Zaproszenie do składania wniosków - GR/003/23 - Działania podnoszące świadomość w zakresie własności intelektualnej

Zaproszenie do składania wniosków
GR/003/23
Działania podnoszące świadomość w zakresie własności intelektualnej
(2023/C 133/02)

1. Cele i opis

Dla komponentów A i B

W odniesieniu do tych komponentów zaproszenie do składania wniosków ma na celu zwiększenie świadomości na temat korzyści płynących z ochrony praw własności intelektualnej oraz szkód wywołanych naruszeniem tych praw przez zwrócenie uwagi młodych Europejczyków na znaczenie własności intelektualnej we wspieraniu kreatywności, innowacyjności i przedsiębiorczości. Jego celem jest szerzenie wiedzy i angażowanie najważniejszych odbiorców w celu propagowania poszanowania własności intelektualnej, aby ostatecznie zmienić zachowania ludzi: ograniczyć kupowanie podrobionych towarów lub dostęp do treści cyfrowych z nielegalnych źródeł.

Cele szczegółowe zaproszenia to:

1. szerzenie wiedzy o wartości własności intelektualnej jako narzędzia do ochrony kreatywności i innowacyjności przez zapewnienie konkretnych i obiektywnych informacji na temat własności intelektualnej w tym kontekście oraz podniesienie świadomości na temat ryzyka i szkód spowodowanych naruszeniem praw własności intelektualnej;

2. zaangażowanie najważniejszych odbiorców w te kwestie przy uwzględnieniu odpowiednich możliwości zwiększania wpływu, w szczególności sposobu, w jaki należy się odnosić do odbiorców w tego typu sprawach (niepouczającego, obiektywnego i neutralnego), aby zmienić zachowania i zmniejszyć atrakcyjność fałszerstwa i piractwa.

Dla komponentu C

W odniesieniu do tego komponentu celem zaproszenia do składania wniosków jest podniesienie świadomości MŚP na temat korzyści płynących z tworzenia, wykorzystywania i ochrony praw własności intelektualnej w ramach działalności i strategii tych przedsiębiorstw. Ma ono zwiększyć liczbę MŚP korzystających z możliwości oferowanych przez prawa własności intelektualnej przez poszerzanie wiedzy i rozwijanie umiejętności przy jednoczesnym dążeniu do zaangażowania wpływowych partnerów. Głównym celem jest zasadniczo podniesienie świadomości na temat korzyści płynących z praw własności intelektualnej dla MŚP. Zgodnie z powyższym celami szczegółowymi zaproszenia do udziału w tym komponencie są:

1. zwiększenie świadomości i poziomu wiedzy oraz doskonalenie umiejętności w zakresie własności intelektualnej wśród unijnych MŚP;

2. pomoc MŚP z UE w zdobywaniu wiedzy na temat skutecznego wykorzystania własności intelektualnej, aby wspierać i rozbudowywać swoje przedsiębiorstwa, w tym w zakresie waloryzacji wartości niematerialnych i prawnych;

3. wspieranie unijnych MŚP w egzekwowaniu ich praw własności intelektualnej oraz korzyści, jakie z nich płyną;

4. zaangażowanie MŚP z UE w sprawy związane z własnością intelektualną, z uwzględnieniem odpowiednich możliwości zwiększania wpływu.

Ukierunkowane projekty według komponentów:

Komponent A: dotarcie do dzieci, młodzieży lub nauczycieli/przyszłych nauczycieli przez działania edukacyjne w środowiskach akademickich i edukacyjnych środowiskach nieakademickich. Celem komponentu A jest uzupełnienie i rozwinięcie projektu dotyczącego własności intelektualnej w edukacji.

(Dostępny budżet: 400 000 EUR)

Specyfikacje

- Zakres: działania edukacyjne w szkole i poza nią skierowane do dzieci w wieku od około 6 do 18 lat, ale także do osób młodych w ramach kształcenia zawodowego i wyższego lub obecnych lub przyszłych specjalistów z dziedziny edukacji, którzy są lub będą bezpośrednio zaangażowani w pracę z dziećmi i młodzieżą (szkolenie szkoleniowców).

- Proponowane działania muszą być zgodne z nowymi Kompetencjami kluczowymi w procesie uczenia się przez całe życie zatwierdzonymi przez Radę ds. Edukacji w dniu 22 maja 2018 r. oraz z nowym Planem działania w dziedzinie edukacji cyfrowej (2021-2027) wydanym przez Komisję Europejską we wrześniu 2020 r., w szczególności ze znaczeniem własności intelektualnej dla wspierania kreatywności, innowacyjności, przedsiębiorczości i odpowiedzialnego zaangażowania cyfrowego wśród młodych Europejczyków.

- Oficjalne zaangażowanie instytucji, takich jak ministerstwo edukacji lub innych właściwych decydentów/zainteresowa- nych stron, w celu zatwierdzenia programu i jego rozpowszechnienia.

- Zaangażowanie nauczycieli lub ekspertów akademickich w opracowywanie materiałów lub działań edukacyjnych.

- Udokumentowane doświadczenie wnioskodawcy w opracowywaniu programów lub materiałów edukacyjnych dla szkół lub uniwersytetów.

- Kwalifikujące się działania w zakresie podnoszenia świadomości muszą być prowadzone za pośrednictwem co najmniej dwóch z czterech kanałów określonych w pkt 2.2.

- Dodatkowe informacje znajdują się w pkt 2.2.

Komponent B: dotarcie do konsumentów (zwłaszcza młodych).

(Dostępny budżet: 600 000 EUR)

Specyfikacje

- Zakres: działania uświadamiające skierowane do konsumentów, zwłaszcza młodych konsumentów w wieku od 15 do 24 lat.

- Działania muszą mieć charakter transgraniczny i obejmować kilka państw członkowskich UE (mają zostać zrealizowane w co najmniej trzech państwach).

- Zaangażowanie odpowiednich partnerów mających wpływ na rozpowszechnianie informacji i dotarcie do odbiorców (influencerów, takich jak blogerzy lub artyści, i środowisk opiniotwórczych, takich jak właściwe media, organy publiczne, organizacje konsumenckie itp.).

- Preferuje się oryginalność i nowoczesne/kreatywne metody wykorzystujące nowe technologie i podejście oparte na technologiach cyfrowych.

- Kwalifikujące się działania w zakresie podnoszenia świadomości muszą być prowadzone za pośrednictwem co najmniej dwóch z czterech kanałów określonych w pkt 2.2.

- Dodatkowe informacje znajdują się w pkt 2.2.

Komponent C: dotarcie do MŚP.

(Dostępny budżet: 1 000 000 EUR)

Specyfikacje

- Zakres: działania podnoszące świadomość skierowane do unijnych MŚP.

- Zaangażowanie odpowiednich partnerów mających wpływ na rozpowszechnianie i dotarcie do MŚP w UE.

- Preferuje się oryginalność i nowoczesne/kreatywne metody wykorzystujące nowe technologie i podejście oparte na technologiach cyfrowych.

Dla komponentów A i B spodziewanymi rezultatami są:

- dotarcie do obywateli UE, w szczególności do priorytetowych grup docelowych, w odpowiedni i przystępny cenowo sposób (w tym dzięki optymalnemu wykorzystaniu rozwiązań cyfrowych) - docelowymi odbiorcami są dzieci i młodzież w szkołach i na uczelniach wyższych (w ramach programowych lub pozaszkolnych zajęć edukacyjnych), obecni lub przyszli nauczyciele/eksperci akademiccy/młodzi edukatorzy, a także konsumenci (zwłaszcza młodzi konsumenci w wieku od 15 do 24 lat);

- ułatwienie zaangażowania odpowiednich partnerów i środowisk opiniotwórczych, takich jak organizacje konsumentów, influencerzy (np. blogerzy i artyści) oraz innych odpowiednich środowisk opiniotwórczych, które są w stanie dotrzeć do odbiorców docelowych w ramach jasno określonego procesu;

- zapewnienie zrównoważonego charakteru i skalowalności wyników projektu.

Dla komponentu C spodziewanymi rezultatami są:

- dotarcie do unijnych MŚP w odpowiedni i przystępny cenowo sposób, w tym dzięki optymalnemu wykorzystaniu rozwiązań cyfrowych;

- ułatwienie zaangażowania odpowiednich partnerów i środowisk opiniotwórczych;

- zapewnienie zrównoważonego charakteru i skalowalności wyników projektu;

- stworzenie świadomości zorientowanej konkretnie na potrzeby i rzeczywistość MŚP w UE.

Bardziej szczegółowe informacje można uzyskać w rozdziale I wytycznych dla wnioskodawców.

2. Kwalifikowalność

2.1 Kwalifikujący się wnioskodawcy

Kwalifikującymi się wnioskodawcami są: organy publiczne lub prywatne lub niedochodowe podmioty prywatne, zarejestrowane w jednym z 27 państw członkowskich UE od ponad 2 lat. Organy publiczne, które otrzymują fundusze lub wsparcie od Urzędu poprzez inne środki finansowe, takie jak programy współpracy, i których zadaniem jest osiągnięcie celów takich samych jak te przedstawione w niniejszym zaproszeniu, nie kwalifikują się (np. krajowe lub regionalne urzędy własności intelektualnej, organizacje międzynarodowe).

2.2 Kwalifikujące się działania

Maksymalny czas trwania projektów wynosi 12 miesięcy.

Rodzaje działań kwalifikujących się do finansowania w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków, zarówno w odniesieniu do komponentu A, jak i do komponentu B, obejmują działania związane z podnoszeniem świadomości zgodnie z rozdziałem I, sekcje 3 i 4 tych wytycznych, w tym następujące, niewyczerpujące przykłady:

- działalność w mediach tradycyjnych i społecznościowych;

- produkcję i rozpowszechnianie materiałów audiowizualnych lub publikacji;

- organizację wydarzeń, targów, wystaw i działań szkoleniowych, które stanowią część określonego projektu;

- działania informacyjnorozrywkowe (debaty, młodzieżowe programy edukacyjne, kwizy, gry wideo lub programy muzyczne itp.);

- narzędzia, działania oraz rozwiązania internetowe itp.

Ponadto, aby zakwalifikować się do komponentu B, proponowane działania muszą być prowadzone w co najmniej trzech państwach członkowskich UE.

Kwalifikujące się działania w zakresie podnoszenia świadomości muszą być prowadzone za pośrednictwem co najmniej dwóch z następujących czterech kanałów:

- "wydarzenia";

- "zasoby internetowe";

- "media społecznościowe";

- "media tradycyjne".

Dodatkowe informacje i opisy kategorii kanałów i działań znajdują się w załączniku 3 - Szacowanie i ocena wskaźników efektywności.

W przypadku komponentu C wnioskodawcy powinni przeprowadzić następujące działania (uwaga: ta lista przykładów nie jest wyczerpująca):

- działania podnoszące świadomość na temat wartości własności intelektualnej dla unijnych MŚP;

- działania angażujące odpowiednich partnerów mających wpływ na rozpowszechnianie i dotarcie do MŚP w UE;

- działalność w mediach tradycyjnych i społecznościowych;

- produkcja i rozpowszechnianie materiałów audiowizualnych lub publikacji;

- organizacja wydarzeń, targów, wystaw i działań szkoleniowych, które stanowią część określonego projektu;

- narzędzia, działania oraz rozwiązania internetowe itp.

W odniesieniu do warunków finansowania działania muszą spełniać następujące warunki:

- Komponent A: Budżet w przedziale od 20 000 EUR do 60 000 EUR.

- Komponent B: Budżet w przedziale od 40 000 EUR do 100 000 EUR.

- Komponent C: Budżet w przedziale od 60 000 EUR do 100 000 EUR.

Następujące działania/projekty nie kwalifikują się:

- projekty obejmujące głównie lub wyłącznie indywidualne stypendia na udział lub przemówienia w warsztatach, na seminariach, konferencjach, kongresach lub podczas wszelkich podobnych wydarzeń;

- projekty obejmujące głównie lub wyłącznie indywidualne stypendia na studia lub szkolenia;

- W przypadku komponentu C działania wspierane w ramach zaproszenia do składania wniosków "Ideas Powered for Business - Fundusz MŚP - bony własności intelektualnej" nie kwalifikują się w ramach niniejszego zaproszenia. Zapraszamy do zapoznania się z sekcją 1.3 Kwalifikujące się działania w ramach zaproszenia do składania wniosków GR/001/23.

Wnioskodawcy mogą złożyć tylko jeden wniosek dla danego komponentu, ale mogą kwalifikować się do finansowania w ramach więcej niż jednego komponentu, pod warunkiem że działania będą różne i specyficzne dla poszczególnych komponentów i nie będą się pokrywać.

Bardziej szczegółowe informacje można uzyskać w rozdziale II wytycznych dla wnioskodawców.

3. Kryteria wyboru i wyłączenia

Wnioskodawcy nie mogą znajdować się w sytuacji, która wyłącza ich z uczestnictwa lub otrzymania dotacji, w rozumieniu rozporządzenia finansowego 2018/1046 1  mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Unii i zasad jego stosowania.

Wnioskodawcy muszą mieć zdolności finansowe i operacyjne niezbędne do zrealizowania proponowanych działań.

Bardziej szczegółowe informacje o dokumentach potwierdzających, które należy dostarczyć, można uzyskać w rozdziale II wytycznych dla wnioskodawców.

4. Kryteria przyznania dotacji

Punkty (na 100 możliwych) za kryteria oceny i przyznania dotacji kwalifikowalnym wnioskom są przyznawane według następujących wskaźników:

Kryteria Minimalny próg punktowy Maksymalny próg punktowy
1- Znaczenie i interes propozycji projektu 20 30
2- Metodyka i zrównoważony charakter 20 30
3- Rozpowszechnianie i wykonanie 30 40
Ogółem 70 100

Aby wnioski zostały dopuszczone do finansowania, muszą uzyskać:

- co najmniej 70 punktów ogółem

oraz

- co najmniej minimalne liczby punktów podane dla każdego z kryteriów.

Bardziej szczegółowe informacje można uzyskać w rozdziale II wytycznych dla wnioskodawców.

5. Budżet

Całkowity budżet dostępny na finansowanie działań objętych niniejszym zaproszeniem do składania wniosków szacuje się na 2 000 000 EUR (komponent A: 400 000 EUR, komponent B: 600 000 EUR i komponent C: 1 000 000 EUR). Kwota ta zostanie rozłożona na dwa lata budżetowe, a dostępność środków odpowiadających budżetowi na 2024 r. będzie uzależniona od przyjęcia budżetu przez władze budżetowe Urzędu.

Urząd zastrzega sobie prawo do nierozdysponowania całości dostępnych funduszy.

6. Ostateczny termin składania wniosków

Pakiet wniosków jest dostępny w internecie pod adresem: https://euipo.europa.eu/ohimportal/en/grants

Wnioski należy składać do EUIPO za pomocą internetowego formularza zgłoszenia (e-formularza) najpóźniej do dnia 31 maja 2023 r. do godziny 13.00 (czasu lokalnego).

Wniosek złożony w jakikolwiek inny sposób nie zostanie przyjęty.

Wnioskodawcy muszą upewnić się, że przekazali wszystkie wymagane dokumenty wskazane w e-formularzu.

Wnioski, które nie będą zawierały wszystkich określonych załączników i które nie zostaną złożone przed upływem wyznaczonego terminu, nie będą brane pod uwagę.

Bardziej szczegółowe informacje można uzyskać w rozdziale IV wytycznych dla wnioskodawców.

7. Szczegółowe informacje

Szczegółowe warunki niniejszego zaproszenia do składania wniosków znajdują się w wytycznych dla wnioskodawców pod następującym adresem: https://euipo.europa.eu/ohimportal/en/grants

Wnioski muszą spełniać wszystkie warunki wskazane w wytycznych i muszą zostać złożone na udostępnionych formularzach.

8. Kontakt

Wszelkie dodatkowe informacje można uzyskać pod następującym adresem poczty elektronicznej: grants@euipo.europa.eu

1 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.133.2

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Zaproszenie do składania wniosków - GR/003/23 - Działania podnoszące świadomość w zakresie własności intelektualnej
Data aktu: 17/04/2023
Data ogłoszenia: 17/04/2023