Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 maja 2023 r. w sprawie planu działania na rzecz Europy socjalnej - dwa lata po szczycie w Porto (2023/2586(RSP))

P9_TA(2023)0203
Plan działania na rzecz Europy socjalnej - dwa lata po szczycie w Porto

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 maja 2023 r. w sprawie planu działania na rzecz Europy socjalnej - dwa lata po szczycie w Porto (2023/2586(RSP))

(C/2023/1072)

(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2023 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając Europejski filar praw socjalnych uroczyście proklamowany przez Parlament, Radę i Komisję 17 listopada 2017 r.,

- uwzględniając komunikat Komisji z 4 marca 2021 r. pt. "Plan działania na rzecz Europejskiego filaru praw socjalnych" (COM(2021)0102),

- uwzględniając deklarację z Porto przyjętą przez Radę Europejską 8 maja 2021 r.,

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 7 września 2022 r. w sprawie europejskiej strategii w dziedzinie opieki (COM(2022)0440),

- uwzględniając zalecenie Rady z 8 grudnia 2022 r. w sprawie dostępu do przystępnej cenowo i dobrej jakościowo opieki długoterminowej 1 ,

- uwzględniając zalecenie Rady z 30 stycznia 2023 r. w sprawie odpowiedniego dochodu minimalnego zapewniającego aktywne włączenie 2 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 15 marca 2023 r. w sprawie odpowiedniego dochodu minimalnego zapewniającego aktywne włączenie 3 ,

- uwzględniając art. 132 ust. 2 Regulaminu,

- uwzględniając projekt rezolucji Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,

A. mając na uwadze, że zrównoważony rozwój jest podstawowym celem UE; mając na uwadze, że trzy wzajemnie powiązane filary zrównoważonego rozwoju to filar gospodarczy, społeczny i środowiskowy; mając na uwadze, że zrównoważony rozwój opiera się między innymi na pełnym zatrudnieniu, postępie społecznym i sprawiedliwości; mając na uwadze, że zasadniczym podstawowym celem UE określonym w art. 3 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej jest zapewnienie społecznej gospodarki rynkowej o wysokiej konkurencyjności zmierzającej do pełnego zatrudnienia i postępu społecznego; mając na uwadze, że obecnie nacisk kładzie się na zrównoważenie gospodarcze i środowiskowe;

B. mając na uwadze, że Europejski filar praw socjalnych ogłoszono w 2017 r. w Goteborgu, określono w nim 20 zasad i ustanowiono zbiór przepisów socjalnych na rzecz silnej Europy socjalnej, która w XXI wieku będzie sprawiedliwa, sprzyjająca włączeniu społecznemu i pełna możliwości; mając na uwadze, że na Szczycie Społecznym w Porto w maju 2021 r. Rada zobowiązała się do realizacji trzech głównych celów na 2030 r. dotyczących zatrudnienia, szkoleń i ubóstwa; mając na uwadze, że do 2030 r. co najmniej 78 % ludności w wieku od 20 do 64 lat powinno mieć zatrudnienie; mając na uwadze, że jakość zatrudnienia i warunki pracy pozostają poza zakresem tego celu; mając na uwadze, że co najmniej 60 % wszystkich dorosłych powinno co roku uczestniczyć w szkoleniach; mając na uwadze, że do 2030 r. liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym powinna zmaleć o co najmniej 15 mln, z czego 5 mln powinny stanowić dzieci; mając na uwadze, że według Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju w ciągu ostatnich dwudziestu lat ryzyko obniżenia statusu społecznego wśród gospodarstw domowych o niższych średnich dochodach uległo zwiększeniu i przewiduje się utrzymanie tej tendencji wzrostowej 4 ; mając na uwadze, że trzy główne cele nie obejmują pełnego wdrożenia Europejskiego filaru praw socjalnych;

C. mając na uwadze, że główne cele określone przez Komisję są wdrażane przez państwa członkowskie od zeszłego roku; mając na uwadze, że dodatkowe kryzysy, jakie pojawiły się od czasu ustalenia celów, wywarły dodatkową presję na osiągnięcie tych celów; mając na uwadze, że pięć państw członkowskich osiągnęło cele krajowe w zakresie zatrudnienia, a połowa państw członkowskich przekroczyła cel 78 % w zakresie zatrudnienia; mając jednak na uwadze, że według prognoz nie wszystkie państwa członkowskie osiągną cel w zakresie zatrudnienia do 2030 r. 5 ;

D. mając na uwadze, że gospodarka społeczna stanowi kluczową siłę napędową wdrażania Europejskiego filaru praw socjalnych i może aktywnie przyczynić się do osiągnięcia głównych celów do 2030 r.;

E. mając na uwadze, że inflacja na szczeblu UE zwiększyła koszty utrzymania mediany gospodarstw domowych o około 10 %, występowanie deprywacji materialnej i społecznej o około 2 %, a wskaźnik ubóstwa energetycznego i bezwzględnego ubóstwa dochodowego o około 5 %; mając na uwadze, że oczekuje się, iż w wybranych państwach członkowskich i wśród słabszych grup społecznych odnośny wpływ na dobrostan będzie kilkakrotnie większy; mając na uwadze, że może to pogłębić istniejące luki, jeśli chodzi o ubóstwo i wykluczenie społeczne w całej UE 6 ; mając na uwadze, że Europa potrzebuje nowej wizji, aby stać się innowacyjnym miejscem przemysłowym do 2050 r., zwłaszcza w kontekście amerykańskiej ustawy o obniżeniu inflacji i innych podobnych planów inwestycyjnych innych krajów spoza UE;

F. mając na uwadze, że według Eurofoundu w 2021 r. w żadnym państwie członkowskim nie osiągnięto celu zakładającego uczestnictwo 60 % pracowników w szkoleniach (opłacanych przez pracodawcę); mając na uwadze, że z danych wynika również, iż osoby najbardziej potrzebujące szkoleń (osoby młode, osoby o niższym poziomie wykształcenia i osoby wykonujące zawody wymagające niskich kwalifikacji) najmniej z nich skorzystały;

G. mając na uwadze, że we wrześniu 2022 r. Komisja zaprezentowała europejską strategię w dziedzinie opieki, a w grudniu 2022 r. Rada przyjęła zalecenie w sprawie opieki długoterminowej w celu wdrożenia zasady 18. Europejskiego filaru praw socjalnych; mając na uwadze, że pandemia COVID-19 uwidoczniła i uwydatniła niezrównoważone warunki pracy profesjonalnych opiekunów, znaczne obciążenia dla opiekunów nieformalnych w związku z brakiem formalnych usług opieki oraz istotne narażenie na infekcje, ciężkie choroby i zgony osób wymagających opieki; mając na uwadze, że jak wykazano, opieka świadczona na poziomie społeczności lokalnych i opieka domowa ograniczają narażenie na infekcje osób wymagających opieki; mając na uwadze, że w sprawozdaniu z 2021 r. w sprawie opieki długoterminowej Komitet Ochrony Socjalnej wykazał, że potrzeby w zakresie opieki długoterminowej zwiększają ryzyko ubóstwa i wykluczenia społecznego; mając na uwadze, że w świetle zmian demograficznych należy zwiększyć dostępność opieki długoterminowej, zapewnić niezależność i wysoką jakość opieki, zadbać o zrównoważone warunki pracy i zagwarantować wsparcie opiekunom nieformalnym;

1. ponownie podkreśla znaczenie przyjęcia konkluzji ze Szczytu Społecznego w Porto w 2021 r., w których podkreślono, że nadal żyjemy w bezprecedensowych czasach; zauważa, że pandemia COVID-19 i trwająca rosyjska wojna napastnicza przeciwko Ukrainie szalejąca w sąsiedztwie Unii doprowadziły do kryzysu kosztów życia i kryzysu energetycznego, które najmocniej uderzają w najsłabsze grupy w naszym społeczeństwie, co prowadzi do rosnących nierówności; ponownie podkreśla znaczenie Europejskiego filaru praw socjalnych jako wytycznej dla Europy o silniejszym wymiarze społecznym i z zadowoleniem przyjmuje plan działania w tym zakresie; wzywa Komisję i państwa członkowskie do wykorzystania innowacji społecznych jako kluczowej siły napędowej w stawianiu czoła wyzwaniom społeczno-gospodarczym oraz wzywa je do uwzględnienia zalecenia Parlamentu zawartego w rezolucji w sprawie planu działania UE na rzecz gospodarki społecznej 7 ; podkreśla jednak, że wynikające z tego filaru główne cele na 2030 r. określone przez Komisję i zatwierdzone przez Radę w zakresie zatrudnienia, umiejętności i ubóstwa są niewystarczające, aby zapewnić jego pełne wdrożenie; podkreśla, że Europejski filar praw socjalnych jest potężnym narzędziem gwarantującym, że projekt europejski może działać jako mocna osłona chroniąca zdrowie, bezpieczeństwo i warunki życia obywateli; podkreśla, że dialog społeczny, demokracja w miejscu pracy i prawo do negocjacji zbiorowych mają kluczowe znaczenie dla wdrożenia Europejskiego filaru praw socjalnych i osiągnięcia pozytywnej konwergencji warunków życia i pracy w całej Europie;

2. wzywa Komisję i Radę do podjęcia działań w celu złagodzenia wpływu kryzysów na ludzi i rynki pracy państw członkowskich, aby utrzymać wysoki poziom zatrudnienia i składek na ubezpieczenia społeczne dzięki tworzeniu wysokiej jakości miejsc pracy; wzywa Komisję i państwa członkowskie do poprawy funkcjonowania rynków pracy i promowania integracji kobiet, młodych ludzi i grup znajdujących się w trudnej sytuacji na rynku pracy; w związku z tym wzywa Komisję, państwa członkowskie i partnerów społecznych UE, by dążyli do osiągnięcia negocjacji zbiorowych na poziomie co najmniej 80 % do 2030 r., aby poprawić warunki życia i pracy w UE, co przyczyni się do dobrostanu pracowników

i pozytywnej konwergencji społecznej oraz ograniczy ubóstwo pracujących, wykluczenie społeczne i nierówności płacowe; zauważa, że należy przeciwdziałać ubóstwu pracujących dzięki zapewnieniu godziwych wynagrodzeń; podkreśla, że należy zwiększyć wykorzystanie programów podnoszenia i zmiany kwalifikacji, aby wzmocnić pozycję pracowników i podnieść konkurencyjność;

3. z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie dyrektywy w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w UE 8  oraz dyrektywy w sprawie przejrzystości wynagrodzeń 9 ; zwraca się do Rady o uzgodnienie podejścia ogólnego do dyrektywy w sprawie pracy za pośrednictwem platform internetowych 10 , aby poprawić ochronę i warunki pracy pracowników w gospodarce platformowej oraz zapewnić uczciwą konkurencję; z zadowoleniem przyjmuje zaangażowanie Komisji na rzecz bezpieczeństwa i higieny w miejscu pracy; podkreśla potrzebę dalszych działań na rzecz realizacji celu wyeliminowania wypadków śmiertelnych w miejscu pracy; z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie się Komisji do przedstawienia wniosku ustawodawczego po przyjęciu rezolucji Parlamentu z 2 lutego 2023 r. 11 ; z zadowoleniem przyjmuje rozpoczęcie dwuetapowych konsultacji z partnerami społecznymi UE;

4. zauważa, że nawet z instrumentem wsparcia w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z bezrobociem w sytuacji nadzwyczajnej (SURE) w ramach europejskiego programu reasekuracji świadczeń dla osób bezrobotnych skutki gospodarcze kryzysu związanego z COVID-19 trwały dłużej, niż przewidywano; podkreśla jednak, że dzięki temu instrumentowi uratowano tysiące miejsc pracy oraz że wstrząs na rynku pracy był mniej dotkliwy, niż oczekiwano; zauważa w związku z tym, że instrument ten powinien pozostać w użyciu przez okres obecnej wyjątkowej sytuacji i nadal bazować na pożyczkach oraz być szybko uruchamiany w przypadku nowych zewnętrznych wstrząsów finansowych lub gospodarczych;

5. jest głęboko zaniepokojony ogólnym pogorszeniem sytuacji grup o średnich dochodach w UE, które to grupy są podstawą naszych gospodarek, wnoszą zasadniczy wkład w nasze krajowe systemy zabezpieczenia społecznego i mają istotne znaczenie dla stabilności naszych demokracji, i tym samym polaryzacją gospodarczą, w szczególności rosnącą liczbą grup o niższych dochodach z powodu pogorszenia koniunktury gospodarczej, niekorzystnych zmian na rynku pracy i reform podatkowych przeprowadzonych w ostatnich latach; w tym kontekście wzywa do opracowania planu działania UE, aby zwiększyć liczebność i skonsolidować grupy o średnich dochodach;

6. z zadowoleniem przyjmuje komunikat Komisji pt. "Długofalowa konkurencyjność UE: perspektywa na okres po 2030 r.", który ma zracjonalizować i uprościć wymogi sprawozdawczości o 25 % w odniesieniu do każdego z obszarów tematycznych w dziedzinie ekologii, cyfryzacji i gospodarki, oraz przedstawiony przez Komisję wniosek dotyczący osiągnięcia tego celu do jesieni 2023 r.; wzywa Komisję do szybkiego wykazania tego zaangażowania, co zwiększy konkurencyjność wszystkich przedsiębiorstw w UE, w tym małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), oraz poprawi podstawowe warunki sprawiedliwości społecznej i dobrobytu; przypomina, że MŚP są podstawą naszej spójności społecznej;

7. podkreśla znaczenie zmniejszenia nierówności w dochodach i zwalczania ubóstwa, ponieważ 21,7 % ludności UE w 2021 r. (95,4 mln osób) było zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, i wzywa, by w związku z tym zobowiązać się do osiągnięcia celu UE w zakresie ubóstwa; przypomina zasadę 14 Europejskiego filaru praw socjalnych, zgodnie z którą każdy, kto nie dysponuje wystarczającymi zasobami, ma prawo do odpowiedniego dochodu minimalnego zapewniającego godne życie na wszystkich etapach życia; ponownie przywołuje punkty rezolucji z 15 marca 2023 r. w sprawie odpowiedniego dochodu minimalnego zapewniającego aktywne włączenie;

8. podkreśla, że zgodnie z zasadą 15 Europejskiego filaru praw socjalnych każda osoba w podeszłym wieku ma prawo do środków umożliwiających godne życie oraz że pracownicy i osoby samozatrudnione na emeryturze mają prawo do emerytury proporcjonalnej do ich składek i zapewniającej odpowiedni dochód; uważa jednocześnie, że państwa członkowskie powinny zapewnić długoterminowe bezpieczeństwo dochodów, dopilnować, by minimalne emerytury były wystarczająco wysokie, co zapobiegnie ubóstwu w podeszłym wieku, by kobiety i mężczyźni mieli równe szanse nabywania praw emerytalnych i by zlikwidowano zróżnicowanie emerytur ze względu na płeć; apeluje do państw członkowskich o promowanie ukierunkowanych zachęt ułatwiających stopniowe przechodzenie na emeryturę, między innymi dzięki wspieraniu elastycznej organizacji czasu pracy i odpowiedniemu dostosowywaniu miejsc pracy; ponawia zawarty w Zobowiązaniu społecznym z Porto apel do Komisji i państw członkowskich o działania na rzecz wzmocnienia krajowych systemów ochrony socjalnej, aby zapewnić wszystkim godne życie, a jednocześnie zachować zrównoważony charakter tych systemów; podkreśla, że Komisja mogłaby przyczynić się do opracowania konwencji ONZ o prawach osób starszych;

9. wzywa Komisję do szybkiego podjęcia działań następczych w związku ze zbliżającym się sprawozdaniem ustawodawczym Parlamentu z własnej inicjatywy w sprawie wysokiej jakości staży w UE; z zadowoleniem przyjmuje Europejski Rok Umiejętności i podkreśla, jak ważny jest dostęp do szkoleń i możliwości przekwalifikowania dla pracowników, w szczególności w gałęziach przemysłu i sektorach, które muszą przejść zasadnicze zmiany z myślą o transformacji ekologicznej i cyfrowej, przy czym należy dopilnować, by nikt nie został pominięty; podkreśla rolę partnerów społecznych w opracowywaniu strategii rozwoju umiejętności na rzecz zielonej gospodarki na wszystkich szczeblach, aby zapewnić przeprowadzanie tych szkoleń bez uszczerbku dla wynagrodzeń i ich uznawanie za czas pracy, a także zapewnić szczegółowe informacje na temat umiejętności niezbędnych w dwojakiej transformacji; wzywa Komisję do przedstawienia wniosku ustawodawczego w sprawie europejskiego dowodu zabezpieczenia społecznego, aby zapewnić organom krajowym, takim jak inspektoraty pracy i inspektoraty zabezpieczenia społecznego, a także partnerom społecznym zaangażowanym w inspekcje pracy i zabezpieczenia społecznego instrument w czasie rzeczywistym umożliwiający skuteczne egzekwowanie prawa krajowego i unijnego;

10. z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie się Komisji do przedstawienia do końca 2023 r. wniosku w sprawie utworzenia unijnej karty osoby z niepełnosprawnością, uznawanej we wszystkich państwach członkowskich; z zadowoleniem przyjmuje trwające negocjacje prowadzone przez partnerów społecznych w sprawie pracy zdalnej i prawa do bycia offline w perspektywie przedstawienia prawnie wiążącego porozumienia wdrożonego za pośrednictwem dyrektywy; wzywa Komisję i państwa członkowskie do podjęcia działań w celu szybkiego wdrożenia europejskiej strategii w dziedzinie opieki, by wesprzeć opiekunów; wzywa państwa członkowskie do wdrożenia zalecenia Rady w sprawie przystępnej cenowo, wysokiej jakości opieki długoterminowej; z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Komisji dotyczącą wdrożenia kompleksowego podejścia w zakresie zdrowia psychicznego oraz ponawia apel o opracowanie dyrektywy w sprawie ryzyka psychologicznego i dobrostanu w miejscu pracy;

11. zauważa, że chociaż Komisja zainicjowała wiele inicjatyw ustawodawczych i nieustawodawczych, UE nie zdołała do tej pory w pełni wdrożyć Europejskiego filaru praw socjalnych; podkreśla potrzebę regularnego przeglądu planu działania; podkreśla potrzebę dalszych działań legislacyjnych ze strony Komisji i państw członkowskich, aby zapewnić pełne wdrożenie filaru, ze szczególnym naciskiem na wdrażanie zasad 11 (opieka nad dziećmi), 12 (ochrona socjalna), 19 (mieszkalnictwo) i 20 (podstawowe usługi); podkreśla, że następnemu planowi działania na rzecz Europejskiego filaru praw socjalnych powinna towarzyszyć zintegrowana unijna strategia zwalczania ubóstwa, aby stawić czoła wielowymiarowemu problemowi wykluczenia społecznego;

12. apeluje o podjęcie konkretnych działań, aby zapewnić wszystkim poszanowanie prawa do kształcenia i szkolenia przez zagwarantowanie wszystkim pracownikom wysokiej jakości szkoleń i płatnych urlopów szkoleniowych;

13. ponawia apel do Rady o przyjęcie przekrojowej dyrektywy w sprawie niedyskryminacji 12 , która jest w toku od 2008 r., aby w pełni wdrożyć zasadę 3 Europejskiego filaru praw socjalnych (równe szanse) i zrealizować obietnice dotyczące równego traktowania zawarte w traktatach założycielskich UE;

14. przypomina, że zasada 11 dotycząca opieki nad dziećmi i wsparcia dla dzieci wymaga dalszych działań w celu przełamania pokoleniowego kręgu ubóstwa i pobudzenia mobilności społecznej; uważa, że wszystkie dzieci powinny mieć dostęp do przystępnej cenowo, wysokiej jakości edukacji i usług opieki, w szczególności do wczesnej edukacji; przypomina Komisji i państwom członkowskim o ponawianym apelu Parlamentu o zwiększenie środków finansowych europejskiej gwarancji dla dzieci i przeznaczenie na nią specjalnego budżetu w wysokości co najmniej 20 mld EUR; wzywa państwa członkowskie do przedstawienia krajowych planów działania i dopilnowania, by były skutecznie wdrażane i stanowiły odpowiedź na kluczowe zasady określone w zaleceniu Rady (UE) 2021/1004 w sprawie ustanowienia europejskiej gwarancji dla dzieci 13 ; podkreśla, że państwa członkowskie powinny kontynuować pełne wdrażanie wzmocnionej gwarancji dla młodzieży;

15. uważa, że okresy świadczenia opieki, w których opiekun przechodzi na pracę w niepełnym wymiarze godzin lub rezygnuje z płatnego zatrudnienia, powinny być zaliczane na poczet uprawnień do świadczeń emerytalnych 14 ;

16. ostrzega, że w celu prawidłowego wdrożenia zasady 12 odpowiednia ochrona socjalna powinna uwzględniać takie aktualne trendy jak zmiana klimatu, cyfryzacja gospodarki i przemiany demograficzne, i należy ją rozszerzyć, aby uwzględnić ryzyko związane z nierównym wpływem zmiany klimatu i degradacji środowiska na różne grupy dochodów i pracowników w różnych sektorach, a także społeczne konsekwencje transformacji naszych społeczeństw w kierunku neutralności klimatycznej; wzywa Komisję i państwa członkowskie, by zaproponowały europejski plan działania na rzecz ochrony socjalnej, który uwzględni ryzyko wykluczenia społecznego wynikające ze zmiany klimatu i z degradacji środowiska; wzywa państwa członkowskie do wykorzystania Społecznego Funduszu Klimatycznego i stworzenia podstaw rozwoju ekologicznych systemów ochrony socjalnej na szczeblu krajowym przy wsparciu UE;

17. z zadowoleniem przyjmuje uruchomienie platformy UE na rzecz przeciwdziałania bezdomności i podkreśla, że należy zapewnić unijne wsparcie, by zrealizować jej ambicje i cele określone w deklaracji lizbońskiej; podkreśla, że zgodnie z zasadą 19 osobom potrzebującym należy zapewnić dostęp do mieszkań socjalnych lub pomocy mieszkaniowej dobrej jakości; wzywa Komisję do opracowania zgodnie z zasadą pomocniczości ambitnego planu działania na rzecz stworzenia dostępnych, ekologicznych i przystępnych cenowo mieszkań socjalnych, aby zaspokoić potrzeby mieszkaniowe wszystkich obywateli UE oraz wyeliminować bezdomność do 2030 r.; podkreśla w obecnym kontekście potrzebę położenia kresu ubóstwu energetycznemu oraz znaczenie zakazu odłączeń od sieci w krytycznych okresach dla gospodarstw domowych znajdujących się w trudnej sytuacji i konsumentów dotkniętych ubóstwem energetycznym; ponawia apel o przyjęcie zasady "najpierw mieszkanie", aby wspierać dostęp do mieszkań, oraz zauważa, że należy je planować z uwzględnieniem zasad projektowania dla wszystkich w celu zapewnienia dostępności;

18. wyraża zaniepokojenie brakiem dostępu do podstawowych usług dobrej jakości, w tym wody, urządzeń sanitarnych, energii, transportu, usług finansowych i usług łączności cyfrowej dla osób potrzebujących (zasada 20), ponieważ usługi te znalazły się pod dodatkową presją; podkreśla, że niewspółmiernie ucierpiały przez to regiony słabiej rozwinięte, obszary wiejskie i słabo zaludnione, co pogłębiło nierówności gospodarcze, społeczne i terytorialne między regionami UE; wzywa Komisję do określenia, które bardziej rygorystyczne przepisy socjalne w rozporządzeniu (UE) nr 360/2012 dotyczące usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym 15  są konieczne, i do przedstawienia na podstawie tej oceny przeglądu, aby poprawić dostęp do wody, urządzeń sanitarnych, energii, transportu, usług finansowych i łączności cyfrowej oraz mieszkań;

19. ponownie apeluje, by w świetle ram planu przemysłowego Zielonego Ładu finansowanie UE, w tym pomoc państwa, było uzależnione od celów polityki publicznej, w szczególności wymogów społecznych, aby oferować wysokiej jakości miejsca pracy, promować rokowania zbiorowe, respektować prawa i normy pracownicze UE oraz zapewnić lepsze warunki pracy; wzywa Komisję i państwa członkowskie do egzekwowania klauzuli społecznej zawartej w obowiązującej dyrektywie w sprawie zamówień publicznych 16  oraz do rozważenia ewentualnego przeglądu tej dyrektywy na podstawie oceny skutków, aby jeszcze bardziej wzmocnić klauzule społeczne w zamówieniach publicznych i zobowiązać wykonawców i podwykonawców do pełnego poszanowania praw pracowników, w tym prawa do rokowań zbiorowych, aby uwzględnić niedawno przyjętą dyrektywę w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w UE;

20. podkreśla, że należy wzmocnić społeczny wymiar europejskiego semestru i wdrażanie Europejskiego filaru praw socjalnych, zwłaszcza w świetle przeglądu zarządzania gospodarczego; wzywa Komisję, aby rozważyła przedstawienie instrumentu dotyczącego ram konwergencji społecznej, aby zapobiegać zagrożeniom związanym z konwergencją społeczną, wykrywać potencjalne utrudnienia we właściwym wdrażaniu Europejskiego filaru praw socjalnych i ustanowić cele społeczne; uważa, że ryzyko związane z rozbieżnościami społecznymi należy uwzględnić w zaleceniach dla poszczególnych krajów i brać je pod uwagę przy określaniu ścieżek dostosowania fiskalnego;

21. uważa, że w celu urzeczywistnienia sprawiedliwej i socjalnej Europy oraz zapewnienia najwyższego poziomu ochrony socjalnej podczas transformacji ekologicznej i cyfrowej konieczne jest zapewnienie zrównoważonej, sprawiedliwej i sprzyjającej włączeniu społecznemu Europy, w której prawa socjalne są w pełni chronione i gwarantowane co najmniej na takim samym poziomie jak normy gospodarcze i środowiskowe; podkreśla, że trzeba podjąć działania, aby wzmocnić rolę Europejskiego filaru praw socjalnych, zapewnić równe traktowanie aspektów społecznych oraz aspektów gospodarczych i środowiskowych oraz dopilnować, by prawa socjalne w Europie były osią przyszłych polityk UE i by konwergencja społeczna stanowiła jeden z najważniejszych priorytetów politycznych UE; zauważa, że w związku z tym wdrożenie Europejskiego filaru praw socjalnych będzie wymagało inwestycji społecznych w ramach przyszłych inicjatyw w zakresie finansowania i podczas przeglądu wieloletnich ram finansowych;

22. ponawia apel do Komisji o przegląd dyrektywy w sprawie pracy tymczasowej 17  w celu ustanowienia ram prawnych, które zapewniają godne warunki pracy i równe traktowanie pracownikom sezonowym w UE i pracownikom mobilnym mającym podpisane umowy o pracę na czas określony z agencjami pracy tymczasowej lub innymi rodzajami pośredników na rynku pracy, w tym agencjami zatrudnienia, zgodnie z obietnicą Komisji zawartą w deklaracji z Porto;

23. wzywa Komisję do przedstawienia ram prawnych umożliwiających przewidywanie zmian związanych z transformacją ekologiczną i cyfrową w świecie pracy i zarządzać nimi, po pierwsze ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia ochrony wysokiej jakości zatrudnienia dzięki wspieraniu pracowników w czasie transformacji na rynku pracy i zapewnienie dostępu do odpowiednich szkoleń, a po drugie - angażowania partnerów społecznych w procesy decyzyjne, w tym dzięki propagowaniu rokowań zbiorowych dotyczących przewidywania zmian i zarządzania nimi;

24. ponownie podkreśla znaczenie dobrze funkcjonującego i skutecznego Europejskiego Urzędu ds. Pracy i wzywa Komisję, by wykorzystała możliwość, jaką daje ocena zaplanowana na 1 sierpnia 2024 r., i przedłożyła wniosek ustawodawczy w celu przeglądu zakresu stosowania rozporządzenia ustanawiającego Europejski Urząd ds. Pracy 18  i wykorzystania jego pełnego potencjału, zwłaszcza w odniesieniu do uprawnień dochodzeniowych Urzędu;

25. podkreśla prawo do uzyskania interwencji ze strony człowieka i prawo do tego, by nie podlegać decyzji podjętej wyłącznie w drodze zautomatyzowanego przetwarzania, zgodnie z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych 19 ; podkreśla potrzebę działań UE, aby w jeszcze większym stopniu stosować zasadę kontroli przez człowieka w świecie pracy i uregulować zarządzanie algorytmiczne; wzywa Komisję, by rozważyła wniosek ustawodawczy dotyczący sztucznej inteligencji w miejscu pracy;

26. apeluje o silniejszą integrację planu działania na rzecz Europejskiego filaru praw socjalnych z powiązanymi strategiami, w tym unijnymi ramami strategicznymi dotyczącymi Romów, strategią na rzecz równouprawnienia płci, strategią na rzecz przeciwdziałania bezdomności oraz strategią na rzecz przeciwdziałania rasizmowi;

27. wzywa, by zgodnie z konkluzjami Konferencji w sprawie przyszłości Europy oraz rezolucją z 9 czerwca 2022 r. w sprawie apelu o zwołanie konwentu w celu zmiany traktatów 20  włączyć do traktatów protokół w sprawie postępu społecznego, aby zagwarantować pełną ochronę i zabezpieczenie praw pracowniczych, praw związków zawodowych i praw socjalnych;

28. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.

1 Dz.U. C 476 z 15.12.2022, s. 1.
2 Dz.U. C 41 z 3.2.2023, s. 1.
3 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0076.
4 OECD "A Broken Social Elevator? How to Promote Social Mobility" [Zepsuta winda społeczna? Jak promować awans społeczny], OECD Publishing, Paryż, 15 czerwca 2018 r.
5 Komisja Europejska, "Komisja z zadowoleniem przyjmuje wyznaczone przez państwa członkowskie cele na rzecz Europy o silniejszym wymiarze społecznym do roku 2030", 16 czerwca 2022 r.
6 Menyhert, B., "The effect of rising energy and consumer prices on household finances, poverty and social exclusion in the EU" [Wpływ wzrostu cen energii i cen konsumpcyjnych na finanse gospodarstw domowych, ubóstwo i wykluczenie społeczne w UE], Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, 2022 r.
7 Rezolucja Parlamentu Europejskiego z 6 lipca 2022 r. w sprawie planu działania UE na rzecz gospodarki społecznej (Dz.U. C 47 z 7.2.2023, s. 171).
8 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2041 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej, Dz.U. L 275 z 25.10.2022, s. 33.
9 Wniosek z 4 marca 2021 r. dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wzmocnienia stosowania zasady równości wynagrodzeń dla kobiet i mężczyzn za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości za pośrednictwem mechanizmów przejrzystości wynagrodzeń oraz mechanizmów egzekwowania (COM(2021)0093).
10 Wniosek z 9 grudnia 2021 r. dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie poprawy warunków pracy za pośrednictwem platform internetowych (COM(2021)0762).
11 Rezolucja Parlamentu Europejskiego z 2 lutego 2023 r. zawierająca zalecenia dla Komisji w sprawie zmiany dyrektywy o europejskich radach zakładowych, Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0028.
12 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z 2 kwietnia 2009 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Rady w sprawie wprowadzenia w życie zasady równego traktowania osób bez względu na religię i światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną (Dz.U. C 137 E z 27.5.2010, s. 68).
13 Zalecenie Rady (UE) 2021/1004 z 14 czerwca 2021 r. w sprawie ustanowienia europejskiej gwarancji dla dzieci (Dz.U. L 223 z 22.6.2021, s. 14).
14 Komisja Europejska, "Final report of the High-level Group on the future of social protection and of the welfare State in the EU" [Sprawozdanie końcowe grupy wysokiego szczebla ds. przyszłości ochrony socjalnej i państwa opiekuńczego w UE], Urząd Publikacji UE, Luksemburg, styczeń 2023 r.
15 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 360/2012 z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis przyznawanej przedsiębiorstwom wykonującym usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym (Dz.U. L 114 z 26.4.2012, s. 8).
16 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE, Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 65.
17 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/104/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie pracy tymczasowej, Dz.U. L 327 z 5.12.2008, s. 9.
18 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1149 z dnia 20 czerwca 2019 r. ustanawiające Europejski Urząd ds. Pracy, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 883/2004, (UE) nr 492/2011 i (UE) 2016/589 oraz uchylające decyzję (UE) 2016/344 (Dz.U. L 186 z 11.7.2019, s. 21).
19 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
20 Dz.U. C 493 z 27.12.2022, s. 130.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.1072

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 maja 2023 r. w sprawie planu działania na rzecz Europy socjalnej - dwa lata po szczycie w Porto (2023/2586(RSP))
Data aktu: 11/05/2023
Data ogłoszenia: 15/12/2023