ROK BUDŻETOWY 2022
(2023/C 210/01)
(Dz.U.UE C z dnia 15 czerwca 2023 r.)
SPIS TREŚCI
WPROWADZENIE
I. PRZEGLĄD DZIAŁALNOŚCI PARLAMENTU W 2022 R.
II. ZMIANY WYSOKOŚCI ŚRODKÓW W BUDŻECIE PARLAMENTU W PORÓWNANIU Z WIELOLETNIMI RAMAMI FINANSOWYMI
III. WYKONANIE BUDŻETU W 2022 R.
A. Budżet początkowy i budżet ostateczny
B. Zobowiązania i płatności
C. Przeniesienia z 2022 na 2023 r.
D. Wykorzystanie środków przeniesionych z 2021 r. na 2022 r.
E. Dochody
F. Środki pochodzące z dochodów przeznaczonych na określony cel
G. Anulowanie środków bieżących
H. Przesunięcia
I. Wykonanie budżetu według rozdziałów
ZAŁĄCZNIKI
Załącznik I - Zestawienie przesunięć "C" w roku budżetowym 2022
Załącznik II - Zestawienie przesunięć "P" w roku budżetowym 2022
Załącznik III - Wykorzystanie środków w 2022 r., w tym wpływ COVID-19
Załącznik IV - Przegląd wpływu COVID-19 na środki na 2022 r
Załącznik V - Wykorzystanie środków przeniesionych z poprzedniego roku budżetowego
Załącznik VI - Wykorzystanie środków pochodzących z wewnętrznych dochodów przeznaczonych na określony cel
Załącznik VII - Dochody w 2022 r
Załącznik VIII - Projekt ADENAUER II - najważniejsze dane
Wykaz tabel i wykresów
Tabela 1 - Wykorzystanie środków
Tabela 2 - Dochody - płatności ogółem otrzymane w 2022 i 2021 r
Tabela 3 - Analiza przesunięć "C" według kategorii wydatków i celu przesunięcia
Tabela 4 - Porównanie zaciągniętych zobowiązań w latach 2022 i 2021
WPROWADZENIE
1. W niniejszym sprawozdaniu przeanalizowano zarządzanie budżetem i finansami Parlamentu Europejskiego w roku budżetowym 2022. Przedstawiono w nim wykorzystanie środków finansowych oraz wydarzenia, które miały znaczący wpływ na działalność w ciągu tego roku.
2. Niniejsze sprawozdanie sporządzono zgodnie z art. 249 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 1 (zwanego dalej "rozporządzeniem finansowym"). Analiza opiera się na wstępnym sprawozdaniu finansowym sporządzonym przez księgowego.
3. W 2022 r. Parlamentowi przyznano wstępnie budżet w wysokości 2 113 mln EUR, co odpowiada wzrostowi o 2,39 % w stosunku do 2021 r. i stanowi 19,12 % w dziele 7 wieloletnich ram finansowych (WRF).
4. Dwa główne czynniki i ich skutki miały jednak głęboki wpływ na rok budżetowy 2023, mianowicie rosyjska wojna napastnicza przeciwko Ukrainie i wyjątkowo wysoka inflacja, która do końca 2022 r. w ujęciu rocznym nadal wynosiła 10,4 % w skali Unii Europejskiej 2 .
5. Ze względu na rosnącą inflację w ciągu roku, przy wyraźnym wzroście cen energii, a także po pierwszej automatycznej aktualizacji wynagrodzeń pracowników w pierwszej połowie roku (2,4 %) ze skutkiem od 1 stycznia Komisja przedstawiła budżet korygujący nr 5/2022 w drugiej połowie roku, w tym wniosek o środki dla pozostałych instytucji Unii Europejskiej. W związku z tym do końca roku do pierwotnego budżetu na 2022 r. dodano kwotę 48,75 mln EUR (wyłącznie w liniach budżetowych dotyczących wynagrodzeń i energii).
6. W rezultacie budżet na 2022 r. wyniósł 2 162 mln EUR. W związku z tym ostateczny wzrost wyniósł 4,76 % w porównaniu z 2021 r., co stanowi 19,55 % działu 7 WRF. Parlament zaciągnął zobowiązania w wysokości 2 151 mln EUR z tego ostatecznego budżetu, dokonał płatności w wysokości 1 801 mln EUR (84 %) i automatycznie przeniósł 351 mln EUR na 2023 r. (16 %). W roku 2022 nie było nieautomatycznego przenoszenia środków na rok 2023.
I. PRZEGLĄD DZIAŁALNOŚCI PARLAMENTU W 2022 R.
7. Rok 2021 był drugim rokiem obowiązywania obecnych wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027. Pomimo zmniejszenia pułapu w dziale wydatków administracyjnych w latach 2020-2021 (dział 5 WRF na lata 2014-2020 i dział 7 WRF na lata 2021-2027) udział budżetu Parlamentu w tym dziale w 2022 r. utrzymywał się poniżej 20 % (19,55 %).
8. W 2022 r. kontynuowano racjonalizację i modernizację kluczowych obszarów administracji Parlamentu w oparciu o strukturę strategicznych ram działania i zgodnie z priorytetami określonymi podczas sporządzania budżetu na 2022 r.
9. Rok 2022 charakteryzował się mniej dotkliwymi skutkami pandemii COVID-19 ze względu na lepsze warunki zdrowotne w trzech miejscach pracy (powszechny dostęp do szczepień dla posłów i pracowników), co oznaczało, że w 2022 r. zniesiono niektóre środki nadzwyczajne wdrożone w latach 2020-2021 (na przykład środki dotyczące wizyt delegacji i przyjmowania indywidualnych odwiedzających, które zniesiono od września 2021 r. 3 ; zobowiązanie większości pracowników, w tym akredytowanych asystentów parlamentarnych i pracowników grup politycznych, do telepracy w wymiarze 100 % zniesiono już od czerwca 2021 r. 4 ).
10. Sesje w Strasburgu odbywały się przez cały 2022 r. Jednak do kwietnia obowiązywały pewne ograniczenia dotyczące organizacji transportu i wyjazdów służbowych posłów i pracowników, co obniżyło kwotę wydatków na podróże służbowe między trzema miejscami pracy w pierwszym kwartale.
11. W 2022 r. ustępująca pandemia wciąż jednak powodowała przesunięcia w ramach budżetu Parlamentu. Pewne zasoby budżetowe udostępniono w obszarach takich jak koszty podróży, organizacja i przyjmowanie grup odwiedzających oraz funkcjonowanie centrów dla odwiedzających w Parlamencie.
12. Jednocześnie pandemia spowodowała dodatkowe potrzeby budżetowe w innych obszarach, w szczególności w dziedzinie zdrowia i profilaktyki oraz wsparcia dla pracowników pracujących z domu w celu pokrycia opłat za korzystanie z internetu (40 EUR miesięcznie na pracownika), a także większe zapotrzebowanie na tłumaczenia ustne oraz potrzebę zagwarantowania świadczenia usług hybrydowych (usługi w zakresie wielojęzycznego zdalnego uczestnictwa) podczas posiedzeń Parlamentu i wydarzeń organizowanych przez grupy polityczne. Więcej szczegółowych informacji na temat transferów przeprowadzonych w 2022 r. przedstawiono w sekcji III.H oraz w załącznikach I, II, III i IV do niniejszego sprawozdania.
13. W roku 2022 kontynuowano również i przyspieszono planowaną modernizację infrastruktury do obsługi konferencji i usług konferencyjnych, zwłaszcza remont sprzętu do obsługi konferencji w Brukseli i Strasburgu, w celu umożliwienia wielojęzycznych posiedzeń zdalnych i hybrydowych. Wzrost netto środków w budżecie DG ds. Logistyki i Tłumaczeń Konferencyjnych (DG LINC) wyniósł 9 539 417 EUR, w tym wzrost środków przeznaczonych specjalnie na konferencję w sprawie przyszłości Europy o 8,9 mln EUR. W następstwie decyzji Prezydium z kwietnia 2021 r. Parlament zaciągnął zobowiązania w wysokości 24 558 146 EUR i wypłacił 16 690 430 EUR w związku z tą konferencją 5 .
14. Ekologiczny Parlament Przyjęte przez Prezydium 2 maja i 3 października 2022 r. środki służące oszczędzaniu energii przyczyniły się do osiągnięcia celów Parlamentu w zakresie emisji CO2, rocznego zużycia gazu wykorzystywanego do ogrzewania oraz zużycia energii elektrycznej. Ponadto Parlament zainstalował i nadal instaluje dużą liczbę paneli fotowoltaicznych, aby jeszcze bardziej zwiększyć udział energii ze źródeł odnawialnych produkowanej na miejscu w celu osiągnięcia celu 25 %. Od 2016 r. Parlament jest pierwszą instytucją UE, która stała się neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla, ponieważ po podjęciu wszelkich możliwych działań na rzecz ograniczenia emisji CO2 rekompensuje on 100 % swoich nieredukowalnych emisji.
15. Mobilność: Parlament aktywnie zachęcał do korzystania ze zrównoważonych środków transportu, oferując personelowi bezpłatny dostęp do rowerów klasycznych i elektrycznych. Oprócz tego od 2022 r. Parlament oferuje szerszy system dotacji finansowych dla pracowników i zwraca do 90 % kosztu zakupu biletów okresowych w transporcie publicznym w zamian za ograniczenie dostępu do parkingów.
16. W następstwie decyzji Prezydium z 2 maja i 3 października 2022 r., które były reakcją na wzrost cen energii, wdrożono szereg środków na rzecz oszczędności energii, takich jak ograniczenie oświetlenia w pomieszczeniach i słabsze oświetlenie zewnętrzne budynków, maksymalne temperatury ogrzewania i chłodzenia oraz skrócenie czasu ogrzewania i chłodzenia od poniedziałku do czwartku, a także dostosowanie temperatur w pomieszczeniach informatycznych i serwerowych.
17. Przez cały 2022 r. administracja kontynuowała wdrażanie strategii Parlamentu w zakresie nieruchomości po 2019 r., zatwierdzonej przez Prezydium w kwietniu 2018 r.
18. Sytuacja w odniesieniu do dużych projektów budowlanych w 2022 r. przedstawia się następująco:
Luksemburg
a) Ważnym elementem strategii Parlamentu w zakresie nieruchomości jest projekt budynku ADENAUER. W 2022 r. kontynuowano budowę drugiej części budynku, a Parlament mógł opuścić budynek SCHUMAN.
Strasburg
b) Postępy w pracach nad zabezpieczeniem wejścia do budynku WEISS ukończono w 45 %. Ukończono budowę bezpiecznego dostępu dla samochodów ciężarowych, który już funkcjonuje.
c) Poczyniono postępy w zakresie remontu restauracji CHURCHILL i utworzenia wielofunkcyjnej przestrzeni w budynku DE MADARIAGA (prace budowlane, rozbiórkowe i strukturalne zrealizowano w 40 %).
Bruksela
d) Ukończono drugi etap prac związanych z Centrum dla Zwiedzających w budynku ZWEIG.
e) W budynku SPINELLI w 2022 r. postępowały rozpoczęte w 2021 r. prace remontowe dotyczące wielofunkcyjnej restauracji, których zakończenie przewiduje się na marzec 2023 r.
f) 20 grudnia 2022 r. podpisano przedwstępną umowę kupna budynku TREVES II, co w przyszłości poprawi wzajemne połączenia między centralnymi budynkami Parlamentu.
19. Dom gościnny w Domu Jeana Monneta został otwarty w kwietniu 2022 r. i działa w pełnym wymiarze od września 2022 r.
20. Strategiczne podejście do kwestii wdrażania koncepcji "Europa Experience" kontynuowano w 2022 r., przy czym podjęto liczne badania lokalnych rynków nieruchomości, aby dotrzymać harmonogramu wdrożenia odnośnych projektów we wszystkich państwach członkowskich do 2024 roku. W 2022 r. otwarto dla ogółu społeczeństwa dwa obiekty "Europa Experience": w Paryżu (maj) i Rzymie (październik). Obiekty "Europa Experience" w Sztokholmie, Warszawie i Wiedniu osiągnęły końcowy etap realizacji przed ich ukończeniem, co oznacza, że zakończono prace budowlane i prace związane z dostępnością, a sprzęt medialny nadal wymaga zainstalowania.
21. Komisja Budżetowa uzgodniła znaczne przesunięcie środków budżetowych w 2022 r., co umożliwiło sfinansowanie nabycia budynku w Dublinie, który będzie wykorzystywany jako biuro kontaktowe i centrum "Europa Experience". Umożliwiło to rezygnację z zaciągnięcia pożyczki, a tym samym oszczędność w postaci niezapłaconych odsetek szacowanych na 8 mln EUR (por. rozdział III.H dotyczący przesunięć).
22. W związku z decyzją Prezydium z lutego 2021 r. w sprawie konieczności umieszczenia centrum danych Parlamentu w pomieszczeniach odpowiadających najwyższym standardom branżowym w tej dziedzinie (poziom IV) DG ITEC udzieliła zamówienia w 2022 r., umożliwiając utworzenie i uruchomienie centrum danych w 2023 r.
23. Hybrydowe rozwiązania wideokonferencyjne wdrożono w około 300 salach posiedzeń Parlamentu, łącząc sale fizyczne z dwoma istniejącymi rozwiązaniami w zakresie wideokonferencji w chmurze, dodatkowo do rozwiązań wewnętrznych istniejących w Parlamencie. Z myślą o pracy w bezpiecznym trybie hybrydowym w lipcu 2022 r. ukończono nowy projekt architektury zarządzania tożsamością i dostępem (IAM), co umożliwiło pełne wdrożenie w pierwszym kwartale 2023 r.
24. Aby zapewnić ciągłość działań czyniących z Parlamentu instytucję europejską bezpiecznie i dynamicznie działającą w trybie hybrydowym, Parlament podjął współpracę z CERT-UE w zakresie wytycznych dotyczących bezpieczeństwa i wsparcia w dziedzinie zastosowań infrastruktury chmury obliczeniowej, wzmocnionego wywiadu na temat cyberzagrożeń, całodobowego monitorowania parametrów bezpieczeństwa i identyfikacji podatności na zagrożenia, co jeszcze bardziej poprawi cyberbezpieczeństwo Parlamentu.
II. ZMIANY WYSOKOŚCI ŚRODKÓW W BUDŻECIE PARLAMENTU W PORÓWNANIU Z WIELOLETNIMI RAMAMI FINANSOWYMI
Zmiany wysokości środków w budżecie Parlamentu w porównaniu z wieloletnimi ramami finansowymi | |||||||
Rok | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Budżet PE (w mln EUR) | 1 910 | 1 951 | 1 997 | 2 039 | 2 064 | 2 162 | |
A% | 3,9 | 2,2 | 2,4 | 2,1 | 1,2 | 4,7 | |
Dział 5/7 (1) WRF (w mln EUR) | 9 918 | 10 346 | 10 786 | 11 254 | 10 635 | 11 058 | |
A% | 4,6 | 4,3 | 4,2 | 4,3 | - 5,5 | 4,0 | |
Udział PE w dziale 5/7 | 19,3 % | 18,9 % | 18,5 % | 18,1 % | 19,4 % | 19,5 % | |
(1) Dane liczbowe za lata 2017-2020 odnoszą się do WRF na lata 2014-2020, dział 5; dane liczbowe za lata 2021 i 2022 odnoszą się do WRF na lata 2021-2027, dział 7. |
III. WYKONANIE BUDŻETU W 2022 R.
25. Środki początkowe w budżecie Parlamentu na rok 2022 wyniosły 2 112 904 198 EUR. Dzięki budżetowi korygującemu nr 5/2022 środki wzrosły o 48 747 088 EUR, co sprawiło, że ostateczny budżet na rok 2022 opiewał na kwotę 2 161 651 286 EUR, czyli 19,55 % nowego działu 7 WRF 6 . Poniższa tabela 1 przedstawia wykonanie budżetu Parlamentu w roku budżetowym 2022.
Tabela 1
Wykorzystanie środków
Rodzaj środków |
Środki w 2022 r. (EUR lub %) |
Środki w 2021 r. (EUR lub %) |
Zmiana 2022/2021 (%) |
Środki bieżące (fundusz 0) | |||
Środki początkowe | 2 112 904 198,00 | 2 063 521 135,00 | 2,39 |
Środki końcowe | 2 161 651 286,00 | 2 063 521 135,00 | 4,76 |
Operacje bieżące | |||
Zobowiązania | 2 151 485 224,36 | 2 033 160 247,46 | 5,82 |
jako % środków końcowych | 99,53 | 98,53 | |
Płatności | 1 800 590 085,68 | 1 649 796 838,12 | 9,14 |
jako % zobowiązań | 83,69 | 81,14 | |
Przeniesienia na następny rok | |||
Automatyczne przeniesienia na następny rok (1) | 350 895 138,68 | 380 099 194,75 | - 7,68 |
jako % środków końcowych | 16,23 | 18,42 | |
jako % zobowiązań | 16,31 | 18,69 | |
Przeniesienia nieautomatyczne (niezaangażowane środki przeniesione na kolejny rok) (2) | 0,00 | 22 007 230,00 | - 100,00 |
jako % środków końcowych | 0,00 | 1,07 | |
Anulowanie środków bieżących | |||
Środki anulowane | 10 166 061,64 | 11 617 872,13 | - 12,50 |
jako % środków końcowych | 0,47 | 0,56 | |
Przeniesienia z poprzedniego roku (fundusze 1 i 2) | |||
Automatyczne przeniesienia z roku poprzedniego | 380 099 194,75 | 356 517 980,56 | 6,61 |
Płatności z wykorzystaniem środków przeniesionych | 344 407 898,14 | 318 238 275,95 | 8,22 |
jako % przeniesień | 90,61 | 89,26 | |
Kwota środków anulowanych | 35 691 296,61 | 38 279 704,61 | - 6,76 |
Przeniesienia nieautomatyczne z roku poprzedniego (2) | 22 007 230,00 | 74 900 000,00 | - 70,62 |
Płatności z wykorzystaniem środków przeniesionych | 0,00 | 74 900 000,00 | - 100,00 |
jako % przeniesień | 0,00 | 100,00 | |
Środki w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel w danym roku (fundusz 7) | |||
Środki w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel w danym roku | 61 267 620,37 | 37 150 961,72 | 64,92 |
Zobowiązania | 22 478 879,07 | 13 155 965,35 | 70,86 |
jako % środków w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel | 36,69 | 35,41 | |
Płatności | 15 063 328,03 | 8 913 697,51 | 68,99 |
jako % zaciągniętych zobowiązań pochodzących z dochodów przeznaczonych na określony cel | 67,01 | 67,75 | |
Przeniesienie środków, na które nie zaciągnięto zobowiązań, na następny rok | 38 788 741,30 | 23 994 996,37 | 61,65 |
Przeniesienie środków, na które zaciągnięto zobowiązania, na następny rok | 7 415 551,04 | 4 242 267,84 | 74,80 |
Środki w ramach dochodów wewnętrznych przeznaczonych na określony cel i pochodzących z innych źródeł niż najem i sprzedaż budynków i gruntów (3) przeniesione z roku poprzedniego (fundusz 5 z wyjątkiem pozycji 2 0 0 02 0 0 3) | |||
Środki w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione z roku poprzedniego | 19 181 206,93 | 21 612 665,29 | - 11,25 |
Zobowiązania | 19 069 113,39 | 21 244 892,18 | - 10,24 |
jako % przeniesionych środków w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel | 99,42 | 98,30 | |
Płatności | 15 510 929,03 | 15 997 482,10 | - 3,04 |
jako % zobowiązań | 81,34 | 75,30 | |
Anulowanie środków bieżących | 112 093,54 | 367 773,11 | - 69,52 |
Przeniesienie środków, na które zaciągnięto zobowiązania, na następny rok | 3 558 184,36 | 5 247 410,08 | - 32,19 |
Środki w ramach dochodów wewnętrznych przeznaczonych na określony cel, pochodzących z najmu i sprzedaży budynków i gruntów (4) przeniesione z roku poprzedniego (fundusz 5, pozycje 2 0 0 02 0 0 3) | |||
Środki w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione z roku poprzedniego | 10 639 362,11 | 9 985 259,90 | 6,55 |
Zobowiązania | 3 649 921,89 | 4 159 687,23 | - 12,25 |
jako % przeniesionych środków w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel | 34,31 | 41,66 | |
Płatności | 3 362 369,68 | 3 866 667,46 | - 13,04 |
jako % zobowiązań | 92,12 | 92,96 | |
Przeniesienie środków, na które nie zaciągnięto zobowiązań, na następny rok | 6 989 440,22 | 5 825 572,67 | 19,98 |
Przeniesienie środków, na które zaciągnięto zobowiązania, na następny rok | 287 552,21 | 293 019,77 | - 1,87 |
Zobowiązania w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione z roku poprzedniego (fundusz 3) Zobowiązania w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione z roku poprzedniego Płatności |
9 782 697,69 7 700 624,98 |
7 715 723,69 5 805 469,77 |
26,79 32,64 |
jako % zobowiązań | 78,72 | 75,24 | |
Przeniesienie na następny rok zobowiązań w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel (dochody pochodzące z najmu) | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Anulowanie zobowiązań w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel | 2 082 072,71 | 1 910 253,92 | 8,99 |
(1) Art. 12 ust. 1 i 7 rozporządzenia finansowego. (2) Art. 12 ust. 1, art. 12 ust. 2 lit. a) i art. 12 ust. 3 rozporządzenia finansowego. (3) Z wyjątkiem dochodów wewnętrznych przeznaczonych na określony cel pochodzących z najmu i sprzedaży budynków i gruntów, które można przenosić aż do ich pełnego wykorzystania (art. 12 ust. 4 lit. b) rozporządzenia finansowego). (4) Art. 12 ust. 4 lit. b) rozporządzenia finansowego. |
A. Budżet początkowy i budżet ostateczny
26. Środki początkowe w budżecie Parlamentu na rok 2022 wyniosły 2 161 651 286 EUR. Stanowiło to wzrost o 4,76 % w stosunku do budżetu na 2021 r. (2 063 521 135 EUR).
B. Zobowiązania i płatności
27. Zobowiązania wyniosły 2 151 485 224 EUR, czyli 99,53 % środków ostatecznych (2021 r.: 98,53 %). Płatności wyniosły 1 800 590 086 EUR, czyli 83,7 % zaciągniętych zobowiązań (2021 r.: 81,1 %).
C. Przeniesienia z 2022 na 2023 r.
28. Przeniesienia automatyczne na rok budżetowy 2023 wyniosły 350 895 139 EUR, czyli 16,2 % łącznych środków, na które zaciągnięto zobowiązania (2021 r.: 18,4 %). W 2022 r. nie dokonano nieautomatycznych przeniesień z roku 2022 na 2023.
D. Wykorzystanie środków przeniesionych z 2021 r. na 2022 r.
29. Automatyczne przeniesienia środków na 2022 r. wyniosły 380 099 195 EUR (2021 r.: 356 517 981 EUR). Płatności z wykorzystaniem tych środków przeniesionych wyniosły 344 407 898 EUR, czyli 90,6 % (2021 r.: 89,3 %). W 2022 r. anulowano środki w wysokości 35 691 297 EUR (2021 r.: 38 279 705 EUR). Większość anulowań dotyczyła artykułu 1 0 0 "Wynagrodzenia i dodatki" (wyłącznie na pokrycie kosztów podróży), artykułu 1 6 5 "Działalność dotycząca wszystkich osób pracujących dla instytucji", w szczególności środków związanych z usługami medycznymi, które nie zostały wykonane w 2022 r. ze względu na mniejszą zachorowalność na COVID-19, artykułu 2 0 0 "Budynki", artykułu 2 0 2 "Wydatki na budynki" oraz artykułu 3 2 4 "Produkcja i rozpowszechnianie". Kwoty anulowane w tych pięciu artykułach stanowią 72,8 % wszystkich anulowanych kwot. Większość anulowań związanych z kosztami budynków wynikała ze skutków pandemii COVID-19, która doprowadziła do opóźnień w niektórych projektach ze względu na niedobór pracowników lub materiałów budowlanych.
E. Dochody
30. Całkowita kwota dochodów zaksięgowanych na dzień 31 grudnia 2022 r. wyniosła 250 473 772 EUR (2021 r.: 215 332 108 EUR). Zgodnie z art. 101 ust. 2-5 rozporządzenia finansowego odstąpiono od odzyskania łącznej kwoty 292 688 EUR.
31. W tabeli 2 przedstawiono, rozdział po rozdziale, jak zmieniła się wysokość dochodów w 2022 r. w porównaniu z rokiem budżetowym 2021.
Tabela 2
Dochody - płatności ogółem otrzymane w 2022 i 2021 r.
Rozdział | Treść |
2022 (EUR) |
2021 (EUR) |
Różnica (EUR) |
Zmiana 2022/2021 (%) |
3 0 | Dochody pochodzące od personelu | 188 269 676 | 177 070 447 | 11 199 229 | 6 |
3 1 | Dochody związane z majątkiem | 17187196 | 6 908 282 | 10 278 914 | 149 |
3 2 | Dochody z tytułu dostawy towarów, świadczenia usług i wykonania robót budowlanych - Dochody przeznaczone na określony cel | 19 401 357 | 14 659 257 | 4 742 099 | 32 |
3 3 | Pozostałe dochody administracyjne | 25 493 192 | 16 693 295 | 8799897 | 53 |
Tytuł 3 | Wydatki związane z wykonywaniem przez instytucję jej zadań zwyczajowych | 250 351 420 | 215 331 280 | 35 020 140 | 16,26 |
4 0 | Dochody z inwestycji i rachunków | 122 352 | 828 | 121 524 | 14 677 |
Tytuł 4 | Wydatki związane z wykonywaniem przez instytucję szczególnych zadań | 122 352 | 828 | 121 524 | 14 677 |
Ogółem | 250 473 772 | 215 332 108 | 35 141 664 | 16,32 |
F. Środki pochodzące z dochodów przeznaczonych na określony cel
32. Udostępnione w 2022 r. dochody przeznaczone na określony cel wyniosły 61 267 620 EUR (2021 r.: 37 150 962 EUR). Zobowiązania wyniosły 22 478 879 EUR, co daje wskaźnik zobowiązań wynoszący 36,7 % (2021 r.: 35,4 %). Płatności wyniosły 15 063 328 EUR i stanowiły 67 % zaciągniętych zobowiązań (2021 r.: 67,8 %).
G. Anulowanie środków bieżących
33. Anulowano środki w wysokości 10 166 062 EUR (2021 r.: 11 617 872 EUR) stanowiące 0,47 % środków końcowych (2021 r.: 0,56 %).
H. Przesunięcia
34. W trakcie roku budżetowego zatwierdzono 21 przesunięć "C" na mocy art. 31 i 49 rozporządzenia finansowego. Przesunięcia "C" wyniosły 88 449 115 EUR, czyli 4,09 % środków ostatecznych. Dla porównania w 2021 r. zatwierdzono 18 przesunięć "C", co stanowiło 5,2 % ostatecznych środków.
Tabela 3
Analiza przesunięć "C" według kategorii wydatków i celu przesunięcia
Kategoria wydatków, do której dokonuje się przesunięcia | Cel | Przesunięcie | Kwota przesunięcia (EUR) | jako % kwot przesuniętych |
Polityka w zakresie nieruchomości | Zużycie energii | C2, C13 | 16 700 000 | 18,88 |
Zakup budynku w Dublinie do wykorzystania jako Dom Europejski i centrum Europa Experience | C19 | 16 119 715 | 18,22 | |
Ochrona budynku w Paryżu (Europa Experience) i Maison-Musée Jean Monnet w Bazoches-sur- Guyonne | C11 | 650000 | 0,73 | |
Polityka w zakresie nieruchomości - Ogółem | 33 469 715 | 37,84 | ||
Sprzęt IT i inne wyposażenie i usługi techniczne | Sprzęt IT i inne wyposażenie i usługi techniczne | C18, C20 | 7 552000 | 8,54 |
Sprzęt IT i inne wyposażenie i usługi techniczne - Ogółem | 7 552 000 | 8,54 | ||
Personel i inni pracownicy | Wydatki na personel | C17 | 18 300 000 | 20,69 |
Wydatki na innych pracowników | C4, C6, C7, C8 | 6 698 400 | 7,57 | |
Podróże służbowe | C12 | 200 000 | 0,23 | |
Zdrowie i profilaktyka - COVID-19 | C10 | 2 809 000 | 3,18 | |
Personel i inni pracownicy - Ogółem | 28 007 400 | 31,66 | ||
Wielojęzyczność | Zewnętrzne tłumaczenie ustne | C3, C15, C21 | 10 825 000 | 12,24 |
Tłumaczenia zewnętrzne | C14, C16 | 2 000 000 | 2,26 | |
Wielojęzyczność - Ogółem | 12 825 000 | 14,50 | ||
Inne wydatki | Wyspecjalizowani krajowi prawnicy na potrzeby lokalnych poszukiwań budynków | C1 | 365000 | 0,41 |
Emerytury byłych posłów włoskich | C5 | 5 250000 | 5,94 | |
Wsparcie IT dla ukraińskiego parlamentu | C9 | 980 000 | 1,11 | |
Pozostałe wydatki - Ogółem | 6 595 000 | 7,46 | ||
Ogółem | 88 449 115 | 100 |
35. W 2022 r. przewodnicząca zatwierdziła jedenaście przesunięć "P" środków na mocy art. 29 ust. 1 rozporządzenia finansowego 7 na łączną kwotę 34 246 879 EUR, tj. 1,6 % ostatecznych środków bieżących (w 2021 r.: osiem przesunięć "P" w kwocie stanowiącej 1,3 % ostatecznych środków bieżących).
36. Szacuje się, że ogólnie pandemia COVID-19 wygenerowała umiarkowaną nadwyżkę w wysokości 16 417 325 EUR. Środki te przesunięto z pozycji takich jak pozycje związane z kosztami podróży, organizacją i przyjmowaniem grup zwiedzających, funkcjonowaniem centrów dla zwiedzających Parlamentu, zewnętrznymi szkoleniami bezpośrednimi, dokumentacją/publikacją oraz lokalnymi asystentami parlamentarnymi i stażystami pracującymi dla posłów do PE itp. Jednocześnie pandemia COVID-19 spowodowała konieczność wzmocnienia innych pozycji budżetowych o łączną kwotę 7 549 000 EUR. Pozycje te dotyczą głównie zapewniania wsparcia finansowego pracownikom pracującym w domu, zdrowia i profilaktyki oraz dodatkowych wydatków na tłumaczenia ustne w celu wsparcia telepracy oraz wielojęzycznych posiedzeń zdalnych i hybrydowych.
I. Wykonanie budżetu według rozdziałów
37. W niniejszej części omówiono wykorzystanie środków w poszczególnych rozdziałach budżetu, ich udział w ogólnym budżecie oraz zmiany w wykorzystaniu środków w porównaniu z poprzednim rokiem budżetowym. Pięć rozdziałów stanowiło 76,5 % wszystkich zobowiązań. Są to następujące rozdziały: rozdział 1 0 "Członkowie instytucji"; rozdział 1 2 "Urzędnicy i pracownicy tymczasowi"; rozdział 1 4 "Inni pracownicy i usługi zewnętrzne"; rozdział 2 0 "Budynki i koszty dodatkowe" oraz rozdział 4 2 "Wydatki związane z asystentami posłów"
38. W tabeli 4 przedstawiono, rozdział po rozdziale, jak zmieniła się wysokość zaciągniętych zobowiązań w 2022 r. w porównaniu z zobowiązaniami w 2021 r.
Tabela 4
Porównanie zaciągniętych zobowiązań w latach 2022 i 2021
Rozdział | Treść |
2022 (EUR) |
2021 (EUR) |
Różnica (EUR) |
Zmiana 2022/2021 (%) |
1 0 | Członkowie instytucji | 207 212 602 | 181 013 991 | 26 198 611 | 14 |
1 2 | Urzędnicy i pracownicy tymczasowi | 750 055 310 | 702 376 364 | 47 678 946 | 7 |
1 4 | Inni pracownicy i usługi zewnętrzne | 203 931 535 | 180 529 832 | 23 401 703 | 13 |
1 6 | Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji | 21 327 074 | 30 611 590 | - 9 284 516 | - 30 |
Tytuł 1 - Osoby pracujące dla instytucji | 1 182 526 521 | 1 094 531 777 | 87 994 744 | 8 | |
2 0 | Budynki i koszty dodatkowe | 269 840 182 | 258 155 674 | 11 684 509 | 5 |
2 1 | Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy | 191 654 646 | 200 803 735 | - 9 149 089 | - 5 |
2 3 | Bieżące wydatki administracyjne | 5449839 | 3 831 944 | 1 617 895 | 42 |
Tytuł 2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne | 466 944 668 | 462 791 353 | 4 153 315 | 1 | |
3 0 | Posiedzenia i narady | 25 579 477 | 12 682 024 | 12 897 453 | 102 |
3 2 | Doradztwo i informacja: zakup, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie | 140 803 944 | 137 810 147 | 2 993 797 | 2 |
Tytuł 3 - Wydatki związane z wykonywaniem przez instytucję jej zadań zwyczajowych | 166 383 421 | 150 492 172 | 15 891 249 | 11 | |
4 0 | Wydatki szczególne niektórych instytucji i organów | 120 249 570 | 126 916 123 | - 6 666 553 | - 5 |
4 2 | Wydatki związane z asystentami posłów | 214 861 044 | 197927992 | 16 933 052 | 9 |
4 4 | Posiedzenia i inna działalność posłów oraz byłych posłów | 520 000 | 500000 | 20 000 | 4 |
Tytuł 4 - Wydatki związane z wykonywaniem przez instytucję szczególnych zadań | 335 630 614 | 325 344 115 | 10 286 499 | 3 | |
5 0 | Wydatki Urzędu ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych oraz Komitetu Niezależnych Wybitnych Osobistości | 0 | 830 | - 830 | - 100 |
Tytuł 5 - Urząd ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych oraz Komitet Niezależnych Wybitnych Osobistości | 0 | 830 | - 830 | - 100 | |
10 1 | Rezerwa na nieprzewidziane wydatki | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tytuł 10 - Inne wydatki | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ogółem | 2 151 485 224 | 2 033 160 247 | 118 324 977 | 6 |
39. Wzrost zobowiązań w rozdziale 1 0 "Członkowie instytucji" o 26,2 mln EUR (14,5 %) wynika ze znacznej rocznej indeksacji wynagrodzeń i dodatków dla posłów w 2022 r. (zob. pkt 40 poniżej) mającej bezpośredni wpływ na pozycję 1 0 0 0 "Wynagrodzenia", w przypadku której zobowiązania wzrosły o 4,3 mln EUR. Ponadto wzrost o 15 mln EUR środków w rozdziale 1 0 wynika z pozycji 1 0 0 4 "Zwykłe koszty podróży" i ma związek ze zniesieniem na początku kwietnia 2022 r. ograniczeń dotyczących podróżowania i wyjazdów służbowych w obrębie trzech miejsc pracy (pandemia COVID-19). Ponadto w 2022 r. w ramach pozycji 1 0 3 0 "Emerytury z tytułu wysługi lat (ZKDP)" zwiększono środki o 5,7 mln EUR w następstwie decyzji jurysdykcyjnej w sprawie przyjęcia nowych przepisów zmieniających metodę obliczania emerytur dla byłych posłów włoskich począwszy od 1 stycznia 2019 r., co pociąga za sobą wypłatę rekompensat z mocą wsteczną.
40. Zobowiązania w rozdziale 1 2 "Wydatki na urzędników i pracowników tymczasowych" wyniosły w 2022 r. 750 mln EUR, co stanowi wzrost o 47,7 mln EUR w porównaniu z 2021 r. (6,8 %) i oznacza, że jest to największa kategoria wydatków (34,9 % wszystkich zobowiązań w 2022 r.). Wynika to z faktu, że w styczniu 2022 r. wynagrodzenia urzędników i innych pracowników Unii Europejskiej wzrosły o 2,4 % ze względu na wysoką stopę inflacji odnotowaną w poprzednim półroczu. Ponadto w grudniu 2022 r. zatwierdzono drugi wzrost o 4,6 %, z mocą wsteczną od 1 lipca 2022 r.
41. Wzrost zobowiązań wynikał głównie z pozycji 1 2 0 0 "Wynagrodzenia i zwroty kosztów" (47 mln EUR). Odzwierciedla on indeksację wynagrodzeń, ale również inne czynniki, które trudno było przewidzieć przy sporządzaniu budżetu na 2022 r., takie jak zmniejszenie liczby współpracowników pracujących w niepełnym wymiarze czasu pracy, kontynuacja pomocy finansowej na pokrycie kosztów funkcjonowania sprawnie funkcjonujących połączeń internetowych w domu, wzrost liczby członków rodzin urzędników i członków personelu tymczasowego oraz szybszy wskaźnik obsadzania wolnych stanowisk.
42. Środki, na które zaciągnięto zobowiązania w ramach rozdziału 1 4 "Inni pracownicy i usługi zewnętrzne", wyniosły 203,9 mln EUR, co stanowi wzrost o 23,4 mln EUR (13 % w porównaniu z 2021 r.). W ramach tego rozdziału środki w pozycjach 1 4 0 0 "Inni pracownicy - Sekretariat Generalny i grupy polityczne" oraz 1 4 0 1 "Inni pracownicy - Bezpieczeństwo" wzrosły ogółem o 18,8 mln EUR ze względu na aktualizację wynagrodzeń (zob. pkt 40 powyżej) oraz większą liczbę pracowników kontraktowych, przy czym kontynuowano internalizację niektórych działań rozpoczętych już w 2021 r. Środki w pozycji 1 4 0 5 "Wydatki na tłumaczenia ustne" wzrosły o 3,3 mln EUR w wyniku zwiększenia działalności parlamentarnej w 2022 r. oraz indeksacji wynagrodzeń zewnętrznych tłumaczy ustnych (zob. również pkt 40 powyżej).
43. W rozdziale 1 6 "Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji" odnotowano spadek o 9,3 mln EUR (- 30,3 %) w 2022 r. w porównaniu z 2021 r., głównie w związku z pozycją 1 6 5 0 "Zdrowie i profilaktyka" (- 11 mln EUR), ze względu na fakt, że większość rygorystycznych przepisów dotyczących zdrowia i bezpieczeństwa regulujących dostęp do budynków Parlamentu w trzech miejscach pracy Parlamentu w 2022 r. lub pracę w tych budynkach została już zniesiona, a także ze względu na spadek popytu na testy na COVID-19 w następstwie udanych kampanii szczepień w 2021 r. i na początku 2022 r. w trzech miejscach pracy.
44. W rozdziale 2 0 "Budynki i koszty dodatkowe" odnotowano ogólny wzrost środków na zobowiązania o 11,7 mln EUR (4,5 %). Pozycja budżetowa 2 0 2 4 "Zużycie energii" wzrosła o 41,3 mln EUR, co częściowo sfinansowano z budżetu korygującego (20,3 mln EUR). Zwiększono również środki w pozycji 2 0 0 3 "Zakup nieruchomości" o 37,9 mln EUR w związku z nabyciem budynku w Dublinie. Jednakże środki w pozycji 2 0 0 1 "Opłaty za użytkowanie wieczyste" zmniejszono o 33,6 mln EUR, a w pozycji 2 0 0 7 "Budowa budynków i zagospodarowanie pomieszczeń służbowych" zmniejszono o 29 mln EUR ze względu na zamrożenie szeregu projektów infrastrukturalnych i budowlanych, co pozwoliło na udostępnienie funduszy na pokrycie kosztów energii.
45. W ramach rozdziału 2 1 "Przetwarzanie danych, sprzęt i majątek ruchomy" ogólne zmniejszenie środków na zobowiązania o 9,1 mln EUR (- 4,6 %) wiąże się głównie z pozycją 2 1 0 4 "Informatyka i telekomunikacja - Inwestycje w infrastrukturę", gdzie zmniejszono środki o 12,8 mln EUR. Zmniejszenie to jest częściowo zrównoważone zwiększeniem środków w innych liniach budżetowych związanych z IT w tym rozdziale ze względu na wyższe ceny płacone w 2022 r. za licencje na aplikacje, indeksację umów i pokrycie kosztów droższej pomocy zewnętrznej.
46. W rozdziale 2 3 "Bieżące wydatki administracyjne" odnotowano wzrost środków na zobowiązania o 1,6 mln EUR (42 %), głównie ze względu na artykuł 2 3 9 "Działalność EMAS, w tym promowanie, oraz program kompensacji emisji CO2 Parlamentu Europejskiego", w odniesieniu do 2021 r. (0,9 mln EUR). Ze względu na znaczne zakłócenia na dobrowolnym rynku uprawnień do emisji dwutlenku węgla od 2020 r. gwałtownie wzrosły ceny jednostek emisji dwutlenku węgla i tendencja ta zapewne się utrzyma.
47. W rozdziale 3 0 "Posiedzenia i narady" odnotowano wzrost środków na zobowiązania o 12,9 mln EUR (102 %) w porównaniu z 2021 r., głównie ze względu na artykuł 3 0 0 "Koszty podróży służbowych pracowników i przejazdów pomiędzy trzema miejscami pracy" (11,6 mln EUR) w następstwie zniesienia ograniczeń w podróżowaniu w kwietniu 2022 r. i wzrostu cen transportu.
48. Ogólne zobowiązania w rozdziale 3 2 "Doradztwo i informacja: zakup, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie" wzrosły o 3 mln EUR (2 %) w porównaniu z 2021 r., podczas gdy w pozycji 3 2 4 4 "Organizacja pobytu i przyjmowanie grup odwiedzających, program Euroscola i zapraszanie przedstawicieli środowisk opiniotwórczych z państw trzecich" odnotowano znaczny wzrost o 16,7 mln EUR wynikający ze zniesienia ograniczeń w podróży i zasad ograniczających dostęp zwiedzających do budynków Parlamentu w 2022 r. Wzrost ten został częściowo zrównoważony przez pozycję 3 2 4 2 "Wydatki na informację publiczną oraz udział w imprezach i akcjach o charakterze publicznym", w której odnotowano zmniejszenie środków o 9,1 mln EUR, oraz 3 2 4 3 "Centrum dla zwiedzających Parlamentu Europejskiego", gdzie zmniejszono środki o 4,9 mln EUR.
49. Zmniejszenie wydatków o 6,7 mln EUR (- 5,3 %) w rozdziale 4 0 "Wydatki szczególne niektórych instytucji i organów" dotyczy głównie artykułów 4 0 2 "Finansowanie europejskich partii politycznych" (- 4,9 mln EUR) i 4 0 3 "Finansowanie europejskich fundacji politycznych" (- 2,8 mln EUR); zostało ono częściowo zrównoważone zwiększeniem o 1 mln EUR środków w ramach artykułu 4 0 0 "Wydatki administracyjne związane z działalnością polityczną i informacyjną grup politycznych i posłów niezrzeszonych".
50. Wzrost wydatków o 16,9 mln EUR (8,6 %) w rozdziale 4 2 "Wydatki związane z asystentami posłów" w porównaniu z 2021 r. wynika nie tylko z rocznej indeksacji wynagrodzeń za pomoc parlamentarną (zob. pkt 40 powyżej), ale również ze zwiększonych kosztów podróży i wyjazdów służbowych akredytowanych asystentów parlamentarnych w następstwie zniesienia ograniczeń w podróżach i wyjazdach służbowych w kwietniu 2022 r. oraz ze wzrostu cen transportu.
51. Załączniki III i IV zawierają szczegółowe informacje na temat wpływu pandemii COVID-19 na środki na bieżący rok.
Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
10.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.210.1 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami - Sekcja I: Parlament Europejski - Rok budżetowy 2022 |
Data aktu: | 15/06/2023 |
Data ogłoszenia: | 15/06/2023 |