Sprawozdawcy: Stefano MALLIAOliver RÖPKE
Séamus BOLAND
Podstawa prawna |
Art. 52 ust. 4 regulaminu wewnętrznego |
Data przyjęcia na sesji plenarnej |
23.2.2023 |
Sesja plenarna nr |
576 |
Wynik głosowania |
|
(za/przeciw/wstrzymało się) |
160/1/4 |
EUROPEJSKI KOMITET EKONOMICZNO-SPOŁECZNY (EKES),
W sprawie przystąpienia Ukrainy do UE
1. Zwraca uwagę, że Ukraińcy nadal tracą życie w obronie demokracji, a determinacja tego kraju, by stać się państwem członkowskim UE, musi zostać doceniona w sposób konkretny i znaczący.
2. Podkreśla, że rozszerzenie jest procesem przynoszącym obopólne korzyści, ponieważ przyczynia się do stabilności UE, wzmacnia jej pozycję geopolityczną, wspiera pokój, jej wartości i dobrobyt jej narodów 1 oraz przynosi korzyści wszystkim dzięki większemu jednolitemu rynkowi, a jednocześnie proces rozszerzenia będzie wspierał Ukrainę w umacnianiu demokracji, praworządności i praw człowieka.
3. Podkreśla potrzebę jedności UE w odniesieniu do procesu akcesyjnego Ukrainy i sugeruje, by podążać za przykładem innych krajów Europy Wschodniej, które przystąpiły do UE w latach 2004-2013. Wzywa do utworzenia pod auspicjami odpowiednich ministerstw grup roboczych ds. integracji europejskiej, w ramach których urzędnicy byliby szkoleni w zakresie harmonizacji ze standardami, normami, procedurami i ogólnie dorobkiem prawnym UE.
4. Zauważa, że choć należy przestrzegać procesu przystąpienia do UE, to oczywiste jest, że proces przystąpienia Ukrainy (podobnie jak wszystkich krajów kandydujących z Bałkanów Zachodnich i Partnerstwa Wschodniego) należy przeprowadzić w jak najbardziej praktyczny sposób i w oparciu o wdrożenie odpowiednich reform w dziedzinie demokracji, praworządności, praw człowieka, podstawowych wolności, gospodarki rynkowej i wdrażania dorobku prawnego UE.
W sprawie specjalnego międzynarodowego trybunału do spraw zbrodni agresji przeciwko Ukrainie i sankcji wobec Federacji Rosyjskiej
5. W pełni popiera rezolucję Parlamentu Europejskiego, w której wzywa się do ustanowienia specjalnego międzynarodowego trybunału do spraw zbrodni agresji przeciwko Ukrainie 2 . Taki trybunał powinien zostać utworzony w ścisłej współpracy z Międzynarodowym Trybunałem Karnym i ONZ. Komitet wzywa również UE do objęcia przewodnictwa w zakresie międzynarodowej pomocy w dochodzeniach w sprawie zbrodni wojennych, zbrodni przeciwko ludzkości i ludobójstwa.
6. Popiera rezolucję Parlamentu Europejskiego w sprawie uznania Federacji Rosyjskiej za państwo sponsorujące terroryzm 3 i z zadowoleniem przyjmuje w szczególności klauzulę wzywającą UE i jej państwa członkowskie do opracowania unijnych ram prawnych dotyczących uznawania państw za państwa sponsorujące terroryzm i państwa, które stosują środki terroru. Wdrożenie takich ram prawnych UE powinno skutkować znacznymi ograniczającymi środkami gospodarczymi, politycznymi, społecznymi i kulturalnymi wobec takich krajów.
7. Wyraża poparcie dla propozycji umieszczenia grupy Wagnera na unijnej liście terrorystów.
W sprawie zapobiegania "zmęczeniu Ukrainą"
8. Podkreśla, że gdyby Ukraina przegrała wojnę przeciwko Rosji, miałoby to katastrofalne skutki dla demokracji na całym świecie. UE musi zrobić wszystko, co w jej mocy, aby zapobiec "zmęczeniu Ukrainą". Jako projekt pokojowy UE ma moralny obowiązek wspierać Ukrainę tak długo, jak będzie to konieczne i za pomocą wszelkich potrzebnych środków, w tym poprzez pomoc humanitarną i infrastrukturę.
W sprawie rekonstrukcji i odbudowy Ukrainy
9. Zwraca uwagę, że UE musi już teraz opracować plany i narzędzia potrzebne do rekonstrukcji Ukrainy. Wielostronna platforma koordynacji darczyńców jest wyraźnym sygnałem, że społeczność międzynarodowa wspiera i będzie nadal wspierać Ukrainę, ale oprócz skupienia się na pomocy krótkoterminowej musi ona poświęcić równie dużo uwagi długoterminowej rekonstrukcji Ukrainy.
10. Podkreśla, że plany rekonstrukcji i odbudowy ukraińskiego społeczeństwa i terytorium powinny obejmować sprawiedliwe warunki pracy, egzekwowanie prawa pracy, promowanie godnej pracy oraz prawa do bezpiecznego i zdrowego środowiska pracy, a także możliwości szkolenia dla wszystkich.
11. Podkreśla, że zadanie rekonstrukcji Ukrainy będzie ogromne i już teraz należy wprowadzić wszystkie niezbędne przepisy, aby Ukraińcy mogli jak najszybciej powrócić do normalnego życia po zakończeniu wojny i zbudować konkurencyjną gospodarkę, która obejmuje ekologiczną, cyfrową i sprawiedliwą transformację oraz wygeneruje dobrobyt dla wszystkich Ukraińców. Ponadto procesy te powinny obejmować wsparcie na rzecz tworzenia miejsc pracy, które Ukraina utraciła w wyniku rosyjskiej inwazji.
12. Wzywa do zaangażowania partnerów społecznych i organizacji społeczeństwa obywatelskiego w opracowywanie, wdrażanie i monitorowanie planów rekonstrukcji i odbudowy. Takie zaangażowanie zagwarantuje przejrzystość i sprawiedliwość oraz zapewni wykorzystanie zasobów tam, gdzie są one najbardziej potrzebne.
13. Przypomina, że pomoc ukraińskim przedsiębiorstwom, w całej ich różnorodności, w przetrwaniu wojny i wspieraniu ich w budowaniu podstaw dobrze prosperującej gospodarki podczas rekonstrukcji leży we wspólnym interesie UE i Ukrainy. Oprócz stowarzyszenia Ukrainy z Programem na rzecz jednolitego rynku istnieje potrzeba dalszego przyznawania Ukrainie dostępu do innych kluczowych programów UE. Przedsiębiorstwa potrzebują stałych i ulepszonych środków wsparcia w zakresie dzielenia się wiedzą, logistyki i dostępu do bezpośredniego i pośredniego finansowania.
14. Wzywa do przywrócenia dialogu społecznego w Ukrainie w ramach stanu wojennego pomimo wyzwań, jakie może on stwarzać. Dialog społeczny jest kluczowym elementem konwencji Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP) i układu o stowarzyszeniu między UE a Ukrainą i stanie się jednym z głównych instrumentów konsultacji między rządem, pracodawcami i pracownikami w kwestiach związanych z odbudową gospodarczą i społeczną kraju.
15. Z zadowoleniem przyjmuje pozytywne trójstronne porozumienia w sprawie reform prawa pracy w Ukrainie oraz oczekiwane ulepszenie przepisów ustawodawczych dotyczących układów zbiorowych, a także podkreśla potrzebę zaangażowania ekspertów z Ukrainy, MOP i UE w proces wdrażania międzynarodowych norm pracy oraz gwarancji społecznych i pracowniczych.
W sprawie wsparcia dla społeczeństwa obywatelskiego i kontaktów międzyludzkich
16. Wyraża uznanie dla solidarności okazanej przez organizacje społeczeństwa obywatelskiego w UE i w Ukrainie, które udzieliły pierwszej pomocy i zaoferowały wsparcie osobom uciekającym przed wojną.
17. Podkreśla znaczenie ustanowienia unijnego mechanizmu wzmacniającego pozycję ukraińskiego społeczeństwa obywatelskiego poprzez zapewnienie finansowania i ułatwienie uczestnictwa w sieciach społeczeństwa obywatelskiego UE. Szczególną uwagę należy zwrócić na zapewnienie i koordynowanie wsparcia finansowego i administracyjnego dla Platformy Społeczeństwa Obywatelskiego UE-Ukraina w ramach układu o stowarzyszeniu UE-Ukraina oraz innych ukraińskich organizacji społeczeństwa obywatelskiego, w tym sieci parasolowych z siedzibą w Brukseli i organizacji ukraińskiej diaspory.
18. Wzywa do zwiększenia budżetu w ramach programu Erasmus+ dla Ukrainy w 2024 r., aby umożliwić skorzystanie z tego programu dodatkowemu tysiącowi beneficjentów z Ukrainy, a tym samym budować i wzmacniać mosty między UE a ukraińskim społeczeństwem obywatelskim. Takie możliwości odbycia stażu i wymiany w EKES-ie i innych instytucjach UE zwiększyłyby świadomość młodzieży ukraińskiej na temat społecznych i gospodarczych korzyści płynących z integracji z UE.
Bruksela, dnia 23 lutego 2023 r.