Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 lutego 2023 r. w sprawie komunikatu Komisji dotyczącego zapewnienia dostępności i przystępności cenowej nawozów (2022/2982(RSP))

P9_TA(2023)0059
Dostępność nawozów w UE Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 lutego 2023 r. w sprawie komunikatu Komisji dotyczącego zapewnienia dostępności i przystępności cenowej nawozów (2022/2982(RSP))
(2023/C 283/12)

Parlament Europejski,

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 9 listopada 2022 r. zatytułowany "Zapewnienie dostępności i przystępności cenowej nawozów" (COM(2022)0590),

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 24 marca 2022 r. w sprawie pilnej potrzeby przyjęcia unijnego planu działania dla zapewnienia bezpieczeństwa żywnościowego w UE i poza jej terytorium w związku z rosyjską inwazją na Ukrainę 1 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 20 października 2021 r. w sprawie strategii "Od pola do stołu" na rzecz sprawiedliwego, zdrowego i przyjaznego dla środowiska systemu żywnościowego 2 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 10 lutego 2021 r. w sprawie nowego planu działania dotyczącego gospodarki o obiegu zamkniętym 3 ,

- uwzględniając komunikat Komisji pt. "Tymczasowe ramy kryzysowe dotyczące środków pomocy państwa na rzecz wsparcia gospodarki po agresji Rosji na Ukrainę" 4 ,

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 23 marca 2022 r. w sprawie zapewnienia bezpieczeństwa żywnościowego i zwiększenia odporności systemów żywnościowych (COM(2022)0133),

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 20 lipca 2022 r. zatytułowany "Oszczędzanie gazu na bezpieczną zimę" (COM(2022)0360),

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 20 maja 2020 r. zatytułowany "Strategia »Od pola do stołu« na rzecz sprawiedliwego, zdrowego i przyjaznego dla środowiska systemu żywnościowego" (COM(2020)0381),

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 z dnia 2 grudnia 2021 r. ustanawiające przepisy dotyczące wsparcia planów strategicznych sporządzanych przez państwa członkowskie w ramach wspólnej polityki rolnej (planów strategicznych WPR) i finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 i (UE) nr 1307/2013 5 ,

- uwzględniając rozporządzenie (UE) 2022/1854 z dnia 6 października 2022 r. w sprawie interwencji w sytuacji nadzwyczajnej w celu rozwiązania problemu wysokich cen energii 6 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1009 z dnia 5 czerwca 2019 r. ustanawiające przepisy dotyczące udostępniania na rynku produktów nawozowych UE, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1069/2009 i (WE) nr 1107/2009 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 2003/2003 7 ,

- uwzględniając dyrektywę Rady 91/676/EWG z dnia 12 grudnia 1991 r. dotyczącą ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego 8  ("dyrektywa azotanowa"),

- uwzględniając dokument roboczy służb Komisji z dnia 4 stycznia 2023 r. pt. "Drivers of food security" [Czynniki sprzyjające bezpieczeństwu żywnościowemu] (SWD(2023)0004),

- uwzględniając badanie Wspólnego Centrum Badawczego dotyczące technicznych propozycji bezpiecznego stosowania przetworzonego obornika powyżej progu ustanowionego dla stref narażonych na zanieczyszczenie azotanami w dyrektywie azotanowej (91/676/EWG) 9 ,

- uwzględniając pytanie do Komisji w sprawie komunikatu Komisji dotyczącego zapewnienia dostępności i przystępności cenowej nawozów (O-000001/2023 - B9-0010/2023),

- uwzględniając art. 136 ust. 5 i art. 132 ust. 2 Regulaminu,

- uwzględniając projekt rezolucji Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi,

A. mając na uwadze, że nawozy i gospodarka składnikami odżywczymi mają zasadnicze znaczenie dla zapewnienia produkcji żywności w wystarczającej ilości i o wysokiej jakości, a także odgrywają decydującą rolę w kontekście światowego bezpieczeństwa żywnościowego; mając na uwadze, że obecne niedobory nawozów mogą mieć wpływ na uprawy w przyszłości;

B. mając na uwadze, że produkcja i koszt nawozów mineralnych w dużej mierze zależą od dostępności i przystępności cenowej gazu ziemnego, a ich udział w światowych emisjach gazów cieplarnianych wynosi nawet 2,1 % 10 ; mając na uwadze, że produkcja składników nawozów takich jak azot i amoniak wymaga ogromnych ilości gazu ziemnego; whereas gas accounts for around 80 % of fertilisers' production costs;

C. mając na uwadze, że w UE przekroczono ograniczenia planety w odniesieniu do przepływów biogeochemicznych w obiegu azotu (3,3-krotnie) i obiegu fosforu (dwukrotnie) 11 ;

D. mając na uwadze, że światowy kryzys związany z nawozami mineralnymi i energią, wywołany nielegalną inwazją Federacji Rosyjskiej na Ukrainę 24 lutego 2022 r., zagraża światowemu bezpieczeństwu żywnościowemu i powoduje wzrost cen żywności, co może wywrzeć głęboki wpływ na najsłabsze grupy społeczne na całym świecie, które są w dużym stopniu uzależnione od dostępu do przystępnej cenowo i bogatej w składniki odżywcze żywności;

E. mając na uwadze, że w przeszłości znaczna część gazu ziemnego wykorzystywanego do produkcji nawozów w UE pochodziła z Federacji Rosyjskiej; mając na uwadze, że Federacja Rosyjska jest głównym światowym dostawcą nawozów i ich podstawowych składników; mając na uwadze, że Rosja nadużywa swojej dominującej pozycji w zakresie dostaw gazu i nawozów jako broni politycznej; mając na uwadze, że utrzymanie wysokiego poziomu stosowania nawozów mineralnych może skutkować zasilaniem rosyjskich działań wojennych i wspieraniem innych autokratycznych reżimów;

F. mając na uwadze, że inflacja poważnie wpływa na europejski sektor rolnictwa, w szczególności mocno obciążając bieżący budżet wspólnej polityki rolnej (WPR);

G. mając na uwadze, że duża liczba europejskich producentów nawozów mineralnych ograniczyła swoją działalność lub całkowicie wstrzymała produkcję, głównie z powodu wzrostu kosztów gazu ziemnego, ale również z powodu opodatkowania i konkurencji ze strony mniej biurokratycznych krajów, co doprowadziło do niedoborów, wzrostu cen nawozów i niższych plonów z powodu niezdolności rolników do otrzymania nawozów, których potrzebują, aby sprostać wymaganiom produkcyjnym, a w konsekwencji wpłynęło na dostępność i przystępność cenową żywności;

H. mając na uwadze, że najwięksi na świecie producenci nawozów odnotowują rekordowe zyski 12 ;

I. mając na uwadze, że rolnicy zadają sobie obecnie pytanie, w jakim stopniu mogą ryzykować przy podejmowaniu decyzji dotyczących siewu i produkcji, a nawet stoją przed decyzją o całkowitym zaprzestaniu działalności rolniczej, ponieważ ceny nawozów są bardzo niestabilne i w ciągu ostatnich dwóch lat wzrosły do poziomów, jakich w Europie nigdy wcześniej nie odnotowywano, a to z kolei wpływa na poziom dochodów rolników, a nawet na zarządzanie gospodarstwem rolnym; mając na uwadze, że dostępność surowców do produkcji nawozów nie jest zagwarantowana, co może spowodować niedobory w gospodarstwach w sezonie wegetacyjnym;

J. mając na uwadze, że wzrost kosztów środków produkcji rolnej to ważny czynnik wpływający na wysokie ceny artykułów żywnościowych w ciągu ostatnich dwóch lat; mając na uwadze, że przewidywane obecnie ceny zbóż ze zbiorów w 2023 r. nie odzwierciedlają obecnych kosztów środków produkcji, w związku z czym dochody mogą być niższe od kosztów produkcji; mając na uwadze, że w niektórych państwach członkowskich, zwłaszcza w tych, dla których wojna w Ukrainie nie jest sprawą odległą, cena sprzedaży już nie pokrywa kosztów produkcji; mając na uwadze, że w wyniku inwestowania w nawozy w okresie, kiedy ceny utrzymują się na wysokim poziomie, rolnicy są narażeni na ryzyko związane z możliwością znacznego spadku cen nawozów w perspektywie krótkoterminowej;

K. mając na uwadze, że ze względu na zwiększone wymogi płynności i niestabilność rynku nawozów wielu drobnych przedsiębiorców nie jest w stanie podjąć ryzyka związanego z wejściem na rynek, co zmniejsza konkurencyjność; mając na uwadze, że Komisja powinna podjąć działania z myślą o ograniczeniu tego ryzyka i umożliwieniu większej konkurencji;

L. mając na uwadze, że w strategii "Od pola do stołu" na rzecz sprawiedliwego, zdrowego i przyjaznego dla środowiska systemu żywnościowego ustalono cel polegający na ograniczeniu utraty składników odżywczych o co najmniej 50 % przy jednoczesnym zadbaniu o to, by nie doszło do pogorszenia żyzności gleby; mając na uwadze, że w swojej rezolucji z dnia 20 października 2021 r. w sprawie strategii Parlament z zadowoleniem przyjął ten cel, podkreślając również potrzebę zadbania o to, aby nie doszło do pogorszenia żyzności gleby; mając na uwadze, że realizacja tego celu ograniczy stosowanie nawozów o co najmniej 20 % do 2030 r.;

M. mając na uwadze, że obecny kryzys w dostępności nawozów mineralnych uwypukla zasadniczą role zwierząt gospodarskich w zapewnieniu równowagi europejskiego rolnictwa w utrzymaniu produkcji roślinnej poprzez zastępowanie i uzupełnianie nawozów mineralnych; mając na uwadze, że nadal istnieje wiele źródeł organicznych składników odżywczych, które nie są obecnie w pełni wykorzystywane, takich jak obornik zwierzęcy, produkty pofermentacyjne, odchody owadów i osady ściekowe; mając na uwadze, że przetwarzanie organicznych składników odżywczych na ekologiczne produkty nawozowe może odegrać ważną rolę w osiąganiu celów strategii "Od pola do stołu" i celów klimatycznych Unii;

N. mając na uwadze, że według połączonego wskaźnika suszy (CDI), obejmującego pierwsze dziesięć dni sierpnia 2022 r., 47 % upraw w Europie znajdowało się w stanie ostrzeżenia przed poważną suszą, a 17 % w stanie krytycznym; mając na uwadze, że w regionach dotkniętych suszą wiosną 2022 r. warunki pogorszyły się w największym stopniu 13 ;

O. mając na uwadze, że odzyskiwanie azotu z obornika (RENURE) jako element systemów gospodarowania obornikiem umożliwia postęp w kierunku gospodarki o bardziej zamkniętym obiegu i efektywniejsze wykorzystanie zasobów w unijnym systemie żywnościowym;

P. mając na uwadze, że Wspólne Centrum Badawcze Komisji opracowało kryteria bezpiecznego stosowania przetworzonego obornika powyżej progu ustanowionego dla stref narażonych na zanieczyszczenie azotanami w dyrektywie azotanowej;

Działania krótkoterminowe

8. wzywa państwa członkowskie i Komisję, aby rozważyły wykorzystanie rezerwy rolnej na rok budżetowy 2023 w celu niezwłocznego wsparcia rolników w obliczu wykładniczego wzrostu kosztów nawozów i wynikającego z niego wzrostu kosztów produkcji;

9. podkreśla jednak, że wykorzystanie rezerwy kryzysowej nie jest wystarczającą reakcją finansową, aby sprostać wyzwaniom, oraz że stawienie czoła obecnemu kryzysowi wymaga bardziej zdecydowanej reakcji; wzywa Komisję i państwa członkowskie, by zapewniły wsparcie rolnikom do czasu ustabilizowania się rynku i udostępnienia alternatyw dla nawozów mineralnych; zauważa, że systematyczne obniżki budżetu WPR wraz z presją inflacyjną jeszcze bardziej zmniejszyły rentowność unijnych gospodarstw rolnych;

10. w tym kontekście wzywa państwa członkowskie, aby w krajowych planach awaryjnych priorytetowo traktowały stały i nieprzerwany dostęp do gazu ziemnego i energii elektrycznej po przystępnych cenach do produkcji nawozów, AdBlue i CO2 z myślą o zapewnieniu długoterminowego bezpieczeństwa żywnościowego, konkurencyjności na globalnym rynku i funkcjonującego sektora transportu;

11. obawia się, że wsparcie dla rolników i producentów nawozów w ramach tymczasowych kryzysowych środków pomocy państwa może stworzyć ryzyko ponownej nacjonalizacji, fragmentacji i konkurencji między różnymi rynkami oraz wśród samych rolników; podkreśla, że należy wspierać wspólne środki, oraz podkreśla potrzebę zapewnienia równych warunków działania i sprawiedliwego podziału dostaw w całej Unii;

12. przypomina w tym kontekście, że podczas śródokresowego przeglądu wieloletnich ram finansowych może pojawić się możliwość podniesienia środków w budżecie WPR oraz uwzględnienia poważnego wpływu inflacji na koszty środków produkcji i dochody gospodarstw rolnych; zachęca UE do poszukiwania alternatywnych źródeł finansowania poza WPR, do opracowania odpowiednich środków zapewniających przystępność cenową i dostępność nawozów w UE oraz do złagodzenia skutków gospodarczych deficytu nawozów;

13. przypomina państwom członkowskim o możliwości opracowania, w ramach ich planów strategicznych WPR, konkretnych ekoschematów promowania nawozów organicznych lub dążenia w większym stopniu do optymalnego poziomu pH gleby, co ograniczyłoby potrzebę nawożenia i skutkowałoby maksymalnym wykorzystaniem ograniczonych dostaw, lub interwencji sektorowych w rozdziale dotyczącym innych sektorów, które mogą obejmować m.in. środki stymulujące rozwój rozwiązań alternatywnych wobec nawozów mineralnych, wspierające wspólne i oparte na współpracy podejście do scenariuszy niedoboru oraz stosowanie innowacji i technologii w celu ograniczenia stosowania nawozów;

14. uznaje i popiera rolę odgrywaną przez spółdzielnie rolno-spożywcze ze względu na ich zdolność logistyczną, organizacyjną i gospodarczą do promowania projektów lokalnej produkcji nawozów, zarówno nawozów zwierzęcych, jak i alternatyw dla nawozów opartych na paliwach kopalnych;

15. wzywa Komisję, by wspierała państwa członkowskie w określaniu rozwiązań, które umożliwią skuteczne wykorzystanie planów strategicznych WPR i pomogą rozwiązać problemy związane z nawozami; zachęca państwa członkowskie do przeprowadzenia - w razie konieczności - przeglądu krajowych planów strategicznych WPR w celu zlikwidowania luk, aby zoptymalizować i ograniczyć stosowanie nawozów i utratę składników odżywczych, zachęcić do zastępowania i uzupełniania nawozów mineralnych składnikami odżywczymi ze źródeł organicznych oraz przyspieszyć odpowiednie środki nawożenia, aby zagwarantować żyzność gleby i optymalne plony, a jednocześnie nie dopuścić do ucieczki emisji w regionach o niższych standardach produkcji; podkreśla, że przeglądy te należy przeprowadzić w odpowiednim czasie, pod warunkiem że nie zmniejszy się ilości ani jakości produkcji, i nie należy ich traktować jako zmiany krajowych planów strategicznych WPR, co jest dozwolone tylko raz w roku; podkreśla wyraźne korzyści, jakie płodozmian z roślinami strączkowymi może przynieść w tym kontekście jako środek nawozowy, ze względu na zdolność do wiązania azotanów, co zmniejszy zapotrzebowanie na środki nawozowe; wzywa Komisję do dopilnowania, aby wszystkie państwa członkowskie umożliwiły swoim rolnikom wykorzystanie międzyplonów w kontekście norm dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska w ramach WPR;

16. zachęca państwa członkowskie do pełnego wykorzystania potencjału niedawno przyjętego rozporządzenia (UE) 2019/1009, które zmieniło przepisy dotyczące udostępniania na rynku produktów nawozowych UE i umożliwiło otwarcie jednolitego rynku UE na nawozy organiczne i pochodzące z bioodpadów przez zapewnienie dostępności dla nich oznakowania CE;

17. wzywa Komisję, by zaktualizowała definicję obornika w przepisach Unii przez wyraźne rozróżnienie między obornikiem przetworzonym a nieprzetworzonym, aby odpowiednio je uregulować, biorąc pod uwagę ich odmienny skład i ryzyko związane z zanieczyszczeniem;

18. wzywa Komisję do zgromadzenia dowodów naukowych dotyczących korzystnego wpływu sfermentowanego obornika i innych przetworzonych organicznych składników odżywczych na klimat i obniżenie ryzyka zanieczyszczenia wody; wzywa Komisję do wykorzystania pozytywnych skutków dla środowiska wynikających ze stosowania sfermentowanego obornika i innych przetworzonych organicznych składników odżywczych, jeżeli zostaną potwierdzone badaniami naukowymi, przez promowanie ich stosowania i ewentualne dostosowanie przepisów;

19. ubolewa, że komunikat nie służy ułatwieniu korzystania z organicznych alternatyw dla nawozów chemicznych, takich jak RENURE, produkty pofermentacyjne z odpadów organicznych uzyskane w drodze fermentacji beztlenowej odchodów zwierzęcych, a także inne skuteczne i sprawdzone instrumenty, które można stosować zarówno w rolnictwie, jak i w sektorze produkcji zwierzęcej, i wzywa w tym celu do zmiany załącznika III do dyrektywy azotanowej przy jednoczesnym dalszym przestrzeganiu zasad efektywności i bezpieczeństwa; w świetle obecnego kryzysu apeluje o stosowanie tymczasowego odstępstwa, ponieważ produkty RENURE i produkty pofermentacyjne mogą potencjalnie zastąpić nawozy chemiczne bez powodowania dodatkowych emisji, strat azotu lub produkcji obornika; wzywa w związku z tym Komisję, by bez dalszej zwłoki, najpóźniej w swoim przyszłym planie działania w zakresie zintegrowanej gospodarki składnikami odżywczymi, zaproponowała środki legislacyjne w celu rozpoczęcia legalnego i bezpiecznego stosowania kryteriów opracowanych przez Wspólne Centrum Badawcze, aby umożliwić bezpieczne stosowanie RENURE powyżej progów ustanowionych w dyrektywie azotanowej dla stref narażonych na zanieczyszczenie azotanami;

20. zauważa, że wykorzystanie produktów z biokonwersji przez larwy owadów jako nawozu może odegrać istotną rolę w zaspokajaniu zapotrzebowania gleby na składniki odżywcze; w związku z tym wzywa Komisję, by zachęcała do wykorzystywania produktów z biokonwersji przez larwy owadów poprzez usunięcie jak najszybciej zbędnych obciążeń prawnych i administracyjnych;

21. podkreśla, że wszelkie opóźnienia w uznaniu ponownego wykorzystywania składników odżywczych z przetworzonego obornika na takich samych warunkach jak w przypadku nawozów chemicznych przedłużyłyby brak równych warunków działania w odniesieniu do produktów nawozowych o takich samych właściwościach;

22. wzywa Komisję i Radę do przedłużenia tymczasowego zawieszenia ceł przywozowych na wszystkie nawozy mineralne, z wyjątkiem nawozów pochodzenia rosyjskiego lub białoruskiego, aby zwiększyć dostępność nawozów dla rolników, a tym samym wywrzeć stabilizujący wpływ na ceny i zwiększyć dynamikę rynku europejskiego dzięki poprawie logistyki i zmniejszeniu obciążeń administracyjnych; podkreśla, że UE nie powinna zastępować jednej zależności inną, tym razem importowanymi nawozami, ani zagrażać przejściu na europejski przemysł nawozów niskoemisyjnych, co doprowadziłoby do znacznego wzrostu emisji CO2 w skali światowej i utrudniłoby osiągnięcie celów klimatycznych z Paryża;

23. wzywa do utworzenia mechanizmu wsparcia, aby pomóc przedsiębiorcom w zarządzaniu ryzykiem związanym z hurtowym zakupem nawozów; zwraca uwagę, że przedsiębiorcom należy zapewnić możliwość wejścia na rynek przy zmniejszonym ryzyku poprzez system zakupów terminowych, który chroni ich przed narastaniem nadmiernego zadłużenia;

24. ubolewa, że Komisja nie przedstawiła oceny skutków ograniczenia utraty składników odżywczych co najmniej o 50 % do 2030 r., i apeluje o podjęcie natychmiastowych działań mających zaradzić tej sytuacji;

25. wzywa Komisję, by oceniła możliwość opracowania przepisów dotyczących ustanowienia mechanizmu wspólnego zakupu nawozów na szczeblu UE;

26. wzywa Komisję i Radę, by usprawniły funkcjonowanie europejskiego rynku nawozów przez ograniczenie jego logistycznych wąskich gardeł oraz by zapewniły równowagę, w szczególności w odniesieniu do przywozu, przez zmniejszenie obciążeń administracyjnych związanych z przywozem nawozów i handlem nawozami oraz przez ułatwienie dystrybutorom i rolnikom zakupów poza sezonem i przechowywania;

27. dostrzega zwiększone potrzeby pośredników handlowych w zakresie płynności oraz konieczność udostępnienia finansowania za pośrednictwem Europejskiego Banku Centralnego, aby ułatwić zaciąganie pożyczek i zawieranie transakcji terminowych na zakup nawozów;

28. wzywa Komisję do budowania strategicznych sojuszy z wiarygodnymi partnerami, aby ułatwić pozyskiwanie nawozów w perspektywie średnioterminowej;

29. podkreśla, że manipulacje na rynku mają wpływ na dostawy nawozów i mogą wpływać na kontrakty terminowe typu forward na zakup zbóż i pasz, prowadząc tym samym do dalszego wzrostu cen żywności dla konsumentów;

Działania średnio- i długoterminowe

30. zauważa, że surowce do produkcji nawozów mineralnych (gaz ziemny, fosfor i potas) pochodzą głównie spoza UE, często z reżimów autokratycznych, a samowystarczalność w odniesieniu do nawozów mineralnych nie jest realistyczna w perspektywie krótko- lub nawet średnioterminowej; wzywa zatem do położenia większego nacisku na średnio- i długoterminowe środki, w tym inwestycje i nowe modele biznesowe, które zmniejszają lub eliminują potencjalnie szkodliwe zależności od przywozu, a w szczególności zapobiegają powstawaniu nowych takich zależności i wzmacniają strategiczną autonomię UE w zakresie nawozów, w szczególności poprzez dekarbonizację i wykorzystanie odnawialnych źródeł energii do produkcji nawozów ekologicznych, poprzez zapewnienie lepszego dostępu do nawozów organicznych i składników odżywczych ze strumieni odpadów pochodzących z recyklingu oraz zwiększenie obiegu zamkniętego rolnictwa, a tym samym wzmocnienie odporności unijnego sektora rolnego;

31. stwierdza, że nowy unijny mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (CBAM) ma istotny cel, jakim jest zapobieganie ucieczce emisji, który należy połączyć z innymi celami UE, takimi jak zapewnienie bezpieczeństwa żywnościowego;

32. wzywa do podjęcia natychmiastowych działań, w tym zapewnienia odpowiednich przepisów i finansowania, aby skutecznie i szybko obniżyć emisyjność procesów produkcyjnych w istniejącym unijnym przemyśle nawozowym w celu położenia kresu zależności od gazu ziemnego i udostępnienia rolnikom w UE nawozów odnawialnych, wolnych od paliw kopalnych i niskoemisyjnych;

33. zauważa, że rosyjski gaz wykorzystywany do produkcji nawozów przyczynia się do finansowania wojny w Ukrainie; wzywa w związku z tym do jak najszybszego udostępnienia wystarczających zasobów, aby położyć kres zależności od tego gazu;

34. podkreśla, że należy przyspieszyć proces dekarbonizacji oraz zwiększania zrównoważonego charakteru i odporności przemysłu nawozów azotowych poprzez wykorzystanie do produkcji nawozów energii z wolnych od paliw kopalnych, niskoemisyjnych i odnawialnych źródeł energii oraz składników odżywczych pochodzących z recyklingu, w szczególności azotu pochodzącego z kompostowania nawozu naturalnego, w celu zmniejszenia zależności od gazu ziemnego; w związku z tym wzywa Komisję do przedstawienia nowych wniosków, które przyspieszą tworzenie małych i średnich biogazowni do produkcji nawozów i energii w całej Europie, przy strategicznym skoncentrowaniu się na perspektywie regionalnej, aby pomóc rolnikom w tworzeniu zrównoważonego unijnego łańcucha wartości, co zmniejszy zależność UE od państw trzecich; zwraca uwagę, że wzrost liczby zakładów fermentacji beztlenowej w rolnictwie, których głównym celem strategicznym jest produkcja biometanu i produktów pofermentacyjnych, nie powinien odbywać się wyłącznie kosztem finansowania w ramach WPR;

35. wzywa Komisję do zaproponowania średnio- i długoterminowych środków politycznych umożliwiających stosowanie produktów RENURE przez zaklasyfikowanie ich jako substytutu nawozów chemicznych na podstawie kryteriów naukowych, co pozwoli rolnikom zmniejszyć ich zależność od nawozów chemicznych i zwiększyć obieg zamknięty w gospodarstwach rolnych przez waloryzację odpadów takich jak obornik;

36. zwraca uwagę na potencjał morskiej energii wiatrowej w Europie w zakresie wytwarzania energii elektrycznej do produkcji wodoru i amoniaku; wzywa Komisję, by zbadała wykonalność zintegrowanego modelu produkcji amoniaku zarówno jako zrównoważonego paliwa dla transportu morskiego, jak i jako zrównoważonego źródła nawozów;

37. wzywa Komisję do przedstawienia oceny skutków, obejmującej kompleksową analizę zaopatrzenia rolnictwa UE w składniki odżywcze z nawozów mineralnych, organiczno-mineralnych i organicznych, z naciskiem na długoterminowy cel dotyczący zapewnienia samowystarczalności w zaopatrzeniu w składniki odżywcze;

38. podkreśla, że niezbędne jest opracowanie wytrzymujących próbę czasu terminali skroplonego gazu ziemnego (LNG), które ułatwią obsługę zarówno wodoru, jak i amoniaku;

39. podkreśla, że należy usprawnić nawożenie i poprawić efektywność wykorzystania składników odżywczych przez rolników dzięki zachęcaniu do zrównoważonego rozwoju i optymalizacji, w szczególności poprzez dostęp do dostosowanego do potrzeb doradztwa technicznego, cyfryzację, innowacje, praktyki rolnictwa precyzyjnego i narzędzia zarządzania składnikami odżywczymi umożliwiające poprawę praktyk rolniczych, jak również dzięki priorytetowemu traktowaniu i wspieraniu praktyk agroekologicznych; podkreśla, że osiągnięcie tego celu wymaga wysiłku finansowego;

40. dostrzega postęp osiągnięty w zastępowaniu nawozów sztucznych dzięki rozwiniętym, nowoczesnym metodom agroekologicznym stosowanym w codziennych praktykach rolniczych w innowacyjnych gospodarstwach; apeluje o rozpowszechnianie tych praktyk za pośrednictwem usług doradczych, wymiany wiedzy między rolnikami oraz za pośrednictwem szkół;

41. wzywa, aby położono większy nacisk na gospodarkę o obiegu zamkniętym i agroekologię, a tym samym do położenia większego nacisku na badania naukowe - w ramach programów badawczych UE - dotyczące rozwoju innowacji, w tym poprzez przyspieszenie wykorzystania RENURE, oraz na wspieranie ponownego odkrywania, rozpowszechniania i wymiany wiedzy, metod i innowacji agroekologicznych, w szczególności za pośrednictwem szkół rolniczych i usług doradczych, w celu opracowania nowych nawozów lub innych alternatyw oraz wspierania rolnictwa precyzyjnego;

42. wzywa Komisję do gromadzenia oraz udostępniania państwom członkowskim informacji i doświadczeń dotyczących praktyk takich jak optymalizacja stosowania nawozów, recykling składników odżywczych czy stosowanie alternatywnych składników odżywczych, nie zapominając o jednoczesnym uwzględnieniu informacji o przeszkodach w zwiększaniu skali stosowania tych alternatywnych rozwiązań oraz sposobach eliminacji tych przeszkód; zachęca do wdrożenia i zwiększenia skali stosowania narzędzia dotyczącego zrównoważonego gospodarowania składnikami odżywczymi (FaST) na szczeblu państw członkowskich, aby zapewnić unijnym rolnikom zindywidualizowane i precyzyjne doradztwo w zakresie gospodarowania składnikami odżywczymi, w tym w zakresie wymogów dotyczących nawozów; popiera w tym względzie wdrożenie cyfrowych narzędzi wspomagających podejmowanie decyzji, zwłaszcza w projektach zbiorowych i spółdzielczych, aby przezwyciężać ograniczenia związane z małymi rozmiarami gospodarstw;

43. zwraca uwagę na ważną możliwość zmniejszenia zbiorowej zależności od nawozów chemicznych w całej Unii przez skuteczniejsze wykorzystanie nawozu organicznego wytwarzanego przez zwierzęta gospodarskie, upraw wiążących azot, takich jak koniczyna, oraz technik gospodarowania składnikami odżywczymi; wzywa Komisję do zapewnienia wsparcia finansowego na rzecz wdrażania i rozwoju tych środków;

44. uznaje, że nawóz organiczny wytwarzany przez zwierzęta gospodarskie jest zasadniczym elementem przejścia na bardziej zrównoważone systemy żywnościowe i odgrywa kluczową rolę w wielu systemach rolnictwa ekologicznego;

45. wzywa Komisję, aby dywersyfikowała źródła nawozów, poszukiwała nowych złóż mineralnych i rozszerzała zrównoważoną eksploatację istniejących złóż w UE, aby zmniejszyć zależność od rynków zagranicznych i zachęcić do większej samowystarczalności; podkreśla, że UE musi w dłuższej perspektywie rozwijać ofertę nawozów organicznych i technik agroekologicznych, aby zmniejszyć zależność od nawozów azotowych;

46. apeluje o szybkie przyjęcie przepisów dotyczących nowych technik hodowli roślin, w tym w szczególności nowych technik genomowych, które zwiększą plony bez zwiększania zapotrzebowania na nawozy; wzywa Komisję i państwa członkowskie do wspierania badań i rozwoju w dziedzinie nowych technik uprawy roślin, w tym nowych technik genomowych;

47. wzywa Komisję do przeprowadzenia przeglądu wszystkich niewykorzystywanych możliwości produkcji nawozów w UE oraz do określenia, gdzie można by zwiększyć zdolności produkcyjne;

48. popiera produkcję nawozów ekologicznych z wykorzystaniem lokalnych zasobów i energii odnawialnej, takich jak amoniak odnawialny;

49. opowiada się za wykorzystywaniem roślin strączkowych do utrzymania i poprawy jakości gleby oraz apeluje o intensyfikację uprawy roślin strączkowych na szczeblu UE w celu zwiększenia różnorodności biologicznej i wiązania azotu bez szkody dla celu, jakim jest bezpieczeństwo żywnościowe; wzywa Komisję do jak najszybszego przedstawienia europejskiej strategii na rzecz białka ze szczególnym uwzględnieniem w niej roślin strączkowych, aby umożliwić poprawę praktyk rolniczych;

50. podkreśla, że niezbędne jest wspieranie badań nad składem gleby i pierwiastkami śladowymi na poziomie gospodarstwa; podkreśla, że taka wiedza umożliwia rolnikom planowanie skuteczniejszych działań w zakresie nawożenia, uprawy i gospodarowania glebą i stwarza podstawę dla zrównoważonego systemu zmianowania upraw; wzywa Komisję, aby ustanowiła inicjatywę "Bezpłatne badanie gleby", zgodnie z zapowiedzią zawartą w strategii UE na rzecz ochrony gleb 2030, oraz zapewniła wsparcie techniczne i finansowe w formie ekoprogramu lub środka w ramach drugiego filaru;

51. podkreśla znaczenie zmianowania upraw dla żyzności gleby;

52. podkreśla, że niezbędne jest zapewnienie rolnikom dalszego wsparcia finansowego na wykorzystywanie wapna, upraw koniczyny i muraw wielogatunkowych, aby pomóc rozwiązać problem naszej zbiorowej zależności od nawozów i osiągnąć cele strategii "Od pola do stołu";

53. zachęca do częstszego stosowania biostymulatorów z myślą o optymalizacji nawożenia dzięki poprawie absorpcji i efektywności składników odżywczych, zwiększenia odporności upraw na stres abiotyczny spowodowany skutkami zmiany klimatu, takimi jak susza i ekstremalne temperatury oraz do poprawy wydajności upraw; w związku z tym wzywa Komisję do inwestowania w wiedzę fachową i w zwiększanie liczby ekspertów do dyspozycji Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności, oraz do przyspieszenia oceny i zatwierdzania nowych biostymulatorów;

54. przyznaje, że rolnictwo ekologiczne jest mniej narażone na wzrost cen, jednak do czasu przejścia na stosowanie nawozów zrównoważonych przemysł nawozowy w UE musi mieć dostęp do przywozu, w tym gazu, niezbędnego do produkcji nawozów w samej UE oraz zapewnienia, aby perspektywy zbiorów w UE nie były zagrożone; wzywa Komisję do przyspieszenia realizacji środków określonych w jej komunikacie w celu zajęcia się zagrożeniami i słabymi punktami stwierdzonymi za pomocą europejskiego mechanizmu gotowości i reagowania na kryzysy związane z bezpieczeństwem żywnościowym;

55. ponadto zachęca do stosowania kompostu i innych polepszaczy gleby w celu poprawy zdrowia i żyzności gleby, a jednocześnie przyczyniania się do walki z suszą, biorąc pod uwagę właściwości tych produktów pod względem magazynowania wody;

56. zauważa, że podtlenek azotu odpowiada za znaczną część emisji w UE pochodzących z rolnictwa, i w związku z tym apeluje o stosowanie i priorytetowe traktowanie nawozów niepowodujących emisji podtlenku azotu;

57. z zadowoleniem przyjmuje zapowiedź Komisji dotyczącą planu zintegrowanej gospodarki składnikami odżywczymi; opowiada się za uznaniem, że zrównoważone odżywianie upraw ma zasadnicze znaczenie dla zdrowych gleb i produkcji żywności, oraz za bezstronnym poszukiwaniem alternatywnych strumieni ubocznych bogatych w składniki pokarmowe i alternatywnych źródeł energii oraz propaguje wykorzystywanie wszystkich bezpiecznych bioodpadów i produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego; podkreśla, że plan zintegrowanej gospodarki składnikami odżywczymi powinien koncentrować się na większej efektywności wykorzystania składników odżywczych, zachęcać do rozwijania nawozów ekologicznych i optymalizować stosowanie nawozów mineralnych i organicznych dzięki rolnictwu precyzyjnemu, planowaniu gospodarowania składnikami odżywczymi, lepszemu składowaniu i transportowi oraz nie powinien tworzyć niepotrzebnych dodatkowych obciążeń dla rolników, przy pełnym poszanowaniu ograniczeń regulacyjnych i podejmowaniu środków ostrożności przeciwko oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe;

58. zauważa, że odchody ludzkie stanowią obecnie jedną z głównych niezamkniętych pętli obiegu składników odżywczych, ponieważ substancje odżywcze ze ścieków w większości nie wracają do gleb rolniczych; wzywa Komisję, aby silniej zachęcała do stosowania technik pomagających w odzyskiwaniu składników odżywczych z osadów ściekowych, w tym przez wprowadzenie kryteriów utraty statusu odpadu dla materiałów, które można odzyskać z oczyszczalni ścieków, oraz przez opracowanie kryteriów ich bezpiecznego stosowania na glebach rolniczych;

59. apeluje, aby obecność zwierząt gospodarskich na większości obszarów stała się długoterminowym celem polityki rolnej; uważa, że bardziej jednolita dostępność nawozów organicznych powinna być częścią strategii UE na rzecz rolnictwa;

60. wzywa do przeanalizowania możliwości rozszerzenia elastyczności regionalnej w ramach dyrektywy azotanowej, mając na uwadze cel polegający na zmniejszeniu zanieczyszczenia; wzywa Komisję, aby rozważyła przyjęcie przepisów dotyczących bilansu azotu na gospodarstwo rolne oraz odstępstw od pułapu 170 kg azotu na hektar rocznie w odniesieniu do nawozów organicznych i produktów równoważnych, z uwzględnieniem różnych warunków w poszczególnych państwach członkowskich i regionach o korzystnych warunkach klimatycznych, a także efektywnego stosowania nawozów, optymalizacji nawożenia, stosowania bioodpadów i wtórnych źródeł składników odżywczych oraz stosowania biostymulatorów;

61. wyraża zaniepokojenie brakiem przejrzystości na rynku nawozów i opowiada się za dalszymi działaniami na rzecz poprawy przejrzystości rynku nawozów i w odniesieniu do surowców wykorzystywanych do ich produkcji oraz udostępniania publicznie informacji na ten temat na poziomie zarówno UE, jak i globalnym; wzywa Komisję, aby ściśle monitorowała nadmierne zyski światowych producentów nawozów oraz, w razie potrzeby, badała, czy nie doszło do zawarcia porozumień kartelowych i powstania dominującej pozycji na rynku, badała możliwości opodatkowania nieoczekiwanych zysków oraz przedstawiała wnioski w tym zakresie w celu zwalczania nieuczciwej konkurencji; wzywa Komisję do utworzenia obserwatorium rynku zajmującego się monitorowaniem międzynarodowych i krajowych dostaw i zapasów nawozów oraz do ograniczenia wpływu spekulacji na rynek;

62. odnotowuje fakt, że mediana udziału energii i nawozów w całkowitych kosztach nakładów w państwach członkowskich UE na przestrzeni lat wynosi odpowiednio 8 % i 6 %, ale udział kosztów różni się znacznie w zależności od kraju i roku 14 ; w związku z tym uważa, że na czasie i stosowne jest przyspieszenie procesu konwergencji zewnętrznej, aby umożliwić rolnikom w tych państwach członkowskich, w których proces ten nie został jeszcze zakończony, sprostanie obecnym wyzwaniom;

63. wzywa Komisję do przygotowania globalnej strategii mającej na celu ograniczenie dominującej roli Federacji Rosyjskiej na światowym rynku nawozów i żywności, zwłaszcza w bezpośrednim sąsiedztwie UE i podkreśla potrzebę uniezależnienia się świata od rosyjskiego eksportu oraz stworzenia możliwości produkcji nawozów i żywności przy wykorzystaniu energii ze źródeł odnawialnych, wolnych od paliw kopalnych i niskoemisyjnych w sąsiedztwie UE i na świecie;

64. wzywa Komisję do uwzględnienia ocen skutków przeprowadzonych przez Wspólne Centrum Badawcze, w których ostrzega się przed negatywnymi skutkami, jakie ograniczenie stosowania nawozów może mieć dla produkcji i bezpieczeństwa żywnościowego w perspektywie krótkoterminowej, gdy nie ma realnych alternatyw handlowych dla rolników;

o

o o

65. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Komisji i Radzie.

1 Dz.U. C 361 z 20.9.2022, s. 2.
2 Dz.U. C 184 z 5.5.2022, s. 2.
3 Dz.U. C 465 z 17.11.2021, s. 11.
4 Dz.U. C 426 z 9.11.2022, s. 1.
5 Dz.U. L 435 z 6.12.2021, s. 1.
6 Dz.U. L 261 I z 7.10.2022, s. 1.
7 Dz.U. L 170 z 25.6.2019, s. 1.
8 Dz.U. L 375 z 31.12.1991, s. 1.
9 Huygens, D., Orveillon, G., Lugato, E., Tavazzi, S., Comero, S., Jones, A., Gawlik, B. i Saveyn, H., Techniczne propozycje dotyczące bezpiecznego stosowania przetworzonego obornika powyżej progu ustanowionego dla stref narażonych na zanieczyszczenie azotanami na mocy dyrektywy azotanowej (91/676/EWG), Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, 2020.
13 https://edo.jrc.ec.europa.eu/documents/news/GDO-EDODroughtNews202208_Europe.pdf 1. zwraca uwagę na doniesienia o wzroście cen nawozów azotowych o 149 % we wrześniu 2022 r. i z zadowoleniem przyjmuje komunikat Komisji dotyczący nawozów oraz jej ambitny plan zapewnienia dostępności i przystępności cenowej nawozów, przy racjonalnych cenach, aby zagwarantować odporność sektora rolnego UE; 2. podkreśla, że dostępność wszystkich rodzajów nawozów i produkcja nawozów ma zasadnicze znaczenie dla dostaw żywności dla obywateli UE, dla światowego bezpieczeństwa żywnościowego, dla zapewnienia żyzności gleby i dla uniknięcia wyjałowienia gleby; zauważa, że produkcja nawozów ma również zasadnicze znaczenie dla produkcji AdBlue dla sektora transportu i CO2 dla przemysłu spożywczego; jest zaniepokojony bezprecedensowym wzrostem cen nawozów azotowych, do czego przyczyniły się również wysokie ceny gazu ziemnego i zakłócenia w jego dostawach, a także podkreśla, że może to mieć znaczący wpływ na koszty produkcji rolnej i konkurencyjność sektora rolnego UE; 3. podkreśla, że ograniczona dostępność nawozów w 2022 r. doprowadziła do wyczerpania resztkowych rezerw nawozów w glebie, co może mieć znaczący wpływ na europejską produkcję żywności w 2023 r.; 4. uważa, że środki określone w komunikacie przez Komisję stanowią dobry początek, zwłaszcza że stanowią bezpośrednią odpowiedź na kryzys nawozowy, ale wciąż są niewystarczające, aby zaradzić zakłóceniom na rynkach nawozów i zapewnić długoterminową autonomię strategiczną w odniesieniu do nawozów; wzywa Komisję do opracowania długoterminowej strategii UE na rzecz nawozów oraz do przedstawienia do czerwca 2023 r. długoterminowej strategii UE dotyczącej składników odżywczych w glebie; wzywa do szybkiego podjęcia całościowych działań, co pozwoli uniknąć nowej zależności od importowanych nawozów lub importu energii i nośników energii oraz zapewnić światowe bezpieczeństwo żywnościowe przez wspieranie dostosowanej do zmiany klimatu zrównoważonej produkcji żywności przy poszanowaniu środowiska i jednoczesnym uwzględnieniu regionalnych, europejskich i światowych warunków gospodarczych i kontekstu społecznego; 5. podkreśla, że niezbędne są długofalowe rozwiązania wprowadzone na szczeblu europejskim, zwłaszcza aby uniknąć wszelkich zakłóceń gospodarczych między sektorami rolnictwa państw członkowskich; 6. przypomina, że nawet krótkotrwała niedostępność lub nieprzystępność cenowa nawozów mogą zagrozić terminowej uprawie i negatywnie wpłynąć na dochody rolników; przypomina ponadto, że może to przyczynić się do braku bezpieczeństwa żywnościowego; 7. podkreśla, że wzrost kosztów środków produkcji wpływa na rolnictwo UE, i zwraca uwagę, że rolnicy z innych regionów, takich jak Rosja i Ameryka Południowa, mają dostęp do znacznie tańszych nawozów, co osłabia konkurencyjność rolników z UE;

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024