INFORMACJA DOTYCZĄCA ZATWIERDZENIA ZMIANY STANDARDOWEJ
"Utiel-Requena"
PDO-ES-A0874-AM02
Data przekazania informacji: 9 maja 2023 r.
OPIS I UZASADNIENIE ZATWIERDZONEJ ZMIANY
1. Dopracowanie opisu win
OPIS
A) Dodano szczególne kategorie wina zgodnie z opisem zawartym w części II załącznika VIII do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013.
B) W odniesieniu do zawartości alkoholu w winach, do których stosuje się specjalne określenia, w języku hiszpańskim używa się obecnie innego sformułowania, aby wyrazić "rzeczywistą zawartość alkoholu".
Zmiana ta dotyczy pkt 2 specyfikacji produktu i nie ma wpływu na jednolity dokument.
Jest to zmiana standardowa zgodnie z art. 105 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, ponieważ są to zwykłe dostosowania prawne, które nie pojawiają się w wykazie zmian na poziomie Unii. W tym konkretnym przypadku żadna kategoria produktów sektora wina nie została zmieniona, usunięta ani dodana: rodzaje wina objęte ChNP pozostają takie same, ale w specyfikacji produktu określa się teraz kategorię, do której należą. Podobnie zmiana nie ma wpływu na chronioną nazwę pochodzenia ani nie umożliwia uznania związku za nieważny.
UZASADNIENIE
W odniesieniu do lit. A): dostosowanie specyfikacji produktu do art. 4 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/33. W odniesieniu do lit. B): dostosowanie do części IV załącznika II do rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 i art. 20 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/34.
2. Bardziej szczegółowy opis organoleptycznych cech charakterystycznych win różowych
OPIS
Dopracowano opis wyglądu win różowych. Zgodnie z obecnym opisem wina te mają barwę od fioletoworóżowej do pomarańczoworóżowej. Wcześniej opis ograniczał się do wskazania win wyprodukowanych z odmiany winorośli Bobal i do ogólnego opisu odcieni różu jako "żywych". W opisie aromatów usunięto odniesienie do maliny jako cechy wyróżniającej.
Zmiana ta dotyczy pkt 2 specyfikacji produktu i pkt 4.3 jednolitego dokumentu.
Jest to zmiana standardowa zgodnie z art. 105 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, ponieważ nie pojawia się w wykazie zmian na poziomie Unii. W tym konkretnym przypadku żadna kategoria produktów sektora wina nie została zmieniona, usunięta ani dodana. Podobnie zmiana nie ma wpływu na chronioną nazwę pochodzenia, nie umożliwia uznania związku za nieważny i nie ma powiązanych ograniczeń dotyczących wprowadzania produktu do obrotu.
UZASADNIENIE
Celem tej zmiany jest zapewnienie bardziej szczegółowego opisu organoleptycznych cech charakterystycznych win różowych produkowanych z ChNP Utiel-Requena. Wygląd win opisano w całej ich różnorodności, która jest wynikiem postępu technicznego i wykorzystanych winogron. Dzięki zmianie można podkreślić gamę kolorów. Z opisu aromatów usunięto malinę, ponieważ nie jest typowa dla win objętych tą nazwą pochodzenia. Nawet wina produkowane z niektórych tradycyjnych odmian nie mają tego aromatu.
3. Bardziej szczegółowy opis właściwości organoleptycznych białych i różowych gatunkowych win musujących
OPIS
W opisie wspomina się obecnie o dominującej nucie przywodzącej na myśl kontakt z osadem. Nie wspomniano o tym w pierwotnym brzmieniu specyfikacji produktu. Jest to jednak wyraźna organoleptyczna cecha charakterystyczna występująca w tego rodzaju winach białych i różowych.
Zmiana ta dotyczy pkt 2 specyfikacji produktu i pkt 4.4 jednolitego dokumentu.
Jest to zmiana standardowa zgodnie z art. 105 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, ponieważ nie pojawia się w wykazie zmian na poziomie Unii. W tym konkretnym przypadku żadna kategoria produktów sektora wina nie została zmieniona, usunięta ani dodana. Podobnie zmiana nie ma wpływu na chronioną nazwę pochodzenia, nie ma możliwości unieważnienia związku i nie ma powiązanych ograniczeń dotyczących wprowadzania produktu do obrotu.
UZASADNIENIE
Celem zmiany jest bardziej szczegółowe opisanie produktu. Wynika to z faktu, że zespół degustatorów w organie kontrolnym tej nazwy pochodzenia stwierdził, że w winach białych i różowych wyczuwalny jest kontakt z osadem.
4. Wskazanie maksymalnej wydajności produkcji
OPIS
Punkt dotyczący szczególnych praktyk enologicznych stanowi, że maksymalny dozwolony współczynnik przetwarzania wynosi 74 litry wina na każde 100 litrów [sic] zebranych winogron.
Zmiana ta dotyczy pkt 3 specyfikacji produktu i pkt 5.1 jednolitego dokumentu.
Jest to zmiana standardowa zgodnie z art. 105 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, ponieważ nie pojawia się w wykazie zmian na poziomie Unii. W tym konkretnym przypadku żadna kategoria produktów sektora wina nie została zmieniona, usunięta ani dodana. Podobnie zmiana nie ma wpływu na chronioną nazwę pochodzenia, nie umożliwia uznania związku za nieważny i nie ma powiązanych ograniczeń dotyczących wprowadzania win objętych tym ChNP do obrotu.
UZASADNIENIE
Dozwoloną wydajność wskazano jako szczególną praktykę enologiczną, zgodnie z wydajnością określoną w pkt 5 specyfikacji produktu. Jej wielkość była już zawarta w sposób dorozumiany w specyfikacji produktu i określona w kilogramach na hektar i hektolitrach na hektar. Teraz została po prostu wyraźnie wskazana.
5. Wprowadzenie nowych odmian vitis vinifera i określenie głównych odmian, w przypadku których można stosować specjalne określenie "superior"
OPIS
Do czerwonych odmian winorośli włączono odmiany Graciano i Monastrell. Do odmian białych włączono odmiany Viognier, Xarel-lo, Godello, Garnacha Blanca, Albarino i Tortosi. Obecnie wiadomo, które odmiany są głównymi odmianami, a które nie.
Zmiana ta dotyczy pkt 6 specyfikacji produktu i pkt 7 jednolitego dokumentu.
Jest to zmiana standardowa zgodnie z art. 105 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, ponieważ nie pojawia się w wykazie zmian na poziomie Unii. W tym konkretnym przypadku żadna kategoria produktów sektora wina nie została zmieniona, usunięta ani dodana. Podobnie nie ma to wpływu na chronioną nazwę pochodzenia, nie ma możliwości unieważnienia związku i nie ma powiązanych ograniczeń dotyczących wprowadzania win objętych tym ChNP do obrotu.
UZASADNIENIE
Wszystkie nowe odmiany uwzględnione w specyfikacji produktu są uprawiane na obszarze objętym ChNP Utiel- Requena. Wina gatunkowe, w których wykorzystuje się nowo dodane [do specyfikacji produktu] odmiany, zarówno jako pojedyncze odmiany, jak i w mieszankach, występowały na tym obszarze w przeszłości, co oznacza, że odmiany te są dobrze ugruntowane. Można zatem uznać, że na tym obszarze istnieje tradycja uprawy tych winogron i w rezultacie objąć je ochroną zapewnianą w ramach ChNP.
Odmiana Graciano dodaje struktury i właściwości aromatycznych do już stosowanych odmian. Monastrell to typowo śródziemnomorska odmiana winorośli, która w obecnym kontekście zmiany klimatu dostosowuje się do warunków klimatycznych nazwy pochodzenia. Białe odmiany winorośli Viognier i Tortosi stosuje się na tym obszarze od pewnego czasu. W związku z tym zasadne jest zaakceptowanie ich jako winorośli nadającej się do produkcji win objętych ChNP. Xarel-lo jest również odmianą typową dla tego obszaru. Odmiana ta dostosowała się do tego terenu, dając tak znakomite rezultaty, że obecnie jest tradycyjną odmianą winorośli. Zarówno Godello, jak i Albarino, będące odmianami tradycyjnie uprawianymi na tym obszarze, wykazują cechy, które w przypadku win gatunkowych stanowią istotę lokalnych win białych. To samo można powiedzieć o odmianie Garnacha Blanca, która była już używana do wzmacniania innych win, dodając im struktury i bukietu.
Potrzeba określenia głównych odmian jest związana z wymogiem stosowania niektórych odmian w celu objęcia win specjalnym określeniem "Superior". Kwestię tę reguluje pkt 8 lit. H "Określenia specjalne i tradycyjne" ppkt (ii) specyfikacji produktu. Stanowi to aktualizację warunków produkcji.
6. Poprawki redakcyjne w punkcie poświęconym związkowi
OPIS
W części dotyczącej związku w punkcie "Czynniki ludzkie" poprzedniej specyfikacji stwierdzono, że obszar objęty ChNP Utiel-Requena miał zostać włączony do kategorii "krajobraz winorośli i wina" we wniosku o wpisanie na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Obecnie ten obszar uprawy winorośli znajduje się w orientacyjnym wykazie pod nagłówkiem "Wino na Półwyspie Iberyjskim". Ponadto zaktualizowano liczbę plantatorów winorośli, wymieniono nowe odmiany, dostosowano opis win zgodnie ze zmianami ich organoleptycznych cech charakterystycznych, a w punkcie poświęconym związkowi przyczynowemu wymieniono również wina likierowe.
Zmiana ta dotyczy pkt 7 specyfikacji produktu i nie ma wpływu na jednolity dokument.
Jest to zmiana standardowa zgodnie z art. 105 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, ponieważ nie pojawia się w wykazie zmian na poziomie Unii. W tym konkretnym przypadku żadna kategoria produktów sektora wina nie została zmieniona, usunięta ani dodana. Podobnie zmiana nie ma wpływu na chronioną nazwę pochodzenia, nie ma możliwości unieważnienia związku i nie ma powiązanych ograniczeń dotyczących wprowadzania win objętych tym ChNP do obrotu.
UZASADNIENIE
Zmiana służy zaktualizowaniu informacji na temat związku. Ponadto poprawiono nieumyślne pominięcie win likierowych.
7. Wymogi dotyczące przechowywania w piwnicach
OPIS
Uznaje się za stosowne dodanie do specyfikacji produktu wyjaśnienia dotyczącego przechowywania w piwnicach win objętych ChNP. Wina pozostają w obrębie obszaru produkcji, chociaż zgodnie z ustanowionymi prawami i z zastrzeżeniem objęcia odpowiednimi kontrolami przechowywanie w piwnicach poza obszarem ChNP będzie nadal dozwolone. To samo dotyczy bodegas de embotellado, piwnic winiarskich posiadających rozlewnie, pod warunkiem że zatwierdzono je przed grudniem 2011 r. Nagłówek "Butelkowanie win" zmieniono na "Butelkowanie win i przechowywanie ich w piwnicach".
Zmiana dotyczy pkt 8.F specyfikacji produktu, który po usunięciu pkt 8.A odnoszącego się do nieaktualnych przepisów stał się pkt 8.E. Jednolity dokument pozostaje bez zmian.
Jest to zmiana standardowa zgodnie z art. 105 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, ponieważ nie pojawia się w wykazie zmian na poziomie Unii. W tym konkretnym przypadku żadna kategoria produktów sektora wina nie została zmieniona, usunięta ani dodana. Podobnie nie ma to wpływu na chronioną nazwę pochodzenia, nie ma możliwości unieważnienia związku i nie ma powiązanych ograniczeń dotyczących wprowadzania win objętych tym ChNP do obrotu.
UZASADNIENIE
Wina przechowywane w piwnicach pozostają na obszarze geograficznym, w piwnicach winiarskich, które również muszą być zarejestrowane jako takie. Ma to na celu ułatwienie kontroli w celu zagwarantowania autentyczności i jakości win z korzyścią dla konsumenta.
8. Dopracowanie przepisów dotyczących etykietowania
OPIS
Zniesiono wymóg zatwierdzania etykiet przed wprowadzeniem ich do obrotu. Przedstawianie ich organowi zarządzającemu, który może zgłosić niewiążące uwagi, bez uszczerbku dla przepisów mających zastosowanie po wprowadzeniu etykiet do obrotu jest obecnie nieobowiązkowe. Odpowiedzialność za zapewnienie, aby etykiety nie wprowadzały konsumentów w błąd, leży po stronie podmiotów.
Zmiana ta dotyczy pkt 8.G (obecnie pkt 8.F) specyfikacji produktu i nie ma wpływu na jednolity dokument.
Jest to zmiana standardowa zgodnie z art. 105 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, ponieważ nie pojawia się w wykazie zmian na poziomie Unii. W tym konkretnym przypadku żadna kategoria produktów sektora wina nie została zmieniona, usunięta ani dodana. Podobnie nie ma to wpływu na chronioną nazwę pochodzenia, nie ma możliwości unieważnienia związku i nie ma powiązanych ograniczeń dotyczących wprowadzania win objętych tym ChNP do obrotu.
UZASADNIENIE
Zmiana była konieczna w celu zapewnienia zgodności z art. 17 ustawy 20/2013 z dnia 9 grudnia 2013 r. w sprawie zapewnienia jedności rynku, ponieważ brakowało "zasad konieczności i proporcjonalności".
9. Zmiany wymogów dotyczących niektórych określeń stosowanych na etykietach
OPIS
Poprawiono błąd dotyczący wspomnianych przepisów: art. 93 zastąpiono art. 112 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013. Ponadto zmieniono wymogi w odniesieniu do następujących określeń stosowanych na etykietach:
- "Superior": usunięto odniesienie do nieobowiązującego już przepisu i stwierdzono, że wino uznaje się za posiadające właściwości organoleptyczne "superior";
- "Madurado" [leżakujące] lub "Madurado en barrica" [leżakujące w beczkach]: wprowadzono wymóg organoleptycznego potwierdzenia, że wino miało kontakt z drewnem;
- "Reserva" i "Gran Reserva": poprawiono brzmienie, aby było one zgodne z definicją tego określenia w przepisach krajowych;
- "Bobal Alta Expresión" [głęboka ekspresja odmiany Bobal]: minimalny wiek winorośli, z której pochodzą winogrona, podniesiono z 35 do 50 lat.
Zmiana ta dotyczy pkt 8.H (obecnie pkt 8.G) specyfikacji produktu i pkt 9 jednolitego dokumentu.
Jest to zmiana standardowa zgodnie z art. 105 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, ponieważ nie pojawia się w wykazie zmian na poziomie Unii. W tym konkretnym przypadku żadna kategoria produktów sektora wina nie została zmieniona, usunięta ani dodana. Podobnie nie ma to wpływu na chronioną nazwę pochodzenia, nie ma możliwości unieważnienia związku i nie ma powiązanych ograniczeń dotyczących wprowadzania win objętych tym ChNP do obrotu.
UZASADNIENIE
Poprawiono brzmienie, a wymogi dotyczące określeń sprecyzowano i dopracowano.
W szczególności w przypadku określenia "Bobal Alta Expresión" winnice mają w rzeczywistości ponad 50 lat. Chociaż winnice spełniają obecny wymóg, aby mieć "ponad 35 lat", zmiana oznacza, że wymóg jest znacznie bardziej precyzyjny i reprezentatywny dla sytuacji.
10. Zaktualizowanie danych właściwego organu i organu kontrolnego
OPIS
Zaktualizowano dane właściwego organu i delegowanego organu kontrolnego.
Zmiana ta dotyczy pkt 9 specyfikacji produktu i nie ma wpływu na jednolity dokument.
Jest to zmiana standardowa zgodnie z art. 105 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, ponieważ nie pojawia się w wykazie zmian na poziomie Unii. W tym konkretnym przypadku żadna kategoria produktów sektora wina nie została zmieniona, usunięta ani dodana. Podobnie nie ma to wpływu na chronioną nazwę pochodzenia, nie ma możliwości unieważnienia związku i nie ma powiązanych ograniczeń dotyczących wprowadzania win objętych tym ChNP do obrotu.
UZASADNIENIE
Skorzystano z okazji, aby odzwierciedlić zmiany w danych obu organów.
Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
10.04.2025Od 17 kwietnia policja, straż miejska, żandarmeria wojskowa otrzymają podstawą prawną do karania tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
08.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
04.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.280.13 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzenia zmiany standardowej w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze winorośli i wina, o której to zmianie mowa w art. 17 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33 |
Data aktu: | 09/08/2023 |
Data ogłoszenia: | 09/08/2023 |