Rezolucja w sprawie zbrojnej napaści Federacji Rosyjskiej na Ukrainę

Rezolucja w sprawie zbrojnej napaści Federacji Rosyjskiej na Ukrainę
(2023/C 229/06)

ZGROMADZENIE PARLAMENTARNE EURONEST,

uwzględniając akt ustanawiający Zgromadzenie Parlamentarne Euronest z 3 maja 2011 r. oraz wspólną deklarację przyjętą podczas szczytu Partnerstwa Wschodniego 15 grudnia 2021 r.,

uwzględniając wspólny dokument roboczy Komisji i Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych z 2 lipca 2021 r. zatytułowany "Recovery, resilience and reform: post 2020 Eastern Partnership priorities" [Odbudowa, odporność i reformy: priorytety Partnerstwa Wschodniego po 2020 r.] (SWD(2021)0186),

uwzględniając art. 3 i art. 17 ust. 3 regulaminu Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest,

uwzględniając rezolucję ONZ nr 68/262 z 27 marca 2014 r. w sprawie integralności terytorialnej Ukrainy, rezolucję ONZ nr ES-11/1 z 2 marca 2022 r. w sprawie napaści na Ukrainę, rezolucję ONZ nr ES-11/2 z 24 marca 2022 r. w sprawie humanitarnych skutków napaści na Ukrainę, rezolucję ONZ nr ES-11/4 z 12 października 2022 r. w sprawie integralności terytorialnej Ukrainy: obrony zasad Karty Narodów Zjednoczonych oraz rezolucję ONZ nr ES-11/5 z 14 listopada 2022 r. w sprawie naprawy szkód i zadośćuczynienia za napaść na Ukrainę;

uwzględniając oświadczenie wydane w imieniu Unii Europejskiej przez wysokiego przedstawiciela w sprawie inwazji sił zbrojnych Federacji Rosyjskiej na Ukrainę 24 lutego 2022 r.,

uwzględniając rezolucję Parlamentu Europejskiego z 19 stycznia 2023 r. w sprawie utworzenia trybunału do spraw zbrodni agresji przeciwko Ukrainie 1  oraz inne rezolucje Parlamentu Europejskiego przyjęte od 24 lutego 2022 r., potępiające dokonaną na pełną skalę rosyjską inwazję wojskową na Ukrainę,

uwzględniając rezolucję Rady Najwyższej Ukrainy nr 2787-IX z 1 grudnia 2022 r., w której stwierdzono, że członkostwo Federacji Rosyjskiej w ONZ jest bezprawne, ponieważ przyjęto ją do tej organizacji z naruszeniem art. 4 Karty Narodów Zjednoczonych, przez co kraj ten bezprawnie przywłaszczył sobie prawo wetowania krytyki dokonywanych przez niego nadużyć,

A. mając na uwadze, że od 24 lutego 2022 r. Federacja Rosyjska prowadzi na pełną skalę nielegalną, niesprowokowaną i nieuzasadnioną wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie;

B. mając na uwadze, że brak odpowiedniej i natychmiastowej reakcji na rosyjską inwazję na Ukrainę, aneksję Krymu oraz okupację części obwodów donieckiego i ługańskiego umożliwiły dalszą agresję;

C. mając na uwadze, że ta wojna napastnicza stanowi jawne i rażące pogwałcenie Karty Narodów Zjednoczonych, Aktu końcowego pierwszej Konferencji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie przyjętego podczas szczytu szefów państw lub rządów oraz podstawowych zasad prawa międzynarodowego;

D. mając na uwadze, że zamordowano już tysiące cywilów, w tym setki dzieci, a jeszcze więcej osób doświadczyło tortur, nękania, napaści na tle seksualnym, porwań lub przymusowych wysiedleń;

E. mając na uwadze, że takim nieludzkim postępowaniem siły rosyjskie i ich poplecznicy całkowicie lekceważą międzynarodowe prawo humanitarne;

F. mając na uwadze, że siły rosyjskie dokonują celowych masowych ataków na dzielnice mieszkalne i infrastrukturę cywilną, co ma tragiczne skutki dla ludności cywilnej;

G. mając na uwadze, że bezprawne próby aneksji przez Rosję ukraińskich obwodów donieckiego, chersońskiego, ługańskiego i zaporoskiego, a także Autonomicznej Republiki Krymu stanowią rażące pogwałcenie celów i zasad Karty Narodów Zjednoczonych oraz norm i zasad zawartych w innych aktach prawa międzynarodowego;

H. mając na uwadze, że podejście Rosji usprawiedliwiające inwazję podważa każde międzynarodowe porozumienie w sprawie bezpieczeństwa oraz stwarza globalne wyzwania w zakresie bezpieczeństwa i umożliwia dalszą agresję;

I. mając na uwadze, że rosyjska koncepcja wojny hybrydowej zakłada tworzenie obszarów konfliktu i niestabilności osłabiających integralność terytorialną i bezpieczeństwo krajów, nad którymi Kreml chce przejąć kontrolę;

J. mając na uwadze, że rosyjska wojna napastnicza przeciwko Ukrainie stanowi najpoważniejsze zagrożenie dla bezpieczeństwa Partnerstwa Wschodniego, UE i jej państw członkowskich oraz wschodnich krajów partnerskich, a także dla międzynarodowego ładu opartego na zasadach;

K. mając na uwadze, że Rosja używa energii i żywności jako broni, zablokowała ukraińskie porty, przerwała globalne łańcuchy dostaw żywności, zniszczyła bezpieczeństwo żywnościowe oraz doprowadziła do kryzysów żywnościowych i głodu w regionach Azji i Afryki;

1. z całą mocą potępia niczym niesprowokowaną i nieuzasadnioną wojnę napastniczą Rosji w Ukrainie, bezprawną okupację regionów ukraińskich i zaangażowanie Rosji w działania wojskowe i cyberwojnę w regionie Partnerstwa Wschodniego;

2. z zadowoleniem przyjmuje bezprecedensowe sankcje nałożone przez Unię Europejską i poszczególne państwa na Rosję i oczekuje ich rozszerzenia na cały handel energią, całkowitego zakazu dostaw do Rosji komponentów do produkcji broni lub wszelkich innych wojskowych urządzeń i produktów podwójnego zastosowania, a także nałożenia sankcji na przedsiębiorstwa działające w sektorze finansowym lub obsługujące aktywa wirtualne, które pomagają Kremlowi skutecznie obchodzić sankcje;

3. potępia udział reżimu Łukaszenki na Białorusi w nielegalnej, niesprowokowanej i nieuzasadnionej wojnie napastniczej Rosji przeciwko Ukrainie i wzywa do dalszych sankcji wobec Białorusi;

4. stwierdza, że korupcja, pranie pieniędzy i nielegalne finansowanie to mechanizmy udzielania pomocy powiązanym z rządem rosyjskim grupom wspierającym napaść na Ukrainę, i wzywa do większych wysiłków na rzecz zwalczania tych praktyk;

5. podkreśla swoje jednoznaczne poparcie dla niepodległości, suwerenności i integralności terytorialnej krajów Partnerstwa Wschodniego w granicach uznanych przez społeczność międzynarodową oraz niezachwiane zaangażowanie i determinację, by bronić tych zasad;

6. potępia fakt, że Federacja Rosyjska zorganizowała nielegalne "referenda" w położonych na terytorium Ukrainy regionach uznanych przez społeczność międzynarodową i po ich przeprowadzeniu próbowała bezprawnie zaanektować obwody doniecki, chersoński, ługański i zaporoski; uważa, że dla społeczności międzynarodowej "referenda" te są nieważne;

7. potwierdza, że zajmowania terytoriów w wyniku gróźb lub przy użyciu siły nigdy nie można uznać za legalne;

8. potępia masowe i poważne naruszenia praw człowieka i zbrodnie wojenne popełniane przez rosyjskie siły zbrojne i ich popleczników, w tym w ukraińskich regionach okupowanych przez Rosję;

9. ubolewa nad tragicznymi konsekwencjami działań wojennych Federacji Rosyjskiej przeciwko Ukrainie dla praw człowieka i sytuacji humanitarnej oraz wyraża głębokie zaniepokojenie wysoką liczbą ofiar wśród ludności cywilnej, w tym kobiet i dzieci, liczbą osób wewnętrznie przesiedlonych i uchodźców potrzebujących pomocy humanitarnej oraz naruszeniami i nadużyciami popełnianymi wobec dzieci;

10. wyraża głębokie zaniepokojenie wpływem rosyjskiej agresji na bezpieczeństwo żywnościowe, energetyczne, środowiskowe i jądrowe na całym świecie;

11. wzywa Federację Rosyjską do natychmiastowego zaprzestania ataków rakietowych i z użyciem dronów na infrastrukturę krytyczną Ukrainy oraz wszelkich umyślnych ataków na cele cywilne, w tym domy mieszkalne, szkoły i szpitale;

12. zauważa z ogromnym zaniepokojeniem, że rosyjskie rakiety wystrzeliwane w kierunku ukraińskiej infrastruktury cywilnej niekiedy naruszają przestrzeń powietrzną innych suwerennych państw, w tym członków NATO; w związku z tym wzywa społeczność międzynarodową do szybkiego i odpowiedniego reagowania na tak rażące prowokacje; zwraca uwagę, że jeżeli społeczność międzynarodowa nie zareaguje na naruszenia przestrzeni powietrznej suwerennych państw, Rosja będzie się dopuszczać dalszych prowokacji;

13. wzywa do natychmiastowego i bezwarunkowego wycofania wszystkich rosyjskich wojsk z terytorium Ukrainy w granicach uznanych przez społeczność międzynarodową, zakończenia blokady wszystkich ukraińskich portów oraz przywrócenia bezpiecznej i wolnej żeglugi w regionie Morza Czarnego i Morza Azowskiego;

14. domaga się, aby pociągnąć do odpowiedzialności sprawców zbrodni agresji, zbrodni wojennych i zbrodni przeciwko ludzkości;

15. podkreśla pilną potrzebę, by UE i jejpaństwa członkowskie - w ścisłejwspółpracy z Ukrainą i społecznością międzynarodową, najlepiej za pośrednictwem ONZ - dążyły do utworzenia specjalnego trybunału międzynarodowego w celu ścigania zbrodni agresji przeciwko Ukrainie popełnionej przez przywódców politycznych i wojskowych Federacji Rosyjskiej i jej sojuszników oraz znalezienia prawnie uzasadnionego i uzgodnionego rozwiązania w tej kwestii; uważa, że ustanowienie takiego trybunału wypełniłoby znaczną lukę istniejącą w obecnym systemie międzynarodowego wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych i powinno bazować na normach i zasadach, które mają zastosowanie do Międzynarodowego Trybunału Karnego zgodnie ze statutem rzymskim;

16. wzywa społeczność międzynarodową, by nadal udzielała Ukrainie aktywnego wsparcia i pomocy w każdy możliwy sposób i w ścisłej koordynacji z Ukrainą, aby umożliwić temu krajowi korzystanie z uzasadnionego prawa do obrony, oporu i powstrzymania agresji, wyzwolenia swoich obywateli i odzyskania pełnej kontroli nad całym terytorium uznanym przez społeczność międzynarodową;

17. zdaje sobie sprawę, jak ważne jest utrzymanie bezpiecznego otoczenia dla wolności mediów, i wzywa, by uznać rosyjskie media państwowe lub prywatne powiązane z osobami lub przedsiębiorstwami objętymi sankcjami, które zagrażają bezpieczeństwu europejskiemu i promują wojnę, za media propagandowe;

18. z zadowoleniem przyjmuje formułę pokojową i zachęca do realizacji wszystkich jej punktów; z zadowoleniem przyjmuje działania na rzecz osiągnięcia kompleksowego, sprawiedliwego i trwałego pokoju oraz bezpieczeństwa w Ukrainie i w całej Europie;

19. podkreśla, że Rosja musi zapewnić Ukrainie pełną rekompensatę za zbrodnię agresji, zbrodnie wojenne i zniszczenia na terytorium tego kraju;

20. wzywa do ustanowienia ram prawnych przewidujących konfiskatę mienia rosyjskiego objętego sankcjami, aby zapewnić odszkodowania ofiarom wojny i sfinansować odbudowę Ukrainy;

21. podkreśla, że należy wyraźnie wzmocnić wymiar bezpieczeństwa krajów Partnerstwa Wschodniego, co stanowiłoby istotny wkład w umacnianie pokoju i bezpieczeństwa na świecie;

22. potępia, że Federacja Rosyjska wyraźnie nadużywa prawa weta w Radzie Bezpieczeństwa;

23. wzywa UE i jej państwa członkowskie do dalszych działań, aby kontynuować międzynarodową izolację Federacji Rosyjskiej, w tym jako członka organizacji i organów międzynarodowych, np. Organizacji Narodów Zjednoczonych.

1 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0015.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.229.30

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja w sprawie zbrojnej napaści Federacji Rosyjskiej na Ukrainę
Data aktu: 29/06/2023
Data ogłoszenia: 29/06/2023