(C/2023/857)(Dz.U.UE C z dnia 8 grudnia 2023 r.)
Sprawozdawczyni: Cinzia DEL RIO
Decyzja Zgromadzenia Plenarnego 25.1.2023
Podstawa prawna |
Art. 52 ust. 2 regulaminu wewnętrznego Opinia z inicjatywy własnej |
Sekcja odpowiedzialna Data przyjęcia przez sekcję
Data przyjęcia na sesji plenarnej
Sesja plenarna nr
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się)
|
Sekcja Jednolitego Rynku, Produkcji i Konsumpcji 4.9.2023
20.9/2023
581
156/36/44
|
1. Wnioski i zalecenia
1.1. Celem opinii jest wskazanie przede wszystkim rozwiązań społecznych i środowiskowych w celu zaradzenia wpływowi coraz większego wykorzystania surowców krytycznych w łańcuchach wartości państw trzecich, gdyż do tej pory nie zajęto się w wystarczającym stopniu powiązaniem między globalnymi łańcuchami wartości, zmianą klimatu i godną pracą. Co się tyczy europejskiej autonomii strategicznej, inne podstawowe sektory, takie jak opieka zdrowotna, obronność i elektronika, są szczególnie narażone na nieuczciwą konkurencję lub manipulacje ze strony państw trzecich.
1.2. Połączenie pandemii COVID-19, geopolitycznych skutków rosyjskiej inwazji na Ukrainę oraz ponownego napięcia między USA a Chinami w regionie Indo-Pacyfiku doprowadziło do coraz wyraźniejszej polaryzacji stosunków międzynarodowych. W obliczu globalnej konkurencji między Unią Europejską (UE), USA i Chinami obecnym priorytetem rządów oraz UE jest zabezpieczenie dostaw najważniejszych surowców potrzebnych do transformacji cyfrowej i ekologicznej systemu przemysłowego w oparciu o nową geografię zaopatrzenia w metale ziem rzadkich. Przestrzeganie standardów społecznych i środowiskowych w całym łańcuchu wartości pozostaje podstawowym celem polityki UE we wszystkich krajach 1 .
1.3. Aby rozwiązać te problemy, Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny (EKES) proponuje zbiór celów i działań na rzecz stworzenia odpornego, zrównoważonego i odpowiedzialnego łańcucha w UE. Dlatego też decyzje strategiczne UE powinny uwzględniać następujące zalecenia:
1.4. Biorąc pod uwagę obecną dynamikę międzynarodową oraz niemożliwe do pominięcia zobowiązania społeczne i środowiskowe, należy uznać, że dobrowolne, niewiążące środki są niewystarczające, aby sprostać tak złożonym wyzwaniom.
1.5. Niezbędne jest zaangażowanie wszystkich podmiotów - publicznych i prywatnych - w zarządzanie pomocą techniczną i finansową w celu wsparcia harmonijnej transformacji, unikanie dalszych dysproporcji strukturalnych między krajami UE, a także gwarantowanie równowagi, inkluzywności i równego dostępu do wsparcia, począwszy od środków na rzecz sprawiedliwej transformacji zgodnie z międzynarodowymi wytycznymi 2 .
1 Increasingly strategic raw materials, blog komisarza Thierry'ego Bretona, Komisja Europejska, 12 czerwca 2022 r.
2 Guidelines for a just transition towards environmentally sustainable economies and societies for all, MOP, Komisja Prawa Międzynarodowego,