(C/2024/1459)(Dz.U.UE C z dnia 14 lutego 2024 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Sztuczna inteligencja (AI) to szybko rozwijająca się grupa technologii, które mogą przyczyniać się do wielu różnych korzyści społecznoekonomicznych we wszystkich gałęziach przemysłu i obszarach działalności społecznej. Jednocześnie AI może być źródłem ryzyka i szkód dla interesu publicznego i praw podstawowych chronionych prawem Unii, w zależności od okoliczności dotyczących jej konkretnego zastosowania i wykorzystania.
(2) Komisja przedstawiła wniosek dotyczący rozporządzenia ustanawiającego zharmonizowane przepisy dotyczące sztucznej inteligencji (akt w sprawie sztucznej inteligencji) i zmieniającego niektóre akty ustawodawcze Unii 1 , mającego na celu wspieranie rozwoju, wykorzystywania i wprowadzania sztucznej inteligencji na rynku wewnętrznym, który jednocześnie zapewnia wysoki poziom ochrony interesów publicznych, takich jak opieka zdrowotna i bezpieczeństwo oraz ochrona praw podstawowych, uznanych i chronionych prawem Unii. Rozporządzenie, którego dotyczy wniosek, jest jednym z kilku środków Komisji mających na celu osiągnięcie podwójnego celu, jakim jest promowanie stosowania AI i przeciwdziałanie ryzyku związanemu z niektórymi zastosowaniami takiej technologii. Dalsze środki obejmują "Skoordynowany plan w sprawie sztucznej inteligencji" w przeglądzie z 2021 r. 2 , inicjatywy polityki sektorowej wspierające wprowadzanie AI lub unijne programy finansowania, takie jak te ustanowione rozporządzeniami Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/694 3 i (UE) 2021/695 4 .
(3) Złożoność i coraz szersze upowszechnianie AI, zwłaszcza w oparciu o najbardziej zaawansowane modele, oraz konieczność przyspieszenia postępów w realizacji założeń i celów określonych w programie polityki "Droga ku cyfrowej dekadzie" ustanowionym decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2481 5 , wskazują na potrzebę podjęcia dodatkowych działań w celu lepszego zrozumienia zdolności, tendencji i potencjalnych zagrożeń oraz wspierania bezpiecznego rozwoju i wykorzystania technologii AI w Unii.
(4) Konieczne jest rozwijanie wiedzy fachowej i zdolności na szczeblu Unii w celu wspierania takiego zrozumienia, przyczyniania się do wdrożenia i egzekwowania przyszłego rozporządzenia ustanawiającego zharmonizowane przepisy dotyczące sztucznej inteligencji oraz przyczyniania się do wdrożenia międzynarodowych przepisów i zasad dotyczących AI, np. kodeksu postępowania G7 i wytycznych dla twórców zaawansowanych systemów AI.
(5) W tym kontekście należy zapewnić podstawy jednolitego systemu zarządzania AI w Unii poprzez ustanowienie struktury, która ma służyć nadzorowaniu postępów w zakresie modeli sztucznej inteligencji, w tym w odniesieniu do modeli AI ogólnego przeznaczenia, interakcji ze środowiskiem naukowym, a także powinna odgrywać kluczową rolę w analizach i testach, egzekwowaniu prawa i mieć globalne znaczenie.
(6) W związku z tym w ramach Komisji należy ustanowić Europejski Urząd ds. Sztucznej Inteligencji będący częścią struktury administracyjnej Dyrekcji Generalnej ds. Sieci Komunikacyjnych, Treści i Technologii i podlegający jej rocznemu planowi zarządzania.
(7) Europejski Urząd ds. Sztucznej Inteligencji powinien działać zgodnie z wewnętrznymi procesami Komisji 6 , a jego ustanowienie nie powinno wpływać na uprawnienia i kompetencje właściwych organów krajowych ani organów, urzędów i agencji Unii w zakresie nadzoru nad systemami AI, jak przewidziano w przyszłym rozporządzeniu ustanawiającym zharmonizowane przepisy dotyczące sztucznej inteligencji i w innych sektorowych przepisach Unii. Powyższe pozostaje bez uszczerbku dla funkcji innych departamentów Komisji w ich odpowiednich obszarach kompetencji oraz funkcji Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych w dziedzinie wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa. Europejski Urząd ds. Sztucznej Inteligencji powinien wykonywać swoje zadania, w szczególności w celu wydawania wytycznych, w sposób, który nie powiela działań odpowiednich organów, urzędów i agencji Unii na mocy przepisów sektorowych.
(8) Aby umożliwić jak najszybsze rozpoczęcie przygotowań do wdrożenia przyszłego rozporządzenia ustanawiającego zharmonizowane przepisy dotyczące sztucznej inteligencji, niniejsza decyzja powinna wejść w życie w trybie pilnym przed przyjęciem wspomnianego rozporządzenia w następstwie porozumienia politycznego osiągniętego przez współprawodawców w dniu 8 grudnia 2023 r. Po przyjęciu rozporządzenia niniejsza decyzja może zostać zmieniona,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
Sporządzono w Brukseli dnia 24 stycznia 2024 r.