie walutowym ustalonym przez Europejski Bank Centralny na dzień 24 stycznia 2024 r.;

- szczegółowy opis pochodzenia tych środków pieniężnych;

- numer rachunku bankowego, na który środki pieniężne mają zostać przekazane, w tym numer IBAN oraz nazwę banku i kod SWIFT;

- informacje o tym, czy wierzyciela uznaje się za zainteresowaną stronę w rozumieniu art. 1 ust. 1 pkt 36 ustawy o instytucjach kredytowych;

- informacje o tym, czy wierzyciel jest osobą zajmującą eksponowane stanowisko polityczne, członkiem rodziny osoby zajmującej eksponowane stanowisko polityczne lub osobą blisko powiązaną z osobą zajmującą eksponowane stanowisko polityczne w rozumieniu art. 1 ust. 1 pkt 18, 181 i 182 ustawy o zapobieganiu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu i proliferacji;

- adres e-mail wierzyciela i potwierdzenie, że wierzyciel wyraża zgodę na komunikację elektroniczną z Baltic International Bank SE w stanie niewypłacalności oraz otrzymywanie informacji/dokumentów drogą elektroniczną w toku postępowania upadłościowego przeciwko Baltic International Bank SE;

- oświadczenie potwierdzające, że wierzyciel i przedstawiciel wierzyciela zostali poinformowani o możliwości przetwarzania ich danych osobowych przez Baltic International Bank SE w stanie niewypłacalności na potrzeby zaspokojenia wierzytelności wierzyciela oraz do innych uzasadnionych celów w toku postępowania upadłościowego przeciwko Baltic International Bank SE i że wyrazili zgodę na takie przetwarzanie;

2) dokumenty dowodzące pochodzenia środków pieniężnych;

3) dokumenty potwierdzające, że wierzyciel jest właścicielem rachunku bankowego (wskazanego w przedstawionym przez niego wniosku), na który mają zostać przekazane środki pieniężne;

4) odpis dokumentu tożsamości ważnego na Łotwie;

5) pełnomocnictwo, jeżeli wniosek jest składany w imieniu wierzyciela przez inną osobę.

Aby wierzytelność wierzyciela będącego osobą prawną mogła zostać uznana i aby wierzyciel ten mógł zostać wpisany do wykazu wierzycieli Baltic International Bank SE w stanie niewypłacalności uprawnionych do dochodzenia określonych roszczeń pieniężnych, wierzyciel ten musi przedłożyć następujące dokumenty:

1) wniosek wierzyciela sporządzony i sformatowany jako prawnie wiążący dokument zgodnie z wymogami powszechnie obowiązującego prawodawstwa Republiki Łotewskiej (w tym celu zaleca się skorzystanie ze wzoru dostępnego na stronie internetowej www.bib.eu) i zawierający następujące elementy:

- przedstawienie okoliczności faktycznych;

- numery rachunków wierzyciela w Baltic International Bank SE oraz informacje o kwocie środków pieniężnych, jaka ma zostać zwrócona, przeliczonej na euro po kursie walutowym ustalonym przez Europejski Bank Centralny na dzień 24 stycznia 2024 r.;

- szczegółowy opis pochodzenia tych środków pieniężnych;

- numer rachunku bankowego, na który środki pieniężne mają zostać przekazane, w tym numer IBAN oraz nazwę banku i kod SWIFT;

- informacje o tym, czy wierzyciela uznaje się za zainteresowaną stronę w rozumieniu art. 1 ust. 1 pkt 36 ustawy o instytucjach kredytowych;

- informacje na temat aktualnych członków zarządu, udziałowców/akcjonariuszy i beneficjentów rzeczywistych, w tym informacje o tym, czy danego beneficjenta rzeczywistego należy uznać za zainteresowaną stronę w rozumieniu art. 1 ust. 1 pkt 36 ustawy o instytucjach kredytowych i czy dany beneficjent rzeczywisty jest osobą zajmującą eksponowane stanowisko polityczne, członkiem rodziny osoby zajmującej eksponowane stanowisko polityczne lub osobą blisko powiązaną z osobą zajmującą eksponowane stanowisko polityczne w rozumieniu art. 1 ust. 1 pkt 18, 181 i 182 ustawy o zapobieganiu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu i proliferacji;

- adres e-mail wierzyciela i potwierdzenie, że wierzyciel wyraża zgodę na komunikację elektroniczną z Baltic International Bank SE w stanie niewypłacalności oraz otrzymywanie informacji/dokumentów drogą elektroniczną w toku postępowania upadłościowego przeciwko Baltic International Bank SE;

- oświadczenie potwierdzające, że wierzyciel i przedstawiciel wierzyciela zostali poinformowani o możliwości przetwarzania ich danych osobowych przez Baltic International Bank SE w stanie niewypłacalności na potrzeby zaspokojenia wierzytelności wierzyciela oraz do innych uzasadnionych celów w toku postępowania upadłościowego przeciwko Baltic International Bank SE i że wyrazili zgodę na takie przetwarzanie;

2) dokumenty dowodzące pochodzenia środków pieniężnych;

3) dokumenty potwierdzające informacje na temat aktualnych członków zarządu, udziałowców/akcjonariuszy i beneficjentów rzeczywistych;

4) dokumenty potwierdzające, że wierzyciel jest właścicielem rachunku bankowego (wskazanego w przedstawionym przez niego wniosku), na który mają zostać przekazane środki pieniężne;

5) odpis ważnego na Łotwie dokumentu tożsamości osoby składającej wniosek w imieniu wierzyciela oraz dokumenty potwierdzające przysługujące jej prawo do reprezentowania wierzyciela;

6) jeżeli wierzyciel jest nierezydentem, odpis zaświadczenia o prowadzeniu działalności gospodarczej wydanego najpóźniej 30 dni przed datą przedłożenia tego odpisu;

7) jeżeli wierzyciel jest nierezydentem, odpis zaświadczenia dotyczącego okresu prowadzenia działalności gospodarczej wydanego najpóźniej 30 dni przed datą przedłożenia tego odpisu;

8) jeżeli wierzyciel kwalifikuje się do przyznania mu statusu mikroprzedsiębiorstwa bądź małego lub średniego przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 1 ust. 1 pkt 32 ustawy o restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, dokumenty potwierdzające spełnienie kryteriów uzasadniających przyznanie mu tego statusu;

9) jeżeli wierzyciel kwalifikuje się do przyznania mu statusu porozumienia prawnego w rozumieniu art. 1 ust. 1 pkt 8 ustawy o zapobieganiu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu i proliferacji, dokumenty potwierdzające spełnienie kryteriów uzasadniających przyznanie mu tego statusu, a także dokumenty wskazujące cel, strukturę i rozwiązania w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem oraz informacje na temat beneficjenta rzeczywistego lub osoby, w której interesie utworzono to porozumienie prawne lub w której interesie to porozumienie prawne funkcjonuje.

Wszystkie przedkładane dokumenty muszą być sporządzone w języku łotewskim, lub - jeżeli sporządzono je w innym języku - musi towarzyszyć im ich poświadczone notarialnie tłumaczenie na język łotewski. Do wniosku wierzyciela należy załączyć oryginały dokumentów lub ich poświadczone notarialnie odpisy zgodnie z wymogami Konwencji haskiej z 1961 r. znoszącej wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych.

Jeżeli do wniosku wierzyciela załączono dokumenty pochodne, syndyk jest uprawniony do żądania okazania dokumentów oryginalnych, a wierzyciel jest zobowiązany okazać te dokumenty. Syndyk może również żądać przedstawienia innych dokumentów lub powiązanych z nimi dokumentów pochodnych, jeżeli będzie to konieczne do podjęcia przez niego decyzji w przedmiocie wierzytelności wierzyciela.

Dokumenty można przekazać syndykowi w dowolny z następujących sposobów:

- w postaci dokumentu elektronicznego opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym i znacznikiem czasu, zgodnie z ustawą o dokumentach elektronicznych, doręczonego na adres e-mail: maksatnespeja@bib.eu;

- listem poleconym wysłanym na adres: Grēcinieku iela 6, Ryga, LV-1050;

- osobiście pod adresem Grēcinieku iela 6, Ryga, we wtorki i czwartki w godz. 10.00-12.00 i 13.00-16.00.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.1755

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Publikacja zgodnie z art. 13 dyrektywy 2001/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie reorganizacji i likwidacji instytucji kredytowych dotycząca postępowania upadłościowego przeciwko Baltic International Bank SE [łotewskiej instytucji kredytowej w stanie niewypłacalności]
Data aktu: 23/02/2024
Data ogłoszenia: 23/02/2024