Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego przepisy mające na celu zapobieganie niegodziwemu traktowaniu dzieci w celach seksualnych i jego zwalczanie" - [COM(2022) 209 final - 2022/0155 (COD)] - Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Cyfrowa dekada dla dzieci i młodzieży: nowa europejska strategia na rzecz lepszego internetu dla dzieci (BIK+)"[COM(2022) 212 final]

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego przepisy mające na celu zapobieganie niegodziwemu traktowaniu dzieci w celach seksualnych i jego zwalczanie"

[COM(2022) 209 final - 2022/0155 (COD)]

Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Cyfrowa dekada dla dzieci i młodzieży: nowa europejska strategia na rzecz lepszego internetu dla dzieci (BIK+)"

[COM(2022) 212 final]

(2022/C 486/18)

(Dz.U.UE C z dnia 21 grudnia 2022 r.)

Sprawozdawca: Weselin MITOW

Wniosek o konsultację Rada Unii Europejskiej, 22.7.2022
Podstawa prawna Parlament Europejski, 12.9.2022

Komisja Europejska, 28.6.2022

Art. 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

Sekcja odpowiedzialna Art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Sekcja Jednolitego Rynku, Produkcji i Konsumpcji
Data przyjęcia przez sekcję 8.9.2022
Data przyjęcia na sesji plenarnej 21.9.2022
Sesja plenarna nr 572
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) 233/0/1

1. Wnioski i zalecenia

1.1. Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny (EKES) z zadowoleniem przyjmuje wniosek dotyczący rozporządzenia "ustanawiającego przepisy mające na celu zapobieganie niegodziwemu traktowaniu dzieci w celach seksualnych i jego zwalczanie" 1  oraz strategię zatytułowaną "Cyfrowa dekada dla dzieci i młodzieży: nowa europejska strategia na rzecz lepszego internetu dla dzieci (BIK+)" 2 , które pojawiają się w samą porę, zważywszy, że dzieci korzystają z internetu w coraz młodszym wieku i prawie codziennie, a według Europolu rośnie popyt na materiały przedstawiające niegodziwe traktowanie dzieci w celach seksualnych.

1.2. Komitet popiera aspekt edukacyjny strategii, ponieważ niezbędne jest rozwinięcie umiejętności i kultury informatycznej, a także uwrażliwienie na użycie danych osobowych, tak by wszystkie dzieci bez względu na swą sytuację mogły świadomie korzystać z internetu w celu ochronienia się przed potencjalnymi zagrożeniami.

1.3. Zasadnicze znaczenie ma również szkolenie opiekunów prawnych, przedstawicieli środowiska szkolnego, edukacyjnego, sportowego itd., gdyż wiele osób dorosłych nie posiada wymaganych umiejętności. EKES wyraża zadowolenie z zamiaru Komisji, by za pośrednictwem wyżej wymienionych sieci i podmiotów opiniotwórczych organizować kampanie na rzecz nauczania dzieci i ich opiekunów prawnych umiejętności korzystania z mediów. Zdecydowanie zachęca do objęcia nimi innych organizacji społeczeństwa obywatelskiego w celu zwiększenia ich oddziaływania i opracowania kreatywnych rozwiązań, gdyż w niektórych państwach członkowskich mają one długoletnie doświadczenie w działaniu w terenie i na pierwszej linii. W związku z tym należy również zapewnić wsparcie finansowe ich działalności.

1.4. Komitet zasadniczo popiera proponowane rozporządzenie, lecz zachowuje sceptycyzm w związku z niepropor- cjonalnością przewidzianych środków oraz ryzykiem naruszenia zasady domniemania niewinności, gdyż rozporządzenie ma na celu zobowiązanie przedsiębiorstw technologicznych do skanowania wiadomości, zdjęć czy nagrań wideo zamieszczanych w internecie w celu wykrycia ewentualnego niegodziwego traktowania dzieci i następnie - w razie pewności - do powiadomienia a posteriori wyznaczonego przez państwo członkowskie "organu koordynującego" właściwego do zwrócenia się do sądu krajowego lub niezależnego organu administracyjnego o wydanie nakazu wykrywania.

1.5. Zwalczanie pornografii dziecięcej w internecie jest słuszne i konieczne, lecz wprowadzenie prywatnego systemu wykrywania - bez zagłębiania się w sprawę - pewnego rodzaju treści, bez względu na to, jak bardzo są niedozwolone, nielegalne i niebezpieczne, grozi powszechnym nadzorem nad wszystkimi wirtualnymi wymianami informacji.

1.6. Proponowane rozporządzenie przewiduje, że przedsiębiorstwa powinny wykrywać sformułowania związane z niegodziwym traktowaniem dzieci w celach seksualnych, posługując się sztuczną inteligencją do analizy wymian informacji, w których osoby dorosłe nagabują dzieci dla celów seksualnych. W świecie cyfrowym łatwo się jednak przekonać, że skanowanie informacji z użyciem algorytmów nie jest nieomylne. W związku z tym niezbędne jest ich ostrożne i uregulowane przepisami stosowanie.

1.7. Celem EKES-u jest ochrona interesów, takich jak tajemnica korespondencji i poszanowanie życia prywatnego, wszystkich osób, co jest wymogiem konstytucyjnym 3 . Ogólna kontrola usług hostingowych i usług łączności stwarza jednak ryzyko, zwłaszcza dla pełnego szyfrowania transmisji wymian informacji w internecie. Wzywa Komisję do poprawienia i doprecyzowania tekstu w celu zachowania tajemnicy korespondencji i poszanowania prywatności.

1.8. EKES popiera powołanie nowej agencji europejskiej, której kompetencje obejmują dwa kluczowe obszary: centrum operacyjne i centrum badawczo-analityczne, gdyż z uwagi na skalę międzynarodową zwalczanie pornografii dziecięcej i pedofilii w internecie wymaga koordynacji działań i analiz.

1.9. EKES z zadowoleniem przyjąłby włączenie Eurojustu w strukturę przewidzianą przez Komisję, ponieważ skoordynowane dochodzenia są równoznaczne ze skoordynowanym postępowaniem sądowym.

2. Przegląd środków przewidzianych przez Komisję

2.1. W dniu 11 maja 2022 r. Komisja Europejska przedstawiła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady "ustanawiający przepisy mające na celu zapobieganie niegodziwemu traktowaniu dzieci w celach seksualnych i jego zwalczanie" 4 , a także strategię zatytułowaną "Cyfrowa dekada dla dzieci i młodzieży: nowa europejska strategia na rzecz lepszego internetu dla dzieci" 5 .

2.2. Pakiet opiera się na rezolucji Parlamentu Europejskiego z dnia 26 listopada 2019 r. w sprawie praw dziecka z okazji 30. rocznicy przyjęcia Konwencji ONZ o prawach dziecka 6 , konkluzjach Rady w sprawie umiejętności korzystania z mediów oraz zaleceniu Rady z dnia 14 czerwca 2021 r. w sprawie ustanowienia europejskiej gwarancji dla dzieci 7 .

Strategia zawarta w komunikacie

2.3. Europejska strategia na rzecz lepszego internetu dla dzieci z 2012 r. odegrała pierwszoplanową rolę w ochronie i wzmacnianiu pozycji dzieci w internecie, zwłaszcza dzięki sieci centrów bezpieczniejszego internetu oraz portalowi betterinternetforkids.eu, lecz stała się nieaktualna, ponieważ dzieci zaczynają korzystać ze smartfona lub komputera w coraz młodszym wieku i coraz częściej i w coraz większym stopniu polegają na tych urządzeniach podczas zajęć szkolnych lub rekreacyjnych.

2.4. Pandemia COVID-19 i związane z nią obostrzenia uwydatniły wyzwania związane ze szkoleniem cyfrowym dzieci, nauczycieli i opiekunów na temat potencjalnych zagrożeń występujących w internecie. Według Europolu w niektórych państwach członkowskich popyt na materiały przedstawiające niegodziwe traktowanie dzieci w celach seksualnych wzrósł o 25 %. W latach 2020-2021 liczba zgłaszanych przypadków dzieci, które padły ofiarą nagabywania dla celów seksualnych (ang. "grooming"), wzrosła o ponad 16 %.

2.5. Zaproponowana przez Komisję w maju 2022 r. strategia opiera się na trzech filarach:

- ochronie dzieci przed nielegalnymi i niebezpiecznymi treściami w internecie oraz poprawie ich dobrostanu w internecie,

- wzmocnieniu pozycji w świecie cyfrowym, tak aby dzieci nabywały umiejętności potrzebne do poruszania się w internecie i wyrażania opinii w bezpieczny i odpowiedzialny sposób,

- aktywnym uczestnictwie dzieci poprzez zapewnienie im prawa głosu oraz większej liczby nowatorskich zajęć, by poprawić ich doświadczenia w korzystaniu z internetu.

2.6. Strategia opiera się na szeroko zakrojonych konsultacjach #DigitalDecade4YOUth 8 , które w okresie od marca do sierpnia 2021 r. zorganizowała sieć European Schoolnet przy wsparciu sieci Insafe europejskich centrów na rzecz bezpieczniejszego internetu. Ich uzupełnieniem były szerokie konsultacje, a podstawą - prawo dzieci do wypowiadania się w całym procesie decyzyjnym, który ich dotyczy 9 .

2.7. Uzupełnieniem strategii był masowy otwarty kurs internetowy (MOOC) dla nauczycieli "Lepszy internet dla dzieci" (ang. "Better Internet for Kids") prowadzony w okresie od kwietnia do maja 2021 r.: "Kultura cyfrowa i bezpieczeństwo w internecie: w jaki sposób pandemia wystawiła na próbę nasze umiejętności?".

2.8. Ponadto obywatelki i obywatele UE (rodzice, nauczyciele, opiekunowie itp.) mogli odpowiedzieć na ankietę internetową opartą na tych samych pytaniach co konsultacje #DigitalDecade4YOUth.

2.9. Wnioski z ankiety "EU Kids Online" 10  ("Dzieci UE w internecie") z 2020 r. wskazują, że większość dzieci korzysta ze swego narzędzia cyfrowego prawie codziennie, w coraz młodszym wieku i poświęca na to więcej czasu.

2.10. Pandemia COVID-19 i związane z nią obostrzenia uwydatniły wyzwania związane ze szkoleniem cyfrowym dzieci i dorosłych opiekunów prawnych (zob. plan działania w dziedzinie edukacji cyfrowej na lata 2021-2027 11 ).

2.11. Z zebranych informacji wynika, że dzieci są często narażone na szkodliwe, niedozwolone, a nawet nielegalne treści, zachowania i kontakty. Korzystanie z mediów społecznościowych lub gier interaktywnych wiąże się z takimi zagrożeniami, jak narażenie na nieodpowiednie treści, molestowanie, nagabywanie dla celów seksualnych i niegodziwe traktowanie w celach seksualnych.

2.12. Według Europolu 12  w pierwszych miesiącach kryzysu związanego z COVID-19 w niektórych państwach członkowskich popyt na materiały przedstawiające niegodziwe traktowanie dzieci w celach seksualnych wzrósł nawet o 25 %. National Center for Missing and Exploited Children (Krajowe Centrum ds. Zaginionych i Wykorzystywanych Dzieci) w Stanach Zjednoczonych w 2021 r. otrzymało nieomal 30 mln zgłoszeń o podejrzewanym wykorzystywaniu seksualnym dzieci, a organy ścigania zostały powiadomione o ponad 4 000 nowych dzieciach będących ofiarami. W latach 2020-2021 liczba zgłoszeń dotyczących dzieci, które doświadczyły nagabywania dla celów seksualnych, wzrosła o ponad 16 %. Ponadto celem nagabywania są szczególnie dzieci z niepełnosprawnościami: do 18 roku życia ofiarą przemocy seksualnej padnie aż 68 % dziewcząt i 30 % chłopców z niepełnosprawnością intelektualną lub fizyczną 13 .

2.13. Jednak w obowiązujących przepisach UE (dyrektywie o audiowizualnych usługach medialnych i RODO) mechanizmy weryfikacji wieku i wydawania zgody przez rodziców są często nieskuteczne, gdyż na ogół w momencie tworzenia profilu internetowego użytkownicy są zobowiązani jedynie do podania swej daty urodzenia.

2.14. Proponowane rozporządzenie nakłada na dostawców usług hostingowych lub usług łączności online obowiązek wykrywania, zgłaszania i usuwania wszelkich materiałów związanych z niegodziwym traktowaniem dzieci w celach seksualnych w internecie.

2.15. Rozporządzenie przewiduje również utworzenie europejskiej agencji w celu zapobiegania niegodziwemu traktowaniu dzieci w celach seksualnych i zwalczania go, ułatwiania wykrywania, zgłaszania i usuwania zamieszczonych w internecie treści przedstawiających niegodziwe traktowanie dzieci w celach seksualnych, udzielania wsparcia ofiarom oraz stworzenia ośrodka wiedzy, know-how i badań na temat zapobiegania niegodziwemu traktowaniu dzieci w celach seksualnych i jego zwalczania.

Uwagi ogólne do wniosku dotyczącego rozporządzenia

2.16. Wniosek dotyczący rozporządzenia opiera się na obowiązkach w zakresie oceny i ograniczania ryzyka spoczywających na dostawcach usług hostingowych i usług łączności interpersonalnej przed wydaniem nakazu wykrywania przez sąd krajowy lub wyznaczony przez państwo członkowskie niezależny organ administracyjny.

2.17. EKES popiera przyświecającą temu zasadę, która uzupełnia istniejące środki i zwiększa ich skuteczność dzięki karom dla dostawców usług hostingowych i usług łączności interpersonalnej, nakładając na nich obowiązek wykrywania na pierwszy rzut oka zdjęć i nagrań wideo przedstawiających znęcanie się nad dziećmi.

2.18. Komitet zachowuje jednak sceptycyzm w związku z zagrożeniem dla poszanowania prywatności i szyfrowania rozmów. Potencjalny nadzór prywatnych operatorów nad wirtualną wymianą informacji, a także ewentualne bezzasadne oskarżenia mogą naruszać domniemanie niewinności.

3. Uwagi szczegółowe

Aspekt edukacyjny przewidziany w strategii

3.1. Pierwszoplanowe znaczenie ma edukowanie dzieci i ich opiekunów prawnych na temat korzystania z mediów społecznościowych i innych narzędzi cyfrowych, gdyż dzieci często korzystają z produktów i usług cyfrowych przeznaczonych dla dorosłych, w których targetowanie za pomocą technik marketingowych oraz algorytmy mogą zachęcać je do otwierania treści mających na celu wykorzystanie ich naiwności i nieznajomości narzędzi cyfrowych, a nawet komunikowanie się z niebezpiecznymi osobami ukrytymi za aplikacjami służącymi do zabawy lub innymi narzędziami wykorzystywanymi przez dzieci.

3.2. Często ani dzieci, ani rodzice nie zdają sobie sprawy z ilości danych osobowych, które udostępniają w mediach społecznościowych. Umiejętności cyfrowe, kultura informatyczna i podnoszenie świadomości na temat posługiwania się danymi osobowymi są niezbędne, by dzieci potrafiły świadomie korzystać ze świata wirtualnego.

3.3. By odpowiednio pokierować dziećmi, umiejętności tych potrzebują również rodzice, opiekunowie, nauczyciele, osoby prowadzące kluby i zajęcia rekreacyjne itd.

3.4. EKES uważa, że aspekt edukacyjny ma zasadnicze znaczenie dla ochrony dzieci i osiągnięcia przez nie samodzielności w świecie wirtualnym.

3.5. W rzeczywistości wielu nauczycieli, rodziców i opiekunów nie posiada wymaganych umiejętności i trudno im nadążyć za zmianami technologicznymi.

Szkolenia powinny również obejmować moduł dotyczący praw dziecka w internecie, ponieważ nie różnią się one od praw dziecka poza internetem.

3.6. Ten aspekt strategii musi opierać się na ścisłej współpracy na szczeblu europejskim i międzynarodowym oraz na rozwijaniu działań podejmowanych ze zorganizowanym społeczeństwem obywatelskim, a przede wszystkim - ze szkołami.

Zasadnicze znaczenie ma to, by krajowe programy nauczania obejmowały praktyczne i obowiązkowe kursy na temat poruszania się po internecie i związanych z nim zagrożeń i by cechowały się przy tym inkluzywnością i - ogólnie - szacunkiem dla różnorodności, a - w szczególności - dostępnością.

3.7. EKES docenia zamiar Komisji, by za pośrednictwem wyżej wymienionych sieci i podmiotów opiniotwórczych organizować kampanie na rzecz nauczania dzieci i ich opiekunów prawnych umiejętności korzystania z mediów. Zdecydowanie zachęca do objęcia nimi innych organizacji społeczeństwa obywatelskiego w celu zwiększenia ich oddziaływania i opracowania kreatywnych rozwiązań, gdyż w niektórych państwach członkowskich mają one długoletnie doświadczenie w działaniu w terenie i na pierwszej linii. Uważa, że zasadniczą rolę w tym kontekście odgrywa edukacja, ponieważ tworzy harmonijną całość z zapobieganiem niegodziwemu traktowaniu dzieci w celach seksualnych w internecie.

3.8. Wespół z Komisją EKES zachęca do nadania dzieciom czynnej roli w debatach strategicznych, które ich dotyczą, poprzez zapewnienie im prawa do zgromadzania się i zrzeszania się na internetowych platformach społecznościowych oraz do ich włączenia w opracowywanie strategii cyfrowej. W związku z tym z zadowoleniem przyjmuje utworzenie nowej europejskiej platformy uczestnictwa dzieci i apeluje nie tylko o wysłuchanie ich głosu, lecz również o podjęcie działań następczych w odpowiedzi na niego.

4. Kary przewidziane we wniosku dotyczącym rozporządzenia

4.1. Dotychczas dostawcy usług hostingowych oraz usług łączności interpersonalnej wykrywali nielegalne treści dobrowolnie. Można się domyślać, że Komisja ubolewa z powodu porażki samoregulacji, w związku z czym proponuje zmuszenie dostawców do działania pod groźbą kary nałożonej po procedurze dochodzenia wszczętej przez władze krajowe. W praktyce oznacza to, że dostawcy usług internetowych i hostingowych będą musieli bez zagłębiania się w sprawę skanować wszystkie treści krążące po ich serwerach.

4.2. EKES ma świadomość, że celem Komisji nie jest pozbawienie obywateli tajemnicy korespondencji, lecz wyraża zaniepokojenie potencjalnie niewłaściwym wykorzystaniem inwazyjnych technologii, które mogą naruszać prywatność, jeżeli nie są wystarczająco dobrze zaprojektowane i uregulowane. Wytyczony cel jest dwojaki: zastosowanie technologii w celu zapobiegania niegodziwemu traktowaniu dzieci w celach seksualnych oraz uniknięcie powszechnego nadzoru nad korespondencją przez operatorów prywatnych z użyciem algorytmów.

4.3. EKES jest zdania, że należy uregulować praktyki w zakresie opracowywania, testowania i stosowania algorytmów, zachęcając podmioty do dążenia do odpowiedniego i skutecznego zarządzania algorytmami w celu zapewnienia właściwego funkcjonowania ich narzędzi, a nawet zobowiązując je do tego. Wydaje mu się, że metody obliczania wyjaśnialności muszą umożliwiać lepsze zrozumienie narzędzi w celu wskazania ich tendencyjności i niewydolności i tym samym naprawienia szkód, zanim dotną one użytkowników.

4.4. EKES zauważa, że wniosek przewiduje skoordynowane dochodzenia pod nadzorem sądu krajowego, lecz stanowczo apeluje do Komisji, by go poprawiła w celu ochrony swobód jednostki.

4.5. EKES podkreśla znaczenie wyważonego podejścia, ponieważ planowany system polega na analizowaniu wiadomości, zdjęć i nagrań wideo w celu wykrycia ewentualnych przypadków niegodziwego traktowania dzieci i - w wypadku pewności - na powiadomieniu właściwych organów. Mechanizm ostrzegania musi uwzględniać konieczność, skuteczność, proporcjonalność i równowagę przewidywanych środków.

4.6. Komitet przypomina, że w sprawie "Schrems I" 14  Trybunał Sprawiedliwości orzekł, że prawodawstwo zezwalające organom publicznym na regularny dostęp do treści komunikacji elektronicznej naraża na szwank istotę prawa do prywatności, zagwarantowanego na mocy Karty praw podstawowych. Wątpliwości budzi zatem cyfryzacja treści zapisanych na serwerze, co wymaga analizy wszelkiej komunikacji odbywającej się za pośrednictwem serwera.

4.7. Odpowiedzialność za śledzenie będzie spoczywać na platformach lub mediach społecznościowych, które mogą zatem zostać poproszone o wykrywanie materiałów przedstawiających niegodziwe traktowanie dzieci pod groźbą kary pieniężnej w wysokości 6 % ich światowego obrotu. Powinny posługiwać się sztuczną inteligencją i wykrywać sformułowania, tak by można było zablokować wymianę informacji, podczas której dorośli dopuszczają się nagabywania dzieci dla celów seksualnych. Odpowiednie skanowanie z użyciem algorytmów ma zatem zasadnicze znaczenie dla uniknięcia błędów prowadzących do bezzasadnych oskarżeń, gdyż algorytmy nie są nieomylne.

4.8. Komisja zamierza również zobowiązać platformy do oceny ryzyka wykorzystania ich usług do rozpowszechniania obrazów przedstawiających niegodziwe traktowanie dzieci w celach seksualnych lub nagabywania dzieci dla celów seksualnych oraz poprzeć "kompleksowy unijny kodeks postępowania dotyczący projektowania dostosowanego do wieku" 15  opatrzony warunkami ogólnymi, które wywołują konsternację EKES-u.

4.9. Komisja precyzuje, że państwa członkowskie będą musiały wyznaczyć niezależny organ do monitorowania, czy platformy wypełniają swój obowiązek. Będzie to organ uprawniony, w stosownych przypadkach, do zwrócenia się do sądu krajowego lub niezależnego organu administracyjnego o wydanie ograniczonego w czasie nakazu wykrywania konkretnego rodzaju treści w ramach danej usługi i o wymaganie od danego przedsiębiorstwa poszukiwania wszelkich materiałów związanych z niegodziwym traktowaniem dzieci w celach seksualnych lub materiałów wykorzystywanych do nagabywania dzieci dla celów seksualnych.

4.10. Gdyby te niezależne organy uznały, że dana usługa jest zbyt ryzykowna dla dzieci, mogłyby przez określony czas domagać się od dostawców usług hostingowych oraz usług łączności interpersonalnej cyfryzacji ich treści i wymian informacji. EKES opowiada się za tym, by stosowanie tego mechanizmu zostało poddane faktycznej uprzedniej kontroli sądu krajowego, który jest strażnikiem wolności osobistych, i uważa, że kwestią dyskusyjną jest zgodność tego rodzaju nakazów z Kartą praw podstawowych.

4.11. Gdyby wniosek został przyjęty w obecnym brzmieniu, rozporządzenie zmuszałoby przedsiębiorstwa technologiczne do nadzorowania platform w celu wykrywania - z użyciem algorytmów - niegodziwego traktowania dzieci.

4.12. Choć wytyczony cel jest godny pochwały, EKES sądzi, że istnieje ryzyko zmniejszenia poszanowania korespondencji prywatnej w internecie, prawa do prywatności i ochrony danych osobowych, i że należy dołożyć wszelkich starań, by tego uniknąć.

4.13. Celem EKES-u jest ochrona interesów wszystkich osób, gdyż niektóre z tych interesów regulują wymogi konstytucyjne, takie jak tajemnica korespondencji i poszanowanie prywatności 16 .

4.14. EKES zaznacza, że perspektywa wprowadzenia wymogu ogólnej kontroli usług hostingowych i usług łączności stwarza ryzyko dla wszystkich metod mających zagwarantować tajemnicę korespondencji takich jak pełne szyfrowanie transmisji.

4.15. Komisja przyznaje zresztą, że poszukiwanie wymian informacji, w których dorośli dopuszczają się nagabywania dzieci dla celów seksualnych, jest ogólnie rzecz biorąc, najbardziej natarczywą dla użytkowników metodą, gdyż wymaga automatycznego czytania komunikacji interpersonalnej.

5. Utworzenie nowej agencji europejskiej

5.1. Wniosek dotyczący rozporządzenia przewiduje utworzenie u boku Europolu niezależnej agencji europejskiej z siedzibą w Hadze, której budżet wynosić będzie 26 mln EUR. Jej zadaniem będzie analizowanie zgłoszeń dotyczących nielegalnych materiałów, koordynacja baz danych zawierających odciski palców oraz nielegalne materiały, a także pomaganie przedsiębiorstwom w znalezieniu wiarygodnych technologii.

Będzie ona również pośredniczką między przedsiębiorstwami technologicznymi, organami ścigania i ofiarami.

5.2. EKES z zadowoleniem przyjmuje fakt, że kompetencje agencji są podzielone na dwa kluczowe obszary: aspekt operacyjny i badawczo-analityczny, gdyż z uwagi na znaczenie zwalczania pornografii dziecięcej i pedofilii w internecie konieczna jest koordynacja działań i analiz.

5.3. Zasadnicze znaczenie ma aspekt operacyjny. Uzasadnia on ścisłą współpracę agencji z Europolem, którego skuteczności nie trzeba już dowodzić. Jej istnienie uzasadnia europejska i międzynarodowa skala przestępstw na tle seksualnym, które są popełniane w internecie wobec dzieci.

5.4. EKES z zadowoleniem przyjąłby włączenie Eurojustu w działania w strukturze przewidzianej przez Komisję, ponieważ skoordynowane dochodzenia są równoznaczne ze skoordynowanym postępowaniem sądowym.

Bruksela, dnia 21 września 2022 r.

1 COM(2022) 209 final.
2 COM(2022) 212 final.
3 Konstytucjonalizacja prawa do poszanowania prywatności (dostępne tylko w języku francuskim).
4 COM(2022) 209 final - 2022/0155 (COD).
5 COM(2022) 212 final.
6 Dz.U. C 232 z 16.6.2021, s. 2.
7 Dz.U. L 223 z 22.6.2021, s. 14.
9 Art. 12 konwencji Narodów Zjednoczonych o prawach dziecka.
10 EU Kids Online.
11 COM(2020) 624 final.
13 "Dzieci z niepełnosprawnościami".
14 Sprawa C-362/14, pkt 94.
15 COM(2022) 212 final.
16 Konstytucjonalizacja prawa do poszanowania prywatności.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.486.133

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego przepisy mające na celu zapobieganie niegodziwemu traktowaniu dzieci w celach seksualnych i jego zwalczanie" - [COM(2022) 209 final - 2022/0155 (COD)] - Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Cyfrowa dekada dla dzieci i młodzieży: nowa europejska strategia na rzecz lepszego internetu dla dzieci (BIK+)"[COM(2022) 212 final]
Data aktu: 21/12/2022
Data ogłoszenia: 21/12/2022