Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 5 października 2023 r. w sprawie nowej europejskiej strategii na rzecz lepszego internetu dla dzieci (BIK+) (2023/2670(RSP))

P9_TA(2023)0358
Nowa europejska strategia na rzecz lepszego internetu dla dzieci (BIK+)

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 5 października 2023 r. w sprawie nowej europejskiej strategii na rzecz lepszego internetu dla dzieci (BIK+) (2023/2670(RSP))

(C/2024/1190)

(Dz.U.UE C z dnia 23 lutego 2024 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 165 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając Kartę praw podstawowych Unii Europejskiej (Karta),

- uwzględniając Konwencję ONZ o prawach dziecka z dnia 20 listopada 1989 r.,

- uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/93/UE z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie zwalczania niegodziwego traktowania w celach seksualnych i wykorzystywania seksualnego dzieci oraz pornografii dziecięcej 1  (dyrektywa w sprawie niegodziwego traktowania dzieci w celach seksualnych),

- uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/13/UE z dnia 10 marca 2010 r. w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących świadczenia audiowizualnych usług medialnych 2  (dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych),

- uwzględniając dyrektywę 2005/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 maja 2005 r. dotyczącą nieuczciwych praktyk handlowych stosowanych przez przedsiębiorstwa wobec konsumentów na rynku wewnętrznym oraz zmieniającą dyrektywę Rady 84/450/EWG, dyrektywy 97/7/WE, 98/27/WE i 2002/65/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 3  (dyrektywa o nieuczciwych praktykach handlowych),

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE 4  (ogólne rozporządzenie o ochronie danych),

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz zmiany dyrektywy 2000/31/WE 5  (akt o usługach cyfrowych),

- uwzględniając wniosek Komisji z dnia 11 maja 2022 r. dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego przepisy mające na celu zapobieganie niegodziwemu traktowaniu dzieci w celach seksualnych i jego zwalczanie (COM(2022)0209) oraz opinię Komisji Kultury i Edukacji,

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 11 maja 2022 r. zatytułowany "Cyfrowa dekada dla dzieci i młodzieży: nowa europejska strategia na rzecz lepszego internetu dla dzieci (BIK+)" (COM(2022)0212),

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 9 marca 2021 r. zatytułowany "Cyfrowy kompas na 2030 r.: europejska droga w cyfrowej dekadzie" (COM(2021)0118),

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 24 marca 2021 r. zatytułowany "Strategia UE na rzecz praw dziecka" (COM(2021)0142),

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 30 września 2020 r. w sprawie utworzenia europejskiego obszaru edukacji do 2025 r. (COM(2020)0625),

- uwzględniając wspólną deklarację Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji z dnia 23 stycznia 2023 r. zatytułowaną "Europejska deklaracja praw i zasad cyfrowych w cyfrowej dekadzie" 6  (deklaracja europejska),

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 20 listopada 2012 r. w sprawie ochrony dzieci w świecie cyfrowym 7  oraz odpowiedź Komisji przyjętą w dniu 20 lutego 2013 r.,

- uwzględniając badanie Departamentu Tematycznego ds. Polityki Strukturalnej i Polityki Spójności w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Wewnętrznej z dnia 15 lutego 2023 r. zatytułowane "The influence of social media on the development of children and young people" [Wpływ mediów społecznościowych na rozwój dzieci i młodzieży] 8 ,

- uwzględniając badanie EU Kids Online z dnia 12 lutego 2020 r. zatytułowane "EU Kids Online 2020: Survey results from 19 countries" [EU Kids Online 2020: wyniki badania prowadzonego w 19 krajach] 9 ,

- uwzględniając badanie Wspólnego Centrum Badawczego z dnia 9 lutego 2021 r. zatytułowane "How children (10-18) experienced online risks during the COVID-19 lockdown: Spring 2020" [Zagrożenia w internecie dla dzieci w wieku 10-18 lat podczas lockdownu związanego z COVID-19 - wiosna 2020 r.] 10 ,

- uwzględniając pytanie do Komisji w sprawie nowej europejskiej strategii na rzecz lepszego internetu dla dzieci (BIK+) (O-000030/2023 - B9-0029/2023),

- uwzględniając art. 136 ust. 5 i art. 132 ust. 2 Regulaminu,

- uwzględniając projekt rezolucji Komisji Kultury i Edukacji,

A. mając na uwadze, że dzieciom przysługują wszystkie prawa i wartości zapisane w Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Karcie i Konwencji ONZ o prawach dziecka, w tym prawa cyfrowe; mając na uwadze, że we wszystkich działaniach i decyzjach cyfrowych, które dotyczą dziecka oraz jego zdrowia fizycznego i psychicznego, bezpieczeństwa i dobrostanu, należy przede wszystkim uwzględniać jego dobro;

B. mając na uwadze, że w ogólnym rozporządzeniu o ochronie danych, dyrektywie o audiowizualnych usługach medialnych, akcie o usługach cyfrowych i dyrektywie o nieuczciwych praktykach handlowych uznano, że dzieci zasługują na szczególną ochronę podczas korzystania z internetu w stale zmieniającym się środowisku cyfrowym;

C. mając na uwadze, że zapewnienie odpowiedniej ochrony dzieciom w internecie wymaga specjalnych środków i programów edukacyjnych skierowanych nie tylko do dzieci, ale również do ich nauczycieli, rodziców i opiekunów; mając na uwadze, że środki te powinny mieć przede wszystkim na celu opracowanie i wdrożenie technik prewencyjnych oraz kampanii na rzecz podnoszenia świadomości i na rzecz umiejętności cyfrowych; mając na uwadze, że rodzice i opiekunowie powinni być informowani o istnieniu i sposobie działania narzędzi cyfrowych, aby mogli ograniczać i ukierunkowywać doświadczenia dziecka/dzieci w internecie oraz ograniczać dostęp do nieodpowiednich do wieku lub szkodliwych treści internetowych;

D. mając na uwadze, że dzieci nie powinny być biernymi konsumentami technologii, ale powinny czynnie odpowiadać za technologie, których używają; mając na uwadze, że w związku z tym promowanie edukacji cyfrowej oraz rozwijanie umiejętności i kompetencji cyfrowych, w tym umiejętności korzystania z mediów, wśród dzieci, rodziców i wychowawców, w szczególności dzieci z grup szczególnie wrażliwych, zgodnie z Kartą, Konwencją ONZ o prawach dziecka, deklaracją europejską i cyfrowym kompasem na 2030 r., mają kluczowe znaczenie dla zapewnienia dzieciom bezpiecznych doświadczeń cyfrowych, a także dla wzmocnienia ich pozycji cyfrowej i dla ich aktywnej obecności w internecie;

E. mając na uwadze, że należy udostępnić ukierunkowane środki mające na celu zwalczanie przepaści cyfrowej i zwiększenie równości szans, aby zapewnić integracyjne i dostępne środowisko cyfrowe każdemu dziecku w UE, w szczególności dzieciom z grup szczególnie wrażliwych, jak dzieci z niepełnosprawnościami lub ze środowisk defaworyzowanych, w tym poprzez wyposażenie ich w nowoczesną infrastrukturę cyfrową, również na obszarach oddalonych lub wiejskich;

F. mając na uwadze, że obostrzenia podczas pandemii COVID-19 uwypukliły przepaść edukacyjną i cyfrową i wpłynęły na dostęp dzieci do narzędzi edukacji cyfrowej i informacji oraz ich udział w życiu społecznym i na ich włączenie społeczne, a także wywarły negatywny wpływ na ich zdrowie fizyczne i psychiczne; mając na uwadze, że doprowadziło to również do nasilenia przemocy domowej i ze względu na płeć oraz niegodziwego traktowania dzieci w celach seksualnych i wykorzystywania seksualnego dzieci w internecie, zarówno w sieci widocznej, jak i w ciemnej sieci;

G. mając na uwadze, że w kilku badaniach monitorujących znaleziono dowody na to, że dzieci są aktywne w mediach społecznościowych od najmłodszych lat, a w wielu przypadkach są to dzieci w wieku poniżej minimalnego wieku określonego przez większość platform mediów społecznościowych;

H. mając na uwadze, że stale zmieniające się środowisko cyfrowe jest centralnym elementem codziennego życia dzieci, w tym ich edukacji, komunikacji i wymiany danych; mając na uwadze, że dostęp dzieci do internetu i platform mediów społecznościowych oraz ich doświadczenia w tym zakresie przynoszą wiele korzyści, ale stwarzają również pewne zagrożenia i narażają dzieci na niebezpieczne zachowania i treści ze względu na ich wszechobecność, takie jak niegodziwe traktowanie dzieci w celach seksualnych i nagabywanie dzieci w celach seksualnych w internecie (uwodzenie dzieci przez internet), cybernienawiść, różne formy cyberszykanowania, treści seksualne, obrazy przemocy, treści promujące zaburzenia odżywiania i dezinformacja; mając na uwadze, że może to mieć wpływ na zdrowie fizyczne i psychiczne dzieci, w tym powodować zwiększoną agresję, problematyczne zachowania seksualne, niezdrowe nawyki żywieniowe, niezadowolenie z własnego wyglądu oraz wypaczone wartości i postawy;

I. mając na uwadze, że w badaniu EU Kids Online 2020 szacuje się, że 23 % dzieci w wieku od 9 do 16 lat padło ofiarą nękania w internecie; mając na uwadze, że w badaniu pt. "How children (10-18) experienced online risks during the Covid-19 lockdown: Spring 2020" stwierdzono, że 49 % dzieci doświadczyło co najmniej jednej formy agresji lub nękania w internecie; mając na uwadze, że nawet jeśli nie ma zracjonalizowanego podejścia, niektóre państwa członkowskie podjęły już środki, których przykładem może być ustawa Coco w Irlandii;

J. mając na uwadze, że nowa europejska strategia na rzecz lepszego internetu dla dzieci (BIK+) jest jednym z podstawowych działań strategii UE na rzecz praw dziecka, obejmującym inicjatywy mające na celu zapewnienie dzieciom ochrony i wzmocnienia ich pozycji w internecie w ramach odnośnych obszarów tematycznych;

1. z zadowoleniem przyjmuje i zatwierdza opracowaną przez Komisję nową europejską strategię na rzecz lepszego internetu dla dzieci (BIK+);

2. podkreśla, że wszystkie dzieci potrzebują ochrony w internecie, ale niektóre dzieci znajdują się w trudniejszej sytuacji, np. dzieci z niepełnosprawnościami lub ze środowisk defaworyzowanych, i powinny mieć możliwość korzystania, w stosownych przypadkach, z ukierunkowanych środków służących zniwelowaniu przepaści cyfrowej i zwiększaniu ich umiejętności i kompetencji cyfrowych, w tym umiejętności korzystania z mediów;

3. ponawia swój apel do UE o zintensyfikowanie działań mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa dzieci w internecie oraz podnoszenie świadomości na temat niegodziwego traktowania dzieci w celach seksualnych, w tym nagabywania dzieci w celach seksualnych w internecie (uwodzenia dzieci przez internet), oraz zapobieganie temu zjawisku;

4. podkreśla, że umiejętności i kompetencje cyfrowe, w tym umiejętność korzystania z mediów, należy uznać za umiejętności obowiązkowe i uwzględnić je w programie nauczania w całej UE; zaznacza, że stanowią one zasadniczy element edukacji i uczenia się przez całe życie i powinny koncentrować się na edukowaniu dzieci, rodziców, opiekunów, wychowawców i ogółu społeczeństwa w zakresie bezpieczeństwa w internecie, w tym kontroli rodzicielskiej online oraz sposobów rozpoznawania i zgłaszania przypadków nagabywania dzieci w internecie;

5. wzywa UE i jej państwa członkowskie, by więcej inwestowały w kształcenie i szkolenie w celu zapewnienia dzieciom w różnych grupach wiekowych umiejętności cyfrowych, w tym ochrony przed nękaniem i cyberprzemocą wśród rówieśników w szkołach i poza nimi, z uwzględnieniem nowych osiągnięć technologicznych, takich jak metawersum.

6. zwraca się do państw członkowskich i instytucji edukacyjnych, by zagwarantowały prawo do edukacji włączającej oraz by promowały, w sposób dostosowany do wieku, edukację seksualną, umiejętności i kompetencje cyfrowe, w tym umiejętności korzystania z mediów, oraz cyberbezpieczeństwo poprzez kształcenie formalne, pozaformalne i nieformalne, skierowane do nauczycieli, rodziców, opiekunów i uczniów;

7. wzywa Komisję do opracowania, w koordynacji z europejskim obszarem edukacji, europejskiej strategii przeciwdziałania nękaniu i cyberprzemocy w szkołach, obejmującej ustanowienie pakietu środków mających na celu usprawnienie gromadzenia danych, a także do zaproponowania niezbędnych rozwiązań we współpracy z państwami członkowskimi;

8. podkreśla, że w strategii należy wezwać państwa członkowskie do przeznaczenia wszelkich niezbędnych zasobów na wzmocnienie zdolności numerów interwencyjnych, telefonów zaufania i centrów bezpieczniejszego internetu, a także do opracowania i wdrożenia w ich szkołach istotnych kampanii prewencyjnych i uświadamiających, które przyniosą wymierne rezultaty i staną się istotnym elementem ich programów nauczania na wczesnym etapie kształcenia i działalności instytucji edukacyjnych; uważa, że współpraca między naukowcami a praktykami ma w tym względzie kluczowe znaczenie;

9. podkreśla, że ważne jest, aby w tej strategii wprowadzono środki mające na celu aktualizację istniejących unijnych ram działania na rzecz zdrowia i dobrostanu psychicznego, które powinny w pełni sprzyjać włączeniu społecznemu, aby zaspokoić również potrzeby dzieci doświadczających niegodziwego traktowania lub nagabywania w celach seksualnych w internecie, zwłaszcza dzieci należących do grup znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji; wzywa do oceny dostępności i adekwatności podmiotów świadczących opiekę zdrowotną w zakresie zdrowia psychicznego dzieci poprzez przeprowadzenie dokładnego mapowania istniejących usług w świetle pogarszającej się sytuacji w zakresie zdrowia psychicznego, którą pogorszyły jeszcze pandemia COVID-19 i wyjątkowe wyzwania stwarzane przez środowisko internetowe, w tym cyberprzemoc i narażenie na szkodliwe treści;

10. odnotowuje utworzenie do 2024 r. normy europejskiej dotyczącej weryfikacji wieku online oraz niedawne utworzenie specjalnej grupy ds. unijnego kodeksu postępowania dotyczącego projektowania dostosowanego do wieku (kodeks); podkreśla, jak ważne jest terminowe opracowanie tego kodeksu i zapewnienie jego pełnej zgodności z dyrektywą o audiowizualnych usługach medialnych i ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych; podkreśla, że w opracowywanie kodeksu trzeba zaangażować społeczeństwo obywatelskie, środowisko akademickie i młodych ludzi; zaznacza, że zgodnie z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych platformy mediów społecznościowych, które opierają się na zgodzie użytkownika, muszą dołożyć rozsądnych starań w celu zweryfikowania zgody rodziców, zanim umożliwią dzieciom, które nie osiągnęły jeszcze wymaganego odpowiedniego wieku, założenie konta;

11. wzywa Komisję i państwa członkowskie do zwiększenia inwestycji w udzielanie wsparcia ofiarom niegodziwego traktowania lub nagabywania dzieci w celach seksualnych w internecie, w tym jeśli chodzi o anonimowe zgłoszenia publiczne, oraz inwestycji w usługi w zakresie zdrowia psychicznego i usługi psychospołeczne dla ofiar i ich rodzin; zwraca się o udostępnienie szkoleń specjalistom i urzędnikom, w tym w organach ścigania, zajmującym się sprawami dotyczącymi dzieci, w zależności od ich szczególnych potrzeb;

12. wzywa Komisję i państwa członkowskie do zapewnienia bardziej systematycznego gromadzenia danych na temat środków zapobiegawczych i programów pomocy ofiarom, w tym na temat liczby dzieci w szkolnictwie podstawowym, które uczestniczą w kampaniach uświadamiających, oraz na temat programów edukacyjnych dotyczących zagrożeń związanych z wszelkimi formami wykorzystywania seksualnego dzieci, w tym w środowisku internetowym;

13. podkreśla brak wystarczających badań porównawczych na szczeblu UE, a także badań nad rozwojem dzieci w kontekście cyfryzacji; zaznacza w związku z tym, że szybki rozwój technologii może szybko wyprzedzić politykę, stwarzając tym samym nowe zagrożenia dla dzieci; przypomina w związku z tym, że trzeba rozwijać szeroko zakrojoną działalność badawczą na szczeblu UE;

14. wzywa Komisję do dopilnowania, by strategia BIK+ była spójna z innymi priorytetami i wnioskami ustawodawczymi, by informacje były przedstawiane dzieciom w zrozumiałym dla nich języku, by dzieci w każdym wieku były zaangażowane w monitorowanie i skuteczne wdrażanie strategii oraz by podjęto odpowiednie działania następcze w celu porównania najlepszych praktyk i wyników we wszystkich państwach członkowskich;

15. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.

1 Dz.U. L 335 z 17.12.2011, s. 1.
2 Dz.U. L 95 z 15.4.2010, s. 1.
3 Dz.U. L 149 z 11.6.2005, s. 22.
4 Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1.
5 Dz.U. L 277 z 27.10.2022, s. 1.
6 Dz.U. C 23 z 23.1.2023, s. 1.
7 Dz.U. C 419 z 16.12.2015, s. 33.
8 O'Neill, B., "Research for CULT Committee - The influence of social media on the development of children and young people" [Badanie dla komisji CULT - Wpływ mediów społecznościowych na rozwój dzieci i młodzieży], Parlament Europejski, Departament Tematyczny ds. Polityki Strukturalnej i Polityki Spójności, Bruksela, 15 lutego 2023 r.
9 Smahel, D. i in., "EU Kids Online 2020: Survey results from 19 countries", EU Kids Online, 12 lutego 2020 r.
10 Lobe, B. i in., "How children (10-18) experienced online risks during the Covid-19 lockdown - Spring 2020", Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, 9 lutego 2021 r.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.1190

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 5 października 2023 r. w sprawie nowej europejskiej strategii na rzecz lepszego internetu dla dzieci (BIK+) (2023/2670(RSP))
Data aktu: 05/10/2023
Data ogłoszenia: 23/02/2024