Skarga przeciwko Norwegii została wniesiona do Trybunału EFTA w dniu 7 grudnia 2022 r. przez Urząd Nadzoru EFTA, reprezentowany przez Kyrre Isaksena, Marte Brathovde i Melpo-Menie Joséphidès, działających w charakterze pełnomocników Urzędu Nadzoru EFTA, Avenue des Arts 19H, 1000 Bruksela, Belgia.Urząd Nadzoru EFTA występuje do Trybunału EFTA o:
1. orzeczenie, że Norwegia, nie świadcząc i nie obsługując usług łącza danych do dnia 5 lutego 2018 r., uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 3 ust. 1 i art. 7 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 29/2009 z dnia 16 stycznia 2009 r. ustanawiającego wymogi dla usług łącza danych w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej 1 ;
2. obciążenie Norwegii kosztami postępowania.
Kontekst prawny i faktyczny oraz zarzuty prawne przytoczone na poparcie skargi:
- w niniejszej skardze Urząd Nadzoru EFTA ("Urząd") wnosi o orzeczenie, że Norwegia uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 3 ust. 1 i art. 7 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 29/2009 ("rozporządzenie");
- w piśmie z dnia 31 maja 2018 r. Urząd zwrócił się do rządu norweskiego o udzielenie informacji na temat stanu wdrożenia usług łącza danych w Norwegii. W swojej odpowiedzi z dnia 2 lipca 2018 r. rząd norweski potwierdził, że wyznaczona przez Norwegię instytucja zapewniająca służby ruchu lotniczego - Kontrola Ruchu Lotniczego Avinor (Avinor Flysikring) - nie wdrożyła jeszcze usług łącza danych zgodnie z wymogami rozporządzenia;
- rząd norweski w swojej odpowiedzi z dnia 12 października 2020 r., sporządzonej w odpowiedzi na wezwanie do usunięcia uchybienia wystosowane przez Urząd dnia 10 czerwca 2020 r., nie zakwestionował oceny Urzędu, zgodnie z którą Norwegia uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 3 ust. 1 i art. 7 ust. 1 rozporządzenia;
- w uzasadnionej opinii z dnia 10 listopada 2021 r. Urząd podtrzymał swoją ocenę i stwierdził, że poprzez nieświadczenie i nieobsługiwanie usług łącza danych do dnia 5 lutego 2018 r. Norwegia uchybiła zobowiązaniom wynikającym z art. 3 ust. 1 i art. 7 ust. 1 rozporządzenia;
- w piśmie z dnia 15 lutego 2022 r. rząd Norwegii jako powody niewdrożenia usług łącza danych w terminie określonym w rozporządzeniu lub w uzasadnionej opinii Urzędu wymienił wyzwania techniczne, nieuzasadnione koszty i obawy dotyczące bezpieczeństwa.
- Urząd twierdzi, że w uwzględnionej w Porozumieniu EOG wersji rozporządzenia, ani też w samym Porozumieniu, nie ma podstawy prawnej, którą można by w tym przypadku uzasadnić nieprzestrzeganie obowiązków określonych w art. 3 ust. 1 i art. 7 ust. 1 rozporządzenia.