Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 2 lutego 2023 r. w sprawie wniosku o skorzystanie z immunitetu poselskiego przez Helmuta Geukinga (2022/2052(IMM))

P9_TA(2023)0021
Wniosek o skorzystanie z immunitetu poselskiego przez Helmuta Geukinga Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 2 lutego 2023 r. w sprawie wniosku o skorzystanie z immunitetu poselskiego przez Helmuta Geukinga (2022/2052(IMM))
(2023/C 267/04)

Parlament Europejski,

- uwzględniając wniosek Helmuta Geukinga z dnia 11 maja 2022 r. dotyczący skorzystania z jego immunitetu poselskiego w ramach toczącego się postępowania cywilnego przez sądem krajowym w Hamburgu (sygn. akt 324 O 276/20) ogłoszony na posiedzeniu plenarnym 18 maja 2022 r.,

- uwzględniając wyjaśnienia Helmuta Geukinga złożone zgodnie z art. 9 ust. 6 Regulaminu Parlamentu,

- uwzględniając art. 8 protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, jak również art. 6 ust. 2 aktu z dnia 20 września 1976 r. dotyczącego wyboru członków Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich,

- uwzględniając wyroki wydane przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej 21 października 2008 r., 19 marca 2010 r., 6 września 2011 r., 17 stycznia 2013 r. i 19 grudnia 2019 r. 1 ,

- uwzględniając art. 5 ust. 2 oraz art. 7 i 9 Regulaminu Parlamentu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Prawnej (A9-0013/2023),

A. mając na uwadze, że poseł do Parlamentu Europejskiego Helmut Geuking złożył wniosek o skorzystanie z immunitetu poselskiego w związku z postępowaniem cywilnym toczącym się przed sądem krajowym w Hamburgu;

B. mając na uwadze, że niemieckie przedsiębiorstwo, jedna z jego spółek zależnych i ekspert ds. reorganizacji przedsiębiorstw pracujący na rzecz tejże spółki wystąpili z powództwem przeciwko Helmutowi Geukingowi o zabezpieczenie roszczeń, rekompensatę pieniężną i odszkodowanie w związku ze stwierdzeniami wygłoszonymi przeciwko powodom z budynków Parlamentu Europejskiego w Brukseli oraz w nagraniu wideo opublikowanym na YouTube i w lokalnej prasie niemieckiej odpowiednio w maju i czerwcu 2020 r.; mając na uwadze, że w tych oświadczeniach Helmut Geuking rzekomo skrytykował spółkę niemiecką za to, że złożyła wniosek o ogłoszenie upadłości swej spółki zależnej i zwolniła 200 pracowników bez pakietu odpraw, a jednocześnie sponsorowała niemiecką drużynę piłki nożnej przeznaczając dla niej kwotę odpowiadającą wysokości odszkodowań, które zdaniem posła powinny były zostać wypłacone zwolnionym pracownikom;

C. mając na uwadze, że w międzyczasie Helmut Geuking usunął nagranie wideo ze swoim oświadczeniem;

D. mając na uwadze, że immunitet jurysdykcyjny, z którego korzystają posłowie do Parlamentu Europejskiego, obejmuje również postępowania cywilne;

E. mając na uwadze, że ochrona, aby być skuteczna, musi obejmować zarówno wniosek o zastosowanie środków tymczasowych, jak i postępowanie główne;

F. mając na uwadze, że Parlament dysponuje szerokim zakresem uznania, jeśli chodzi o kierunek, który zamierza nadać decyzji w przedmiocie wniosku o skorzystanie z immunitetu złożonego przez jednego z jego członków 2 ;

G. mając na uwadze, że art. 8 Protokołu (nr 7) w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej przewiduje, że wobec posłów do Parlamentu Europejskiego nie można prowadzić dochodzenia, postępowania sądowego, ani też ich zatrzymywać z powodu ich opinii lub stanowiska zajętego przez nich w głosowaniu w czasie wykonywania przez nich obowiązków służbowych;

H. mając na uwadze, że Helmut Geuking wyraźnie złożył swoje oświadczenia jako pełnoprawny członek Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych Parlamentu Europejskiego, która jest komisją odpowiedzialną za politykę zatrudnienia i wszystkie aspekty polityki społecznej, w tym m.in. warunki pracy, zabezpieczenie społeczne, integrację społeczną i ochronę socjalną oraz prawa pracowników, oraz - uwzględniając powyższe - mając na uwadze, że w sposób oczywisty oświadczenia te zostały złożone w ramach sprawowania mandatu posła do Parlamentu Europejskiego;

I. mając ponadto na uwadze, że w tym przypadku kwota dochodzona przez powodów, obejmująca nakaz zaniechania, odszkodowanie i rekompensatę pieniężną, wynosi 620 000 EUR i w związku z tym wydaje się mieć cechy "odszkodowania karnego", tzn. żądana kwota ma przede wszystkim na celu odstraszenie Helmuta Geukinga od ponownego złożenia oświadczenia oraz zniechęcenie jego potencjalnych naśladowców od składania podobnych oświadczeń; mając na uwadze, że Helmut Geuking niezwłocznie usunął zawierające oświadczenie nagranie wideo; mając ponadto na uwadze, że gdy Helmut Geuking składał swoje oświadczenia, debata publiczna była już prowadzona za pośrednictwem różnych publikacji medialnych, przy czym, jak się wydaje, pozwani nie odnieśli się do tych doniesień w cywilnym postępowaniu sądowym;

J. mając na uwadze, że immunitet parlamentarny ma chronić Parlament i posłów do niego przed postępowaniami sądowymi w związku z działaniami podejmowanymi w ramach wykonywania obowiązków parlamentarnych i niemożliwych do oddzielenia od tych obowiązków;

K. mając na uwadze, że zgodnie z art. 5 Regulaminu, wykonując swoje uprawnienia związane z przywilejami i immunitetami, Parlament działa w celu utrzymania swojej integralności jako demokratycznego zgromadzenia ustawodawczego oraz w celu zapewnienia niezależności posłów w sprawowaniu ich funkcji;

1. wyraża zgodę na skorzystanie przez Helmuta Geukinga z immunitetu poselskiego;

2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej decyzji i sprawozdania właściwej komisji właściwym władzom Niemiec i Helmutowi Geukingowi.

1 Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z 21 października 2008 r. w sprawie Marra przeciwko De Gregorio i Clemente, C-200/07 i C-201/07, ECLI:EU:C:2008:579; wyrok Sądu z 19 marca 2010 r. w sprawie Gollnisch przeciwko Parlamentowi, T-42/06, ECLI:EU:T:2010:102; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z 6 września 2011 r. w sprawie Patriciello, C-163/10, ECLI: EU: C:2011:543; wyrok Sądu z 17 stycznia 2013 r. w sprawie Gollnisch przeciwko Parlamentowi, T-346/11 i T-347/11, ECLI:EU: T:2013:23; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z 19 grudnia 2019 r. w sprawie Junqueras Vies, C-502/19, ECLI:EU:C:2019:1115.
2 Ww. sprawa T-42/06, Gollnisch przeciwko Parlamentowi, pkt 101.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.267.25

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 2 lutego 2023 r. w sprawie wniosku o skorzystanie z immunitetu poselskiego przez Helmuta Geukinga (2022/2052(IMM))
Data aktu: 02/02/2023
Data ogłoszenia: 28/07/2023