Komunikat Komisji - Aktualizacja danych wykorzystywanych do obliczania sankcji finansowych proponowanych Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej przez Komisję w ramach postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego

KOMUNIKAT KOMISJI
Aktualizacja danych wykorzystywanych do obliczania sankcji finansowych proponowanych Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej przez Komisję w ramach postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego
(C/2024/1123)

W świetle Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("TFUE") w przypadku wniesienia przez Komisję sprawy przeciwko państwu członkowskiemu do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej ("Trybunał") w związku z uchybieniem przez to państwo jednemu z zobowiązań, które na nim ciążą na mocy Traktatów, Komisja może zwrócić się do Trybunału o nałożenie sankcji finansowych na to państwo członkowskie w dwóch sytuacjach:

- jeżeli państwo członkowskie nie wprowadziło niezbędnych środków zapewniających wykonanie wcześniejszego wyroku Trybunału stwierdzającego naruszenie prawa Unii (art. 260 ust. 2 TFUE) 1  lub

- jeżeli państwo członkowskie uchybiło obowiązkowi poinformowania o środkach podjętych w celu transpozycji dyrektywy przyjętej w ramach procedury ustawodawczej (art. 260 ust. 3 TFUE).

W obydwu przypadkach sankcja nałożona przez Trybunał może składać się z kary ryczałtowej, nakładanej w związku z kontynuowaniem uchybienia do czasu wydania wyroku przez Trybunał albo całkowitego wyeliminowania uchybienia, jeśli nastąpi ono wcześniej, oraz dziennej kary pieniężnej, aby skłonić dane państwo członkowskie do możliwie jak najszybszego zaprzestania uchybienia po wydaniu wyroku przez Trybunał. Komisja proponuje Trybunałowi kwoty sankcji finansowych, ale to zadaniem Trybunału jest określić, w ramach przysługujących mu uprawnień do swobodnej oceny 2 , wysokość kary w ten sposób, by była ona, po pierwsze, stosowna do okoliczności sprawy, a po drugie, proporcjonalna do stwierdzonego uchybienia oraz do możliwości płatniczych zainteresowanego państwa członkowskiego.

Zasady i metody stosowane przez Komisję do obliczania sankcji finansowych, które proponuje Trybunałowi, są określone w jej komunikacie pt. "Sankcje finansowe w postępowaniu w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego" 3  (dalej: "komunikat z 2022 r.").

Niniejsza aktualizacja opiera się na zmianach stopy inflacji, liczby ludności i produktu krajowego brutto (PKB) każdego państwa członkowskiego. Odpowiednimi danymi statystycznymi dotyczącymi stopy inflacji, liczby ludności i PKB, które należy wykorzystywać do obliczeń, są dane ustalone dwa lata przed aktualizacją ("zasada t-2"), czyli w 2022 r.

Zaktualizowane współczynniki "n", minimalne kary ryczałtowe i stawki ryczałtowe określono w załączniku do niniejszego komunikatu.

Komisja będzie wykorzystywać te zaktualizowane dane przy podejmowaniu przez nią decyzji dotyczących wniesienia sprawy do Trybunału Sprawiedliwości na podstawie art. 260 TFUE, począwszy od daty publikacji niniejszego komunikatu w Dzienniku Urzędowym.

ZAŁĄCZNIK

Dane wykorzystywane do ustalenia wysokości sankcji finansowych proponowanych Trybunałowi

W przypadku wnoszenia do Trybunału Sprawiedliwości sprawy na mocy art. 260 ust. 2 i 3 TFUE Komisja będzie stosować następujące zaktualizowane dane do obliczania wysokości sankcji finansowych (kary ryczałtowe lub okresowe kary pieniężne):

1. Stawka ryczałtowa okresowej kary pieniężnej

Zaktualizowaną stawkę ryczałtową okresowej kary pieniężnej ustala się na poziomie 3 230 EUR dziennie.

2. Stawka ryczałtowa kary ryczałtowej

Zaktualizowaną stawkę ryczałtową kary ryczałtowej ustala się na poziomie 1 080 EUR dziennie.

3. Współczynniki "n"

Wartości zaktualizowanych współczynników "n" przedstawiają się następująco:

Współczynnik "n" (1)
Belgia 0,85
Bułgaria 0,20
Czechy 0,52
Dania 0,53
Niemcy 6,02
Estonia 0,07
Irlandia 0,61
Grecja 0,43
Hiszpania 2,46
Francja 4,36
Chorwacja 0,15
Włochy 3,38
Cypr 0,05
Łotwa 0,08
Litwa 0,13
Luksemburg 0,09
Węgry 0,36
Malta 0,03
Niderlandy 1,41
Austria 0,68
Polska 1,41
Portugalia 0,47
Rumunia 0,65
Słowenia 0,11
Słowacja 0,23
Finlandia 0,41
Szwecja 0,83
(1) Obliczony na podstawie danych dotyczących PKB i liczby ludności za 2022 r. i zaokrąglonych do drugiego miejsca po przecinku.

4. Kara ryczałtowa będąca wartością odniesienia

Zaktualizowaną wysokość kary ryczałtowej będącej wartością odniesienia, wykorzystywanej do obliczania minimalnych kar ryczałtowych dla poszczególnych państw członkowskich ustala się na poziomie 3 016 218 EUR.

5. Minimalne kary ryczałtowe dla poszczególnych państw członkowskich

Wysokość minimalnych kar ryczałtowych odpowiada kwocie kary ryczałtowej będącej wartością odniesienia, pomnożonej przez stosowne współczynniki "n".

Wartości zaktualizowanych minimalnych kar ryczałtowych 4  przedstawiają się następująco:

Minimalne kary ryczałtowe (EUR)
Belgia 2 564 000
Bułgaria 603000
Czechy 1 568 000
Dania 1 599 000
Niemcy 18 158 000
Estonia 211000
Irlandia 1 840 000
Grecja 1 297 000
Hiszpania 7 420 000
Francja 13 151000
Chorwacja 452 000
Włochy 10 195 000
Cypr 151000
Łotwa 241 000
Litwa 392000
Luksemburg 271000
Węgry 1 086 000
Malta 90 000
Niderlandy 4 253 000
Austria 2 051 000
Polska 4 253 000
Portugalia 1 418 000
Rumunia 1 961 000
Słowenia 332 000
Słowacja 694000
Finlandia 1 237 000
Szwecja 2 503 000
1 Lub jeżeli państwo członkowskie nie wprowadziło niezbędnych środków zapewniających wykonanie wyroku stwierdzającego naruszenie decyzji w sprawie pomocy państwa na podstawie art. 108 ust. 2 TFUE.
2 Uprawnienia te są ograniczone w przypadku spraw przewidzianych w art. 260 ust. 3 TFUE, w których Trybunał nie może wykroczyć poza kwotę określoną przez Komisję.
3 Komunikat Komisji "Sankcje finansowe w postępowaniu w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego" C/2022/9973 (Dz.U. C 2 z 4.1.2023, s. 1).
4 Obliczonych na podstawie danych dotyczących PKB i liczby ludności za 2022 r. i zaokrąglonych do najbliższego tysiąca.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.1123

Rodzaj: Komunikat
Tytuł: Komunikat Komisji - Aktualizacja danych wykorzystywanych do obliczania sankcji finansowych proponowanych Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej przez Komisję w ramach postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego
Data aktu: 26/01/2024
Data ogłoszenia: 26/01/2024