W dniu 24 października 2019 r. Rada upoważniła Komisję do rozpoczęcia negocjacji z Republiką Seszeli w celu zawarcia nowej umowy między Unią Europejską a Republiką Seszeli w sprawie dostępu statków rybackich Seszeli do wód Majotty.Obecnie z EIOD konsultowane są wnioski Komisji dotyczące podpisania i zawarcia tej umowy. EIOD z zadowoleniem przyjmuje włączenie do umowy art. 13 dotyczącego ochrony danych, który zwiększa poziom ochrony osób, których dane dotyczą. EIOD z zadowoleniem przyjmuje zwłaszcza doprecyzowanie, że dane są wykorzystywane przez właściwe organy wyłącznie w celu wykonania umowy oraz w celu zarządzania rybołówstwem, jego monitorowania, kontroli i nadzoru nad nim, a także że dane osobowe nie są przechowywane dłużej niż przez niezbędny okres, w którym były wymieniane. EIOD zaleca jednak wykorzystanie wspólnego komitetu (składającego się z przedstawicieli UE i Republiki Seszeli) w celu dalszego uszczegóławiania tych zabezpieczeń ochrony danych oraz ustanowienia odpowiednich zabezpieczeń, egzekwowalnych praw osób, których dane dotyczą, i skutecznych środków ochrony prawnej, umożliwiających przekazywanie danych osobowych zgodnie z RODO 1 /EUDPR 2 .
1. WPROWADZENIE
1. 10 listopada 2022 r. Komisja Europejska ("Komisja") wydała:
- wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie podpisania w imieniu Unii Europejskiej i tymczasowego stosowania Umowy między Unią Europejską a Republiką Seszeli w sprawie dostępu statków rybackich Seszeli do wód Majotty ("wniosek w sprawie podpisania"); oraz
- wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie zawarcia Umowy między Unią Europejską a Republiką Seszeli w sprawie dostępu statków rybackich Seszeli do wód Majotty ("wniosek w sprawie zawarcia").
2. Celem wniosku w sprawie podpisania jest zatwierdzenie w imieniu Unii podpisania Umowy między Unią Europejską a Republiką Seszeli w sprawie dostępu statków rybackich Seszeli do wód Majotty ("Umowa"), zgodnie z art. 43 ust. 2 w związku z art. 218 ust. 5 TFUE 3 .
3. Celem wniosku dotyczącego zawarcia jest zatwierdzenie w imieniu Unii podpisania Umowy, zgodnie z art. 43 ust. 2 w związku z art. 218 ust. 6 lit. a) pkt (v) oraz art. 218 ust. 7 TFUE 4 .
4. Celem zawarcia Umowy jest ustanowienie 5 :
- gospodarczej, finansowej, technicznej i naukowej współpracy w dziedzinie rybołówstwa, mającej na celu wspieranie zrównoważonego rybołówstwa na wodach Unii, gwarantującej ochronę i zrównoważoną eksploatację zasobów rybnych oraz rozwój sektora rybołówstwa Majotty;
- warunków dostępu statków rybackich Seszeli do wód Unii;
- rozwiązań dotyczących środków zarządzania działalnością połowową na wodach Unii, kontroli tej działalności i nadzoru nad nią w celu zapewnienia przestrzegania powyższych zasad i warunków, skuteczności środków ochrony i zrównoważonej eksploatacji stad ryb i zarządzania działalnością połowową oraz zapobiegania nielegalnym, nieraportowanym i nieuregulowanym połowom.
5. Przedmiotową opinię EIOD wydaje się w odpowiedzi na konsultacje dotyczące wniosku w sprawie podpisania i wniosku w sprawie zawarcia przeprowadzone przez Komisję 10 listopada 2022 r., zgodnie z art. 42 ust. 1 EUDPR. EIOD z zadowoleniem przyjmuje odniesienie do tych konsultacji w motywie 8 6 wniosku w sprawie podpisania i w motywie 5 wniosku w sprawie zawarcia.
5. WNIOSKI
19. W świetle powyższego EIOD wydaje następujące zalecenia:
(1) Należy wykorzystać wspólny komitet do dalszego uszczegóławiania wymogów w zakresie ochrony danych określonych w art. 13 Umowy. Powinno to mieć na celu w szczególności określenie konkretnego okresu przechowywania oraz ustanowienie obowiązku anonimizacji pozostałych danych osobowych po upływie określonego czasu.
(2) Wykorzystanie wspólnego komitetu w celu ustanowienia odpowiednich zabezpieczeń, egzekwowalnych praw osób, których dane dotyczą, i skutecznych środków ochrony prawnej, umożliwiających przekazywanie danych osobowych zgodnie z RODO/EUDPR. W ten sposób EIOD zaleca Komisji należyte uwzględnienie wytycznych EROD 2/2020 dotyczących art. 46 ust. 2 lit. a) i art. 46 ust. 3 lit. b) rozporządzenia 2016/679 w odniesieniu do przekazywania danych osobowych między organami i podmiotami publicznymi z EOG i spoza EOG.
Bruksela, 12 grudnia 2022 r.
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
3 Art. 1 wniosku w sprawie podpisania.
4 Art. 1 wniosku w sprawie zawarcia.
5 Art. 1 Umowy.
6 EIOD zauważa, że zarówno w motywie 8 wniosku w sprawie podpisania, jak i w motywie 5 wniosku w sprawie zawarcia mowa jest o "opinii" Europejskiego Inspektora Ochrony Danych. "Opinia" jest poprawnym określeniem.