Rezolucja Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Ukraina: Rok po rosyjskiej inwazji - perspektywa europejskiego społeczeństwa obywatelskiego"

Rezolucja Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Ukraina: Rok po rosyjskiej inwazji - perspektywa europejskiego społeczeństwa obywatelskiego"
(2023/C 146/01)

Sprawozdawcy: Stefano MALLIA

Oliver RÖPKE

Séamus BOLAND

Podstawa prawna Art. 52 ust. 4 regulaminu wewnętrznego
Data przyjęcia na sesji plenarnej 23.2.2023
Sesja plenarna nr 576
Wynik głosowania
(za/przeciw/wstrzymało się) 160/1/4

EUROPEJSKI KOMITET EKONOMICZNO-SPOŁECZNY (EKES),

W sprawie przystąpienia Ukrainy do UE

1. Zwraca uwagę, że Ukraińcy nadal tracą życie w obronie demokracji, a determinacja tego kraju, by stać się państwem członkowskim UE, musi zostać doceniona w sposób konkretny i znaczący.

2. Podkreśla, że rozszerzenie jest procesem przynoszącym obopólne korzyści, ponieważ przyczynia się do stabilności UE, wzmacnia jej pozycję geopolityczną, wspiera pokój, jej wartości i dobrobyt jej narodów 1  oraz przynosi korzyści wszystkim dzięki większemu jednolitemu rynkowi, a jednocześnie proces rozszerzenia będzie wspierał Ukrainę w umacnianiu demokracji, praworządności i praw człowieka.

3. Podkreśla potrzebę jedności UE w odniesieniu do procesu akcesyjnego Ukrainy i sugeruje, by podążać za przykładem innych krajów Europy Wschodniej, które przystąpiły do UE w latach 2004-2013. Wzywa do utworzenia pod auspicjami odpowiednich ministerstw grup roboczych ds. integracji europejskiej, w ramach których urzędnicy byliby szkoleni w zakresie harmonizacji ze standardami, normami, procedurami i ogólnie dorobkiem prawnym UE.

4. Zauważa, że choć należy przestrzegać procesu przystąpienia do UE, to oczywiste jest, że proces przystąpienia Ukrainy (podobnie jak wszystkich krajów kandydujących z Bałkanów Zachodnich i Partnerstwa Wschodniego) należy przeprowadzić w jak najbardziej praktyczny sposób i w oparciu o wdrożenie odpowiednich reform w dziedzinie demokracji, praworządności, praw człowieka, podstawowych wolności, gospodarki rynkowej i wdrażania dorobku prawnego UE.

W sprawie specjalnego międzynarodowego trybunału do spraw zbrodni agresji przeciwko Ukrainie i sankcji wobec Federacji Rosyjskiej

5. W pełni popiera rezolucję Parlamentu Europejskiego, w której wzywa się do ustanowienia specjalnego międzynarodowego trybunału do spraw zbrodni agresji przeciwko Ukrainie 2 . Taki trybunał powinien zostać utworzony w ścisłej współpracy z Międzynarodowym Trybunałem Karnym i ONZ. Komitet wzywa również UE do objęcia przewodnictwa w zakresie międzynarodowej pomocy w dochodzeniach w sprawie zbrodni wojennych, zbrodni przeciwko ludzkości i ludobójstwa.

6. Popiera rezolucję Parlamentu Europejskiego w sprawie uznania Federacji Rosyjskiej za państwo sponsorujące terroryzm 3  i z zadowoleniem przyjmuje w szczególności klauzulę wzywającą UE i jej państwa członkowskie do opracowania unijnych ram prawnych dotyczących uznawania państw za państwa sponsorujące terroryzm i państwa, które stosują środki terroru. Wdrożenie takich ram prawnych UE powinno skutkować znacznymi ograniczającymi środkami gospodarczymi, politycznymi, społecznymi i kulturalnymi wobec takich krajów.

7. Wyraża poparcie dla propozycji umieszczenia grupy Wagnera na unijnej liście terrorystów.

W sprawie zapobiegania "zmęczeniu Ukrainą"

8. Podkreśla, że gdyby Ukraina przegrała wojnę przeciwko Rosji, miałoby to katastrofalne skutki dla demokracji na całym świecie. UE musi zrobić wszystko, co w jej mocy, aby zapobiec "zmęczeniu Ukrainą". Jako projekt pokojowy UE ma moralny obowiązek wspierać Ukrainę tak długo, jak będzie to konieczne i za pomocą wszelkich potrzebnych środków, w tym poprzez pomoc humanitarną i infrastrukturę.

W sprawie rekonstrukcji i odbudowy Ukrainy

9. Zwraca uwagę, że UE musi już teraz opracować plany i narzędzia potrzebne do rekonstrukcji Ukrainy. Wielostronna platforma koordynacji darczyńców jest wyraźnym sygnałem, że społeczność międzynarodowa wspiera i będzie nadal wspierać Ukrainę, ale oprócz skupienia się na pomocy krótkoterminowej musi ona poświęcić równie dużo uwagi długoterminowej rekonstrukcji Ukrainy.

10. Podkreśla, że plany rekonstrukcji i odbudowy ukraińskiego społeczeństwa i terytorium powinny obejmować sprawiedliwe warunki pracy, egzekwowanie prawa pracy, promowanie godnej pracy oraz prawa do bezpiecznego i zdrowego środowiska pracy, a także możliwości szkolenia dla wszystkich.

11. Podkreśla, że zadanie rekonstrukcji Ukrainy będzie ogromne i już teraz należy wprowadzić wszystkie niezbędne przepisy, aby Ukraińcy mogli jak najszybciej powrócić do normalnego życia po zakończeniu wojny i zbudować konkurencyjną gospodarkę, która obejmuje ekologiczną, cyfrową i sprawiedliwą transformację oraz wygeneruje dobrobyt dla wszystkich Ukraińców. Ponadto procesy te powinny obejmować wsparcie na rzecz tworzenia miejsc pracy, które Ukraina utraciła w wyniku rosyjskiej inwazji.

12. Wzywa do zaangażowania partnerów społecznych i organizacji społeczeństwa obywatelskiego w opracowywanie, wdrażanie i monitorowanie planów rekonstrukcji i odbudowy. Takie zaangażowanie zagwarantuje przejrzystość i sprawiedliwość oraz zapewni wykorzystanie zasobów tam, gdzie są one najbardziej potrzebne.

13. Przypomina, że pomoc ukraińskim przedsiębiorstwom, w całej ich różnorodności, w przetrwaniu wojny i wspieraniu ich w budowaniu podstaw dobrze prosperującej gospodarki podczas rekonstrukcji leży we wspólnym interesie UE i Ukrainy. Oprócz stowarzyszenia Ukrainy z Programem na rzecz jednolitego rynku istnieje potrzeba dalszego przyznawania Ukrainie dostępu do innych kluczowych programów UE. Przedsiębiorstwa potrzebują stałych i ulepszonych środków wsparcia w zakresie dzielenia się wiedzą, logistyki i dostępu do bezpośredniego i pośredniego finansowania.

14. Wzywa do przywrócenia dialogu społecznego w Ukrainie w ramach stanu wojennego pomimo wyzwań, jakie może on stwarzać. Dialog społeczny jest kluczowym elementem konwencji Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP) i układu o stowarzyszeniu między UE a Ukrainą i stanie się jednym z głównych instrumentów konsultacji między rządem, pracodawcami i pracownikami w kwestiach związanych z odbudową gospodarczą i społeczną kraju.

15. Z zadowoleniem przyjmuje pozytywne trójstronne porozumienia w sprawie reform prawa pracy w Ukrainie oraz oczekiwane ulepszenie przepisów ustawodawczych dotyczących układów zbiorowych, a także podkreśla potrzebę zaangażowania ekspertów z Ukrainy, MOP i UE w proces wdrażania międzynarodowych norm pracy oraz gwarancji społecznych i pracowniczych.

W sprawie wsparcia dla społeczeństwa obywatelskiego i kontaktów międzyludzkich

16. Wyraża uznanie dla solidarności okazanej przez organizacje społeczeństwa obywatelskiego w UE i w Ukrainie, które udzieliły pierwszej pomocy i zaoferowały wsparcie osobom uciekającym przed wojną.

17. Podkreśla znaczenie ustanowienia unijnego mechanizmu wzmacniającego pozycję ukraińskiego społeczeństwa obywatelskiego poprzez zapewnienie finansowania i ułatwienie uczestnictwa w sieciach społeczeństwa obywatelskiego UE. Szczególną uwagę należy zwrócić na zapewnienie i koordynowanie wsparcia finansowego i administracyjnego dla Platformy Społeczeństwa Obywatelskiego UE-Ukraina w ramach układu o stowarzyszeniu UE-Ukraina oraz innych ukraińskich organizacji społeczeństwa obywatelskiego, w tym sieci parasolowych z siedzibą w Brukseli i organizacji ukraińskiej diaspory.

18. Wzywa do zwiększenia budżetu w ramach programu Erasmus+ dla Ukrainy w 2024 r., aby umożliwić skorzystanie z tego programu dodatkowemu tysiącowi beneficjentów z Ukrainy, a tym samym budować i wzmacniać mosty między UE a ukraińskim społeczeństwem obywatelskim. Takie możliwości odbycia stażu i wymiany w EKES-ie i innych instytucjach UE zwiększyłyby świadomość młodzieży ukraińskiej na temat społecznych i gospodarczych korzyści płynących z integracji z UE.

Bruksela, dnia 23 lutego 2023 r.

1 Artykuł 3 Traktatu o Unii Europejskiej.
2 Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 stycznia 2023 r. w sprawie utworzenia trybunału do spraw zbrodni agresji przeciwko Ukrainie (2022/3017(RSP)).
3 Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie uznania Federacji Rosyjskiej za państwo sponsorujące terroryzm (2022/2896(RSP)).

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.146.1

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Ukraina: Rok po rosyjskiej inwazji - perspektywa europejskiego społeczeństwa obywatelskiego"
Data aktu: 27/04/2023
Data ogłoszenia: 27/04/2023