[Sprawa C-636/22 1 , PY (Obywatel państwa trzeciego w wykonującym państwie członkowskim)][Odesłanie prejudycjalne - Artykuł 99 regulaminu postępowania przed Trybunałem - Odpowiedź, która może zostać w sposób jednoznaczny wyprowadzona z orzecznictwa - Współpraca wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych - Europejski nakaz aresztowania - Decyzja ramowa 2002/584/WSiSW - Gwarancje ze strony wydającego nakaz państwa członkowskiego - Artykuł 5 pkt 3 - Cel polegający na resocjalizacji - Obywatele państwa trzeciego mający miejsce zamieszkania na terytorium wykonującego nakaz państwa członkowskiego - Równość traktowania - Artykuł 20 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej]
(C/2024/1075)
Język postępowania: włoski
(Dz.U.UE C z dnia 5 lutego 2024 r.)
Sąd odsyłający
Corte d'appello di Lecce
Strony w postępowaniu głównym
Strona skarżąca: PY
przy udziale: Procura della Repubblica presso il Tribunale di Lecce
Sentencja
1) Artykuł 5 pkt 3 decyzji ramowej Rady 2002/584/WSiSW z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie europejskiego nakazu aresztowania i procedury wydawania osób między państwami członkowskimi w związku z zasadą równości wobec prawa zapisaną w art. 20 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej
należy interpretować w ten sposób, że
stoi on na przeszkodzie uregulowaniu krajowemu, które w sposób bezwzględny i automatyczny uniemożliwia organowi sądowemu wykonującego nakaz państwa członkowskiego uzależnienie przekazania obywatela państwa trzeciego, który ma miejsce zamieszkania na terytorium tego państwa członkowskiego, od warunku, że osoba ta po rozprawie zostanie przekazana do wspomnianego państwa członkowskiego w celu wykonania kary pozbawienia wolności lub środka zabezpieczającego polegającego na pozbawieniu wolności orzeczonych w stosunku do niego w wydającym nakaz państwie członkowskim.
2) Artykuł 5 pkt 3 decyzji ramowej 2002/584/WSiSW
należy interpretować w ten sposób, że
aby ocenić, czy wykonanie europejskiego nakazu aresztowania wydanego wobec obywatela państwa trzeciego, który ma miejsce zamieszkania na terytorium wykonującego nakaz państwa członkowskiego, należy uzależnić od warunku przewidzianego w tym przepisie, wykonujący nakaz organ sądowy powinien dokonać całościowej oceny wszystkich konkretnych czynników charakteryzujących sytuację tego obywatela mogących wskazywać na istnienie między nim a wykonującym nakaz państwem członkowskim więzi wykazujących, że jest on wystarczająco zintegrowany z tym państwem i że w związku z tym wykonanie w tym państwie członkowskim kary pozbawienia wolności lub środka zabezpieczającego polegającego na pozbawieniu wolności orzeczonych w wydającym nakaz państwie członkowskim przyczyni się do zwiększenia jego szans na resocjalizację po wykonaniu tej kary lub środka zabezpieczającego. Wśród tych czynników znajdują się więzi rodzinne, językowe, kulturowe, społeczne lub gospodarcze, jakie obywatel państwa trzeciego utrzymuje z państwem członkowskim wykonującym nakaz, a także charakter, czas trwania i warunki jego pobytu w tym państwie członkowskim.