united kingdom
ukraine

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego oraz wniosku dotyczącego dyrektywy w sprawie usług płatniczych i usług związanych z pieniądzem elektronicznym w ramach rynku wewnętrznego (Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD https://edps.europa.eu)

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego oraz wniosku dotyczącego dyrektywy w sprawie usług płatniczych i usług związanych z pieniądzem elektronicznym w ramach rynku wewnętrznego
(C/2023/1019)

(Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD https://edps.europa.eu)

(Dz.U.UE C z dnia 16 listopada 2023 r.)

28 czerwca 2023 r. Komisja Europejska wydała wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 (zwany dalej "wnioskiem dotyczącym rozporządzenia w sprawie usług płatniczych") oraz wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie usług płatniczych i usług związanych z pieniądzem elektronicznym w ramach rynku wewnętrznego, zmieniającej dyrektywę 98/26/WE i uchylającej dyrektywy (UE) 2015/2366 i 2009/110/WE (zwany dalej "wnioskiem dotyczącym trzeciej dyrektywy w sprawie usług płatniczych"), zwane dalej łącznie "wnioskami".

Usługi płatnicze często wiążą się z przetwarzaniem danych osobowych, które mogą ujawniać informacje szczególnie chronione o osobie, której dane dotyczą. EIOD z zadowoleniem przyjmuje zatem starania podjęte w celu zapewnienia spójności z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych 1  (RODO). Podkreśla również potrzebę wyraźnego rozróżnienia między "zezwoleniami" określonymi we wniosku a podstawą prawną przetwarzania danych osobowych przewidzianą w RODO.

Jednym z celów wniosku jest umożliwienie dostawcom systemów płatności i usług płatniczych możliwości przetwarzania szczególnych kategorii danych osobowych w interesie publicznym, jakim jest prawidłowe funkcjonowanie rynku wewnętrznego usług płatniczych. Ponieważ przetwarzanie takich danych może stanowić poważną ingerencję w prawo do poszanowania życia prywatnego i do ochrony danych osobowych, ważne jest, aby przepisy były wystarczająco precyzyjne, by wykazać obiektywny związek między każdą kategorią danych w określonym kontekście płatności a celem interesu publicznego, który ma zostać osiągnięty.

EIOD z zadowoleniem przyjmuje fakt, że wniosek wymagałby, aby dostawcy usług płatniczych prowadzących rachunek (ang. account servicing payment service providers, "ASPSP") udostępniali użytkownikom panel do monitorowania uzyskanych zezwoleń i zarządzania nimi. Z myślą o jeszcze większym ograniczeniu ryzyka bezprawnego udostępniania danych osobowych przez ASPSP, EIOD zaleca, aby:

- zapewnić, że panel dotyczy konkretnie wyznaczonej usługi płatniczej lub usług płatniczych, na które użytkownik udzielił zgody;

- zapewnić, że żądania dostępu pozostają ograniczone do tego, co jest niezbędne do świadczenia żądanej usługi;

- zagwarantować jasność co do podstawy prawnej wniosków o udzielenie dostępu;

- umożliwić ASPSP weryfikację zezwolenia udzielonego przez użytkownika usług płatniczych lub włączenie odpowiednich alternatywnych zabezpieczeń do wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie usług płatniczych.

Ponadto EIOD zaleca prowadzenie ścisłej współpracy między właściwymi organami określonymi we wniosku a organami nadzorującymi ochronę danych w celu zapewnienia spójności między stosowaniem i egzekwowaniem wniosku a unijnymi przepisami o ochronie danych. EIOD zaleca zatem zawarcie wyraźnego odniesienia do organów nadzorczych odpowiedzialnych za monitorowanie i egzekwowanie przepisów o ochronie danych w art. 93 ust. 3 wniosku dotyczącym rozporządzenia w sprawie usług płatniczych.

1. Wprowadzenie

1. 28 czerwca 2023 r. Komisja Europejska wydała wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego i zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 ("wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie usług płatniczych") 2  oraz wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie usług płatniczych i usług związanych z pieniądzem elektronicznym w ramach rynku wewnętrznego, zmieniającej dyrektywę 98/26/WE i uchylającej dyrektywy (UE) 2015/2366 i 2009/110/WE ("wniosek dotyczący trzeciej dyrektywy w sprawie usług płatniczych"), 3  zwane dalej łącznie "wnioskami".

2. Zarówno wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie usług płatniczych, jak i wniosek dotyczący trzeciej dyrektywy w sprawie usług płatniczych zawiera trzy załączniki (łącznie sześć załączników), określające rodzaje usług płatniczych (załącznik I), a także rodzaj usług pieniądza elektronicznego (załącznik II) objętych zakresem projektów wniosków. Ponadto w załączniku III przedstawiono tabelę korelacji przepisów dyrektyw (UE) 2015/2366 i 2009/110/WE z przepisami zawartymi we wnioskach.

3. EIOD zauważa, że rodzaje usług objęte wnioskami wydają się być zasadniczo takie same, jak usługi objęte dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego, zmieniającą dyrektywy 2002/65/WE, 2009/110/WE, 2013/36/UE i rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 oraz uchylającą dyrektywę 2007/64/WE ("druga dyrektywa w sprawie usług płatniczych") 4 .

4. Cele szczegółowe wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie usług płatniczych 5  są następujące:

a. zwiększenie ochrony użytkowników i zaufania do płatności, w szczególności poprzez: poprawę stosowania silnego uwierzytelniania klienta; stworzenie podstawy prawnej do wymiany informacji na temat oszustw; rozszerzenie weryfikacji międzynarodowego numeru rachunku bankowego ("IBAN") na wszystkie polecenia przelewu; oraz ulepszenie praw użytkownika i informacji;

b. zwiększenie konkurencyjności usług otwartej bankowości poprzez: (i) wymaganie od ASPSP wprowadzenia specjalnego interfejsu dostępu do danych i "paneli do zarządzania zezwoleniami" umożliwiających użytkownikom zarządzanie przyznanymi przez nich zezwoleniami dostępu w ramach otwartej bankowości; oraz (ii) określenie bardziej szczegółowych specyfikacji minimalnych wymogów dotyczących interfejsów danych w zakresie otwartej bankowości;

c. poprawę egzekwowania i wdrażania ram prawnych dotyczących usług płatniczych w państwach członkowskich, w szczególności poprzez: zastąpienie drugiej dyrektywy w sprawie usług płatniczych rozporządzeniem mającym bezpośrednie zastosowanie ("wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie usług płatniczych") wyjaśniającym niejasne aspekty drugiej dyrektywy w sprawie usług płatniczych oraz zacieśniającym współpracę między właściwymi organami a innymi organami; oraz

d. poprawę (bezpośredniego lub pośredniego) dostępu do systemów płatności i rachunków bankowych dla dostawców usług płatniczych spoza sektora bankowego, w tym dostawców świadczących usługę inicjowania płatności (ang. payment initiation service providers, "PISP") i dostawców świadczących usługę dostępu do informacji o rachunku (ang. account information service providers, "AISP").

5. Wnioski zostały przedstawione wspólnie z wnioskiem dotyczącym rozporządzenia w sprawie dostępu do danych finansowych ("wniosek FIDA") 6 , obejmującym między innymi dostęp do danych finansowych innych niż dane dotyczące rachunku płatniczego, który wchodzi w zakres wniosków stanowiących przedmiot niniejszej opinii 7 .

6. Zasadniczo wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie usług płatniczych zakłada:

a. ustanowienie wymogów w zakresie przejrzystości warunków i wymogów informacyjnych dotyczących usług płatniczych 8 ;

b. ustanowienie praw i obowiązków w odniesieniu do świadczenia usług płatniczych i korzystania z nich, w tym zasad dotyczących interfejsów dostępu do danych dotyczących usług dostępu do informacji o rachunku i usług inicjowania płatności 9  i zarządzania dostępem do danych przez użytkowników usług płatniczych 10 ; ochrony danych 11 ; sprawozdawczości dotyczącej oszustw i mechanizmów monitorowania transakcji oraz udostępniania danych o oszustwach 12 ; silnego uwierzytelniania klienta 13 ; procedur egzekucji, właściwych organów i sankcji 14 ; uprawnień Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego (EUNB) do interwencji (EUNB) 15 .

7. Wniosek dotyczący trzeciej dyrektywy w sprawie usług płatniczych opiera się w dużej mierze na tytule II obecnej drugiej dyrektywy w sprawie usług płatniczych, dotyczącym "dostawców usług płatniczych", który ma zastosowanie wyłącznie do instytucji płatniczych. Aktualizuje on i wyjaśnia przepisy dotyczące instytucji płatniczych oraz włącza instytucje pieniądza elektronicznego jako podkategorię instytucji płatniczych. Zawiera również przepisy dotyczące usług wypłaty gotówki świadczonych przez sprzedawców detalicznych lub niezależnych operatorów bankomatów 16 .

8. Niniejszą opinię EIOD wydano w odpowiedzi na konsultacje przeprowadzone przez Komisję Europejską 29 czerwca 2023 r. zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia UE o ochronie danych. EIOD z zadowoleniem przyjmuje odniesienie do tych konsultacji w motywie 147 wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie usług płatniczych i w motywie 77 wniosku dotyczącego trzeciej dyrektywy w sprawie usług płatniczych. W tym względzie EIOD z zadowoleniem zauważa również, że uprzednio przeprowadzono już z nim nieformalne konsultacje, zgodnie z motywem 60 rozporządzenia UE o ochronie danych.

12. Wnioski

52. W świetle powyższego EIOD wydaje następujące zalecenia:

(1) wprowadzić wyraźne rozróżnienie między pojęciem "zezwolenia" a podstawą prawną przetwarzania, przewidzianą w RODO, poprzez wyjaśnienie w motywie 62 wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie usług płatniczych, że "zezwolenie nie powinno być rozumiane jako "zgoda" lub "wyraźna zgoda" albo "konieczność wykonania umowy" zgodnie z definicją zawartą w rozporządzeniu (UE) 2016/679;

(2) wyjaśnić, w drodze motywu, że udzielenie zezwolenia przez użytkownika usług płatniczych pozostaje bez uszczerbku w szczególności dla obowiązków dostawców świadczących usługę inicjowania płatności i dostawców świadczących usługę dostępu do informacji o rachunku wynikających z art. 6 i 9 rozporządzenia (UE) 2016/679;

(3) ponownie rozważyć zakaz weryfikacji zezwolenia, mający zastosowanie do dostawców usług płatniczych prowadzących rachunek, na mocy art. 49 ust. 4 wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie usług płatniczych lub wprowadzić odpowiednie alternatywne zabezpieczenia do części normatywnej wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie usług płatniczych, w celu ochrony użytkowników usług płatniczych przed ryzykiem ewentualnego bezprawnego udostępniania danych osobowych przez dostawców usług płatniczych prowadzących rachunek, które zakaz ten może pociągać za sobą;

(4) zmienić art. 46 ust. 2 lit. a) i art. 47 ust. 2 lit. a) wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie usług płatniczych w celu zawarcia stwierdzenia, że dostawcy świadczący usługę inicjowania płatności i dostawcy świadczący usługę dostępu do informacji o rachunku nie mają dostępu do indywidualnych danych uwierzytelniających;

(5) wyjaśnić definicję "szczególnie chronionych danych dotyczących płatności" zawartą w art. 3 pkt 38 wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie usług płatniczych, w szczególności określenie rodzajów danych osobowych objętych tą definicją;

(6) określić, w odniesieniu do jakiego konkretnego rodzaju lub określonych rodzajów wyznaczonych usług płatniczych systemy płatności i dostawca usług płatniczych byliby uprawnieni do przetwarzania szczególnych kategorii (jakich kategorii) danych osobowych, o których mowa w art. 80 wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie usług płatniczych;

(7) przedstawić uzasadnienie (w motywie), dlaczego przetwarzanie szczególnych kategorii danych osobowych w odniesieniu do wyznaczonej usługi płatniczej lub wyznaczonych usług płatniczych, o których mowa w art. 80 wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie usług płatniczych, jest konieczne i proporcjonalne i nie można go uniknąć za pomocą alternatywnych środków technicznych;

(8) włączyć odniesienie do logowania przy rejestracji (w celu sprawdzenia, czy miał miejsce nieupoważniony dostęp) wśród zabezpieczeń ochrony danych, o których mowa w art. 80 wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie usług płatniczych;

(9) dodać do art. 43 ust. 2 lit. a) odniesienia do wyznaczonych usług płatniczych, dla których użytkownik usług płatniczych udzielił zezwolenia;

(10) dodać do art. 47 ust. 2, dotyczącego obowiązków dostawcy świadczącego usługę dostępu do informacji o rachunku, wymogu wynikającego z art. 46 ust. 2 lit. b), zgodnie z którym dostawcy usług płatniczych mogą żądać od użytkownika usług płatniczych jedynie tych danych, które są niezbędne do świadczenia żądanej usługi;

(11) nałożyć na dostawców usług płatniczych i dostawców świadczących usługi dostępu do informacji o rachunku na mocy art. 43 ust. 4 lit. b) wymogu informowania dostawców usług płatniczych prowadzących rachunek o rachunku klienta, do którego chce się uzyskać dostęp, oraz o podstawie prawnej na mocy art. 6 ust. 1 RODO i (w stosownych przypadkach) wyjątku na mocy art. 9 ust. 2 RODO, na której mogliby się oprzeć w celu uzyskania dostępu do danych osobowych użytkownika usług płatniczych;

(12) określić w art. 43 lit. b), że panel nie powinien być zaprojektowany w sposób, który zachęcałby użytkowników usług płatniczych do udzielania lub wycofywania zezwoleń lub wywierałby na nich nieuzasadniony wpływ;

(13) wyraźnie określić kategorie danych osobowych, które dostawcy usług płatniczych mogliby przetwarzać w kontekście mechanizmów monitorowania transakcji (w szczególności podać definicję "informacji o użytkowniku usług płatniczych", o której mowa w art. 83 ust. 2 lit. a));

(14) określić odpowiednie okresy przechowywania danych w odniesieniu do danych osobowych gromadzonych na mocy art. 83;

(15) włączyć definicję "umowy o wymianie informacji" do art. 3 wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie usług płatniczych;

(16) określić we wniosku dotyczącym rozporządzenia w sprawie usług płatniczych, że wszelkie przetwarzanie danych osobowych do wypełnienia obowiązków prawnych w zakresie zapobiegania oszustwom na mocy art. 83 może mieć miejsce wyłącznie w tym konkretnym celu i nie może prowadzić do zakończenia relacji klienta z dostawcą usług płatniczych ani wpływać na jego przyszłe zatrudnienie przez innego dostawcę usług płatniczych;

(17) wyraźnie wspomnieć o organach nadzorczych odpowiedzialnych za monitorowanie i egzekwowanie przepisów o ochronie danych w art. 93 ust. 3 wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie usług płatniczych.

Bruksela, 22 sierpnia 2023 r.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
2 COM(2023) 367 final.
3 COM(2023) 366 final.
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego, zmieniająca dyrektywy 2002/65/WE, 2009/110/WE, 2013/36/UE i rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 oraz uchylająca dyrektywę 2007/64/WE (Dz.U. L 337 z 23.12.2015, s. 35);
5 COM(2023) 367 final, s. 5.
6 COM(2023) 360 final.
7 COM(2023) 367 final, s. 4.
8 Art. 4-26 wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie usług płatniczych.
9 Art. 35-38 wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie usług płatniczych.
10 Art. 43 wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie usług płatniczych.
11 Art. 80 wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie usług płatniczych.
12 Art. 82-84 wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie usług płatniczych.
13 Art. 85-86 wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie usług płatniczych.
14 Rozdział 8 wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie usług płatniczych.
15 Rozdział 9 wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie usług płatniczych.
16 COM(2023) 367 final, s. 7.

Zmiany w prawie

Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Ustawa o powierzaniu pracy cudzoziemcom - podpisana

Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 10.04.2025
Dlaczego ministerstwo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów?

Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Grażyna J. Leśniak 04.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.1019

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego oraz wniosku dotyczącego dyrektywy w sprawie usług płatniczych i usług związanych z pieniądzem elektronicznym w ramach rynku wewnętrznego (Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD https://edps.europa.eu)
Data aktu: 16/11/2023
Data ogłoszenia: 16/11/2023