Parlament Europejski,- uwzględniając art. 2, 4, 5, 6, 7, 9 i 10 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE),
- uwzględniając art. 20 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
- uwzględniając art. 6, 7, 8, 10, 11, 12 i 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "kartą"),
- uwzględniając swoje rezolucje z 15 listopada 2017 r. 1 , 28 marca 2019 r. 2 , 16 grudnia 2019 r. 3 i 29 kwietnia 2021 r. 4 w sprawie praworządności na Malcie,
- uwzględniając wysłuchania, wymiany poglądów i wizyty delegacji organizowane od 15 listopada 2017 r. przez Grupę ds. Monitorowania Demokracji, Praworządności i Praw Podstawowych Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych,
- uwzględniając wymiany pism między przewodniczącą Grupy ds. Monitorowania Demokracji, Praworządności i Praw Podstawowych a premierem Malty,
- uwzględniając rezolucję Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy nr 2293 (2019) z 26 czerwca 2019 r. pt. "Zabójstwo Daphne Caruany Galizii a praworządność na Malcie i poza nią - zadbanie o ujawnienie całej prawdy",
- uwzględniając sprawozdanie w sprawie działań następczych w związku z rezolucją Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy nr 2293 (2019), zatwierdzone przez Komisję Prawną i Praw Człowieka Zgromadzenia Parlamentarnego 8 grudnia 2020 r.,
- uwzględniając opinię Komisji Weneckiej nr 993/2020 z 8 października 2020 r. w sprawie dziesięciu aktów prawnych i projektów ustaw wdrażających wnioski ustawodawcze będące przedmiotem opinii CDL-AD(2020)006,
- uwzględniając raport Komisarz Praw Człowieka Rady Europy sporządzony w następstwie jej wizyty na Malcie w dniach 11-16 października 2021 r.,
- uwzględniając pismo Komisarz Praw Człowieka Rady Europy z 23 września 2022 r. do premiera Malty oraz odpowiedź premiera Malty z 4 października 2022 r.,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji na temat praworządności z 2022 r. (COM(2022)0500),
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (LIBE) z wyjazdu delegacji ds. praworządności do Valletty (Malta) w dniach 23-25 maja 2022 r.,
- uwzględniając art. 132 ust. 2 Regulaminu,
A. mając na uwadze, że Unia opiera się na wspólnych wartościach zapisanych w art. 2 TUE, którymi są poszanowanie godności osoby ludzkiej, wolność, demokracja, równość, praworządność oraz poszanowanie praw człowieka, w tym praw osób należących do mniejszości; są one wspólne dla państw członkowskich UE, a kraje kandydujące muszą ich przestrzegać, aby przystąpić do UE, ponieważ są one częścią kryteriów kopenhaskich, których nie można pomijać ani zmieniać ich interpretacji po przystąpieniu; mając na uwadze, że demokracja, praworządność i prawa podstawowe to wartości, które się wzajemnie umacniają, a ich podważanie może stanowić systemowe zagrożenie dla Unii oraz dla praw i wolności jej obywateli;
B. mając na uwadze, że utrzymanie praworządności oraz poszanowanie demokracji, praw człowieka, podstawowych wolności, wartości i zasad zapisanych w traktatach UE i międzynarodowych instrumentach w zakresie praw człowieka należą do obowiązków Unii i jej państw członkowskich oraz że należy ich przestrzegać;
C. mając na uwadze, że karta stanowi część prawa pierwotnego UE; mając na uwadze, że wolność wypowiedzi oraz wolność i pluralizm mediów to prawa zapisane w art. 11 karty i w art. 10 europejskiej konwencji praw człowieka (EKPC);
D. mając na uwadze, że niezawisłość sądownictwa, zapisana w art. 19 ust. 1 TUE, art. 47 karty i art. 6 EKPC, jest niezbędnym wymogiem demokratycznej zasady podziału władzy;
E. mając na uwadze, że dziennikarze - zwłaszcza dziennikarze śledczy, ale nie tylko - coraz częściej stają się celem tzw. strategicznych powództw zmierzających do stłumienia debaty publicznej (SLAPP), zarówno w UE, jak i poza nią - wyłącznym celem tych powództw jest utrudnienie dziennikarzom pracy, uniknięcie kontroli publicznej i uniemożliwienie pociągnięcia władz do odpowiedzialności; mając na uwadze, że ma to efekt mrożący dla wolności mediów;
F. mając na uwadze, że państwa członkowskie powinny zachęcać do ustanawiania mechanizmów wczesnego ostrzegania i szybkiego reagowania, aby zapewnić dziennikarzom i innym podmiotom medialnym natychmiastowy dostęp do środków ochronnych, w przypadku gdy coś im zagraża; mając na uwadze, że takie mechanizmy powinny podlegać znaczącemu nadzorowi społeczeństwa obywatelskiego i gwarantować ochronę demaskatorów i źródeł, które chcą zachować anonimowość;
G. mając na uwadze, że aby uniknąć bezkarności, państwa członkowskie mają obowiązek podjąć wszelkie niezbędne kroki w celu postawienia przed sądem sprawców przestępstw przeciwko dziennikarzom i innym podmiotom medialnym; mając na uwadze, że organy dochodzeniowe i śledcze powinny uwzględniać wszystkie możliwe - faktyczne i potencjalne - role w tych przestępstwach, m.in. ich autorów, podżegaczy, sprawców i wspólników, a także odpowiedzialność karną za każdy z tych czynów;
H. mając na uwadze, że badająca korupcję maltańska dziennikarka śledcza i blogerka Daphne Caruana Galizia zginęła w wybuchu samochodu-pułapki 16 października 2017 r.; mając na uwadze, że była ona ofiarą nękania i licznych gróźb w postaci telefonów, listów i wiadomości z pogróżkami, a jej dom został podpalony; mając na uwadze, że 16 marca 2021 r. osoba, która przyznała się do bycia płatnym zabójcą, zeznała w sądzie, że dwa lata przed zabójstwem Daphne Caruany Galizii istniał osobny spisek mający na celu zabicie jej przy użyciu karabinu AK-47; mając na uwadze, że w pierwszym dniu procesu 14 października 2022 r. dwaj inni oskarżeni płatni zabójcy przyznali się w sądzie do winy i zostali skazani na 40 lat pozbawienia wolności;
I. mając na uwadze, że dochodzenie w sprawie zabójstwa, prowadzone przez władze maltańskie przy wsparciu Europolu, doprowadziło dotychczas do identyfikacji, postawienia w stan oskarżenia i procesu szeregu podejrzanych i jednego z potencjalnych organizatorów tej zbrodni, właściciela firmy 17 Black Ltd. z siedzibą w Dubaju i byłego członka zarządu ElectroGas Malta Ltd., spółki zaopatrującej Maltę w większość energii elektrycznej; został on aresztowany 20 listopada 2019 r. w trakcie próby ucieczki z kraju; mając na uwadze, że w dochodzeniach uczestniczyło również Federalne Biuro Śledcze USA (FBI);
J. mając na uwadze, że Zjednoczone Emiraty Arabskie (ZEA) były wykorzystywane do maskowania transakcji rzekomo związanych z korupcją, którą Daphne Caruana Galizia ujawniała tuż przed jej zabójstwem;
K. mając na uwadze, że spółka 17 Black Ltd. z siedzibą w Dubaju została wymieniona jako spółka, z której fundusze płynęły do zarejestrowanych w Panamie spółek należących do byłego szefa kancelarii byłego premiera Malty oraz byłego ministra turystyki, dawniej ministra energetyki; mając na uwadze, że nadal ujawniane są powiązania między 17 Black Ltd. a licznymi projektami publicznymi na Malcie;
L. mając na uwadze, że szef kancelarii byłego premiera Malty i były minister turystyki, wcześniej minister energetyki, oraz ich rodziny zostali umieszczeni na czarnej liście przez Departament Stanu USA ze względu na ich udział w poważnej korupcji i w związku z tym nie mogli wjechać do Stanów Zjednoczonych;
M. mając na uwadze, że Daphne Caruana Galizia wskazała Pilatus Bank jako bank wybrany dla podejrzanych transakcji z udziałem osób zajmujących eksponowane stanowiska polityczne z Malty i Azerbejdżanu; mając na uwadze, że maltański główny komendant policji publicznie oświadczył w sierpniu 2020 r., że wkrótce zostaną postawione zarzuty osobom zaangażowanym w działalność przestępczą w Pilatus Bank; mając na uwadze, że 26 miesięcy później postawiono zarzuty tylko jednej osobie, a dochodzenia najwyraźniej utknęły w martwym punkcie; mając na uwadze, że osoby zamieszane, pomimo wydania nakazów aresztowania, mogły bez przeszkód podróżować z Malty i na Maltę; mając na uwadze, że byłemu pracownikowi ds. zgodności z prawem w maltańskim urzędzie ds. gier hazardowych, który spędzał urlop z byłym premierem Malty, zezwolono na opuszczenie Malty pomimo obowiązywania wobec niego europejskiego nakazu aresztowania, a następnie zatrzymano go po tym, jak przybył do Włoch;
N. mając na uwadze, że dwóch partnerów w firmie Nexia BT powiązanej z Mossack-Fonseca oskarżono jedynie w związku z niektórymi stawianymi im zarzutami, z wyłączeniem skandalu ElectroGas (firma obecnie nieistniejąca, zdemaskowana przez Daphne Caruanę Galizię i ujawniona w dokumentach panamskich jako spółka, która stworzyła struktury prania pieniędzy w celu ułatwienia korupcji);
O. mając na uwadze, że umowa o bezpieczeństwie dostaw skroplonego gazu ziemnego zawarta między ElectroGas Malta Ltd. a rządem Malty, podpisana przez byłego ministra turystyki, który wówczas - w 2015 r. był ministrem energetyki, była przez lata utajniona i została ujawniona przez Fundację Daphne Caruany Galizii i media dopiero we wrześniu 2022 r.; mając na uwadze, że obecna prokurator generalna, zajmująca wtedy stanowisko zastępcy prokuratora generalnego, została skrytykowana za ułatwienie podpisania tej umowy bez dodatkowej zgody ze strony gabinetu lub parlamentu; mając na uwadze, że w chwili zabójstwa Daphne Caruana Galizia badała dużą liczbę utajnionych wewnętrznych dokumentów ElectroGas Malta Ltd.;
P. mając na uwadze, że jeden z domniemanych wspólników oraz pewne nagrania przedstawione w postępowaniu sądowym wskazują na udział byłego szefa kancelarii premiera Malty w planowaniu i finansowaniu morderstwa; mając na uwadze, że 20 marca 2021 r. został on wraz z kilkoma wspólnikami biznesowymi aresztowany i oskarżony o pranie pieniędzy, oszustwo, korupcję i fałszerstwo w osobnej sprawie, którą badała Daphne Caruana Galizia;
Q. mając na uwadze, że pod koniec 2019 r. wszczęto niezależne publiczne dochodzenie w sprawie zabójstwa Daphne Caruany Galizii, które zakończyło się 29 lipca 2021 r.; mając na uwadze, że rada ds. dochodzenia publicznego opublikowała sprawozdanie zawierające szereg wniosków i zaleceń dotyczących wzmocnienia praworządności, poszanowania wolności prasy, wolności wypowiedzi i ochrony dziennikarzy, reformy prawnej na szczeblu konstytucyjnym oraz wniosków ustawodawczych dotyczących wolności mediów; mając na uwadze, że Rada stwierdziła również, iż "o ile nie ma dowodów na to, że państwo jako takie odgrywało jakąkolwiek rolę w zabójstwie Caruany Galizii (...), państwo powinno ponosić odpowiedzialność za zabójstwo, bo tworzyło atmosferę bezkarności, od najwyższych szczebli administracji w Castille 5 , a jego macki sięgały innych podmiotów, takich jak organy regulacyjne i policja, co doprowadziło do upadku praworządności";
R. mając na uwadze, że rząd Malty zaproponował szereg reform w celu realizacji niektórych z tych zaleceń, w tym projekt przepisów mających na celu wzmocnienie wolności mediów oraz projekt ustawy przeciwko SLAPP; mając na uwadze, że reformy maltańskiego systemu wymiaru sprawiedliwości, które rozpoczęły się w 2020 r., nadal są wdrażane;
S. mając na uwadze, że w najnowszym monitorze pluralizmu mediów ogólne ryzyko dla pluralizmu mediów na Malcie oceniono jako "średnie", ale ryzyko dla autonomii redakcyjnej i niezależności politycznej oceniono jako "wysokie";
T. mając na uwadze, że organy publiczne złożyły 40 odrębnych odwołań sądowych w związku z wnioskami maltańskiego serwisu informacyjnego The Shift News o swobodny dostęp do informacji dotyczących finansowania niezależnych mediów ze środków publicznych;
U. mając na uwadze, że w orędziu o stanie Unii z 2021 r. wspomniano o reformie sądownictwa przeprowadzonej przez władze maltańskie;
V. mając na uwadze, że Komitet Ekspertów ds. Oceny Środków Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy i Finansowaniu Terroryzmu (Moneyval) uznał, że Malta poczyniła znaczne postępy w zakresie przestrzegania standardów Grupy Specjalnej ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy, i po 12 miesiącach usunął Maltę z szarej listy;
W. mając na uwadze, że w sprawozdaniu z wizyty delegacji komisji LIBE ds. praworządności na Malcie w dniach 23-25 maja 2022 r. grupa monitorująca demokrację, praworządność i prawa podstawowe Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych Parlamentu wyraziła zaniepokojenie m.in. powolnymi postępami w działaniach następczych w związku z zabójstwem Daphne Caruany Galizii oraz wdrożeniem zaleceń z dochodzenia publicznego, uznając jednocześnie, że postępowanie sądowe jest nadal w toku;
1. składa hołd Daphne Caruanie Galizii pięć lat po jej zabójstwie za jej niezwykle ważną pracę polegającą na ujawnianiu korupcji, przestępczości zorganizowanej, oszustw podatkowych i prania pieniędzy oraz pociąganiu do odpowiedzialności osób zaangażowanych w tego rodzaju nielegalną działalność; zdecydowanie potępia kryminalizację i zabójstwa dziennikarzy i ataki na nich za ich pracę, w tym zabójstwo Jána Kuciaka i jego narzeczonej Martiny Kusznirowej 21 lutego 2018 r., Viktorii Marinowej 6 października 2018 r., greckiego dziennikarza George'a Karaivaza 9 kwietnia 2021 r. oraz holenderskiego dziennikarza Petera R. de Vriesa 15 lipca 2021 r., a także podkreśla kluczową rolę, jaką dziennikarze odgrywają w ujawnianiu prawdy, ochronie demokracji i eliminowaniu kultury bezkarności; pragnie uczcić pamięć wszystkich dziennikarzy zabitych w Europie w ostatnich latach; ponownie podkreśla nadrzędne znaczenie niezależnych mediów i aktywnego społeczeństwa obywatelskiego jako podstawowych filarów sprawiedliwości, demokracji i praworządności; zauważa, że zabójstwa dziennikarzy dotykają nie tylko dane państwo członkowskie, ale całą Unię Europejską; jest głęboko przekonany, że ochrona demokratycznej praworządności jest wspólną odpowiedzialnością, która wykracza poza granice państw i partii;
2. uznaje postępy w toczących się postępowaniach sądowych w sprawie zabójstwa Daphne Caruany Galizii, wyrażając jednocześnie głębokie ubolewanie, że doprowadziły one do tylko trzech wyroków skazujących za wykonanie zlecenia zabójstwa, po tym, jak oskarżeni płatni zabójcy przyznali się do winy; w związku z tym ponawia swój apel o zakończenie dochodzenia w sprawie głównych przyczyn zabójstwa oraz o jak najszybsze zakończenie postępowania karnego i postawienie przed sądem osób zamieszanych w to zabójstwo, niezależnie od ich rangi; ponawia apel o pełne i stałe zaangażowanie Europolu we wszystkie aspekty śledztwa w sprawie zabójstwa i wszystkich powiązanych z nim dochodzeń;
3. przyznaje, że obecny premier Malty publicznie przeprosił za niedociągnięcia państwa, które mogły przyczynić się do zabójstwa Daphne Caruany Galizii;
4. wyraża zaniepokojenie, że rok po opublikowaniu raportu z dochodzenia publicznego proces wdrażania jego zaleceń jest niewystarczający; zauważa, że rząd Malty przedstawił szereg reform, w tym wnioski ustawodawcze, w celu uwzględnienia niektórych z tych zaleceń; zauważa, że komisarz Rady Europy ds. praw człowieka wskazał, iż władze maltańskie muszą dopilnować, aby prace legislacyjne rozpoczęte na podstawie raportu z dochodzenia publicznego były zgodne z normami międzynarodowymi i były w pełni otwarte na kontrolę publiczną i udział społeczeństwa; wzywa rząd Malty do bezzwłocznego wdrożenia wszystkich zaleceń zawartych w raporcie z dochodzenia publicznego;
5. z zadowoleniem przyjmuje wysiłki jednostki analityki finansowej i podkreśla, że istotne jest rygorystyczne ściganie poważnych przestępstw finansowych i gospodarczych, zwłaszcza korupcji i prania pieniędzy; jest jednak zbulwersowany brakiem postępów w ściganiu korupcji i prania pieniędzy, w sprawie których Daphne Caruana Galizia prowadziła dochodzenie tuż przed śmiercią i w które zamieszani byli podejrzani na najwyższych szczeblach politycznych; jest również zaniepokojony niepowodzeniami instytucjonalnymi organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości na Malcie i zdecydowanie wzywa właściwe organy do postawienia przed sądem każdej osoby zamieszanej w co najmniej jedną z licznych spraw, które są obecnie badane lub zgłaszane; jest głęboko zaniepokojony niedawnymi doniesieniami o powtarzającym się niepodejmowaniu działań w sprawie europejskich nakazów aresztowania wobec osób związanych z wysokimi rangą urzędnikami politycznymi; wzywa władze maltańskie do zajęcia się wyzwaniami związanymi z czasem trwania dochodzeń w sprawach dotyczących korupcji na wysokim szczeblu, w tym poprzez osiągnięcie solidnych wyników w zakresie wydawania wyroków kończących postępowanie w sprawie; podkreśla znaczenie niezależności instytucjonalnej dla właściwego funkcjonowania praworządności; wzywa władze maltańskie do poczynienia postępów w dochodzeniach dotyczących przypadków ewentualnych prób ukrycia dowodów przez ówczesnych urzędników publicznych oraz utrudniania dochodzeń i postępowań sądowych;
6. jest zaniepokojony brakiem postępów w postępowaniach przygotowawczych i sądowych przeciwko urzędnikom Pilatus Bank oraz staraniami władz maltańskich o wstrzymanie postępowań; odnotowuje środki tymczasowe przyjęte przez Międzynarodowe Centrum Rozstrzygania Sporów Inwestycyjnych 14 września 2022 r. 6 , które opóźniają dochodzenia władz maltańskich; wzywa władze maltańskie do zapewnienia dodatkowych zasobów w celu zbadania przyczyn opóźnienia i zapewnienia prawidłowego przebiegu prac wymiaru sprawiedliwości; wzywa właściwe organy europejskie do ścisłego monitorowania postępów w sprawie Pilatus Bank; jest również zaniepokojony brakiem postępów wobec dwóch partnerów Nexia BT i wzywa Komisję i Moneyval do monitorowania sprawy; wyraża ponadto zaniepokojenie zarzutami dotyczącymi prania pieniędzy i korupcji w związku z porozumieniem ElectroGas i wzywa Komisję do wykorzystania wszystkich dostępnych jej narzędzi, by ocenić, czy przestrzegano obowiązującego prawa europejskiego;
7. z zadowoleniem przyjmuje dodatkowe zdolności udostępniane do celów prowadzenia dochodzeń i ścigania przestępstw w ogóle, zreformowaną procedurę powoływania sędziów oraz reformę urzędu i roli Prokuratora Generalnego; wzywa parlament Malty do osiągnięcia porozumienia w sprawie odpolitycznienia mianowania prezesa sądu i do zaangażowania wymiaru sprawiedliwości w procedurę, z uwzględnieniem europejskich standardów dotyczących powoływania sędziów oraz opinii Komisji Weneckiej;
8. ubolewa nad pogorszeniem się skuteczności maltańskiego systemu wymiaru sprawiedliwości i wzywa do znalezienia rozwiązań w celu skrócenia czasu trwania postępowań;
9. zwraca uwagę na znaczenie posiadanych przez ZEA informacji na temat transakcji przeprowadzanych przez przedsiębiorstwa zamieszane w korupcję oraz ich znaczenie dla toczących się dochodzeń; zauważa, że ZEA zostały od tego czasu umieszczone na szarej liście przez Grupę Specjalną ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy; zobowiązuje się do monitorowania bieżącej współpracy między ZEA a Maltą w celu zapewnienia, aby informacje niezbędne do ścigania były odpowiednio wymagane i przekazywane, oraz zauważa, że współpraca ta powinna mieć wpływ na pozycję ZEA w kontaktach z organami regulacyjnymi ds. przeciwdziałania praniu pieniędzy; ponownie wzywa Komisję i władze maltańskie do wykorzystania wszystkich dostępnych im narzędzi w celu zapewnienia współpracy i odpowiedniej pomocy prawnej we wszystkich dochodzeniach; wzywa ZEA do sprawnej współpracy z władzami maltańskimi, by ułatwić prowadzenie dochodzeń, oraz ogólnie z UE;
10. z zadowoleniem przyjmuje niedawne przekazanie spraw przez rząd maltański Prokuraturze Europejskiej (EPPO); uważa jednak, że ogólna liczba spraw pozostaje stosunkowo niska w porównaniu z innymi państwami członkowskimi oraz że maltański system wykrywania, prowadzenia dochodzeń i ścigania przestępstw pozostaje nieprzejrzysty;
11. wyraża głębokie zaniepokojenie doniesieniami o braku współpracy władz maltańskich z EPPO w toczących się sprawach; odnotowuje w szczególności zarzuty dotyczące trwającego dochodzenia w sprawie finansowanego przez UE projektu, w którym udział ma domniemany organizator zabójstwa Daphne Caruany Galizii i właściciel przedsiębiorstwa 17 Black Ltd. z siedzibą w Dubaju;
12. wyraża zaniepokojenie bezkarnością kluczowych urzędników administracji byłego premiera, w tym samego byłego premiera, szefa jego kancelarii oraz byłego ministra turystyki, wcześniej ministra energetyki;
13. przyjmuje do wiadomości kilka propozycji przedstawionych przez rząd maltański w celu poprawy sytuacji w zakresie wolności mediów; wzywa władze Malty do dopilnowania, by proponowane reformy były zgodne z europejskimi i międzynarodowymi standardami w zakresie ochrony dziennikarzy, w szczególności w odniesieniu do zapobiegania groźbom i nękaniu dziennikarzy, zarówno publicznie, jak i w internecie, oraz karania takich zachowań, a także do szybkiego wdrożenia tych reform; wzywa władze maltańskie do wprowadzenia dodatkowych środków i innych zabezpieczeń z myślą o poprawie środowiska krytycznego i niezależnego dziennikarstwa na Malcie oraz rozliczalności polityków i urzędników;
14. jest zaniepokojony utrzymującymi się przeszkodami dla wolności i pluralizmu mediów, na przykład w odniesieniu do wniosków o udzielenie informacji kierowanych do rządu, a także potencjalnie dyskryminującym finansowaniem mediów; ubolewa, że podmioty rządowe złożyły szereg odwołań od 40 pozytywnych decyzji podjętych przez komisarza ds. ochrony danych na rzecz wniosków o swobodny dostęp do informacji złożonych przez The Shift News, i uważa, że odwołania te mogą stanowić efekt mrożący dla podmiotów medialnych i obywateli; wzywa rząd Malty do natychmiastowego wycofania tych odwołań;
15. wyraża zaniepokojenie doniesieniami wskazującymi, że chociaż zadaniem Komitetu Ekspertów ds. Mediów było udzielanie porad w sprawie zmian w sektorze mediów, w skład którego wchodzili niektórzy przedstawiciele mediów, rząd maltański nie przeprowadził konsultacji publicznych; wzywa władze Malty do zapewnienia szerokich konsultacji publicznych dotyczących sektora mediów, do czego zobowiązał się premier Malty 13 października 2022 r. w następstwie wysiłków międzynarodowego społeczeństwa obywatelskiego, społeczności medialnej na Malcie i Rady Europy, a w szczególności ograniczenia stosowania SLAPP; wzywa parlament Malty do przyjęcia w trybie priorytetowym odpowiednich przepisów, w tym poprawek do konstytucji;
16. ubolewa nad faktem, że dziennikarze, a także członkowie rodziny Daphne Caruany Galizii, są obecnie nadal przedmiotem SLAPP, i ponawia pilny apel do osób, które wszczęły sprawy, w tym do byłych urzędników rządowych, o ich wycofanie;
17. z zadowoleniem przyjmuje obecne propozycje, zgodnie z którymi opłaty sądowe za zniesławienie nie będą uiszczane po wstępnym przedstawieniu odpowiedzi przez oskarżonego dziennikarza, a także możliwość uznania przez sądy maltańskie powództw o zniesławienie za "wyraźnie bezzasadne", a tym samym ich oddalenia; wzywa władze maltańskie do wdrożenia zalecenia Komisji i wdrożenia skutecznej polityki ochrony dziennikarzy; z zadowoleniem przyjmuje wniosek Komisji dotyczący dyrektywy w sprawie zwalczania SLAPP (COM(2022)0177);
18. wzywa rząd Malty do dalszego zajmowania się istniejącymi problemami związanymi z wolnością mediów i niezależnością mediów publicznych od ingerencji politycznych, w tym ramami, które zapewnią przejrzystość reklam państwowych, oraz coraz częstszym nawoływaniem do nienawiści w mediach społecznościowych;
19. z zadowoleniem przyjmuje zmianę w 2021 r. maltańskiej ustawy o ochronie sygnalistów z 2013 r. oraz zobowiązanie Malty do utworzenia do końca 2024 r. bazy danych służącej gromadzeniu informacji na temat informowania o nieprawidłowościach;
20. wyraża zaniepokojenie, że nie znaleziono żadnego rozwiązania w kwestii mianowania nowego Rzecznika Praw Obywatelskich oraz że na stanowiska komisarzy ds. dochodzeń administracyjnych nie powołano żadnej kobiety; wzywa władze maltańskie do stworzenia mechanizmu zapobiegającego blokadzie w odniesieniu do nominacji parlamentarnych oraz do priorytetowego przyjęcia i podjęcia działań na rzecz ustanowienia Komisji Praw Człowieka i Równości zgodnie z zasadami paryskimi i dorobkiem prawnym UE w zakresie równości;
21. ponawia swój apel do władz maltańskich o pełne wdrożenie wszystkich niezrealizowanych zaleceń Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy, Komisji Weneckiej, Grupy Państw Przeciwko Korupcji i Moneyval; wzywa władze Malty, by zwróciły się do Komisji Weneckiej o wydanie opinii na temat przestrzegania jej zaleceń;
22. podkreśla, że maltański program "Obywatelstwo przez inwestycje" (CBI) nadal budzi poważne obawy; przypomina swoje stanowisko, zgodnie z którym obywatelstwo UE nie jest na sprzedaż, i wzywa do natychmiastowego zakazania programu na Malcie i w całej UE; z zadowoleniem przyjmuje działania Komisji polegające na skierowaniu postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego do Trybunału Sprawiedliwości UE i oczekuje na ostateczne orzeczenie Trybunału;
23. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Komisji, Radzie, rządom i parlamentom państw członkowskich, Radzie Europy, rządowi i parlamentowi Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz prezydentowi Republiki Malty.