(2023/C 94/26)
(Dz.U.UE C z dnia 13 marca 2023 r.)
Strony
Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciele: L. Armati, P. Caro de Sousa, pełnomocnicy)
Strona pozwana: Republika Portugalska
Żądania strony skarżącej
- Stwierdzenie, że poprzez utrzymanie w mocy art. 2 Lei n.o 25/2018 de 14 de junho (ustawy nr 25/2018 z dnia 14 czerwca), która dodaje ust. 7 do art. 25 Lei 31/2009 de 3 de julho (ustawy 31/2009 z dnia 3 lipca) w brzmieniu nadanym jej przez Lei n.o 40/2015 (ustawę nr 40/2015), który to artykuł przewiduje, że "Posiadacze dyplomów uniwersyteckich w zakresie inżynierii lądowej, o których mowa w załączniku VI do dyrektywy 2005/36/WE 1 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych, zmienionej przez dyrektywę 2013/55/EU z dnia 20 listopada 2013 r. którzy rozpoczęli kształcenie we wskazanych tam latach akademickich i którzy wykażą, że przygotowali w rozumieniu postanowień dekretu nr 73/73 z dnia 28 lutego w okresie od 1 listopada 2009 do 1 listopada 2017 projekt architektoniczny, który został zatwierdzony przez władze miejskie, mogą przygotowywać projekty wyraźnie przewidziane we wspomnianym dekrecie na przewidzianych w nim warunkach i zgodnie z obowiązującym system prawnym danej działalności, przy czym zobowiązani są oni do spełnienia obowiązków przewidzianych w niniejszej ustawie, a jeżeli jest to przewidziane, także do wykazanie ich spełnienia wobec właściwych organów administracyjnych", Republika Portugalska uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 49 ust. 1, na mocy załącznika VI i art. 9 ust. 3 dyrektywy 2005/36/WE, jak również na mocy art. 45, 49, 56 TFUE.
- obciążenie Republiki Portugalskiej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Inżynierowie, których dyplomy zostały wymienione w załączniku VI do dyrektywy 2005/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych, nabyli prawa do przygotowywania projektów architektonicznych w całej Unii Europejskiej ("prawa nabyte"). Inżynierowie posiadają prawa nabyte jedynie wówczas, gdy kształcili się najpóźniej w roku akademickim wskazanym w załączniku VI dyrektywy.
W 2018 r. Republika Portugalska przyjęła ustawę (Lei n.o 25/2018 de 14 de junho de 2018), która ograniczyła prawa nabyte przez owych inżynierów do dostępu do wykonywania zawodu architekta i do swobodnego przepływu osób. W szczególności art. 2 tej ustawy:
a) Ogranicza prawa nabyte inżynierów lądowych, którzy rozpoczęli kształcenie w wymienionych w dyrektywie latach akademickich - np. wyłączając możliwość wykonywania praw nabytych przez wszystkich inżynierów lądowych, którzy zdobyli wykształcenie we wcześniejszych latach akademickich; i
b) Wymaga w dyskryminujący sposób, bez żadnego oparcia w dyrektywie, aby dla sporządzania projektów architektonicznych, dany inżynier lądowy sporządził w okresie od 1 listopada 2009 r. do 1 listopada 2017 r. projekt architektoniczny, który został zatwierdzony przez władze miejskie. Ów wymóg jest szczególnie trudny do spełnienia, ponieważ od 2015 r. lokalne władze portugalskie systematycznie odrzucają projekty architektoniczne przedstawione przez inżynierów korzystających z prawa nabytych na podstawie dyrektywy 2005/36/WE.
W dniu 24 stycznia 2019 r. Komisja wysłała wezwanie do usunięcia uchybienia do Republiki Portugalskiej. W konsekwencji wystosowano uzasadnioną opinię do Republiki Portugalskiej w dniu 29 lutego 2020 r., na którą Republika Portugalska nie udzieliła odpowiedzi.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.94.23/2 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-768/22: Skarga wniesiona w dniu 16 grudnia 2022 r. - Komisja Europejska/Republika Portugalska |
| Data aktu: | 13/03/2023 |
| Data ogłoszenia: | 13/03/2023 |