(Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)
Poprawka 1, chyba że wskazano inaczej
(2023/C 177/24)
(Dz.U.UE C z dnia 17 maja 2023 r.)
POPRAWKI PARLAMENTU *
do tekstu proponowanego przez Komisję
DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
zmieniająca dyrektywę (UE) 2018/2001 w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych, dyrektywę 2010/31/UE w sprawie charakterystyki energetycznej budynków i dyrektywę 2012/27/UE w sprawie efektywności energetycznej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 192 ust. 1 i art. 194 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 2 ,
uwzględniając opinię Komitetu Regionów 3 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 4 ,
a także mając na uwadze, co następuje:
▌
▌
▌
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Zmiany w dyrektywie (UE) 2018/2001
W dyrektywie (UE) 2018/2001 wprowadza się następujące zmiany:
"9a) »obszar przyspieszonego rozwoju OZE« oznacza określone miejsce na lądzie lub na morzu, które zostało potraktowane priorytetowo przez państwo członkowskie jako szczególnie odpowiednie do przyspieszonej instalacji obiektów służących do produkcji energii ze źródeł odnawialnych ▌ , z uwzględnieniem aktywów niezbędnych do ich podłączenia do sieci i powiązanych z nimi sieci energetycznych;"; [Popr. 3 i 38]
9b) »urządzenia wykorzystujące energię słoneczną« oznaczają urządzenia przetwarzające energię słoneczną w energię cieplną lub elektryczną, w szczególności urządzenia wykorzystujące energię słoneczną termiczną i urządzenia fotowoltaiczne;" [Popr. 24]
▌
"2a. Państwa członkowskie wspierają testowanie innowacyjnych technologii energii odnawialnej, w tym technologii produkcji, współużytkowania i magazynowania, w projektach pilotażowych w warunkach rzeczywistych, przez ograniczony okres czasu, zgodnie z obowiązującymi przepisami UE i przy zastosowaniu odpowiednich zabezpieczeń w celu zapewnienia bezpiecznego działania systemu energetycznego i uniknięcia nieproporcjonalnego wpływu na funkcjonowanie rynku wewnętrznego, pod nadzorem właściwego organu. Bez uszczerbku dla art. 17 państwa członkowskie zapewniają, aby procedura wydawania zezwoleń na takie innowacyjne technologie energii odnawialnej była co najmniej tak szybka jak na obszarach przyspieszonego rozwoju OZE.";
"Artykuł 15b
Zintegrowane wielopoziomowe mapowanie i planowanie obszarów niezbędnych do wniesienia krajowych wkładów w realizację celu w zakresie energii odnawialnej na rok 2030 oraz celu neutralności klimatycznej
(1) Do dnia ... [1 rok po wejściu w życie] państwa członkowskie we współpracy ze wszystkimi właściwymi organami krajowymi, regionalnymi i lokalnymi przeprowadzają zintegrowane wielopoziomowe mapowanie i planowanie z myślą o rozlokowaniu zasobów energii odnawialnej na swoim całym terytorium, aby określić krajowy potencjał oraz dostępne obszary lądowe, powierzchniowe, podpowierzchniowe i morskie ▌ do ich rozmieszczenia. Państwa członkowskie określają również moc zainstalowaną, a także obszary lądowe, powierzchniowe, podpowierzchniowe i morskie potrzebne do produkcji energii ze źródeł odnawialnych oraz związaną z nimi infrastrukturę, taką jak sieci i instalacje magazynowania, w tym przechowywania energii cieplnej, które są wymagane do wniesienia krajowego wkładu w realizację celu dotyczącego energii odnawialnej na 2030 r. zgodnie z art. 3 niniejszej dyrektywy, a także celów cząstkowych określonych w art. 15a, 22a, art. 23 ust. 1, art. 24 ust. 4 i art. 25 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/1119 oraz do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r. zgodnie z art. 2 tego rozporządzenia. Obszary te są współmierne do szacunkowych trajektorii i całkowitej planowanej mocy zainstalowanej według technologii energii odnawialnej przedstawionej w krajowych planach w dziedzinie energii i klimatu ▌ zaktualizowanych zgodnie z art. 14 i art. 15 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/1999, a także planach zagospodarowania przestrzennego obszarów morskich, w tym planach, o których mowa w art. 8 dyrektywy 2014/89/UE 15 .
(2) Przy określaniu obszarów, o których mowa w ust. 1, państwa członkowskie biorą pod uwagę:
(a) dostępność zasobów energii odnawialnej oraz potencjał produkcji energii odnawialnej w poszczególnych technologiach na obszarach lądowych i morskich;
(b) przewidywane krajowe i regionalne zapotrzebowanie na energię, z uwzględnieniem potencjalnej elastyczności aktywnej odpowiedzi odbioru i oczekiwanych korzyści pod względem efektywności oraz integracji systemu energetycznego;
(c) dostępność odpowiednich sieci energetycznych, odpowiedniej infrastruktury sieciowej, magazynów i innych narzędzi elastyczności lub możliwości stworzenia lub modernizacji tego rodzaju infrastruktury sieciowej i magazynowania;
(ca) możliwość zaangażowania prosumentów energii odnawialnej i społeczności energetycznych działających w zakresie energii odnawialnej ocenionych zgodnie z art. 21 i 22;
(cb) wyniki otwartych, inkluzywnych i skutecznych konsultacji publicznych oraz zaangażowanie odpowiednich władz lokalnych i wszystkich odpowiednich zainteresowanych stron, aby mieć pewność, że przy określaniu obszarów, o których mowa w art. 15b i 15c, bierze się pod uwagę opinię publiczną;
(cc) projekty dotyczące energii odnawialnej na mających powstać nowych sztucznych strukturach, takich jak parkingi, drogi, koleje i obszary przemysłowe;
(cd) oczekiwany rozwój przemysłu i zatrudnienie związane z projektami dotyczącymi energii odnawialnej w społecznościach lokalnych, których to dotyczy.
(3) Państwa członkowskie sprzyjają wielorakim sposobom wykorzystania obszarów określonych w wyniku zastosowania obowiązku, o którym mowa w ust. 1, pod warunkiem że instalacja elektrowni produkujących energię ze źródeł odnawialnych jest do pogodzenia z dotychczasowymi sposobami użytkowania.
(3a) Określając obszary lądowe, powierzchniowe, podpowierzchniowe i morskie niezbędne do instalacji elektrowni produkujących energię ze źródeł odnawialnych, państwa członkowskie wdrażają mechanizm wspierający niezbędny rozwój sieci ciepłowniczej i sieci elektroenergetycznej, aby stworzyć w pełni zintegrowany system energetyczny.
(3b) Jeżeli duże zakłady produkujące biometan zdefiniowano na szczeblu krajowym jako instalacje do prowadzenia procesów odzysku odpadów wymienionych w pkt 11 załącznika II do dyrektywy 2008/98/WE, państwa członkowskie mogą włączyć te instalacje do odnawialnych źródeł energii przy wyznaczaniu obszarów przyspieszonego rozwoju OZE.
(3c) Państwa członkowskie przeprowadzają okresowy przegląd i aktualizację obszarów, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, przynajmniej w związku z aktualizacją krajowych planów w zakresie klimatu i energii zgodnie z art. 14 rozporządzenia (UE) 2018/1999.
(3d) Państwa członkowskie zachęcają organy lokalne i regionalne do opracowywania i wdrażania trajektorii lub celów dotyczących energii odnawialnej produkowanej przez miasta, prosumentów energii odnawialnej i społeczności energetyczne działające w zakresie energii odnawialnej, oraz zapewniają im wsparcie w tym zakresie.;
▌
Artykuł 15c
Obszary przyspieszonego rozwoju OZE
(1) Do dnia ... [2 lata po wejściu w życie] r. państwa członkowskie we współpracy z organami lokalnymi i regionalnymi przyjmą plan lub plany, w których wyznaczą obszary przyspieszonego rozwoju OZE na obszarach, o których mowa w art. 15b ust. 1, w odniesieniu do co najmniej jednego rodzaju odnawialnych źródeł energii. Wielkość tych obszarów musi być współmierna do celów dotyczących energii ze źródeł odnawialnych i celów cząstkowych określonych w niniejszej dyrektywie oraz w krajowych planach w dziedzinie energii i klimatu zaktualizowanych zgodnie z art. 14 rozporządzenia (UE) 2018/1999. W ▌ planie lub planach wyznaczających obszary przyspieszonego rozwoju OZE państwa członkowskie:
(a) wyznaczają wystarczająco jednorodne obszary lądowe i morskie, na których nie przewiduje się znaczących skutków dla środowiska w przypadku zastosowania określonego rodzaju lub rodzajów energii odnawialnej, biorąc pod uwagę specyfikę wybranego terytorium. Łączna liczba obszarów lądowych i morskich znacząco przyczynia się do realizacji wymogów przestrzennych określonych zgodnie z art. 15b ust. 1 niniejszej dyrektywy z myślą o osiągnięciu celu w zakresie energii odnawialnej na 2030 r. i zostaje włączona do krajowych planów w dziedzinie energii i klimatu państw członkowskich zaktualizowanych zgodnie z art. 14 rozporządzenia (UE) 2018/1999. Czyniąc to, państwa członkowskie:
(i) priorytetowo traktują powierzchnie sztuczne i zabudowane, takie jak dachy i fasady budynków, obszary infrastruktury transportowej i ich bezpośrednie otoczenie, parkingi, obszary w obrębie gospodarstw, składowiska odpadów, tereny przemysłowe, kopalnie ▌ oraz, w stosownych przypadkach, powierzchnie sztuczne i zabudowane, takie jak oczyszczalnie ścieków komunalnych, sztuczne jeziora, zbiorniki wód śródlądowych lub rezerwuary, a także tereny zdegradowane nienadające się do wykorzystania w rolnictwie;
(ii) wyłączają obszary Natura 2000 oraz parki i rezerwaty przyrody, zidentyfikowane szlaki migracyjne ptaków i ssaków morskich, na podstawie najlepszych dostępnych danych, oraz korytarze ekologiczne, a także inne obszary zidentyfikowane na podstawie map wrażliwości i narzędzi, o których mowa w następnym punkcie, z wyjątkiem sztucznych i zabudowanych powierzchni znajdujących się na tych obszarach, takich jak dachy, parkingi czy obszary infrastruktury transportowej;
(iii) wykorzystują wszystkie odpowiednie narzędzia i zbiory danych, w tym w razie konieczności specjalne badania terenowe, w celu identyfikacji obszarów, na których elektrownie wykorzystujące energię odnawialną nie będą miały znaczącego oddziaływania na środowisko, łącznie ze sporządzeniem map wrażliwości dzikiej przyrody, przy uwzględnieniu danych dostępnych w kontekście opracowania spójnej sieci Natura 2000, wystarczających pod względem zarówno typów siedlisk i gatunków zgodnie z dyrektywą Rady 92/43/EWG 16 , jak i ptaków i obszarów zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/147/WE 17 ;
(iv) usuwają bariery administracyjne oraz zapewniają wystarczającą liczbę dobrze wyszkolonych pracowników i wystarczające zasoby administracyjne.
(b) ustanawiają odpowiednie zasady dla wyznaczonych obszarów przyspieszonego rozwoju OZE, w tym dotyczące środków łagodzących, jakie należy zastosować przy instalacji elektrowni wykorzystujących energię odnawialną, położonych na tym samym terenie obiektów magazynowania energii, a także aktywów niezbędnych do ich podłączenia do sieci, w celu uniknięcia lub, jeśli to niemożliwe, znacznego zmniejszenia negatywnego oddziaływania na środowisko, jakie może wystąpić. Państwa członkowskie zapewniają stosowanie odpowiednich środków łagodzących, aby zagwarantować realizację obowiązków określonych w art. 6 ust. 2 i art. 12 ust. 1 dyrektywy 92/43/EWG, art. 5 dyrektywy 2009/147/WE oraz art. 4 ust. 1 lit. a) ppkt (i) dyrektywy 2000/60/WE oraz uniknąć pogorszenia stanu i osiągnąć dobry stan lub potencjał ekologiczny zgodnie z art. 4 ust. 1 dyrektywy 2000/60/WE. Zasady te są ukierunkowane na specyfikę każdego zidentyfikowanego obszaru przyspieszonego rozwoju OZE, na technologię lub technologie energii odnawialnej, które mają być wdrożone w danym obszarze, oraz na zidentyfikowany wpływ na środowisko. Przestrzeganie tych zasad oraz wdrożenie odpowiednich środków łagodzących w ramach poszczególnych projektów spowoduje domniemanie, że projekty nie są niezgodne ze wspomnianymi wyżej przepisami, nie naruszając przepisów art. 16a ust. 4 i 5. W przypadku gdy nowe środki łagodzące mające na celu zapobieżenie w jak największym stopniu zabijaniu lub niepokojeniu gatunków chronionych na mocy dyrektywy Rady 92/43/EWG i dyrektywy 2009/147/WE lub jakiemukolwiek innemu wpływowi na środowisko nie zostały szeroko przebadane pod kątem ich skuteczności, państwa członkowskie mogą zezwolić na zastosowanie tych środków w odniesieniu do jednego projektu pilotażowego lub kilku projektów pilotażowych przez ograniczony okres, pod warunkiem że skuteczność takich środków jest ściśle monitorowana i, jeżeli nie okażą się one skuteczne, niezwłocznie podjęte zostaną odpowiednie kroki. Obszary wyznaczone już do instalacji elektrowni wiatrowych lub słonecznych państwa członkowskie mogą uznać za obszary przyspieszonego rozwoju OZE przez stwierdzenie zgodności istniejących planów zagospodarowania przestrzennego z wymogami art. 15c.
Państwa członkowskie wyjaśniają w planie ocenę przeprowadzoną w celu zidentyfikowania każdego wyznaczonego obszaru przyspieszonego rozwoju OZE na podstawie kryteriów określonych w lit. a) oraz określenia odpowiednich środków łagodzących.
(2) Plan lub plany wyznaczające obszary przyspieszonego rozwoju OZE podlegają przed ich przyjęciem ocenie oddziaływania na środowisko przeprowadzonej zgodnie z warunkami określonymi w dyrektywie 2001/42/WE, a ▌ jeżeli mogą mieć znaczący wpływ na obszary Natura 2000 - odpowiedniej ocenie zgodnie z art. 6 ust. 3 dyrektywy 92/43/EWG.
(2a) Przy wyznaczaniu obszarów morskich, o których mowa w art. 15b ust. 1, określenie ich na podstawie niniejszego artykułu musi być zgodne z dyrektywą 2014/89/UE pod względem stosowania podejścia ekosystemowego do planowania przestrzennego obszarów morskich przy wyznaczaniu obszarów energii odnawialnej. W trakcie procesu planowania przestrzennego obszarów morskich państwa członkowskie zwiększają obszar wyznaczony do produkcji energii ze źródeł odnawialnych odpowiednio do celów klimatycznych na lata 2030, 2040 i 2050.
(3) Plan lub plany wyznaczające obszary przyspieszonego rozwoju OZE są podawane do wiadomości publicznej i na bieżąco aktualizowane, aby zarejestrować w formie elektronicznej nową moc, oraz podlegają okresowym przeglądom, co najmniej w kontekście ▌ krajowych planów w dziedzinie energii i klimatu zaktualizowanych zgodnie z art. 14 rozporządzenia (UE) 2018/1999 i przy zapewnieniu synergii z dyrektywą 2014/89/UE.
"Artykuł 15d
Udział społeczeństwa
1. Państwa członkowskie zapewniają, aby przygotowanie planów wyznaczających obszary lądowe i morskie niezbędne do instalacji obiektów produkujących energię ze źródeł odnawialnych, a także planów wyznaczających obszary energii odnawialnej, o których mowa w art. 15a, 15b i 15c, odbywało się w sposób otwarty, inkluzywny, terminowy i skuteczny oraz aby społeczeństwo otrzymało na wczesnym etapie skuteczne możliwości udziału w przygotowaniu tych planów.
2. Państwa członkowskie określają społeczności, których dotyczą lub mogą dotyczyć te plany bądź które mogą być nimi zainteresowane, w tym osoby fizyczne lub prawne bądź ich stowarzyszenia, organizacje lub grupy, z uwzględnieniem celów niniejszej dyrektywy i potencjalnego wpływu jej wdrożenia na obszary objęte innymi instrumentami Unii. Państwa członkowskie zapewniają, aby społeczności, o których mowa, zostały powiadomione drogą elektroniczną oraz za pomocą ogłoszeń publicznych lub innymi odpowiednimi sposobami."; [Popr. 14]
"Artykuł 16
Organizacja i główne zasady procesu wydawania zezwoleń
(1) Proces wydawania zezwoleń obejmuje wszystkie stosowne zezwolenia administracyjne na budowę, rozbudowę źródła energii i eksploatację elektrowni produkujących energię ze źródeł odnawialnych, w tym elektrowni hybrydowych łączących różne odnawialne źródła energii, pomp ciepła, obiektów magazynowania energii, w tym elektrycznej i cieplnej, oraz aktywów niezbędnych do ich podłączenia do sieci oraz włączenia energii odnawialnej do sieci ciepłowniczej i chłodniczej. Obejmuje on również powiązane zezwolenia dla sieci energetycznych i oceny oddziaływania na środowisko, jeżeli są one wymagane. Proces wydawania zezwoleń obejmuje wszystkie procedury od potwierdzenia ważności wniosku zgodnie z ust. 2 do przedstawienia ostatecznej decyzji w sprawie wyniku procedury przez odpowiedni organ lub odpowiednie organy. [Popr. 25]
(1a) Państwa członkowskie zapewniają, by finansowanie wykwalifikowanego personelu oraz podnoszenie i zmiana kwalifikacji personelu właściwych organów na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym były proporcjonalne do zaspokojenia całości potrzeb w zakresie energii ze źródeł odnawialnych, które to potrzeby określono zgodnie z art. 15b niniejszej dyrektywy, oraz do planowanej zainstalowanej mocy wytwórczej energii odnawialnej przewidzianej w krajowych planach w dziedzinie energii i klimatu zaktualizowanych zgodnie z art. 14 rozporządzenia (UE) 2018/1999. Państwa członkowskie przeznaczają wszystkie opłaty związane z wnioskiem i procedurami wydawania zezwoleń na dodatkowe finansowanie wykwalifikowanego personelu i poprawę zdolności odpowiedniego organu wydającego zezwolenia. Państwa członkowskie udzielają władzom regionalnym i lokalnym wsparcia, w tym wsparcia technicznego i finansowego, w celu ułatwienia procesu wydawania zezwoleń.
(2) Po upływie czasu nieprzekraczającego czternastu dni roboczych, w przypadku elektrowni znajdujących się na obszarach przyspieszonego rozwoju OZE, oraz jednego miesiąca, w przypadku elektrowni poza obszarami przyspieszonego rozwoju OZE, od momentu otrzymania wniosku właściwy organ zatwierdza wniosek albo - jeżeli realizator projektu nie przesłał wszystkich informacji wymaganych do rozpatrzenia wniosku - wzywa realizatora projektu do przedstawienia pełnego wniosku w terminie czternastu dni roboczych od tego wezwania. Jeżeli realizator projektu nie przedstawi w tym terminie pełnego wniosku, właściwy organ może odrzucić wniosek z zachowaniem formy pisemnej. W przypadku odrzucenia właściwy organ uzasadnia swoją decyzję. Realizator projektu może złożyć nowy wniosek w dowolnym czasie po odrzuceniu pierwotnego wniosku. Datę potwierdzenia ważności wniosku przez właściwy organ uznaje się za moment rozpoczęcia procesu wydawania zezwoleń.
(3) Państwa członkowskie tworzą lub wyznaczają co najmniej jeden punkt kontaktowy i udzielają informacji zgodnie z art. 18 ust. 6. Te punkty kontaktowe udzielają na żądanie wnioskodawcy wskazówek i wsparcia w trakcie przeprowadzania całego administracyjnego procesu składania wniosków o zezwolenie i wydawania zezwoleń. Wnioskodawca nie ma obowiązku kontaktowania się z więcej niż jednym punktem kontaktowym w trakcie całego procesu. Punkt kontaktowy ma za zadanie przeprowadzić wnioskodawcę przez administracyjny proces składania wniosków o zezwolenie - w tym przez etapy związane z ochroną środowiska - w przejrzysty sposób do momentu wydania przez odpowiedzialne organy jednej lub kilku decyzji na końcu procesu, udzielić mu wszelkich niezbędnych informacji i, w stosownych przypadkach, zapewnić udział innych organów administracyjnych. Punkt kontaktowy zapewnia przestrzeganie określonych w niniejszej dyrektywie terminów na przeprowadzenie procedur wydawania zezwoleń. Wnioskodawcom zezwala się na składanie stosownych dokumentów w formie cyfrowej. Do dnia [2 lata po wejściu w życie] r. państwa członkowskie zapewnią, aby wszystkie procedury przeprowadzano w formie elektronicznej. Państwa członkowskie podają do wiadomości publicznej informacje o procesie wydawania zezwoleń.
(4) Punkt kontaktowy udostępnia podręcznik procedur dla realizatorów projektów w zakresie elektrowni wytwarzających energię odnawialną i zamieszcza te informacje również w internecie, odnosząc się też osobno do projektów na małą skalę, projektów prosumentów energii odnawialnej i społeczności energetycznych działających w zakresie energii odnawialnej oraz zbiorowych i indywidualnych projektów, zapewnia im pomoc i przeprowadza przez proces administracyjny dotyczący uzyskania pomocy w ramach systemów wsparcia energii odnawialnej. Informacje zamieszczone w internecie wskazują wnioskodawcom właściwy dla ich wniosku punkt kontaktowy. Jeśli państwo członkowskie posiada więcej niż jeden punkt kontaktowy, informacje zamieszczone w internecie wskazują wnioskodawcom właściwy dla ich wniosku punkt kontaktowy.
(5) Państwa członkowskie zapewniają, by wnioskodawcy mieli łatwy dostęp do prostych procedur rozstrzygania sporów dotyczących procesu wydawania zezwoleń i wystawiania zezwoleń na budowę i eksploatację elektrowni wykorzystujących energię odnawialną, w tym - w stosownych przypadkach - do alternatywnych mechanizmów rozstrzygania sporów.
(6) Terminy ustanowione w art. 16a, 16b i 16c stosuje się bez uszczerbku dla odwołań sądowych, środków zaskarżenia i innych postępowań przed sądem lub trybunałem oraz alternatywnych mechanizmów rozstrzygania sporów, w tym postępowań skargowych, pozasądowych odwołań i środków zaskarżenia; terminy te mogą być przedłużone na okres trwania takich procedur.
(7) Państwa członkowskie zapewniają, aby odwołania administracyjne i sądowe w kontekście projektu dotyczącego budowy elektrowni wytwarzającej energię odnawialną lub jej podłączenia do sieci oraz aktywów niezbędnych dla rozwoju sieci infrastruktury energetycznej wymaganych do włączenia odnawialnych źródeł energii do systemu, zgodnie z ust. 1, w tym odwołania dotyczące aspektów środowiskowych, rozpatrywano w najszybszym trybie postępowania administracyjnego i sądowego dostępnym na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym.
Proces wydawania zezwoleń, o którym mowa w ust. 1, rozszerza się, w razie potrzeby, na wszystkie odpowiednie zezwolenia administracyjne, gdy zakłady przemysłowe przechodzą na wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych.
(7a) Komisja opracowuje procedury sprawozdawcze dla państw członkowskich w celu oceny ich praktyk wydawania zezwoleń, średniego czasu trwania procedury wydawania zezwoleń oraz zasobów ludzkich i finansowych przeznaczonych na zapewnienie zgodności z wymogami dotyczącymi zezwoleń określonymi w niniejszym artykule oraz w art. 16a i 16b.
Ocenę przeprowadzoną przez Komisję podaje się do wiadomości publicznej. Komisja może zaproponować środki naprawcze, aby wesprzeć państwa członkowskie w stosowaniu procedury wydawania zezwoleń, pomagając im w reformowaniu i usprawnianiu procedur wydawania pozwoleń.
(7b) Przepisy ust. 1 niniejszego artykułu oraz art. 16a i 16b mają również zastosowanie do równoległego procesu wydawania zezwoleń dla twórców systemów sieciowych w odniesieniu do powiązanych aktywów energetycznych niezbędnych do włączenia elektrowni wykorzystującej energię odnawialną do systemu, a także aktywów niezbędnych do jej podłączenia do sieci, które nie są objęte procesem wydawania zezwoleń na mocy ust. 1 dla danej elektrowni wytwarzającej energię odnawialną.";
"Artykuł 16a
Proces wydawania zezwoleń na obszarach przyspieszonego rozwoju OZE
(1) Państwa członkowskie zapewniają, aby proces wydawania zezwoleń, o którym mowa w art. 16 ust. 1, nie trwał dłużej niż dziewięć miesięcy w przypadku projektów realizowanych na obszarach przyspieszonego rozwoju OZE, łącznie z powiązanymi elementami sieci energetycznej i podłączeniem do sieci. Jeżeli jest to należycie uzasadnione ze względu na wystąpienie nadzwyczajnych okoliczności, można przedłużyć ten okres dziewięću miesięcy maksymalnie o trzy miesiące. W takim przypadku państwa członkowskie wyraźnie informują realizatora projektu o nadzwyczajnych okolicznościach uzasadniających przedłużenie tego terminu.
(2) Proces wydawania zezwoleń w odniesieniu do rozbudowy źródła energii w elektrowniach, w tym dotyczących zwiększenia mocy i konieczności rozwoju powiązanej sieci energetycznej bez powiększania zajmowanej powierzchni, oraz w odniesieniu do nowych instalacji o mocy elektrycznej poniżej 150 kW, ▌ obiektów magazynowania energii, w tym elektrycznej i cieplnej, a także ich podłączenia do sieci, znajdujących się na obszarach przyspieszonego rozwoju OZE, nie może trwać dłużej niż sześć miesięcy. Jeżeli jest to należycie uzasadnione ze względu na wystąpienie nadzwyczajnych okoliczności, na przykład w związku z nadrzędnymi względami bezpieczeństwa, gdy projekt rozbudowy źródła energii w istotny sposób wpływa na sieć lub pierwotną moc, wielkość lub wydajność instalacji, można przedłużyć ten okres sześciu miesięcy maksymalnie o trzy miesiące. Państwa członkowskie wyraźnie informują realizatora projektu o nadzwyczajnych okolicznościach uzasadniających przedłużenie tego terminu.
(2a) W przypadku gdy rozbudowa nie skutkuje zwiększeniem mocy elektrowni wykorzystującej energię odnawialną o ponad 15 % i bez uszczerbku dla potrzeby oceny potencjalnego wpływu na środowisko zgodnie z ust. 2b, zezwolenia na podłączenie do sieci przesyłowej lub dystrybucyjnej są wydawane w terminie jednego miesiąca od złożenia wniosku do odpowiedniego podmiotu, chyba że istnieją uzasadnione obawy dotyczące bezpieczeństwa lub występuje techniczna niezgodność elementów systemu.
(2b) W przypadku gdy rozbudowa instalacji słonecznych nie wiąże się z wykorzystaniem dodatkowej przestrzeni i jest zgodna z mającymi zastosowanie środkami łagodzącymi oddziaływanie na środowisko ustanowionymi dla pierwotnej instalacji, projekt taki jest zwolniony z wymogu, w stosownych przypadkach, dotyczącego ustalenia, czy wymaga on oceny oddziaływania na środowisko zgodnie z art. 4 dyrektywy 2011/92/UE.
(2c) W przypadku gdy rozbudowa elektrowni wykorzystującej energię odnawialną lub powiązanej infrastruktury sieciowej, która jest niezbędna do włączenia energii odnawialnej do systemu elektroenergetycznego, podlega ustaleniu, czy projekt wymaga przeprowadzenia procedury oceny oddziaływania na środowisko lub oceny oddziaływania na środowisko zgodnie z art. 4 dyrektywy 2011/92/UE, takie uprzednie ustalenie lub ocena oddziaływania na środowisko ograniczają się do potencjalnego oddziaływania wynikającego ze zmiany lub rozszerzenia w porównaniu z pierwotnym projektem. [Popr. 26]
1a) Decyzje wynikające z powyższych procesów wydawania zezwoleń są podawane do wiadomości publicznej. [Popr. 31]
(3) Nie naruszając przepisów ust. 4 i 5 niniejszego artykułu, na zasadzie odstępstwa od art. 4 ust. 2 dyrektywy 2011/92/UE, pkt 6 lit. b) załącznika I do niej, w zakresie, w jakim dotyczy to produkcji wodoru odnawialnego oraz od pkt 3 lit. a), b), d), h) i i) oraz pkt 6 lit. c) osobno lub w związku z pkt 13 lit. a) załącznika II do tej dyrektywy w zakresie, w jakim odnosi się to do projektów dotyczących energii odnawialnej, nowe wnioski dotyczące elektrowni wykorzystujących energię odnawialną, w tym elektrowni łączących różne odnawialne źródła energii, z wyjątkiem obiektów spalania biomasy,▌ w tym rozbudowy źródła energii elektrowni, na już wyznaczonych obszarach przyspieszonego rozwoju OZE w odniesieniu do danej technologii, położone na tym samym terenie obiekty magazynowania energii, a także ich podłączenia do sieci, powiązaną sieć energetyczną, powiązanej z nimi sieci przesyłowej i dystrybucyjnej oraz powiązanych aktywów niezbędnych do rozwoju sieci elektroenergetycznych wymaganych do włączenia odnawialnych źródeł energii do systemu, zwalnia się z wymogu przeprowadzenia specjalnej oceny oddziaływania na środowisko przewidzianej w art. 2 ust. 1 dyrektywy 2011/92/UE, pod warunkiem że projekty te są zgodne z zasadami i środkami określonymi zgodnie z art. 15c ust. 1 lit. b) niniejszej dyrektywy. Przewidziane powyżej zwolnienie ze stosowania dyrektywy 2011/92/UE nie ma zastosowania do projektów, które mogą powodować znaczące skutki w środowisku innego państwa członkowskiego, lub na żądanie państwa członkowskiego, które może być dotknięte takimi skutkami, jak określono w art. 7 tejże dyrektywy. [Popr. 27]
Na zasadzie odstępstwa od art. 6 ust. 3 dyrektywy 92/43/EWG elektrownie, o których mowa w akapicie pierwszym, nie podlegają ocenie ich skutków dla obszarów Natura 2000, pod warunkiem że te projekty dotyczące energii odnawialnej są zgodne z zasadami i środkami ustalonymi na podstawie art. 15c ust. 1 lit. b) niniejszej dyrektywy, jeżeli udowodniono brak znaczącego oddziaływania elektrowni na podstawie odpowiedniej oceny planów wyznaczających obszary przyspieszonego rozwoju OZE przeprowadzonej zgodnie z art. 15c ust. 2 niniejszej dyrektywy. [Popr. 15]
(4) Właściwe organy państw członkowskich przeprowadzają kontrolę wniosków, o których mowa w ust. 3. Celem takiej kontroli jest ustalenie, czy którykolwiek z takich projektów może z dużym prawdopodobieństwem spowodować znaczące ▌ niekorzystne skutki z uwagi na wrażliwość środowiskową obszarów geograficznych, na których są one zlokalizowane, których to skutków nie zidentyfikowano podczas oceny oddziaływania na środowisko planu lub planów wyznaczających obszary przyspieszonego rozwoju OZE, przeprowadzonej zgodnie z dyrektywą 2001/42/WE oraz, w stosownych przypadkach, z dyrektywą 92/43/EWG. Kontrola przeprowadzona do celów rozbudowy źródła energii projektów ogranicza się do potencjalnych skutków wynikających ze zmiany lub rozszerzenia w porównaniu z pierwotnym projektem.
Do celów takiej kontroli realizator projektu przekazuje informacje dotyczące właściwości projektu, jego potencjalnego oddziaływania na środowisko i jego zgodności z przepisami i środkami wskazanymi zgodnie z art. 15c ust. 1 lit. b) i c) w odniesieniu do danego obszaru przyspieszonego rozwoju OZE na temat wszelkich dodatkowych środków przyjętych w ramach projektu oraz na temat sposobu, w jaki w środkach tych uwzględniono wpływ na środowisko. Termin na ukończenie takiej kontroli upływa po 30 dniach od daty przedłożenia wniosków dotyczących nowych elektrowni wykorzystujących energię odnawialną, z wyjątkiem wniosków dotyczących instalacji o mocy elektrycznej poniżej 150 kW. W przypadku tego rodzaju instalacji i nowych wniosków o rozbudowę źródła energii w elektrowniach termin na ukończenie etapu kontroli wynosi 15 dni.
(5) Po przeprowadzeniu kontroli wnioski, o których mowa w ust. 3, zostają zatwierdzone pod kątem środowiskowym bez konieczności wydania wyraźnej decyzji przez właściwy organ, chyba że właściwy organ przyjmie należycie umotywowaną i popartą wyraźnymi dowodami decyzję administracyjną, w której stwierdzi, że dany projekt może z dużym prawdopodobieństwem spowodować znaczące ▌ niekorzystne skutki ze względu na wrażliwość środowiskową obszaru geograficznego, na którym projekt jest zlokalizowany, których to skutków nie można złagodzić środkami określonymi w planie lub planach wyznaczających obszary przyspieszonego rozwoju OZE lub proponowanymi przez realizatora projektu. Decyzję taką podaje się do wiadomości publicznej. Takie projekty podlegają ocenie zgodnie z dyrektywą 2011/92/UE oraz, w stosownych przypadkach, ocenie na podstawie art. 6 ust. 3 dyrektywy 92/43/EWG przeprowadzanej w terminie sześciu miesięcy od wydania decyzji dotyczącej kontroli.
(6) W ramach procesu wydawania zezwoleń w odniesieniu do wniosków, o których mowa w ust. 1 i 2, brak odpowiedzi ze strony odpowiedniego organu administracji w ustalonym terminie uznaje się na wniosek realizatora projektu za zatwierdzenie danego etapu administracyjnego, z wyjątkiem przypadków, w których dany projekt podlega ocenie oddziaływania na środowisko zgodnie z ust. 5. Wszystkie wynikające z tego decyzje zostaną udostępnione publicznie.
(6a) Państwa członkowskie dzielą się najlepszymi praktykami i wykorzystują je w procesie wydawania zezwoleń.
Artykuł 16b
Proces wydawania zezwoleń na obszarach innych niż obszary przyspieszonego rozwoju OZE
(1) Państwo członkowskie zapewniają, aby proces wydawania zezwoleń, o którym mowa w art. 16 ust. 1, nie trwał dłużej niż 18 miesięcy. Okres ten ma zastosowanie również do wykorzystujących odnawialne źródła energii elektrowni hybrydowych i powiązanych z nimi sieci energetycznych w odniesieniu do projektów poza obszarami przyspieszonego rozwoju OZE. Jeżeli jest to należycie uzasadnione ze względu na wystąpienie nadzwyczajnych okoliczności, można przedłużyć ten okres 18 miesięcy maksymalnie o trzy miesiące. W takim przypadku państwa członkowskie wyraźnie informują realizatora projektu o nadzwyczajnych okolicznościach uzasadniających przedłużenie tego terminu.
(2) Ocenę środowiskową wymaganą zgodnie z dyrektywą 2011/92/UE lub dyrektywą 92/43/EWG przeprowadza się w toku pojedynczej procedury obejmującej wszystkie stosowne oceny danego projektu. Jeżeli jakakolwiek tego typu ocena oddziaływania na środowisko jest wymagana, właściwy organ - biorąc pod uwagę informacje przedstawione przez realizatora projektu - wydaje opinię na temat zakresu i poziomu szczegółowości informacji, jakie mają zostać uwzględnione przez realizatora projektu w sprawozdaniu z oceny oddziaływania na środowisko, którego zakresu nie można rozszerzyć. W przypadku gdy w ramach konkretnych projektów przyjęto wszystkie niezbędne środki łagodzące, ewentualnego zabijania lub niepokojenia gatunków chronionych na mocy art. 12 ust. 1 dyrektywy 92/43/EWG i art. 5 dyrektywy 2009/147/WE nie uznaje się za celowe. W przypadku gdy nowe środki łagodzące mające na celu zapobieżenie w jak największym stopniu zabijaniu lub niepokojeniu gatunków chronionych na mocy dyrektywy Rady 92/43/EWG i dyrektywy 2009/147/WE lub jakiemukolwiek innemu wpływowi na środowisko nie zostały szeroko przebadane pod kątem ich skuteczności, państwa członkowskie mogą zezwolić na zastosowanie tych środków w odniesieniu do jednego projektu pilotażowego lub kilku projektów pilotażowych przez ograniczony okres, pod warunkiem że skuteczność takich środków jest ściśle monitorowana i, jeżeli nie okażą się one skuteczne, niezwłocznie podjęte zostaną odpowiednie kroki. Proces wydawania zezwoleń w odniesieniu do rozbudowy źródła energii w ramach projektów, w tym dotyczących zwiększenia mocy i konieczności rozwoju powiązanej sieci energetycznej bez powiększania zajmowanej powierzchni, oraz w odniesieniu do nowych instalacji o mocy elektrycznej poniżej 150 kW, położonych na tym samym terenie obiektów magazynowania energii, a także ich podłączenia do sieci, znajdujących się na obszarach przyspieszonego rozwoju OZE, nie może trwać dłużej niż sześć miesięcy, co obejmuje ewentualne oceny środowiskowe wymagane zgodnie ze stosownymi przepisami. Jeżeli jest to należycie uzasadnione ze względu na wystąpienie nadzwyczajnych okoliczności, można przedłużyć taki okres sześciu miesięcy maksymalnie o trzy miesiące. Państwa członkowskie wyraźnie informują realizatorów projektów o nadzwyczajnych okolicznościach uzasadniających takie przedłużenie. [Popr. 28]
Państwa członkowskie ułatwiają rozbudowę źródła energii w ramach projektów zlokalizowanych poza obszarami przyspieszonego rozwoju OZE poprzez zapewnienie, aby - jeżeli ocena oddziaływania projektu na środowisko jest wymagana na mocy unijnych przepisów dotyczących środowiska - ocena ta ograniczała się do potencjalnych skutków wynikających ze zmiany lub rozszerzenia w porównaniu z pierwotnym projektem.
2a) W przypadku gdy rozbudowa nie skutkuje zwiększeniem mocy elektrowni wykorzystującej energię odnawialną o ponad 15 % i bez uszczerbku dla potrzeby oceny potencjalnego wpływu na środowisko zgodnie z ust. 2b, zezwolenia na podłączenie do sieci przesyłowej lub dystrybucyjnej są wydawane w terminie jednego miesiąca od złożenia wniosku do odpowiedniego podmiotu, chyba że istnieją uzasadnione obawy dotyczące bezpieczeństwa lub występuje techniczna niezgodność elementów systemu.
2b) W przypadku gdy rozbudowa instalacji słonecznych nie wiąże się z wykorzystaniem dodatkowej przestrzeni i jest zgodna z mającymi zastosowanie środkami łagodzącymi oddziaływanie na środowisko ustanowionymi dla pierwotnej instalacji, projekt taki jest zwolniony z wymogu, w stosownych przypadkach, dotyczącego ustalenia, czy wymaga on oceny oddziaływania na środowisko zgodnie z art. 4 dyrektywy 2011/92/UE.
2c) W przypadku gdy rozbudowa elektrowni wykorzystującej energię odnawialną lub powiązanej infrastruktury sieciowej, która jest niezbędna do włączenia energii odnawialnej do systemu elektroenergetycznego, podlega ustaleniu, czy projekt wymaga przeprowadzenia procedury oceny oddziaływania na środowisko lub oceny oddziaływania na środowisko zgodnie z art. 4 dyrektywy 2011/92/UE, takie uprzednie ustalenie lub ocena oddziaływania na środowisko ograniczają się do potencjalnego oddziaływania wynikającego ze zmiany lub rozszerzenia w porównaniu z pierwotnym projektem.
2d) Decyzje wynikające z procesów wydawania zezwoleń są podawane do wiadomości publicznej.
▌
Artykuł 16c
Proces wydawania zezwoleń na instalację urządzeń wykorzystujących energię słoneczną w sztucznych konstrukcjach
(1) Państwa członkowskie zapewniają, aby proces wydawania zezwoleń, o którym mowa w art. 16 ust. 1 niniejszej dyrektywy, w odniesieniu do instalacji urządzeń wykorzystujących energię słoneczną, w tym na dachach, oraz położonych na tym samym terenie obiektów służących do magazynowania energii, w tym instalacji słonecznych zintegrowanych z budynkiem, w istniejących lub przyszłych sztucznych konstrukcjach, z wyjątkiem sztucznych powierzchni wodnych, nie trwał dłużej niż jeden miesiąc, pod warunkiem że głównym przeznaczeniem takich konstrukcji nie jest wytwarzanie energii słonecznej. W przypadku instalacji słonecznych o mocy 50 kW lub mniejszej, w tym prosumentów energii odnawialnej, działających grupowo prosumentów energii odnawialnej i społeczności energetycznych działających w zakresie energii odnawialnej, państwa członkowskie przewidują procedurę zwykłego powiadomienia określoną w art. 17 niniejszej dyrektywy. Na zasadzie odstępstwa od art. 4 ust. 2 dyrektywy 2011/92/UE oraz od pkt 3 lit. a) i b) osobno lub w związku z pkt 13 lit. a) załącznika II do tej dyrektywy, taką instalację urządzeń fotowoltaicznych zwalnia się w stosownych przypadkach z wymogu przeprowadzenia specjalnej oceny oddziaływania na środowisko przewidzianej w art. 2 ust. 1 dyrektywy 2011/92/UE [Popr. 30 oc]
Państwa członkowskie dopilnowują, aby nadal obowiązujące wymogi dotyczące konstrukcji zostały usunięte. Państwa członkowskie ustanawiają także plan działania na rzecz eliminacji innych barier oraz usprawnienia przyspieszonego wykorzystywania energii słonecznej. [Popr. 30 oc]
(1a) Państwa członkowskie zapewniają, aby montaż instalacji słonecznych zintegrowanych z budynkiem był zwolniony z wymogu przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko na podstawie art. 2 ust. 1 dyrektywy 2011/92/UE oraz uzyskania pozwolenia na budowę.";
Artykuł 16d
Nadrzędny interes publiczny
Do dnia .. [trzy miesiące po wejściu w życie] r. państwa członkowskie zapewnią, aby w ramach procesu wydawania zezwoleń - do czasu osiągnięcia neutralności klimatycznej - planowanie, budowa i eksploatacja obiektów wytwarzających energię ze źródeł odnawialnych, ich podłączenie sieci oraz sama sieć i magazyny energii były uznawane za leżące w nadrzędnym interesie publicznym oraz służące zdrowiu i bezpieczeństwu publicznemu przy wyważaniu interesów prawnych w indywidualnych przypadkach do celów art. 6 ust. 4 i art. 16 ust. 1 lit. c) dyrektywy 92/43/EWG, art. 4 ust. 7 dyrektywy 2000/60/WE i art. 9 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2009/147/WE. ▌
Nie później niż ... [jeden miesiąc od daty wejścia w życie niniejszej dyrektywy] Komisja, aby zmniejszyć niepewność prawa, wydaje wytyczne dotyczące sposobu wdrożenia niniejszego artykułu zgodnie z wymogami obowiązującymi na mocy prawa Unii oraz z odpowiednimi orzeczeniami Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. [Popr. 17]
Artykuł 16e
Przyspieszenie wdrażania pomp ciepła
1. Proces wydawania zezwolenia na instalację pomp ciepła nie może przekraczać jednego miesiąca.
2. Podłączenia do sieci przesyłowej lub dystrybucyjnej są dozwolone po powiadomieniu odpowiedniego podmiotu w odniesieniu do:
a) pomp ciepła o mocy elektrycznej do 12 kW; oraz
b) pomp ciepła o mocy elektrycznej do 50 kW zainstalowanych przez prosumenta energii odnawialnej, działających grupowo prosumentów energii odnawialnej i społeczności energetyczne działające w zakresie energii odnawialnej zgodnie z art. 2 pkt 14 dyrektywy (UE) 2018/2001, pod warunkiem że moc instalacji wytwarzającej energię elektryczną prosumenta energii odnawialnej stanowi co najmniej 60 % mocy pompy ciepła, chyba że istnieją uzasadnione obawy dotyczące bezpieczeństwa lub elementy systemu są niekompatybilne pod względem technicznym.
3. Decyzje wynikające z procesów wydawania zezwoleń są podawane do wiadomości publicznej. [Popr. 32]
Artykuł 16f
Państwa członkowskie informują Komisję o:
(a) czasie trwania procesów wydawania zezwoleń elektrowniom produkującym energię ze źródeł odnawialnych zarówno na obszarach przyspieszonego rozwoju OZE, jak i poza nimi;
(b) wpływie art. 16d na czas trwania procesu wydawania zezwoleń i załatwiania formalności prawnych.
Komisja ocenia informacje przekazane przez państwa członkowskie i w stosownych przypadkach proponuje zmiany w odpowiednich przepisach.".
▌
Transpozycja
Państwa członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania art. 1 pkt 5 i 7 oraz art. 2 najpóźniej do dnia [jeden rok po wejściu w życie niniejszej dyrektywy] r. [Popr. 37]
Niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów.
Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez państwa członkowskie.
Wejście w życie
Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Adresaci
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.
Sporządzono ▌ dnia [...] r.
Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 10.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
Grażyna J. Leśniak 08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
Grażyna J. Leśniak 04.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.177.148 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 14 grudnia 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę (UE) 2018/2001 w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych, dyrektywę 2010/31/UE w sprawie charakterystyki energetycznej budynków i dyrektywę 2012/27/UE w sprawie efektywności energetycznej (COM(2022)0222 - C9-0184/2022 - 2022/0160(COD))Poprawka 1, chyba że wskazano inaczej |
Data aktu: | 14/12/2022 |
Data ogłoszenia: | 17/05/2023 |