Ogłoszenie o naborze na stanowisko członka Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji i dyrektora ds. rozwoju i koordynacji polityki restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji - COM/2023/20096

Ogłoszenie o naborze na stanowisko członka Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji i dyrektora ds. rozwoju i koordynacji polityki restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji
COM/2023/20096

(C/2023/86)

(Dz.U.UE C z dnia 6 października 2023 r.)

Kim jesteśmy?

Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji (SRB) jest europejskim organem ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w ramach unii bankowej, do której obecnie należy 20 państw strefy euro oraz Bułgaria. Wraz z krajowymi organami ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji SRB tworzy jednolity mechanizm restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, stanowiący drugi filar unii bankowej. SRB ściśle współpracuje z Komisją Europejską, Europejskim Bankiem Centralnym, Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego i organami krajowymi.

Do zadań SRB należy zapewnienie uporządkowanej restrukturyzacji i likwidacji upadających banków, ochrona podatników przed skutkami udzielania bankom dotacji państwowych oraz działanie na rzecz stabilności finansowej. W tym celu SRB powierzono szczególne zadania i obowiązki w zakresie przygotowania do restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz przeprowadzania tych procedur w stosunku do banków będących na progu upadłości lub zagrożonych upadłością.

SRB jest również odpowiedzialna za zarządzanie jednolitym funduszem restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ustanowionym na mocy rozporządzenia w sprawie SRM i mającym zapewnić dostępność średnioterminowego wsparcia finansowego podczas restrukturyzacji/uporządkowanej likwidacji banków.

SRB jest niezależną i samodzielnie finansującą się agencją Unii Europejskiej.

Co oferujemy?

Komisja Europejska, w porozumieniu z SRB, organizuje nabór na stanowisko członka SRB i dyrektora ds. rozwoju i koordynacji polityki restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

Miejscem zatrudnienia będzie Bruksela (Belgia), gdzie SRB ma swoją siedzibę.

Wyłoniony kandydat będzie pełnić obowiązki (i) członka organów decyzyjnych SRB z prawem głosu, tj. SRB na sesji plenarnej i sesji wykonawczej, jak również obowiązki (ii) dyrektora ds. rozwoju i koordynacji polityki restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w SRB. Jako Członek Jednolitej Rady z prawem głosu na sesji plenarnej i na sesji wykonawczej będzie on wnosił aktywny wkład w realizację zadań i obowiązków Jednolitej Rady, zgodnie z mandatem przyznanym jej na mocy rozporządzenia w sprawie SRM.

Ponadto, jako dyrektor ds. rozwoju i koordynacji polityki restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, wyłoniony kandydat będzie odpowiedzialny za dyrekcję ds. rozwoju i koordynacji polityki restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

Osoba na tym stanowisku będzie w szczególności:

- zarządzać bieżącą pracą dyrekcji oraz zapewniać jej sprawne i skuteczne funkcjonowanie, co obejmie również bliską współpracę z dyrekcjami ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz ze służbami zajmującymi się innymi obszarami działalności SRB,

- kierować rozwojem polityki i metodyki w odniesieniu do działań SRB w zakresie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz koordynować te działania z dyrekcjami ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, aby zapewnić skuteczne i spójne funkcjonowanie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Obejmuje to kierowanie sporządzeniem planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji podmiotów wchodzących w zakres bezpośredniej odpowiedzialności SRB, a także podmiotów podlegających nadzorowi SRB w ramach kompetencji krajowych organów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji,

- uczestniczyć w opracowywaniu i wdrażaniu mechanizmów zapewnienia jakości planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, aby zwiększyć ich spójność i zgodność z przepisami regulacyjnymi i politycznymi oraz zapewnić równe warunki działania,

- kierować wieloletnim programem prac SRB w związku z jej funkcją dotyczącą planowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz koordynować realizację tego programu na różnych poziomach organizacji w porozumieniu z dyrekcjami ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz w ścisłej współpracy z krajowymi organami ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, aby zapewnić jasne wytyczne i cele oraz wyznaczyć priorytety w ramach ogólnego planowania strategicznego SRB,

- wnosić wkład w przygotowywanie działań w zakresie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji i, w stosownych przypadkach, decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do podmiotów wchodzących w zakres odpowiedzialności SRB,

- sprawować nadzór i zarząd nad ogólną współpracą z krajowymi organami ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, z Europejskim Bankiem Centralnym i z Komisją Europejską w obszarze restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w tym - w stosownych przypadkach - w zakresie umów o współpracy,

- dążyć do osiągnięcia celów dyrekcji w wyznaczonych terminach i zgodnie z normami w zakresie jakości, a także monitorować i oceniać postępy w realizacji tych celów,

- koordynować pracę działów wchodzących w skład dyrekcji, motywować i wspierać menedżerów średniego szczebla w osiąganiu wyznaczonych im celów i wykorzystywaniu swojego potencjału oraz potencjału podległych im pracowników,

- zapewniać harmonijną współpracę i sprawną komunikację z pozostałymi członkami SRB/dyrektorami oraz dyrekcjami, promować dobre praktyki w zakresie relacji z wewnętrznymi służbami dyrekcji i partnerami zewnętrznymi, oraz

- nawiązywać i utrzymywać relacje z instytucjami i organami UE oraz wszelkimi innymi organami publicznymi i prywatnymi w kwestiach wchodzących w zakres kompetencji poszczególnych dyrekcji.

Przewodniczący SRB może również bezpośrednio poprosić wybranego kandydata o wykonywanie innych zadań wchodzących w zakres zadań SRB.

Wyłoniony kandydat będzie przedstawiał przewodniczącemu SRB sprawozdania na temat działań, jakie realizuje jako dyrektor ds. rozwoju i koordynacji polityki restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

Kogo poszukujemy? (kryteria naboru)

Kandydat powinien wykazać się:

Umiejętności zarządzania

- sukcesami w pracy na stanowisku kierowniczym obejmującej kierowanie dużymi zespołami specjalistów z różnych dziedzin (optymalnie - zespołami wielokulturowymi) oraz doświadczeniem w motywowaniu personelu do osiągania wyników na wysokim poziomie,

- udokumentowaną zdolnością podejmowania i wdrażania decyzji, zarówno na poziomie strategicznym, jak i operacyjnym,

- rozwiniętymi zdolnościami przywódczymi oraz doświadczeniem w pracy w środowisku międzykulturowym.

Specjalistyczne umiejętności i doświadczenie

- dogłębną znajomością sektora bankowego i finansowego,

- dużym doświadczeniem w co najmniej jednej z poniższych dziedzin: nadzór nad instytucjami finansowymi, ich uporządkowana likwidacja lub opracowywanie polityki i koordynacja w zakresie regulacji sektora finansowego, w szczególności w zakresie bankowości.

- znajomością instytucji Unii Europejskiej i procesów decyzyjnych w UE, a także doświadczeniem związanym z działaniami SRB w kontekście procesów europejskich i międzynarodowych lub co najmniej w sektorze prywatnym na poziomie międzynarodowym.

Cechy osobiste

- doskonałymi umiejętnościami w zakresie koordynacji i analizy oraz umiejętnością budowania solidnych relacji zawodowych z wysokiego szczebla przedstawicielami zainteresowanych stron,

- dużym poczuciem odpowiedzialności, umiejętnością występowania z inicjatywą oraz zdolnością opracowywania i wdrażania działań, szczególnie w przypadkach zarządzania w sytuacji kryzysowej,

- doskonałymi umiejętnościami komunikacyjnymi i interpersonalnymi, jak również umiejętnościami w zakresie przedstawiania prezentacji.

Wymagania wobec kandydatów (kryteria kwalifikacyjne)

Kandydaci zostaną zakwalifikowani do etapu naboru na podstawie następujących kryteriów formalnych, których spełnienie musi nastąpić przed upływem terminu składania zgłoszeń:

- Obywatelstwo: kandydat musi mieć obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej.

- Dyplom ukończenia studiów wyższych: kandydat musi mieć:

- poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, trwającym normalnie cztery lata lub dłużej, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów,

- lub poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, oraz przynajmniej roczne właściwe doświadczenie zawodowe, w przypadku gdy normalny okres trwania studiów wyższych wynosi przynajmniej trzy lata (to roczne doświadczenie nie może wchodzić w zakres doświadczenia zawodowego liczonego od chwili ukończenia studiów wyższych, o którym mowa poniżej).

- Doświadczenie zawodowe: kandydat musi mieć przynajmniej 15-letnie doświadczenie zawodowe 1 , liczone od chwili ukończenia studiów wyższych, na poziomie, na którym wymagane są wyżej wymienione kwalifikacje; przynajmniej pięć lat tego doświadczenia musi dotyczyć dziedzin związanych z nadzorem, restrukturyzacją lub uporządkowaną likwidacją instytucji finansowych i regulacją sektora finansowego.

- Doświadczenie w zarządzaniu: 10 lat doświadczenia zawodowego - liczonego od chwili ukończenia studiów wyższych - zdobytego na stanowisku kierowniczym najwyższego szczebla 2  w dziedzinie związanej z ogłaszanym stanowiskiem.

- Znajomość języków: kandydat musi biegle władać jednym z języków urzędowych Unii Europejskiej 3  oraz znać na zadowalającym poziomie inny język urzędowy. Komisje selekcyjne będą sprawdzać podczas rozmowy kwalifikacyjnej, czy kandydaci spełniają wymóg zadowalającej znajomości innego języka urzędowego UE. Oznacza to, że co najmniej część rozmowy może zostać przeprowadzona w tym języku.

- Nie ma ograniczeń wiekowych.

Procedura naboru i powołanie

Członka Jednolitej Rady i dyrektora ds. rozwoju i koordynacji polityki restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powoła kolegium komisarzy na podstawie listy kandydatów przedstawionej przez Komisję Europejską.

W celu utworzenia takiej listy Komisja Europejska przeprowadza nabór zgodnie z obowiązującymi w niej procedurami naboru i rekrutacji (zob. Document on Senior Officials Policy 4  - dokument w jęz. angielskim dotyczący polityki względem urzędników wyższego szczebla) oraz rozporządzeniem w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji 5 .

W ramach procedury naboru Komisja Europejska powołuje komisję preselekcyjną. Komisja ta analizuje wszystkie zgłoszenia, wstępnie weryfikuje kwalifikacje oraz wskazuje kandydatów o najlepszym profilu pod kątem wspomnianych wyżej kryteriów naboru, których to kandydatów można zaprosić na rozmowę z komisją preselekcyjną.

Po przeprowadzeniu rozmów komisja preselekcyjna wyciąga wnioski i proponuje listę kandydatów, których zaprosi na dalsze rozmowy przeprowadzane przez działający w Komisji Europejskiej Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania. Z uwzględnieniem wniosków komisji preselekcyjnej Komitet ten zdecyduje, których kandydatów zaprosi na rozmowę kwalifikacyjną.

Kandydaci zaproszeni na rozmowę z Komitetem Konsultacyjnym ds. Powoływania wezmą udział w całodziennych testach w zakresie zarządzania przeprowadzanych przez zewnętrzne firmy rekrutacyjne metodą oceny zintegrowanej. Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania, na podstawie wyników rozmowy kwalifikacyjnej i testów przeprowadzanych metodą oceny zintegrowanej, sporządzi listę kandydatów, którzy jego zdaniem są odpowiedni do pełnienia tej funkcji.

Kandydatów, którzy znajdą się na tej liście, zaprasza się na rozmowę z członkiem Komisji odpowiedzialnym za dyrekcję generalną, w której gestii leżą stosunki z SRB.

Po tych rozmowach i po zasięgnięciu opinii SRB na jej sesji plenarnej Komisja Europejska przygotowuje listę kandydatów najlepiej spełniających wymagania. Umieszczenie kandydata na wspomnianej liście nie gwarantuje jednak zatrudnienia.

Listę przekazuje się do zatwierdzenia Parlamentowi Europejskiemu. Równocześnie podaje się ją do wiadomości Radzie Unii Europejskiej. Następnie Komisja Europejska przedstawia Parlamentowi Europejskiemu do zatwierdzenia wniosek dotyczący mianowania członka SRB i dyrektora ds. rozwoju i koordynacji polityki restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

Po zatwierdzeniu tego wniosku Rada, stanowiąc większością kwalifikowaną, przyjmuje decyzję wykonawczą w sprawie mianowania członka SRB i dyrektora ds. rozwoju i koordynacji polityki restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Kandydata można zaprosić na dodatkowe rozmowy lub testy poza wymienionymi powyżej.

Uwaga: ostateczną listę kandydatów, po zatwierdzeniu jej przez Komisję Europejską, można podać do wiadomości publicznej.

Polityka równych szans

Komisja Europejska dąży do realizacji strategicznego celu, jakim jest osiągnięcie równości płci na wszystkich szczeblach zarządzania do końca obecnej kadencji, oraz stosuje politykę równych szans i niedyskryminacji zgodnie z art. 1d regulaminu pracowniczego 6 , poprzez zachęcanie do zgłoszeń kandydatur, które mogłyby przyczynić się do zwiększenia różnorodności, równości płci i ogólnej równowagi geograficznej.

Warunki zatrudnienia

Członka SRB i dyrektora ds. rozwoju i koordynacji polityki restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji mianuje się na pięcioletnią kadencję, która nie jest odnawialna. Członek SRB i dyrektor ds. rozwoju i koordynacji polityki restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji będzie traktowany na równi z sędzią Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w odniesieniu do uposażenia i wieku emerytalnego, jak określono w rozporządzeniu nr 422/67/EWG 7 . Jego wynagrodzenie będzie odpowiadać wynagrodzeniu w grupie zaszeregowania AD 16, stopień 3, podlegającemu zastosowaniu mnożnika w wysokości 101 % wynagrodzenia w odniesieniu do tej grupy zaszeregowania i stopnia 8 . Przepisy dotyczące maksymalnego wieku emerytalnego nie będą miały zastosowania. W odniesieniu do wszystkich pozostałych warunków zatrudnienia stosuje się przez analogię regulamin pracowniczy i warunki zatrudnienia innych pracowników.

Miejscem zatrudnienia jest Bruksela (Belgia), gdzie znajduje się siedziba SRB.

Kadencja wybranej osoby powinna rozpocząć się 1 maja 2024 r.

Ważne informacje dla kandydatów

Pragniemy przypomnieć, że prace komisji selekcyjnych są tajne. Kandydatom nie wolno nawiązywać bezpośredniego ani pośredniego kontaktu z członkami komisji, ani też prosić o nawiązanie takiego kontaktu w ich imieniu. Wszystkie pytania należy kierować do sekretariatu odpowiedniej komisji.

Ochrona danych osobowych

Komisja Europejska zapewni przetwarzanie danych osobowych kandydatów w sposób zgodny z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 9 . Dotyczy to w szczególności poufności i bezpieczeństwa tych danych.

Niezależność i oświadczenie o ewentualnym konflikcie interesów

Członkowie SRB na sesjach plenarnych i wykonawczych muszą działać niezależnie i wyłącznie w interesie Unii i nie mogą zwracać się o instrukcje do instytucji lub organów unijnych, rządu żadnego z państw członkowskich ani do innego podmiotu publicznego lub prywatnego, ani przyjmować takich instrukcji. Mianowanego członka SRB i dyrektora ds. rozwoju i koordynacji polityki restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zatrudnia się w pełnym wymiarze czasu pracy i nie może on sprawować innych funkcji na poziomie krajowym, unijnym ani międzynarodowym.

Przed objęciem funkcji członek SRB i dyrektor ds. rozwoju i koordynacji polityki restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji będzie zobowiązany złożyć:

- oświadczenie, w którym zobowiąże się działać w sposób niezależny i zgodnie z interesem publicznym, oraz

- oświadczenie o interesach, które można by uznać za mające niekorzystny wpływ na jego niezależność.

Poprzez zgłoszenie się na to stanowisko kandydat potwierdza gotowość do złożenia takich oświadczeń. Mianowanego członka SRB obowiązuje kodeks postępowania, a dyrektora ds. rozwoju i koordynacji polityki restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, także regulamin pracowniczy i warunki zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej, w szczególności jego Tytuł II, oraz kodeks etyki zawodowej i kodeks dobrego postępowania administracyjnego obowiązujący personel SRB.

Procedura zgłaszania kandydatur

Przed dokonaniem zgłoszenia kandydaci powinni dokładnie sprawdzić, czy spełniają wszystkie kryteria kwalifikacyjne (określone w części "Wymagania wobec kandydatów"), w szczególności kryteria dotyczące wymaganego rodzaju dyplomu i doświadczenia zawodowego w zarządzaniu oraz znajomości języków. Niespełnienie któregokolwiek z kryteriów kwalifikacyjnych oznacza automatycznie wykluczenie z procedury naboru.

Zgłoszenie kandydatury następuje przez rejestrację w internecie pod poniższym adresem oraz zastosowanie się do instrukcji dotyczących poszczególnych etapów procedury:

https://ec.europa.eu/dgs/human-resources/seniormanagementvacancies/.

Kandydaci muszą mieć ważny adres poczty elektronicznej. Służy on do potwierdzenia ich zgłoszenia oraz do kontaktowania się z nimi na poszczególnych etapach procedury naboru. Prosimy w związku z tym informować Komisję Europejską o wszelkich zmianach adresu poczty elektronicznej.

W celu dokonania zgłoszenia należy załadować życiorys w formacie PDF, najlepiej w formacie Europass CV 10 , oraz wypełnić list motywacyjny w trybie online (maks. 8 000 znaków). Życiorys i list motywacyjny można złożyć w dowolnym języku urzędowym Unii Europejskiej.

W interesie kandydata leży upewnienie się, że informacje zawarte w zgłoszeniu są dokładne, szczegółowe i prawdziwe.

Po zakończeniu rejestracji kandydat otrzyma wiadomość elektroniczną potwierdzającą zarejestrowanie zgłoszenia. Nieotrzymanie wiadomości potwierdzającej oznacza, że zgłoszenie nie zostało zarejestrowane!

Informujemy, że nie jest możliwe śledzenie online przebiegu procesu naboru. O wynikach procedury kandydatów informuje się bezpośrednio.

Nie rozpatruje się zgłoszeń wysłanych pocztą elektroniczną. Prośby o dodatkowe informacje lub zgłoszenia ewentualnych problemów technicznych należy kierować na adres: HR-MANAGEMENT-ONLINE@ec.europa.eu.

Za dokonanie internetowej rejestracji we wskazanym terminie odpowiadają sami kandydaci. Zaleca się, by kandydaci nie zwlekali z dokonywaniem zgłoszeń do ostatnich dni, ponieważ duże obciążenie łączy lub błąd połączenia internetowego może przerwać rejestrację internetową przed jej zakończeniem, co może wiązać się z koniecznością powtórzenia całego procesu. Możliwość rejestracji zostanie zablokowana po upływie terminu zgłoszeń. Zgłoszenia nadsyłane po upływie terminu nie będą przyjmowane.

Termin rejestracji kandydatów

Termin rejestracji kandydatów upływa 6 listopada 2023 r. o godz. 12.00 w południe czasu obowiązującego w Brukseli. Po tym terminie rejestracja elektroniczna nie będzie już możliwa.

1 Doświadczenie zawodowe uwzględnia się wyłącznie wtedy, gdy stanowi ono faktyczny stosunek pracy zdefiniowany jako rzeczywista, prawdziwa praca za wynagrodzeniem i w charakterze pracownika (każdy rodzaj umowy) lub usługodawcy. Działalność zawodowa wykonywana w niepełnym wymiarze będzie uwzględniana proporcjonalnie do poświadczonej liczby godzin przepracowanych w pełnym wymiarze. Urlop macierzyński, rodzicielski lub adopcyjny uwzględnia się, jeżeli został on udzielony w ramach umowy o pracę. Studia doktoranckie, nawet bez wynagrodzenia, zalicza się do okresu doświadczenia zawodowego w maksymalnym wymiarze trzech lat, o ile zakończyły się uzyskaniem stopnia doktora. Dany okres można policzyć tylko raz.
2 Kandydat powinien wyszczególnić w swoim życiorysie - w odniesieniu do wszystkich lat, podczas których zdobył doświadczenie w zakresie zarządzania: 1) nazwy zajmowanych stanowisk kierowniczych i pełnione funkcje; 2) liczbę pracowników nadzorowanych na tych stanowiskach; 3) wielkość budżetów, którymi zarządzał; 4) liczbę szczebli organizacyjnych w hierarchii powyżej i poniżej jego stanowiska oraz 5) liczbę osób na równorzędnych stanowiskach.
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
10 Instrukcje tworzenia życiorysu w formacie Europass CV są dostępne pod adresem: https://europa.eu/europass/pl/create-europass-cv.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.86

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Ogłoszenie o naborze na stanowisko członka Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji i dyrektora ds. rozwoju i koordynacji polityki restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji - COM/2023/20096
Data aktu: 06/10/2023
Data ogłoszenia: 06/10/2023