Język postępowania: duński(2023/C 329/18)
(Dz.U.UE C z dnia 18 września 2023 r.)
Strony
Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciele: P. Messina i C. Vang, pełnomocnicy)
Strona pozwana: Królestwo Danii
Żądania strony skarżącej
- Stwierdzenie, że nie zezwalając na takie związane z usługami okazjonalnymi kabotażowe usługi autokarowe i autobusowe, które nie są mają miejsca w ciągu siedmiu następujących po sobie dni w miesiącu kalendarzowym, Królestwo Danii uchybiło zobowiązaniom ciążącym na nim w związku z art. 15 lit. b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1073/2009 z dnia 21 października 2009 r. w sprawie wspólnych zasad dostępu do międzynarodowego rynku usług autokarowych i autobusowych i zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 561/2006 1 oraz
- obciążenie Królestwa Danii kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Począwszy od dnia 1 listopada 2019 r. Dania stosowała praktykę administracyjną, w ramach której nieduńscy przewoźnicy mogą świadczyć kabotażowe usługi autokarowe i autobusowe związane z usługami okazjonalnymi tylko wówczas, gdy są one świadczone w ciągu "siedmiu następujących po sobie dni w miesiącu kalendarzowym". W ramach tej duńskiej praktyki nieduńscy przewoźnicy nieduńscy przewoźnicy nie mogą świadczyć dwóch kabotażowych usług autokarowych czy też autobusowych w Danii w ciągu jednego miesiąca kalendarzowego, jeśli między tymi przewozami upływa więcej niż jeden tydzień.
Komisja jest zdania, że Dania, stosując tę praktykę administracyjną, która jest sprzeczna z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1073/2009 z dnia 21 października 2009 r. w sprawie wspólnych zasad dostępu do międzynarodowego rynku usług autokarowych i autobusowych i zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 561/2006, ogranicza przewoźnikom możliwości kabotażu autokarowego i autobusowego w Danii. W związku z tym Komisja twierdzi m. in., że określony w art. 2 pkt 7 warunek, zgodnie z którym usługi te mają mieć okazjonalny charakter, musi być interpretowany w świetle orzecznictwa Trybunału na temat tymczasowego charakteru usług. Oznacza to, że należy przeprowadzić na potrzeby każdego poszczególnego przypadku ocenę tego, czy dana działalność danego przedsięwzięcia ma tymczasowy charakter. Oceny takiej nie może zastąpić stosowanie zasady, zgodnie z którą dokonywanie dwóch przewozów w miesiącu uznaje się automatycznie za niezgodne z prawem, jeśli między przewozami upływa więcej niż jeden tydzień.