WNIOSEK O ZATWIERDZENIE ZMIANY W SPECYFIKACJI PRODUKTU OZNACZONEGO CHRONIONĄ NAZWĄ POCHODZENIA/ CHRONIONYM OZNACZENIEM GEOGRAFICZNYM, GDY ZMIANA TA NIE JEST NIEZNACZNA
Wniosek o zatwierdzenie zmiany zgodnie z art. 53 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) nr 1151/2012
"Queso Casín"
Nr UE: PDO-ES-0178-AM01- 24.9.2021
ChNP (X) ChOG ()
1. Grupa składająca wniosek i mająca uzasadniony interes
Rada regulacyjna ds. chronionej nazwy pochodzenia "Queso Casín"
Polígono de Silvota, parcela 96, 33192 Llanera (Asturias), Hiszpania
Tel. +34 985264200
E-mail: casin@dopquesocasin.es
Strona internetowa: http://www.dopquesocasin.es/
Rada Regulacyjna jest organem reprezentującym podmioty gospodarcze, którego urzędowym zadaniem jest zarządzanie chronioną nazwą pochodzenia zgodnie z przepisami obowiązującego prawa (uchwała Departamentu Rolnictwa i Spójności Terytorialnej z dnia 31 lipca 2020 r. zatwierdzająca statut Rady Regulacyjnej ds. Chronionej Nazwy Pochodzenia "Queso Casín"); do jej kompetencji należy proponowanie zmian w specyfikacji produktu.
2. Państwo członkowskie lub państwo trzecie
HISZPANIA
3. Punkt w specyfikacji produktu, którego dotyczą zmiany
Nazwa produktu
Opis produktu
Obszar geograficzny
Dowód pochodzenia
Metoda produkcji
Związek
Etykietowanie
Inne [określić]
- Jednostka certyfikująca
- Kontrola zgodności ze specyfikacją produktu
4. Rodzaj zmian
Zmiana specyfikacji zarejestrowanego produktu oznaczonego ChNP lub ChOG, niekwalifikująca się do uznania za nieznaczną zgodnie z art. 53 ust. 2 akapit trzeci rozporządzenia (UE) nr 1151/2012.
Zmiana specyfikacji zarejestrowanego produktu oznaczonego ChNP lub ChOG, dla których jednolity dokument (lub dokument mu równoważny) nie został opublikowany, niekwalifikująca się do uznania za nieznaczną zgodnie z art. 53 ust. 2 akapit trzeci rozporządzenia (UE) nr 1151/2012.
5. Zmiany
Proponowane zmiany wynikają z konieczności dostosowania specyfikacji produktu do właściwości fizycznych serów objętych ochroną, specyfiki procesów produkcyjnych, okresów produkcji, organu kontrolnego oraz normy UNE-EN ISO/IEC 17065:2012.
Celem zmian jest wzmocnienie związku między produktem a obszarem, przy jednoczesnym zachowaniu autentyczności, jakości i właściwości produktu końcowego oraz zagwarantowaniu, że kwalifikuje się on do akredytacji.
5.1 Właściwości fizyczne
Zmiana dotyczy rozdziału B "Opis produktu" specyfikacji produktu oraz pkt 3.2 "Opis produktu" jednolitego dokumentu.
Tekst:
"Ser w postaci dojrzałej posiada następujące właściwości:
Właściwości fizykochemiczne:
minimalna zawartość suchej masy: 57 %
minimalna zawartość tłuszczu w suchej masie: 45 %
minimalna zawartość białka w suchej masie: 35 %
Właściwości fizyczne i organoleptyczne:
Rodzaj i wygląd: od twardego do półtwardego, dojrzały do stanu faktury suchej lub półsuchej.
Postać: kształt nieregularny, dyskoidalno-cylindryczny, z jednej strony zamieszczone oznaczenia przedstawiające motywy kwiatowe, figury geometryczne, symbole lub nazwę producenta. Średnica około 10-20 cm i wysokość 4-7 cm.
Waga: od 250 do 1 000 gramów.
Skórka: delikatna, cienka i prawie nieistniejąca, ponieważ po wielokrotnym wyrobieniu ser dojrzewa w sposób jednolity, w takim samym stopniu wewnątrz, jak i na zewnątrz. Zarówno jego część zewnętrzna, jak i wnętrze stanowią zwartą, związaną masę - czystą, suchą i lekko natłuszczoną. Ser ma barwę ciemno-kremowo-żółtą z odcieniem białej. Na górnej części ma naniesiony indywidualny znak producenta w formie płaskorzeźby.
Struktura: zwarta, krucha, od twardej do półtwardej, o żółtawej barwie, bez oczek, aczkolwiek mogą występować drobne rysy. Kruszy się przy krojeniu. Dla podniebienia daje takie samo odczucie jak masło. Konsystencja sera jest jednorodna i ser odkształca się plastycznie.
Zapach: wyrazisty i intensywny.
Smak: zależy od metody wytwarzania, zwłaszcza od liczby procesów wyrabiania w mieszarce: w przypadku intensywnego wyrabiania ser jest gorzki, pikantny, o wyrazistym smaku, do którego trzeba się przekonać, nacechowany przenikliwym prostym zapachem przyprawianego w miarę upływu czasu masła; w przypadku mniej intensywnego procesu wyrabiania smak sera jest taki sam, jedynie mniej wyrazisty. W każdym wypadku smak sera jest intensywny, wyraźny, utrzymujący się, pikantny, lekko gorzki w tylnej części jamy ustnej i pozostawiający silny posmak.
Właściwości mikrobiologiczne:
dostosowane do wymogów wynikających z obowiązujących przepisów."
otrzymuje brzmienie:
"Ser w postaci dojrzałej posiada następujące właściwości:
Właściwości fizykochemiczne:
minimalna zawartość suchej masy: 57 %
minimalna zawartość tłuszczu w suchej masie: 45 %
minimalna zawartość białka w suchej masie: 35 %
Właściwości fizyczne i organoleptyczne:
Rodzaj i wygląd: od twardego do półtwardego, dojrzały do stanu faktury suchej lub półsuchej.
Postać: kształt nieregularny, dyskoidalno-cylindryczny, z jednej strony zamieszczone oznaczenia przedstawiające motywy kwiatowe, figury geometryczne, symbole lub nazwę producenta. Średnica do 20 cm i wysokość do 7 cm.
Masa: od 150 gramów do 1 000 gramów.
Skórka: delikatna, cienka i prawie nieistniejąca, ponieważ po wielokrotnym wyrobieniu ser dojrzewa w sposób jednolity, w takim samym stopniu wewnątrz, jak i na zewnątrz. Zarówno jego część zewnętrzna, jak i wnętrze stanowią zwartą, związaną masę - czystą, suchą i lekko natłuszczoną. Ser ma barwę ciemno-kremowo-żółtą z odcieniem białej. Na górnej części ma naniesiony indywidualny znak producenta w formie płaskorzeźby.
Struktura: zwarta, krucha, od twardej do półtwardej, o żółtawej barwie, bez oczek, aczkolwiek mogą występować drobne rysy. Kruszy się przy krojeniu. Dla podniebienia daje takie samo odczucie jak masło. Konsystencja sera jest jednorodna i ser odkształca się plastycznie.
Zapach: wyrazisty i intensywny.
Smak: zależy od metody wytwarzania, zwłaszcza od liczby procesów wyrabiania w mieszarce: w przypadku intensywnego wyrabiania ser jest gorzki, pikantny, o wyrazistym smaku, nacechowany przenikliwym prostym zapachem przyprawianego w miarę upływu czasu masła; w przypadku mniej intensywnego procesu wyrabiania smak sera jest taki sam, jedynie mniej wyrazisty. W każdym wypadku smak sera jest intensywny, wyraźny, utrzymujący się, pikantny, lekko gorzki w tylnej części jamy ustnej i pozostawiający silny posmak".
Uzasadnienie: zmianę tę proponuje się ze względu na konieczność ustalenia wymiernych i niesubiektywnych deskryp- torów właściwości organoleptycznych oraz uwzględnienia mniejszych rozmiarów produkowanych serów, co wynika z aktualnych potrzeb restauratorów, wymagających mniejszych formatów przeznaczonych do spożycia, które nie zostały jeszcze uwzględnione w specyfikacji produktu, co umożliwiłoby ich monitorowanie.
Przeprowadzono badanie dotyczące właściwości nowych formatów sera, z którego wynika, że masa produktu poniżej 250 g (150 g) nie ma wpływu na właściwości fizyczne, chemiczne i organoleptyczne, ponieważ wszystkie oceniane próbki uzyskały wynik powyżej 55 punktów (produkt odpowiedni); w związku z tym właściwości fizyczne, chemiczne i organoleptyczne nie są bezpośrednio związane z masą produktu.
Zmiana ta nie ma żadnego wpływu na podstawowe właściwości i autentyczność produktu objętego ChNP.
5.2 Obszar geograficzny
Zmiana dotyczy rozdziału C ("Obszar geograficzny") specyfikacji produktu.
Zmiana w akapicie czwartym:
Tekst:
"Znajdują się one w środkowowschodniej części Asturii, a ich obszar geograficzny wynosi 66 068 ha, z czego 21 642 ha jest wykorzystywane jako pastwiska."
otrzymuje brzmienie:
"Znajdują się one w środkowowschodniej części Asturii, a ich obszar geograficzny wynosi 66 068 ha."
Uzasadnienie: proponuje się wykreślenie informacji o liczbie hektarów wykorzystywanych na pastwiska na obszarze geograficznym, ponieważ obszary wykorzystywane na pastwiska zmieniają się w czasie. Wykreślenie to nie wpływa na podstawowe właściwości ani autentyczność produktu objętego chronioną nazwą pochodzenia.
5.3 Dowód na pochodzenie produktu z danego obszaru
Zmiana dotyczy rozdziału D ("Dowód na pochodzenie produktu z danego obszaru") specyfikacji produktu.
Zapewnienie zgodności z normą UNE-EN ISO/IEC 17065. Funkcje kontrolne niezależne od Rady Regulacyjnej rozumianej jako instytucja zarządzająca.
Proponuje się zmianę funkcji kontrolnych Rady Regulacyjnej. Właściwy organ powinien przekazać te działania kontrolne organowi kontrolnemu zgodnie z art. 36 ustawy Asturii nr 2/2019 z dnia 1 marca 2019 r. o jakości żywności, zróżnicowanej jakości i sprzedaży bezpośredniej produktów spożywczych. Akapity, których dotyczy wniosek o zmianę: pierwszy, czwarty, piąty, szósty, ósmy, trzynasty, czternasty, piętnasty, szesnasty, siedemnasty, osiemnasty, dziewiętnasty i dwudziesty.
Zmiana w akapicie pierwszym:
Tekst:
"W celu potwierdzenia, że produkt pochodzi z określonego obszaru i spełnia wymogi określone w specyfikacji produktu organ kontrolny Rady Regulacyjnej przeprowadza regularne kontrole serowarni i dostawców mleka oraz zapewnia identyfikowalność produktu."
otrzymuje brzmienie:
"W celu potwierdzenia, że produkt pochodzi z określonego obszaru i spełnia wymogi określone w specyfikacji produktu organ kontrolny Rady Regulacyjnej przeprowadza regularne kontrole serowarni i rolników oraz zapewnia identyfikowalność produktu."
Uzasadnienie: zmiana polegająca na dostosowaniu systemu w kontekście zadań organu kontrolnego przekazanych zgodnie z normą UNE-EN ISO/IEC 17065 oraz rejestrów określonych w nowym statucie organu zarządzającego ChNP "Queso Casín" zatwierdzonym w dniu 11 sierpnia 2020 r. Zmiany te nie mają wpływu na właściwości produktu.
Zmiana w akapicie czwartym:
Tekst:
"W celu zagwarantowania, że mleko pochodzi z wyznaczonego obszaru Rada ustanawia rejestr dostawców, w tym rolników dostarczających mleko do serowarni bezpośrednio oraz dostawców, którzy obsługują trasy odbioru w oparciu o plan podróży. Wszystkie dane dotyczące trasy odbioru są codziennie rejestrowane w systemie elektronicznym, aby wykazać identyfikowalność od gospodarstwa pochodzenia do miejsca rozładunku w serowarni (gospodarstwa pochodzenia, ilość mleka, data i godzina odbioru, miejsce przeznaczenia mleka, ilość, data i godzina rozładunku)."
otrzymuje brzmienie:
"W celu zagwarantowania, że mleko pochodzi z wyznaczonego obszaru Rada ustanawia rejestr gospodarstw."
Uzasadnienie: zmiana wynika z rozróżnienia między czynnościami kontrolnymi a samodzielnym monitorowaniem i ma na celu odpowiednie dostosowanie systemu w kontekście przekazania roli organu kontrolnego zgodnie z wymogami normy UNE-EN ISO/IEC 17065 oraz rejestrów określonych w nowym statucie organu zarządzającego ChNP "Queso Casín" zatwierdzonym w dniu 11 sierpnia 2020 r. Zmiany te nie mają wpływu na właściwości produktu.
Zmiana w akapicie piątym:
Tekst:
"Rada Regulacyjna, w drodze kontroli i certyfikacji, weryfikuje, czy mleko i praktyki stosowane przy jego produkcji są zgodne z obowiązującymi normami."
otrzymuje brzmienie:
"Organ kontrolny, w drodze kontroli i certyfikacji, weryfikuje, czy mleko i praktyki stosowane przy jego produkcji są zgodne z obowiązującymi normami."
Uzasadnienie: zmiana polegająca na dostosowaniu systemu w kontekście zadań organu kontrolnego przekazanych zgodnie z normą UNE-EN ISO/IEC 17065. Zmiany te nie mają wpływu na właściwości produktu.
Zmiana w akapicie szóstym:
Tekst:
"Serowarnie przeznaczone do produkcji serów, które mają być objęte zakresem kompetencji Rady Regulacyjnej, a także zakłady dojrzewania i przechowywania, muszą uzyskać od niej zezwolenie i być wpisane do odpowiedniego rejestru zakładów zatwierdzonych do tego celu, po spełnieniu wymogów i przeprowadzeniu kontroli przewidzianych w niniejszym dokumencie."
otrzymuje brzmienie:
"Serowarnie przeznaczone do produkcji serów, które mają być objęte ChNP, a także zakłady dojrzewania i przechowywania, muszą być wpisane do odpowiedniego rejestru zakładów zatwierdzonych do tego celu, po spełnieniu wymogów i przeprowadzeniu kontroli przewidzianych w niniejszym dokumencie."
Uzasadnienie: zmiana polegająca na dostosowaniu systemu w kontekście zadań organu kontrolnego przekazanych zgodnie z normą UNE-EN ISO/IEC 17065. Zmiany te nie mają wpływu na właściwości produktu.
Zmiana w akapicie ósmym:
Tekst:
"Jako wymóg minimalny muszą prowadzić następujące rejestry, które są kontrolowane przez organ kontrolny Rady Regulacyjnej."
otrzymuje brzmienie:
"Jako wymóg minimalny muszą prowadzić następujące rejestry, które są kontrolowane przez organ kontrolny."
Uzasadnienie: zmiana polegająca na dostosowaniu systemu w kontekście zadań organu kontrolnego przekazanych zgodnie z normą UNE-EN ISO/IEC 17065. Zmiany te nie mają wpływu na właściwości produktu.
Zmiana w akapicie dziewiątym:
Tekst:
"Rejestr surowców: zawiera informacje na temat pochodzenia, datę i otrzymane ilości. Dane te muszą być poparte odpowiednią dokumentacją, której podstawę, w przypadku mleka, stanowią faktury i noty rozładunkowe zawierające informacje zgodne z informacjami zawartymi w dziennikach podróży pojazdu odbierającego i dostarczającego mleko."
otrzymuje brzmienie:
"Rejestr surowców: zawiera informacje na temat pochodzenia, datę i otrzymane ilości. Dane te muszą być poparte odpowiednią dokumentacją, która w przypadku mleka może obejmować faktury lub noty potwierdzające dostawę mleka."
Uzasadnienie: zmianę tę zaproponowano w celu dostosowania systemu certyfikacji produktu do specyfikacji produktu objętego chronioną nazwą pochodzenia "Queso Casín", zgodnie z normą UNE-EN ISO/IEC 17065.
We wcześniejszym akapicie metoda weryfikacji została określona zbyt szczegółowo, przez co system kontroli może okazać się zbędny. Z zastrzeżeniem zapewnienia kontroli identyfikowalności organ kontrolny może przeprowadzać kontrole na różne sposoby, w zależności od dostępności informacji.
Zmiana w akapicie trzynastym:
Tekst:
"Rada Regulacyjna, za pośrednictwem swojego organu kontrolnego, określa odpowiedniość serów objętych ChNP, którymi mogą być wyłącznie sery spełniające wymogi zatwierdzone i określone w specyfikacji produktu."
otrzymuje brzmienie:
"Organ kontrolny weryfikuje odpowiedniość serów objętych ChNP, którymi mogą być wyłącznie sery spełniające wymogi zatwierdzone i określone w specyfikacji produktu."
Uzasadnienie: zmiana wynika z rozróżnienia między czynnościami kontrolnymi a samodzielnym monitorowaniem oraz odpowiedniego dostosowania systemu w kontekście funkcji przekazanych organowi kontrolnemu zgodnie z wymogami normy UNE-EN ISO/IEC 17065. Zmiany te nie mają wpływu na właściwości produktu.
Zmiana w akapicie czternastym:
Tekst:
"Rada Regulacyjna monitoruje i zapewnia identyfikację i pochodzenie produktów poprzez umieszczenie numerowanej etykiety dodatkowej wydanej i zatwierdzonej przez Radę. Zapewnia niezbędną liczbę numerowanych etykiet dodatkowych, w zależności od liczby certyfikowanych serów."
otrzymuje brzmienie:
"Organ kontrolny weryfikuje identyfikację i pochodzenie produktów poprzez sprawdzenie, czy na serze umieszczono numerowaną etykietę dodatkową wydaną i zatwierdzoną przez Radę Regulacyjną. Rada regulacyjna zapewnia niezbędną liczbę numerowanych etykiet dodatkowych, w zależności od liczby serów zakwalifikowanych przez dany podmiot."
Uzasadnienie: zmiana wynika z rozróżnienia między czynnościami kontrolnymi a samodzielnym monitorowaniem oraz odpowiedniego dostosowania systemu w kontekście funkcji przekazanych organowi kontrolnemu zgodnie z wymogami normy UNE-EN ISO/IEC 17065. Zmiany te nie mają wpływu na właściwości produktu.
Zmiana w akapicie piętnastym:
Tekst:
"Rada Regulacyjna przeprowadza regularne inspekcje gospodarstw i serowarni w celu sprawdzenia, czy warunki, na podstawie których przyznano certyfikat, są utrzymywane, a co za tym idzie w celu przedłużenia zezwolenia na stosowanie chronionej nazwy pochodzenia »Queso Casín«. Ponadto regularnie pobiera próbki surowców w gospodarstwach oraz surowców i produktów w serowarniach."
otrzymuje brzmienie:
"Organ kontrolny przeprowadza regularne kontrole gospodarstw i serowarni w celu sprawdzenia, czy warunki, na podstawie których przyznano certyfikat, są utrzymywane, a co za tym idzie w celu przedłużenia zezwolenia na stosowanie chronionej nazwy pochodzenia »Queso Casín«. Ponadto regularnie pobiera próbki surowców w gospodarstwach oraz surowców i zakwalifikowanych produktów w serowarniach."
Uzasadnienie: zmiana polegająca na dostosowaniu systemu w kontekście zadań organu kontrolnego przekazanych zgodnie z normą UNE-EN ISO/IEC 17065. Zmiany te nie mają wpływu na właściwości produktu.
Zmiana w akapicie szesnastym:
Tekst:
"Podmioty, których produkty spełniają określone wymogi, otrzymają od Rady Regulacyjnej certyfikat zgodności opatrzony podpisem przewodniczącego Rady."
otrzymuje brzmienie:
"Podmioty, których produkty spełniają określone wymogi, otrzymają certyfikat zgodności wydany przez organ kontrolny."
Uzasadnienie: w celu zapewnienia bezstronności organu kontrolnego w całym procesie decyzyjnym proponuje się zmianę akapitu dotyczącego funkcji przewodniczącego Rady, przy czym organ kontrolny jest, zgodnie z normą UNE-EN ISO/IEC 17065, odpowiedzialny za wyznaczenie osoby na to stanowisko.
Usunięcie tabeli dotyczącej kontroli przeprowadzanych przez Radę Regulacyjną oraz akapitu w brzmieniu:
"W poniższej tabeli przedstawiono kontrole, które Rada Regulacyjna przeprowadza w odniesieniu do różnych podmiotów w celu sprawdzenia, czy sery objęte ChNP »Queso Casín« pochodzą z wyznaczonego obszaru. Kontrole te obejmują inspekcje, podczas których przeprowadza się kontrolę wizualną, kontrolę dokumentów i pobranie odpowiednich próbek."
Uzasadnienie: usunięcie akapitu i tabeli zaproponowano w celu dostosowania systemu certyfikacji produktu do specyfikacji produktu objętego chronioną nazwą pochodzenia "Queso Casín", zgodnie z normą UNE-EN ISO/IEC 17065.
Zmiana w akapicie osiemnastym:
Tekst:
"W celu umożliwienia kontroli procesów produkcji serów oraz potwierdzenia pochodzenia i jakości produktu objętego ChNP podmioty prowadzące gospodarstwa rolne, serowarnie oraz zakłady dojrzewania i przechowywania serów są zobowiązane do skompletowania niezbędnych dowodów w postaci dokumentów w odniesieniu do każdego z wymogów określonych w niniejszym dokumencie. Dokumenty i rejestry podlegają kontroli przez Radę Regulacyjną."
otrzymuje brzmienie:
"W celu umożliwienia kontroli procesów produkcji serów oraz potwierdzenia pochodzenia i jakości produktu objętego ChNP podmioty prowadzące gospodarstwa rolne, serowarnie oraz zakłady dojrzewania i przechowywania serów są zobowiązane do prowadzenia rejestrów potwierdzających spełnienie każdego z wymogów określonych w niniejszym dokumencie. Dokumenty i rejestry podlegają kontroli przez organ kontrolny."
Uzasadnienie: zmiana polegająca na dostosowaniu systemu w kontekście zadań organu kontrolnego przekazanych zgodnie z normą UNE-EN ISO/IEC 17065. Zmiany te nie mają wpływu na właściwości produktu.
Zmiana w akapicie dziewiętnastym:
Tekst:
"Z zachowaniem wszystkich wyżej wymienionych wymogów chroniona nazwa pochodzenia »Queso Casín« może być stosowana wyłącznie w odniesieniu do serów otrzymywanych z mleka dostarczanego przez zarejestrowanych dostawców i produkowanych w serowarniach wpisanych do rejestru prowadzonego przez Radę Regulacyjną, zgodnie z normami określonymi w niniejszym dokumencie."
otrzymuje brzmienie:
"Z zachowaniem wszystkich wyżej wymienionych wymogów chroniona nazwa pochodzenia »Queso Casín« może być stosowana wyłącznie w odniesieniu do serów otrzymywanych z mleka dostarczanego przez zarejestrowanych rolników i produkowanych w serowarniach wpisanych do rejestru prowadzonego przez Radę Regulacyjną, zgodnie z normami określonymi w niniejszym dokumencie, oraz poddanych ocenie i certyfikowanych przez organ kontrolny na podstawie przeprowadzonych kontroli."
Uzasadnienie: zmiana polegająca na dostosowaniu systemu w kontekście zadań organu kontrolnego przekazanych zgodnie z normą UNE-EN ISO/IEC 17065 oraz rejestrów określonych w nowym statucie organu zarządzającego ChNP "Queso Casín" zatwierdzonym w dniu 11 sierpnia 2020 r. Zmiany te nie mają wpływu na właściwości produktu.
Zmiana w akapicie dwudziestym:
Tekst:
"Rada Regulacyjna może na każdym etapie wykryć niezgodność produktu lub technik jego produkcji."
otrzymuje brzmienie:
"Organ kontrolny może na każdym etapie wykryć niezgodność produktu lub technik jego produkcji."
Uzasadnienie: zmiana polegająca na dostosowaniu systemu w kontekście zadań organu kontrolnego przekazanych zgodnie z normą UNE-EN ISO/IEC 17065. Zmiany te nie mają wpływu na właściwości produktu.
5.4. Metoda produkcji
Zmiana dotyczy rozdziału E ("Metoda produkcji") specyfikacji produktu; pkt 3.3 ("Pasza"), 3.4 ("Surowce") i 3.7 ("Szczegółowe zasady dotyczące etykietowania") obowiązującej wersji jednolitego dokumentu oraz pkt 3.3 ("Pasze i surowce") i 3.6 ("Szczególne zasady dotyczące etykietowania") wniosku dotyczącego jednolitego dokumentu dostosowanego do struktury załącznika I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 668/2014 2 , w którym połączono pkt 3.3 i 3.4, co oznacza, że po dostosowaniu tej struktury numeracja jednolitego dokumentu ulegnie zmianie od pkt 3.3.
Zmiana w punkcie pierwszym:
Tekst:
"Pochodzenie i właściwości mleka. Mleko wykorzystywane do produkcji serów objętych ChNP jest dostarczane przez dostawców wpisanych do odpowiedniego rejestru Rady Regulacyjnej."
otrzymuje brzmienie:
"Pochodzenie i właściwości mleka: Mleko wykorzystywane do produkcji serów objętych ChNP jest dostarczane przez rolników wpisanych do odpowiedniego rejestru Rady Regulacyjnej oraz poddanych ocenie organu kontrolnego."
Uzasadnienie: zmiana polegająca na dostosowaniu systemu w kontekście zadań organu kontrolnego przekazanych zgodnie z normą UNE-EN ISO/IEC 17065 oraz rejestrów określonych w nowym statucie organu zarządzającego ChNP "Queso Casín" zatwierdzonym w dniu 11 sierpnia 2020 r. Zmiany te nie mają wpływu na właściwości produktu.
Zmiana w punkcie drugim:
Tekst:
"Pasza dla krów dających mleko. Pasza opiera się bezpośrednio na naturalnych zasobach danego obszaru, gdzie bydło przebywa na pastwiskach praktycznie przez cały rok i dodatkowo podaje mu się siano oraz świeżą paszę z własnego gospodarstwa rolnego producenta, stosując cykl naprzemiennie z wypasem na pastwiskach. Są to małe, rodzinne gospodarstwa, w których utrzymuje się stada o niskiej liczebności i gdzie priorytetem jest dobrostan zwierząt, pozostających w oborach tylko na czas dojenia i w nocy.
Ich pasza pochodzi zatem z określonego obszaru geograficznego. W wyjątkowych sytuacjach, gdy pasza z własnego gospodarstwa rolnego producenta jest nieosiągalna, racje żywnościowe można uzupełniać niewielką ilością zbóż i roślin strączkowych produkowanych na zewnątrz."
otrzymuje brzmienie:
"Pasza dla krów dających mleko. Pasza opiera się bezpośrednio na naturalnych zasobach danego obszaru, czyli na wypasie uzupełnionym świeżą i konserwowaną paszą, zbożami i roślinami strączkowymi."
Uzasadnienie: proponuje się dostosowanie sposobu żywienia zwierząt gospodarskich, jako czynnika warunkującego produkcję produktu zgodnie z art. 1 ust. 1 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 664/2014 3 uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1151/2012. Zmiana ta nie powoduje zmiany podstawowych właściwości ani nie wpływa na autentyczność produktu objętego chronioną nazwą pochodzenia.
Zmiana w punkcie trzecim:
Tekst:
"Koagulacja mleka: Koagulacja jest enzymatyczna, wywoływana przez zastosowanie cielęcej podpuszczki lub koagulantu, a także środków fermentacyjnych i chlorku wapnia w dawce niezbędnej do wytworzenia skrzepu w kadzi koagulacyjnej. Proces przebiega w temperaturze 30-35 °C i trwa około 45 minut, po czym skrzep jest krojony nożami do skrzepów. Temperaturę podnosi się o ok. 2 oC i jednocześnie miesza się skrzep przez co najmniej dziesięć minut, aż powstaną ziarna wielkości orzechów laskowych. Następnie pozostawia się je do odstania na kolejne co najmniej dziesięć minut."
otrzymuje brzmienie:
"Koagulacja mleka: Koagulacja jest enzymatyczna, wywoływana przez zastosowanie cielęcej podpuszczki lub koagulantu, a także środków fermentacyjnych i opcjonalnie chlorku wapnia w dawce niezbędnej do wytworzenia skrzepu w kadzi koagulacyjnej. Proces przebiega w temperaturze 30-35 °C i trwa około 45 minut, po czym skrzep jest krojony nożami do skrzepów. Temperaturę podnosi się o ok. 2 oC i jednocześnie miesza się skrzep przez co najmniej dziesięć minut, aż powstaną ziarna wielkości orzechów laskowych. Następnie pozostawia się je do odstania na kolejne co najmniej dziesięć minut."
Uzasadnienie: zmianę tę zaproponowano, ponieważ stosowanie chlorku wapnia jest nieobowiązkowe. Zmiana ta nie powoduje zmiany podstawowych właściwości ani nie wpływa na autentyczność produktu objętego chronioną nazwą pochodzenia.
Zmiana w punkcie czwartym:
Tekst:
"Odsączanie skrzepów. Następnie skrzepy pozostawia się do odsączenia w ściereczkach lub ociekaczach (naczyniach z tworzywa sztucznego z otworami) na kilka godzin, aby umożliwić spłynięcie serwatki. Proces jest kontynuowany w pomieszczeniu do napowietrzania, gdzie skrzepy pozostawia się na ściereczkach w temperaturze 15-20 °C przez co najmniej trzy dni. Codziennie są obracane, aż do odsączenia całej serwatki. W tym czasie zachodzi również fermentacja mlekowa."
otrzymuje brzmienie:
"Odsączanie skrzepów. Następnie skrzepy pozostawia się do odsączenia w ściereczkach lub ociekaczach na kilka godzin, aby umożliwić spłynięcie serwatki. Proces jest kontynuowany w pomieszczeniu do napowietrzania, gdzie skrzepy pozostawia się na ściereczkach lub ociekaczach w temperaturze 14-20 °C przez co najmniej trzy dni. Codziennie są obracane, aż do odsączenia całej serwatki. W tym czasie zachodzi również fermentacja mlekowa."
Uzasadnienie: zmiana wynikająca z dostosowania materiałów i urządzeń obecnie stosowanych do odsączania.
Przeprowadzono badanie uzupełniające, z którego wynika, że wytwarzanie produktu w różnych warunkach produkcyjnych nie ma wpływu na właściwości fizyczne, chemiczne i organoleptyczne, ponieważ wszystkie oceniane próbki uzyskały wynik powyżej 55 (produkt odpowiedni).
W związku z tym właściwości fizyczne, chemiczne i organoleptyczne nie są bezpośrednio związane ze zmianami warunków dojrzewania w badanej partii i zmiany te nie mają na nie istotnego wpływu.
Zmiana ta nie powoduje zmiany podstawowych właściwości ani nie wpływa na autentyczność produktu objętego chronioną nazwą pochodzenia.
Zmiana w punkcie piątym:
Tekst:
"Wyrabianie. Następnie rozpoczyna się proces wyrabiania maszynowego i dodawana jest część soli. W celu uzyskania większej jednorodności masa jest kilkakrotnie wyrabiana w maszynie składającej się z dwóch napędzanych silnikiem walców, które obracają się w przeciwnych kierunkach. Podczas niektórych cykli wyrabiania dodaje się sól. Sery są przygotowywane ręcznie poprzez formowanie skrzepów (zwanych gorollos) w kształt ściętej piramidy, a następnie przechowuje się je w komorze napowietrzającej przez okres od pięciu dni do dwóch tygodni w temperaturze 15-20 °C. Sery są obracane codziennie. Gorollos można wyrabiać w maszynie tyle razy, ile potrzeba, aby uzyskać odpowiednią konsystencję wymaganą przez poszczególnych producentów.
Im więcej cykli wyrabiania, tym ser będzie gładszy i bardziej jednolity, lepiej się utwardzi i będzie miał wyraźniejszy smak.
Serowi ostatecznie nadawany jest kształt dyskoidalno-cylindryczny albo jest on formowany w kształt koła (ten ostatni uzyskuje się poprzez najpierw uformowanie kuli, a następnie spłaszczenie każdej powierzchni aż do uzyskania pożądanego wyglądu), a na górnej powierzchni umieszcza się pieczęć lub stempel z logo producenta. Następnie ser trafia ponownie do komory napowietrzającej na co najmniej dwa dni. Oznakowanie przy pomocy matrycy (marcu) pozwala nie tylko zidentyfikować ser, ale także podkreśla jego wygląd, i jest naniesione na całą górną powierzchnię każdego sera."
otrzymuje brzmienie:
"Wyrabianie produktu: masa jest kilkakrotnie wyrabiana w mieszarce. Podczas niektórych cykli wyrabiania dodaje się sól. Sery są przygotowywane ręcznie poprzez formowanie skrzepów (zwanych gorollos) w kształt ściętej piramidy, a następnie przechowuje się je w komorze napowietrzającej przez okres od pięciu dni do dwóch tygodni w temperaturze 14-20 °C. Gorollos można wyrabiać w maszynie tyle razy, ile potrzeba do uzyskania odpowiedniej konsystencji wymaganej przez poszczególnych producentów.
Im więcej cykli wyrabiania, tym ser będzie gładszy i bardziej jednolity, lepiej się utwardzi i będzie miał wyraźniejszy smak.
Serowi ostatecznie nadawany jest kształt dyskoidalno-cylindryczny albo jest on formowany ręcznie w kształt koła, a na górnej powierzchni umieszcza się pieczęć lub stempel z logo producenta. Następnie ser trafia ponownie do komory napowietrzającej na co najmniej jeden dzień. Oznakowanie przy pomocy matrycy (marcu) pozwala nie tylko zidentyfikować ser, ale także podkreśla jego wygląd, i jest naniesione na całą górną powierzchnię każdego sera".
Uzasadnienie: zmiana wynikająca z dostosowania systemu wyrabiania, stosowanych urządzeń, temperatury i czasu napowietrzania.
Przeprowadzono badanie uzupełniające, z którego wynika, że wytwarzanie produktu w różnych warunkach produkcyjnych nie ma wpływu na właściwości fizyczne, chemiczne i organoleptyczne, ponieważ wszystkie oceniane próbki uzyskały wynik powyżej 55 (produkt odpowiedni).
W związku z tym właściwości fizyczne, chemiczne i organoleptyczne nie są bezpośrednio związane ze zmianami warunków dojrzewania w badanej partii i zmiany te nie mają na nie istotnego wpływu.
Zmiana ta nie powoduje zmiany podstawowych właściwości ani nie wpływa na autentyczność produktu objętego chronioną nazwą pochodzenia.
Zmiana w punkcie szóstym:
Tekst:
"Dojrzewanie Proces utwardzania lub dojrzewania przebiega w komorze dojrzewania w temperaturze 8-10 oC przy wilgotności 80 %.
Proces dojrzewania rozpoczyna się w momencie wytworzenia skrzepu i powinien trwać co najmniej dwa miesiące, licząc od daty jego wytworzenia. W tym okresie sery są obracane i oczyszczane w zależności od potrzeb, dzięki czemu nabierają charakterystycznych cech. W trakcie dojrzewania zachodzi szereg zmian fizycznych i chemicznych, które nadają serowi ostateczne właściwości organoleptyczne. Do najważniejszych z nich, oprócz utraty wody przez odparowanie, zalicza się rozkład białek na aminokwasy i tłuszczów na substancje lotne, które nadadzą serom odpowiednio smak i aromat."
otrzymuje brzmienie:
"Dojrzewanie Proces utwardzania lub dojrzewania przebiega w komorze dojrzewania w temperaturze 6-12 oC przy wilgotności 75-85 %.
Proces dojrzewania rozpoczyna się w momencie wytworzenia skrzepu i powinien trwać co najmniej 60 dni, licząc od daty jego wytworzenia. W tym okresie sery są obracane i oczyszczane w zależności od potrzeb, dzięki czemu nabierają charakterystycznych cech. W trakcie dojrzewania zachodzi szereg zmian fizycznych i chemicznych, które nadają serowi ostateczne właściwości organoleptyczne. Do najważniejszych z nich, oprócz utraty wody przez odparowanie, zalicza się rozkład białek na aminokwasy i tłuszczów na substancje lotne, które nadadzą serom odpowiednio smak i aromat".
Uzasadnienie: proponuje się zmianę wymogów dotyczących temperatury i okresu dojrzewania skrzepu.
Przeprowadzono badanie uzupełniające, z którego wynika, że wytwarzanie produktu w różnych warunkach produkcyjnych nie ma wpływu na właściwości fizyczne, chemiczne i organoleptyczne, ponieważ wszystkie oceniane próbki uzyskały wynik powyżej 55 (produkt odpowiedni).
W związku z tym właściwości fizyczne, chemiczne i organoleptyczne nie są bezpośrednio związane ze zmianami warunków dojrzewania w badanej partii i zmiany te nie mają na nie istotnego wpływu.
Zmiana ta nie powoduje zmiany podstawowych właściwości ani nie wpływa na autentyczność produktu objętego chronioną nazwą pochodzenia.
Usunięcie punktu siódmego:
"Pakowanie i etykietowanie: Etykietowanie zostanie dostosowane do ogólnych zasad regulujących kwestie etykietowania, prezentacji i reklamy środków spożywczych."
Uzasadnienie: zmiana ze względu na brak obowiązkowych zasad określonych w odniesieniu do ChNP. Zmiany te nie mają wpływu na właściwości produktu.
5.5. Związek z działalnością człowieka
Zmiana dotyczy rozdziału F specyfikacji produktu ("Związek ze środowiskiem geograficznym"), odnoszącej się do związku z działalnością człowieka.
Zmiana w punkcie 4
Tekst:
"Przede wszystkim jednak związek z działalnością człowieka jest wpisany w istotę tego produktu, zwłaszcza gdy mowa o jego wyjątkowej metodzie produkcji. Obecnie produkcja sera nadal ma charakter czysto rzemieślniczy i jest bardzo pracochłonna, co skutkuje niską produkcją, która zagraża jej utrzymaniu. Głównymi czynnikami, które przyczyniły się do utrzymania produkcji, były praca kobiet wytwarzających ser na potrzeby konsumpcji domowej, oraz zaangażowanie jednego producenta, który obecnie wystawia i sprzedaje produkt na targach i rynkach produktów tradycyjnych w całej Asturii i w pozostałej części Hiszpanii. Kolejnym ważnym czynnikiem była współpraca lokalnych grup rozwoju obszarów wiejskich."
otrzymuje brzmienie:
"Przede wszystkim jednak związek z działalnością człowieka jest wpisany w istotę tego produktu, zwłaszcza gdy mowa o jego wyjątkowej metodzie produkcji. Obecnie produkcja sera nadal ma charakter czysto rzemieślniczy i jest bardzo pracochłonna, co skutkuje niską produkcją, która zagraża jej utrzymaniu. Głównymi czynnikami, które przyczyniły się do utrzymania produkcji, były praca kobiet wytwarzających ser na potrzeby konsumpcji domowej, oraz zaangażowanie jednego producenta, który przez długi czas jako jedyny wystawiał i sprzedawał produkt na targach i rynkach produktów tradycyjnych w całej Asturii i w pozostałej części Hiszpanii. Kolejnym ważnym czynnikiem była współpraca lokalnych grup rozwoju obszarów wiejskich."
Uzasadnienie: zmianę tę proponuje się ze względu na fakt, że obecnie trzy serowarnie zajmują się produkcją tego sera. Zmiany te nie mają wpływu na właściwości produktu.
5.6. Jednostka certyfikująca
Zmiana dotyczy rozdziału G ("Kontrole zgodności ze specyfikacją produktu") specyfikacji produktu.
Tekst:
"Kontrole zgodności ze specyfikacją produktu.
Nazwa: Dyrekcja Generalna ds. Zwierząt Gospodarskich i Rolnictwa Asturii
Adres: C/ Coronel Aranda, No 2 - 33005 - Oviedo - Asturia - Hiszpania
Numer telefonu: +34 985105612 Faks: +34 985105517
Rada Regulacyjna przeprowadza certyfikację, monitorowanie i kontrolę zgodnie z kryteriami ustanowionymi w europejskiej normie UNE-EN 45011.
Dyrekcja Generalna ds. Zwierząt Gospodarskich i Rolnictwa jest odpowiedzialna za wykonywanie tych funkcji na zasadzie przejściowej do czasu utworzenia Rady Regulacyjnej."
otrzymuje brzmienie:
"Organem właściwym do spraw kontroli jest Dyrekcja Generalna rządu Asturii, której kompetencje obejmują sprawy rolno-spożywcze.
Funkcję kontroli można powierzyć podmiotowi działającemu jako jednostka certyfikująca produkty oraz akredytowanemu zgodnie z normą UNE-EN ISO/IEC 17065 lub inną normą, która może ją w przyszłości zastąpić".
Uzasadnienie: zmianę tę zaproponowano w celu zaktualizowania adresu organu kontrolnego, jak również w celu dostosowania Rady Regulacyjnej i jej organu kontrolnego na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1151/2012 z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych oraz ustawy Asturii nr 2/2019 z dnia 1 marca 2019 r. w sprawie jakości żywności, zróżnicowanej jakości i sprzedaży bezpośredniej produktów spożywczych (art. 36).
5.7. Etykietowanie
Zmiana dotyczy rozdziału H ("Etykietowanie") specyfikacji produktu, pkt 3.7 ("Szczegółowe zasady dotyczące etykietowania") obowiązującej wersji jednolitego dokumentu oraz pkt 3.6 ("Szczególne zasady dotyczące etykietowania") wniosku dotyczącego jednolitego dokumentu dostosowanego do struktury załącznika I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 668/2014, w którym połączono pkt 3.3 i 3.4, co oznacza, że po dostosowaniu tej struktury numeracja jednolitego dokumentu ulegnie zmianie od pkt 3.3.
Zmiana w punkcie 1:
Tekst:
"Sery objęte ChNP »Queso Casín« przeznaczone do spożycia muszą - poza spełnieniem wymogów dotyczących etykietowania określonych w przepisach - być oznaczone specjalną numerowaną etykietą dodatkową, która gwarantuje tożsamość producenta."
otrzymuje brzmienie:
"Sery objęte ChNP »Queso Casín« przeznaczone do spożycia muszą być oznaczone specjalną numerowaną etykietą dodatkową, która gwarantuje tożsamość producenta."
Uzasadnienie: zmiana ze względu na brak obowiązkowych zasad określonych w odniesieniu do ChNP. Zmiany te nie mają wpływu na właściwości produktu.
Zmiana w punkcie 3:
Tekst:
"Znaki towarowe, emblematy, symbole, hasła reklamowe lub wszelkie inne rodzaje reklamy stosowane na produkcie objętym chronioną nazwą pochodzenia nie mogą być wykorzystywane, nawet przez samych właścicieli, przy wprowadzaniu do obrotu serów nieobjętych tą ChNP, ani nie mogą być wykorzystywane w sposób mogący potencjalnie wprowadzić w błąd konsumentów."
otrzymuje brzmienie:
"Etykiety handlowe stosowane przez poszczególne serowarnie muszą zostać przedłożone Radzie Regulacyjnej."
Uzasadnienie: zmiana wynikająca z konieczności odpowiedniego dostosowania do obowiązujących przepisów. Zmiany te nie mają wpływu na właściwości produktu.
5.8 Usunięcie krajowych wymogów prawnych
Usunięcie rozdziału I "Wymogi krajowe".
Następujące dokumenty tracą moc:
- ustawa nr 25/1970 z dnia 2 grudnia 1970 r. o winnicach, winie i alkoholu;
- dekret nr 835/1972 z dnia 23 marca 1972 r. ustanawiający Regulamin wykonawczy w odniesieniu do ustawy 25/1970;
- ustawa nr 24/2003 z dnia 10 lipca 2003 r. o winnicach i winie;
- zarządzenie z dnia 25 stycznia 1994 r. w sprawie określenia zgodności ustawodawstwa hiszpańskiego z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2081/92 w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych i nazw pochodzenia produktów rolnych i środków spożywczych;
- dekret królewski nr 1414/2005 z dnia 25 listopada 2005 r. w sprawie procedury rozpatrywania wniosków o wpis do wspólnotowego rejestru chronionych nazw pochodzenia i chronionych oznaczeń geograficznych oraz zgłaszania wobec nich sprzeciwu.
Uzasadnienie: proponuje się usunięcie rozdziału I obowiązującej specyfikacji produktu zgodnie z art. 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1151/2012 z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych oraz ze względu na uchylenie wymienionych dokumentów.
Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
10.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
04.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.17.12 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Publikacja wniosku o zatwierdzenie zmiany w specyfikacji produktu, która nie jest zmianą nieznaczną, zgodnie z art. 50 ust. 2 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1151/2012 w sprawie systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych |
Data aktu: | 18/01/2023 |
Data ogłoszenia: | 18/01/2023 |