[Uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego - Zamówienia publiczne na usługi - Drukarnia państwowa - Wytwarzanie dokumentów tożsamości i innych dokumentów urzędowych oraz układów do zarządzania tymi dokumentami - Przepisy krajowe przewidujące udzielanie zamówień dotyczących tego wytwarzania przedsiębiorstwu prawa publicznego bez uprzedniego postępowania o udzielenie zamówienia - Artykuł 346 ust. 1 lit. a) TFUE - Dyrektywa 2014/24/UE - Artykuł 1 ust. 1 i 3 - Artykuł 15 ust. 2 i 3 - Szczególne środki bezpieczeństwa - Ochrona podstawowych interesów w zakresie bezpieczeństwa państwa członkowskiego](C/2023/188)
Język postępowania: polski
(Dz.U.UE C z dnia 23 października 2023 r.)
Strony
Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciele: początkowo P. Ondrusek, M. Siekierzyńska, A. Stobiecka-Kuik i G. Wils, a następnie G. Gattinara, P. Ondrusek, A. Stobiecka-Kuik i G. Wils, pełnomocnicy)
Strona pozwana: Rzeczpospolita Polska (przedstawiciele: B. Majczyna, E. Borawska-Kędzierska i M. Horoszko, pełnomocnicy)
Sentencja
1) Wprowadzając do prawa polskiego wyłączenia nieprzewidziane w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE, w odniesieniu do zamówień dotyczących wytwarzania, po pierwsze, dokumentów publicznych, o których mowa w art. 4 pkt 5c ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych, zmienionej ustawą o dokumentach publicznych z dnia 22 listopada 2018 r., z wyjątkiem wojskowych dokumentów osobistych i kart tożsamości, legitymacji służbowych funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego i żołnierzy zawodowych wyznaczonych na stanowiska służbowe w Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego i żołnierzy zawodowych wyznaczonych na stanowiska służbowe w Służbie Wywiadu Wojskowego oraz żołnierzy Żandarmerii Wojskowej, a po drugie, znaków akcyzy, znaków legalizacyjnych, nalepek kontrolnych, kart do głosowania, znaków holograficznych umieszczanych na zaświadczeniach o prawie do głosowania, a także układów mikroprocesorowych z oprogramowaniem służącym do zarządzania dokumentami publicznymi, systemów i baz informatycznych niezbędnych do zastosowania dokumentów publicznych, o których również mowa w art. 4 pkt 5c, Rzeczpospolita Polska uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 1 ust. 1 i 3 oraz art. 15 ust. 2 i 3 dyrektywy 2014/24 w związku z art. 346 ust. 1 lit. a) TFUE.
2) W pozostałym zakresie skarga zostaje oddalona.
3) Rzeczpospolita Polska pokrywa oprócz własnych kosztów dwie trzecie kosztów poniesionych przez Komisję Europejską.
4) Komisja Europejska pokrywa jedną trzecią własnych kosztów.