Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych dotyczącej podpisania, tymczasowego stosowania i zawarcia Umowy między Unią Europejską a Republiką Seszeli w sprawie dostępu statków rybackich Seszeli do wód Majotty (Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD https://edps.europa.eu)

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych dotyczącej podpisania, tymczasowego stosowania i zawarcia Umowy między Unią Europejską a Republiką Seszeli w sprawie dostępu statków rybackich Seszeli do wód Majotty
(2023/C 49/02)(Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD https://edps.europa.eu)

W dniu 24 października 2019 r. Rada upoważniła Komisję do rozpoczęcia negocjacji z Republiką Seszeli w celu zawarcia nowej umowy między Unią Europejską a Republiką Seszeli w sprawie dostępu statków rybackich Seszeli do wód Majotty.

Obecnie z EIOD konsultowane są wnioski Komisji dotyczące podpisania i zawarcia tej umowy. EIOD z zadowoleniem przyjmuje włączenie do umowy art. 13 dotyczącego ochrony danych, który zwiększa poziom ochrony osób, których dane dotyczą. EIOD z zadowoleniem przyjmuje zwłaszcza doprecyzowanie, że dane są wykorzystywane przez właściwe organy wyłącznie w celu wykonania umowy oraz w celu zarządzania rybołówstwem, jego monitorowania, kontroli i nadzoru nad nim, a także że dane osobowe nie są przechowywane dłużej niż przez niezbędny okres, w którym były wymieniane. EIOD zaleca jednak wykorzystanie wspólnego komitetu (składającego się z przedstawicieli UE i Republiki Seszeli) w celu dalszego uszczegóławiania tych zabezpieczeń ochrony danych oraz ustanowienia odpowiednich zabezpieczeń, egzekwowalnych praw osób, których dane dotyczą, i skutecznych środków ochrony prawnej, umożliwiających przekazywanie danych osobowych zgodnie z RODO 1 /EUDPR 2 .

1. WPROWADZENIE

1. 10 listopada 2022 r. Komisja Europejska ("Komisja") wydała:

- wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie podpisania w imieniu Unii Europejskiej i tymczasowego stosowania Umowy między Unią Europejską a Republiką Seszeli w sprawie dostępu statków rybackich Seszeli do wód Majotty ("wniosek w sprawie podpisania"); oraz

- wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie zawarcia Umowy między Unią Europejską a Republiką Seszeli w sprawie dostępu statków rybackich Seszeli do wód Majotty ("wniosek w sprawie zawarcia").

2. Celem wniosku w sprawie podpisania jest zatwierdzenie w imieniu Unii podpisania Umowy między Unią Europejską a Republiką Seszeli w sprawie dostępu statków rybackich Seszeli do wód Majotty ("Umowa"), zgodnie z art. 43 ust. 2 w związku z art. 218 ust. 5 TFUE 3 .

3. Celem wniosku dotyczącego zawarcia jest zatwierdzenie w imieniu Unii podpisania Umowy, zgodnie z art. 43 ust. 2 w związku z art. 218 ust. 6 lit. a) pkt (v) oraz art. 218 ust. 7 TFUE 4 .

4. Celem zawarcia Umowy jest ustanowienie 5 :

- gospodarczej, finansowej, technicznej i naukowej współpracy w dziedzinie rybołówstwa, mającej na celu wspieranie zrównoważonego rybołówstwa na wodach Unii, gwarantującej ochronę i zrównoważoną eksploatację zasobów rybnych oraz rozwój sektora rybołówstwa Majotty;

- warunków dostępu statków rybackich Seszeli do wód Unii;

- rozwiązań dotyczących środków zarządzania działalnością połowową na wodach Unii, kontroli tej działalności i nadzoru nad nią w celu zapewnienia przestrzegania powyższych zasad i warunków, skuteczności środków ochrony i zrównoważonej eksploatacji stad ryb i zarządzania działalnością połowową oraz zapobiegania nielegalnym, nieraportowanym i nieuregulowanym połowom.

5. Przedmiotową opinię EIOD wydaje się w odpowiedzi na konsultacje dotyczące wniosku w sprawie podpisania i wniosku w sprawie zawarcia przeprowadzone przez Komisję 10 listopada 2022 r., zgodnie z art. 42 ust. 1 EUDPR. EIOD z zadowoleniem przyjmuje odniesienie do tych konsultacji w motywie 8 6  wniosku w sprawie podpisania i w motywie 5 wniosku w sprawie zawarcia.

5. WNIOSKI

19. W świetle powyższego EIOD wydaje następujące zalecenia:

(1) Należy wykorzystać wspólny komitet do dalszego uszczegóławiania wymogów w zakresie ochrony danych określonych w art. 13 Umowy. Powinno to mieć na celu w szczególności określenie konkretnego okresu przechowywania oraz ustanowienie obowiązku anonimizacji pozostałych danych osobowych po upływie określonego czasu.

(2) Wykorzystanie wspólnego komitetu w celu ustanowienia odpowiednich zabezpieczeń, egzekwowalnych praw osób, których dane dotyczą, i skutecznych środków ochrony prawnej, umożliwiających przekazywanie danych osobowych zgodnie z RODO/EUDPR. W ten sposób EIOD zaleca Komisji należyte uwzględnienie wytycznych EROD 2/2020 dotyczących art. 46 ust. 2 lit. a) i art. 46 ust. 3 lit. b) rozporządzenia 2016/679 w odniesieniu do przekazywania danych osobowych między organami i podmiotami publicznymi z EOG i spoza EOG.

Bruksela, 12 grudnia 2022 r.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
3 Art. 1 wniosku w sprawie podpisania.
4 Art. 1 wniosku w sprawie zawarcia.
5 Art. 1 Umowy.
6 EIOD zauważa, że zarówno w motywie 8 wniosku w sprawie podpisania, jak i w motywie 5 wniosku w sprawie zawarcia mowa jest o "opinii" Europejskiego Inspektora Ochrony Danych. "Opinia" jest poprawnym określeniem.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.49.2

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych dotyczącej podpisania, tymczasowego stosowania i zawarcia Umowy między Unią Europejską a Republiką Seszeli w sprawie dostępu statków rybackich Seszeli do wód Majotty (Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD https://edps.europa.eu)
Data aktu: 09/02/2023
Data ogłoszenia: 09/02/2023