united kingdom
ukraine

Skarga wniesiona w dniu 10 października 2023 r. przez Urząd Nadzoru EFTA przeciwko Norwegii (Sprawa E-13/23)

Skarga wniesiona w dniu 10 października 2023 r. przez Urząd Nadzoru EFTA przeciwko Norwegii
(Sprawa E-13/23)

(C/2023/1185)

(Dz.U.UE C z dnia 23 listopada 2023 r.)

10 października 2023 r. do Trybunału EFTA została wniesiona skarga przeciwko Norwegii przez Urząd Nadzoru EFTA, reprezentowany przez Ingibjörg Ólöf Vilhjalmsdôttir, Kyrrego Isaksena i Melpo-Menie Joséphidès, działających w charakterze pełnomocników Urzędu Nadzoru EFTA, Avenue des Arts 19H, 1000 Bruxelles/Brussel, BELGIQUE/BELGIË.

Urząd Nadzoru EFTA występuje do Trybunału EFTA o:

stwierdzenie, że poprzez utrzymanie w mocy zapisów sekcji 4-1 norweskiej ustawy o instytucjach finansowych, określającej wymóg uzyskania zezwolenia dotyczący zakładania spółek zależnych i przejmowania spółek przez norweskie instytucje finansowe w innych państwach EOG, Norwegia naruszyła:

- art. 14, 26, 57 i 60 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) 1 ;

- art. 8, 16 i 24 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi, zmieniającej dyrektywę 2002/87/WE i uchylającej dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE 2 ;

- art. 9 i 20 dyrektywy 2003/41/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 czerwca 2003 r. w sprawie działalności instytucji pracowniczych programów emerytalnych oraz nadzoru nad takimi instytucjami 3 ;

- art. 5 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego 4 ;

- art. 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/110/WE z dnia 16 września 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności przez instytucje pieniądza elektronicznego oraz nadzoru ostrożnościowego nad ich działalnością 5 ; oraz

- art. 31 Porozumienia EOG.

Kontekst prawny i faktyczny oraz zarzuty prawne przytoczone na poparcie skargi:

- W niniejszej skardze Urząd Nadzoru EFTA ("Urząd") wnosi o stwierdzenie, że Norwegia uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy prawa EOG poprzez utrzymanie wymogu uzyskania zezwolenia, który obowiązuje norweskie instytucje finansowe zakładające spółki zależne w innych państwach EOG i który wynika z sekcji 4-1 norweskiej ustawy o instytucjach finansowych.

- Według Urzędu poprzez utrzymywanie wymogu uzyskania zezwolenia przepis rzeczonej ustawy oznacza de facto wymóg uzyskania uprzedniego zezwolenia.

- W piśmie z 15 października 2015 r. Urząd poinformował Norwegię, że wszczął on postępowanie z własnej inicjatywy dotyczące wymogu uzyskania zezwolenia dotyczącego zakładania spółek zależnych w innych państwach EOG przez norweskie instytucje finansowe, który to wymóg wynika z sekcji 4-1 norweskiej ustawy o instytucjach finansowych, i poprosił Norwegię o dostarczenie pewnych informacji w celu zbadania tej kwestii.

- Norwegia przekazała żądane informacje w piśmie z 8 lutego 2016 r., w którym twierdzi ona zasadniczo, że wymóg uzyskania zezwolenia wynikający z sekcji 4-1 zapewnia stabilność systemu finansowego i jest zgodny z art. 31 Porozumienia EOG.

- Po wymianie korespondencji w latach 2018-2019, 11 grudnia 2019 r. Urząd wystosował wezwanie do usunięcia uchybienia, w którym stwierdził, że utrzymywanie w mocy wymogu uzyskania zezwolenia w postaci, w której wprowadzono go w sekcji 4-1 norweskiej ustawy o instrumentach finansowych, oznacza, że Norwegia narusza dyrektywy 2009/138/WE, 2013/36/UE, 2003/41/WE, (UE) 2015/2366, 2009/110/WE lub art. 31 Porozumienia EOG.

- W odpowiedzi z 2 marca 2020 r. Norwegia podtrzymała opinię, że mechanizm udzielania zezwoleń przyczynia się do osiągania uzasadnionego celu zabezpieczania stabilności norweskiego systemu finansowego, a także zaznaczyła, że zbada, czy środki inne niż wymóg uzyskania uprzedniego zezwolenia mogłyby zapewnić tak samo wysoki poziom ochrony stabilności systemu finansowego.

- Urząd dostarczył Norwegii uzasadnioną opinię 8 lipca 2020 r., na którą to opinię Norwegia odpowiedziała 9 grudnia 2020 r.

- 7 lipca 2022 r. Norwegia poinformowała Urząd, że odpowiednie przepisy sekcji 4-1 norweskiej ustawy o instytucjach finansowych zostały zmienione. 5 października 2022 r. Urząd wydał uzupełniające wezwanie do usunięcia uchybienia. 2 grudnia 2022 r. w odpowiedzi na wezwanie Norwegia nie zgodziła się z oceną Urzędu, który stwierdził, że wynikiem zmian we wspomnianym prawie było stworzenie de facto mechanizmu wydawania zezwoleń.

- 19 kwietnia 2023 r. Urząd wysłał Norwegii uzupełniającą uzasadnioną opinię, w której podtrzymał wnioski stwierdzone w uzupełniającym wezwaniu do usunięcia uchybienia. 20 czerwca 2023 r. Norwegia udzieliła odpowiedzi na opinię, w której to odpowiedzi nie zgodziła się z wnioskami Urzędu i złożyła wniosek o wydłużenie terminu w celu "zapewnienia czasu niezbędnego na proces ustawodawczy konieczny do przeprowadzenia przeglądu" sekcji 4-1 ustawy o instytucjach finansowych.

- 25 lipca 2023 r. Urząd odrzucił wniosek o wydłużenie terminu i zdecydował o wniesieniu skargi do Trybunału EFTA.

- Urząd zauważa, że norweska ustawa, o której mowa, nie określa jasno, jakie kryteria musi spełnić norweska instytucja finansowa chcąca założyć spółkę zależną lub przejąć instytucję finansową jako spółkę zależną w innym państwie EOG, aby uniknąć postanowienia Norweskiego Urzędu Nadzoru Finansowego, że założenie spółki zależnej lub przejęcie spółki nie może się odbyć lub że będzie ono podlegać dodatkowym warunkom ustalonym przez ten urząd.

- W związku z powyższym Urząd stwierdza, że mechanizm wymagający de facto uzyskania zezwolenia, w postaci, w jakiej został on wprowadzony przepisem sekcji 4-1 podsekcje od pierwszej do piątej norweskiej ustawy o instrumentach finansowych, narusza art. 14, 26, 57 i 60 dyrektywy 2009/138/WE, art. 8, 16 i 24 dyrektywy 2013/36/UE, art. 9 i 20 dyrektywy 2003/41/WE, art. 5 dyrektywy (UE) 2015/2366 i art. 3 dyrektywy 2009/110/WE oraz stanowi nieuzasadnione ograniczenie swobody przedsiębiorczości, czym narusza art. 31 Porozumienia EOG.

1 Dz.U. L 335 z 17.12.2009, s. 1.
2 Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338.
3 Dz.U. L 235 z 23.9.2003, s. 10.
4 Dz.U. L 337 z 23.12.2015, s. 35.
5 Dz.U. L 267 z 10.10.2009, s. 7.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.1185

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Skarga wniesiona w dniu 10 października 2023 r. przez Urząd Nadzoru EFTA przeciwko Norwegii (Sprawa E-13/23)
Data aktu: 23/11/2023
Data ogłoszenia: 23/11/2023