Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania (Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD https://edps.europa.eu)

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania
(2023/C 199/04)

(Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD https://edps.europa.eu)

W niniejszej opinii, wydanej na podstawie art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 1 , EIOD przedstawia zalecenia odnoszące się do wniosku dotyczącego dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2011/16/UE z dnia 15 lutego 2011 r. w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania 2 , z uwzględnieniem podstawowych praw do prywatności i ochrony danych osobowych ("wniosek").

EIOD z zadowoleniem przyjmuje cele zawarte we wniosku, w szczególności zapewnienie administracjom podatkowym dostępu do informacji, które są niezbędne do skutecznego wykonywania ich obowiązków oraz do zwiększenia ogólnej zgodności z przepisami dyrektywy 2011/16/UE. W tym kontekście EIOD przedstawia szereg zaleceń mających na celu zapewnienie pełnej zgodności wniosku z obowiązującymi ramami prawnymi w zakresie ochrony danych.

Ponowne wykorzystywanie danych osobowych do innego celu przez właściwy organ państwa członkowskiego może być dozwolone tylko wtedy, gdy wynika to z prawa Unii lub prawa państwa członkowskiego, na podstawie którego dalsze przetwarzanie jest zgodnie z prawem dozwolone, stanowiąc w społeczeństwie demokratycznym niezbędny i proporcjonalny środek służący ochronie celów, o których mowa w art. 23 ust. 1 RODO. Aby zapewnić wyższy poziom harmonizacji i pewności prawa, EIOD stoi na stanowisku, że wniosek powinien zawierać (wyczerpującą) listę celów, dla których dane osobowe mogą być dalej przetwarzane.

Jeśli chodzi o dostęp Komisji do informacji zapisanych w centralnej bazie danych, a dotyczących współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania, EIOD zaleca wyjaśnienie, które szczególne obowiązki Komisji na mocy dyrektywy uzasadniają dostęp do informacji zapisanych w centralnej bazie danych, oraz jasne określenie celu takiego dostępu.

Europejski Inspektor Ochrony Danych z zadowoleniem przyjmuje, co do zasady, że wniosek ma na celu dalsze wyjaśnienie ról i obowiązków państw członkowskich i Komisji w rozumieniu przepisów o ochronie danych. Jednocześnie EIOD zauważa, że art. 25 ust. 3 dyrektywy 2011/16/UE (zarówno w jej obecnej formie, jak i w brzmieniu zmienionym wnioskiem) określa w sposób horyzontalny odpowiednie role państw członkowskich i Komisji w rozumieniu prawa o ochronie danych. Aby uniknąć niepotrzebnego powielania, EIOD zaleca usunięcie dwóch ostatnich zdań art. 8ad ust. 10, jak przewidziano w art. 1 ust. 6 wniosku. W odniesieniu do art. 25 ust. 3 w brzmieniu, w jakim zostałby zmieniony wnioskiem, EIOD zaleca wyraźne wskazanie, w jakich przypadkach podmioty uczestniczące w przetwarzaniu danych uznaje się za (wyłącznie) administratora, a kiedy uznaje się je za współadministratora.

Ponadto EIOD uważa, że wniosek powinien przewidywać nie tylko minimalny, ale również maksymalny okres przechowywania. We wniosku należy również określić, że zapisy informacji otrzymanych w drodze wymiany informacji muszą być usuwane po upływie maksymalnego okresu zatrzymywania danych lub wcześniej, jeżeli nie są już konieczne.

1. WPROWADZENIE

1. 8 grudnia 2022 r. Komisja Europejska wydała wniosek dotyczący dyrektywy Rady (UE) zmieniającej dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania ("wniosek") 3 .

2. Cele wniosku są następujące 4 :

- wprowadzenie przepisów dotyczących sprawozdawczości, należytej staranności i wymiany informacji o niektórych kryptowalutach i pieniądzu elektronicznym;

- wprowadzenie obowiązku wymiany przez właściwe organy państw członkowskich informacji na temat rozstrzygnięć podatkowych o charakterze transgranicznym, dotyczących osób fizycznych o wysokich dochodach netto;

- wprowadzenie przepisów dotyczących kar stosowanych w przypadku naruszenia przepisów krajowych transpo- nujących dyrektywę 2011/16/UE (zwanej dalej "dyrektywą").

3. Niniejszą opinię EIOD wydano w odpowiedzi na konsultacje przeprowadzone przez Komisję Europejską 9 lutego 2023 r. zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia UE o ochronie danych. EIOD z zadowoleniem przyjmuje odniesienie się do tych konsultacji w motywie 43 wniosku. EIOD z zadowoleniem zauważa również, że uprzednio przeprowadzono już z nim nieformalne konsultacje, zgodnie z motywem 60 rozporządzenia UE o ochronie danych.

4. WNIOSKI

32. W świetle powyższego EIOD wydaje następujące zalecenia:

(1) wskazanie, że wniosek zapewnia pełne poszanowanie prawa do ochrony danych osobowych określonego w art. 8 Karty oraz przypomnienie o możliwości zastosowania RODO i rozporządzenia UE o ochronie danych do przetwarzania danych osobowych w kontekście wniosku;

(2) wyjaśnienie, że ponowne wykorzystanie danych osobowych przez właściwy organ każdego państwa członkowskiego może być dozwolone wyłącznie wtedy, gdy wynika to z prawa Unii lub prawa państwa członkowskiego, w którym to prawie określono listę celów, w odniesieniu do których można zgodnie z prawem zezwolić na dalsze przetwarzanie, stanowiącą niezbędny i proporcjonalny środek w demokratycznym społeczeństwie zapewniający ochronę celów, o których mowa w art. 23 ust. 1 RODO, oraz przedstawienie w samym wniosku (wyczerpującą) listę celów, w odniesieniu do których dane osobowe mogą być dalej przetwarzane;

(3) zmianę części normatywnej wniosku w celu wyjaśnienia, które szczególne obowiązki Komisji wynikające z dyrektywy gwarantują dostęp do informacji zapisanych w centralnej bazie danych;

(4) skreślenie dwóch ostatnich zdań art. 8ad ust. 10, jak przewidziano w art. 1 ust. 6 wniosku;

(5) w odniesieniu do art. 25 ust. 3 dyrektywy w brzmieniu, w jakim zostałby zmieniony wnioskiem, wyraźne wskazanie, w jakich przypadkach podmioty uczestniczące w przetwarzaniu danych uznaje się za (wyłącznie) administratora, a kiedy uznaje się je za współadministratorów;

(6) określenie maksymalnego okresu przechowywania i zaznaczenie, że zapisy informacji otrzymanych w drodze wymiany informacji muszą zostać usunięte po upływie maksymalnego okresu zatrzymywania danych lub wcześniej, jeżeli nie są już konieczne.

Bruksela, 3 kwietnia 2023 r.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
2 Dyrektywa Rady 2011/16/UE z dnia 15 lutego 2011 r. w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania i uchylająca dyrektywę 77/799/EWG (Dz.U. L 64 z 11.3.2011, s. 1).
3 COM(2022) 707 final.
4 COM(2022) 707 final, s. 1.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.199.5

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania (Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD https://edps.europa.eu)
Data aktu: 07/06/2023
Data ogłoszenia: 07/06/2023