Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 czerwca 2022 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 3/2022 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022 - finansowanie kosztów przyjęcia osób uciekających z Ukrainy (09095/2022 - C9-0182/2022 - 2022/0126(BUD))

P9_TA(2022)0254
Projekt budżetu korygującego nr 3/2022 do budżetu ogólnego na 2022 r. - Finansowanie kosztów przyjęcia osób uciekających z Ukrainy Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 czerwca 2022 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 3/2022 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022 - finansowanie kosztów przyjęcia osób uciekających z Ukrainy (09095/2022 - C9-0182/2022 - 2022/0126(BUD))
(2023/C 32/18)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 1 , w szczególności jego art. 44,

- uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022 w formie przyjętej ostatecznie 24 listopada 2021 r. 2 ,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 3  (rozporządzenie w sprawie WRF),

- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 4 ,

- uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom 5 ,

- uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 3/2022 przyjęty przez Komisję 22 kwietnia 2022 r. (COM(2022)0262),

- uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 3/2022 przyjęte przez Radę dnia 16 maja 2022 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu tego samego dnia (09095/2022 - C9-0182/2022),

- uwzględniając art. 94 i 96 Regulaminu,

- uwzględniając pismo Komisji Spraw Zagranicznych,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0181/2022),

A. mając na uwadze, że w ramach Funduszu Azylu, Migracji i Integracji oraz Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej Komisja proponuje dofinansować kwotą 400 mln EUR z budżetu Unii koszty pierwszego przyjęcia i rejestracji osób, które uciekają z Ukrainy w następstwie bezprawnej, niesprowokowanej i nieusprawiedliwionej wojny agresywnej prowadzonej przez Federację Rosyjską przeciwko Ukrainie od 24 lutego 2022 r.;

B. mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 3/2022 jest jednym z elementów pozwalających uzyskać proponowane 400 mln EUR, wraz z poprawkami do programów roboczych instrumentów tematycznych na lata 20212022 w Funduszu Azylu, Migracji i Integracji oraz w Instrumencie Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej, dzięki którym z każdego z tych programów udostępniono kwotę 124 mln EUR w formie pomocy w sytuacjach nadzwyczajnych, oraz z wnioskiem władzy budżetowej o przesunięcie środków (DEC 11/2022), by wzmocnić Fundusz Azylu, Migracji i Integracji o 52,2 mln EUR w środkach na zobowiązania oraz o 74 mln EUR w środkach na płatności;

C. mając na uwadze, że wpływ netto projektu budżetu korygującego nr 3/2022 na wydatki polega na zwiększeniu środków na zobowiązania w Funduszu Azylu, Migracji i Integracji o 99,8 mln EUR oraz na zwiększeniu środków na płatności o i 176 mln EUR, z czego w Funduszu Azylu, Migracji i Integracji o 76 mln EUR, a w Instrumencie Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej o 100 mln EUR;

1. z zadowoleniem przyjmuje projekt budżetu korygującego nr 3/2022 przedstawiony przez Komisję;

2. przypomina, że Parlament zobowiązał się uruchomić wszystkie dostępne unijne instrumenty budżetowe, aby nadal zapewniać Ukrainie i osobom uciekającym przed wojną w Ukrainie jak największe wsparcie gospodarcze i finansowe; ponownie podkreśla, że potrzebna jest solidarność między państwami członkowskimi oraz wspólne środki w odpowiedzi na napływ milionów uchodźców uciekających z Ukrainy, w tym realokacja uchodźców; podkreśla, że ważne jest dalsze udzielanie Republice Mołdawii wsparcia na rzecz przekazywania osób do państw członkowskich w kontekście platformy solidarności; w szczególności wzywa Komisję, aby programowała i wykorzystywała środki przeznaczone na programy współpracy transgranicznej między Ukrainą a państwami członkowskimi na lata 2021-2027 w celu zwiększenia odporności społeczności żyjących na granicy w świetle trwającego kryzysu uchodźczego;

3. przypomina, że w negocjacjach dotyczących wieloletnich ram finansowych Parlament zapewnił zasilenie Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej kwotą 1 mld EUR, aby umożliwić pełne wykonanie celów tego instrumentu; głęboko ubolewa, że Komisja zdecydowała się zmniejszyć pulę środków dostępnych dla Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej, aby zrównoważyć wzmocnienie Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii oraz Europolu odpowiednio o 63 mln EUR i 185 mln EUR w czasie obowiązywania obecnych wieloletnich ram finansowych; podtrzymuje swoje stanowisko, że nowe zadania agencji wymagają świeżych zasobów oraz że nie powinny być finansowane kosztem istniejących już programów lub agencji;

4. podkreśla, że ani fundusz NGEU i jego komponent (Fundusz na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności), ani elastyczność przewidziana w obecnych wieloletnich ramach finansowych nie są wystarczające do pełnego zaspokojenia potrzeb finansowych spowodowanych wojną w Ukrainie; spodziewa się ponadto, że sytuacja gospodarcza i społeczna w Unii ulegnie dalszemu pogorszeniu w nadchodzących miesiącach, i wzywa państwa członkowskie oraz Komisję, aby pilnie ustanowiły niezbędne mechanizmy solidarności i rekompensat;

5. jest głęboko zaniepokojony, że wieloletnie ramy finansowe są już rozciągnięte do granic możliwości i nie jest możliwe dalsze zaradzenie wielu kryzysom wewnętrznym i zewnętrznym w zrównoważony sposób; szczególnie zwraca uwagę na potrzebę zwiększenia pułapu w dziale 4, aby odzwierciedlić faktyczne potrzeby finansowe Unii w zakresie migracji i zarządzania granicami; wobec tego wzywa Komisję, aby przeprowadziła szczegółowy przegląd funkcjonowania obecnych wieloletnich ram finansowych i jak najszybciej, nie później niż w pierwszym kwartale 2023 r., przedstawiła wniosek ustawodawczy w sprawie kompleksowej rewizji wieloletnich ram finansowych; oczekuje, że podczas takiej rewizji uwzględnione zostaną długoterminowe skutki wojny w Ukrainie i podjętych środków nadzwyczajnych;

6. zatwierdza stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego nr 3/2022;

7. zobowiązuje swoją przewodniczącą do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 2/2022 został ostatecznie przyjęty i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;

8. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz parlamentom narodowym.

1 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
2 Dz.U. L 45 z 24.2.2022, s. 1.
3 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
4 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
5 Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1.

Zmiany w prawie

Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji podatkowych

Nowe wzory dotyczą zarówno wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego, jak i wniosku wspólnego o wydanie w indywidualnej sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Oparto je na wzorach dotychczas obowiązujących z 2022 roku. Wprowadzono do nich jednak zmiany porządkujące i aktualizujące.

Agnieszka Matłacz 08.08.2024
Nowe wymagania dotyczące laboratoriów diagnostycznych

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie medycznych laboratoriów diagnostycznych. W dokumencie określono szczegółowe warunki, jakim powinny odpowiadać pod względem infrastruktury. Uszczegółowiono także kwalifikacje personelu i kierownika laboratorium. Nowe zalecenia obowiązują od 7 sierpnia. Przewidziano jednak czas przejściowy na ich wprowadzenie.

Monika Stelmach 07.08.2024
Jest regulamin działania Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego

Minister zdrowia wydał kolejne przepisy dotyczące Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Określił regulamin Zespołu do spraw Świadczeń z tego funduszu, działającego przy Rzeczniku Praw Pacjenta, do zadań którego należy sporządzanie opinii o wystąpieniu zdarzenia medycznego i jego skutkach. Określono też wynagrodzenie członków tego zespołu.

Agnieszka Matłacz 07.08.2024
ZUS przesłucha bliskich i sąsiadów, by ustalić, jak żyli małżonkowie?

Nie wiadomo, dlaczego ustawodawca uzależnił prawo do renty wdowiej od pozostawania we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka. W efekcie rozwiedziona małżonka lub wdowa, która do dnia śmierci męża nie pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej, nie otrzyma nie tylko renty rodzinnej, ale i renty wdowiej. Zdaniem prawników ustawa nadaje się do zmiany - i to pilnej.

Grażyna J. Leśniak 06.08.2024
Od piątku nowe sankcje UE w obszarze transportu drogowego

2 sierpnia br. wchodzą w życie nowe zasady dotyczące przedsiębiorstw transportu drogowego, w związku z przyjęciem kolejnego pakietu sankcji wobec Białorusi - przypomina resort finansów. Przedsiębiorstwa transportu drogowego zostały zobowiązane do ujawniania właściwym organom krajowym na ich żądanie swojej struktury własnościowej.

Krzysztof Koślicki 01.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.32.403

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 czerwca 2022 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 3/2022 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022 - finansowanie kosztów przyjęcia osób uciekających z Ukrainy (09095/2022 - C9-0182/2022 - 2022/0126(BUD))
Data aktu: 23/06/2022
Data ogłoszenia: 27/01/2023