Język postępowania: hiszpański(2023/C 94/22)
(Dz.U.UE C z dnia 13 marca 2023 r.)
Strony
Wnoszący odwołanie: OG, OH, OI, i OJ (przedstawiciel: adwokat D. Gómez Fernández)
Druga strona postępowania: Komisja Europejska
Żądania wnoszących odwołanie
- uchylenie wyroku Sądu (ósma izba) z dnia 7 października 2022 r., wydanego w sprawie OG i in./Komisja, T-102/22, niepublikowanego, EU:T:2022:661:
- jeżeli Trybunał uzna, że stan sprawy na to pozwala, rozpatrzenie jej co do istoty, uwzględnienie żądań przedstawionych w pierwszej instancji i w konsekwencji stwierdzenie nieważności art. 1 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2021/2288 z dnia 21 grudnia 2021 r. zmieniającego załącznik do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/953 w odniesieniu do okresu uznawania zaświadczeń o szczepieniu wydawanych w formacie unijnego cyfrowego zaświadczenia COVID wskazującego na zakończenie serii szczepień pierwotnych 1 oraz stwierdzenie nieważności również art. 1-3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/503 z dnia 29 marca 2022 r. zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/953 w odniesieniu do zwolnienia małoletnich z okresu uznawania zaświadczeń o szczepieniu wydawanych w formacie unijnego cyfrowego zaświadczenia COVID 2 ;
- tytułem żądania ewentualnego, na wypadek gdyby Trybunał uznał, że stan sprawy nie pozwala na jej rozpatrzenie co do istoty, przekazanie sprawy Sądowi w celu wydania przez niego orzeczenia w przedmiocie żądań przedstawionych w pierwszej instancji w skargach o stwierdzenie nieważności;
- Obciążenie Komisji Europejskiej kosztami postępowań w pierwszej instancji i w postępowaniach odwoławczych.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie odwołania strona skarżąca podnosi niewłaściwe zastosowanie w postanowieniu Sądu z dnia 7 października 2022 r. w sprawie T-102/22 wymogów legitymacji czynnej z art. 263 ust. 4 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej, a to na podstawie następujących twierdzeń:
1) Zaskarżone rozporządzenia delegowane bezpośrednio wpływają na sferę prawną wnoszących odwołanie, ponieważ to nie państwa członkowskie zdecydowały, że zaświadczenia o szczepieniu tracą ważność 270 dni od zakończenia serii szczepień pierwotnych. Zdecydowano o tym w rozporządzeniach delegowanych Komisji i to one powodują tę automatyczną utratę ważności.
2) Rozporządzenia delegowane powodują automatyczną i niewymagającą udziału żadnego państwa członkowskiego utratę ważności zaświadczeń o szczepieniu, chyba że ich posiadacze zgodzą się na przyjęcie dawki przypominającej, co sprawia, że jest środek polegający pośrednim zobowiązaniu do szczepienia, wpływający na sferę prawną wnoszących odwołanie.