Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 7 kwietnia 2022 r. w sprawie konkluzji z posiedzenia Rady Europejskiej w dniach 24-25 marca 2022 r., w tym najnowszych wydarzeń związanych z wojną w Ukrainie oraz sankcji UE wobec Rosji i ich stosowania (2022/2560(RSP))

P9_TA(2022)0121
Konkluzje z posiedzenia Rady Europejskiej w dniach 24-25 marca 2022 r., dotyczące m.in. ostatnich wydarzeń związanych z wojną w Ukrainie oraz sankcji UE wobec Rosji i ich stosowania Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 7 kwietnia 2022 r. w sprawie konkluzji z posiedzenia Rady Europejskiej w dniach 24-25 marca 2022 r., w tym najnowszych wydarzeń związanych z wojną w Ukrainie oraz sankcji UE wobec Rosji i ich stosowania (2022/2560(RSP))
(2022/C 434/09)

Parlament Europejski,

- uwzględniając swoje poprzednie rezolucje w sprawie Rosji i Ukrainy, w szczególności rezolucję z dnia 16 grudnia 2021 r. w sprawie sytuacji na granicy ukraińskiej i na terytoriach Ukrainy okupowanych przez Rosję 1  oraz rezolucję z dnia 1 marca 2022 r. w sprawie rosyjskiej agresji na Ukrainę 2 ,

- uwzględniając oświadczenia przywódców Parlamentu Europejskiego w sprawie Ukrainy z 16 i 24 lutego 2022 r.,

- uwzględniając oświadczenie Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa wydane w imieniu UE 24 lutego 2022 r. w sprawie inwazji na Ukrainę sił zbrojnych Federacji Rosyjskiej,

- uwzględniając oświadczenie przewodniczącego Rady Europejskiej i przewodniczącej Komisji z 24 lutego 2022 r. w sprawie bezprecedensowej i niesprowokowanej rosyjskiej napaści wojskowej na Ukrainę,

- uwzględniając deklarację wersalską z 11 marca 2022 r.,

- uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z 25 marca 2022 r.,

- uwzględniając oświadczenie Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa wydane w imieniu UE 4 kwietnia 2022 r. w sprawie rosyjskich aktów okrucieństwa popełnionych w Buczy i innych ukraińskich miastach,

- uwzględniając podjęte przez Radę decyzje w sprawie sankcji i środków ograniczających wobec Rosji, obejmujących działania dyplomatyczne, sankcje indywidualne, takie jak zamrożenie aktywów i ograniczenia podróży, specjalne restrykcje w stosunkach gospodarczych z Krymem i Sewastopolem oraz z niekontrolowanymi przez rząd obwodami donieckim i ługańskim, sankcje gospodarcze, restrykcje medialne i restrykcje dotyczące współpracy gospodarczej,

- uwzględniając zasady norymberskie opracowane przez Komisję Prawa Międzynarodowego ONZ, które określają, co stanowi zbrodnię wojenną,

- uwzględniając Rzymski Statut Międzynarodowego Trybunału Karnego (MTK),

- uwzględniając Kartę Narodów Zjednoczonych,

- uwzględniając konwencję genewską i protokoły dodatkowe do niej,

- uwzględniając akt końcowy z Helsinek i późniejsze dokumenty,

- uwzględniając rezolucję Zgromadzenia Ogólnego ONZ z 2 marca 2022 r. w sprawie agresji na Ukrainę oraz rezolucję z 24 marca 2022 r. w sprawie humanitarnych skutków napaści na Ukrainę,

- uwzględniając Konwencję ONZ w sprawie zapobiegania i karania zbrodni ludobójstwa,

- uwzględniając orzeczenie Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości ONZ z 16 marca 2022 r.,

- uwzględniając europejską konwencję praw człowieka, memorandum budapeszteńskie o gwarancjach bezpieczeństwa oraz dokument wiedeński i protokoły dodatkowe do niego,

- uwzględniając art. 132 ust. 2 i 4 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że zgodnie z Kartą Narodów Zjednoczonych i zasadami prawa międzynarodowego wszystkie państwa są równie suwerenne i "powstrzymają się w swych stosunkach międzynarodowych od groźby użycia siły lub użycia jej przeciwko integralności terytorialnej lub niezawisłości politycznej któregokolwiek państwa"; mając na uwadze, że od 24 lutego 2022 r. Federacja Rosyjska prowadzi nielegalną, niesprowokowaną i nieuzasadnioną wojnę agresywną przeciwko Ukrainie, a także mając na uwadze, że 16 marca 2022 r. Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości nakazał Federacji Rosyjskiej "natychmiastowe zawieszenie operacji wojskowych na terytorium Ukrainy";

B. mając na uwadze, że w wyniku rosyjskiej napaści i inwazji od 24 lutego 2022 r. tysiące ukraińskich cywilów straciło życie lub zostało rannych, prawie 6,5 mln obywateli Ukrainy zostało wewnętrznie przesiedlonych, a ponad 4 mln uciekło do krajów sąsiadujących; mając na uwadze, że do tego bilansu należy doliczyć ponad 14 000 osób - zarówno żołnierzy, jak i cywilów - które straciły życie w ciągu ostatnich ośmiu lat w wyniku okupacji Krymu przez Federację Rosyjską i konfliktu wywołanego przez nią we wschodniej Ukrainie;

C. mając na uwadze, że miesiąc po rozpoczęciu rosyjskiej agresji wojna w Ukrainie nadal odbiera życie niewinnym ludziom; mając na uwadze, że akty okrucieństwa popełniane przez oddziały rosyjskie osiągnęły nowy odrażający wymiar wraz z odkryciem w niedzielę 3 kwietnia 2022 r. na ulicach Buczy - miasta, które przez prawie miesiąc było niedostępne dla ukraińskiej armii - ciał cywilnych ofiar, mężczyzn i kobiet; mając na uwadze, że fakty te w sposób dobitny uzasadniają powołanie międzynarodowej komisji do zbadania wszystkich zbrodni popełnionych przez armię rosyjską od początku wojny;

D. mając na uwadze, że wojsko rosyjskie nadal prowadzi masowy ostrzał i ataki lotnicze wymierzone w obszary mieszkalne i infrastrukturę cywilną, takie jak szpitale, szkoły i przedszkola, co doprowadziło do całkowitego lub prawie całkowitego zniszczenia Mariupolu, Wołnowachy oraz innych miast i wsi;

E. mając na uwadze, że jak dotąd Ukraina wykazuje się bezprecedensowym oporem i wytrzymałością i nie pozwoliła Rosji osiągnąć jej pierwotnego celu wojny, jakim była okupacja całego kraju;

F. mając na uwadze, że 5 kwietnia 2022 r. Komisja zaproponowała i ogłosiła nowe sankcje oraz pracuje nad dodatkowymi pakietami sankcji; mając na uwadze, że pierwsze sankcje UE wobec Federacji Rosyjskiej zostały nałożone w marcu 2014 r. w następstwie bezprawnej aneksji Krymu w 2014 r. oraz mając na uwadze, że najnowszy pakiet sankcji przyjęto 15 marca 2022 r. w następstwie niesprowokowanej i nieuzasadnionej inwazji Rosji na Ukrainę, rozpoczętej 24 lutego 2022 r.; mając na uwadze, że UE przyjęła również sankcje wobec Białorusi w odpowiedzi na jej udział w rosyjskiej napaści i inwazji;

G. mając na uwadze, że sankcje przynoszą skutek, jednak kupowanie przez UE paliw kopalnych od Rosji nadal zapewnia reżimowi środki, które pomagają w finansowaniu wojny;

H. mając na uwadze, że UE płaci Rosji za dostawy paliw kopalnych do 800 mln EUR dziennie, co daje rocznie prawie 300 mld EUR;

I. mając na uwadze, że prawie 500 międzynarodowych przedsiębiorstw i korporacji postanowiło zawiesić działalność w Rosji lub całkowicie wycofać się z rosyjskiego rynku; mając jednak na uwadze, że niektóre przedsiębiorstwa nadal prowadzą dotychczasową działalność w Rosji, przedkładając zyski z działalności na rynku rosyjskim nad bezpieczeństwo i odpowiedzialność społeczną, co osłabia skutki sankcji i podważa potępienie Federacji Rosyjskiej przez społeczność międzynarodową;

J. mając na uwadze, że badania naukowe 3  pokazują, że zakaz importu paliw kopalnych z Rosji miałby wpływ na wzrost gospodarczy UE odpowiadający stratom szacowanym na mniej niż 3 % PKB, podczas gdy potencjalne straty dla gospodarki rosyjskiej w tym samym okresie wyniosłyby 30 % PKB i miałyby zasadnicze znaczenie dla powstrzymania rosyjskiej agresji;

K. mając na uwadze, że 1 kwietnia 2022 r. przewodnicząca R. Metsola wygłosiła przemówienie na posiedzeniu Rady Najwyższej Ukrainy i spotkała się w imieniu Parlamentu Europejskiego z prezydentem i premierem Ukrainy oraz z przywódcami frakcji politycznych;

1. z całą stanowczością potępia wojnę agresywną Federacji Rosyjskiej przeciw Ukrainie, a także udział Białorusi w tej wojnie, i domaga się, aby Rosja natychmiast zakończyła wszystkie działania wojskowe w Ukrainie i bezwarunkowo wycofała wszystkie siły zbrojne i sprzęt wojskowy z całego terytorium Ukrainy uznanego przez społeczność międzynarodową; opłakuje wraz z narodem ukraińskim jego tragiczne straty i ubolewa z powodu jego cierpienia;

2. podkreśla, że ta agresja wojskowa i inwazja stanowią poważne naruszenie prawa międzynarodowego, w szczególności konwencji genewskiej i protokołów dodatkowych do niej oraz Karty Narodów Zjednoczonych, a także wzywa Federację Rosyjską, aby powróciła do wypełniania obowiązków stałego członka Rady Bezpieczeństwa ONZ w zakresie utrzymywania pokoju i bezpieczeństwa oraz do przestrzegania jej zobowiązań wynikających z aktu końcowego z Helsinek, Paryskiej karty dla nowej Europy i memorandum budapeszteńskiego o gwarancjach bezpieczeństwa; uważa, że rosyjska inwazja na Ukrainę stanowi atak nie tylko na suwerenny kraj, lecz także na zasady i mechanizm współpracy i bezpieczeństwa w Europie oraz międzynarodowy porządek oparty na zasadach, określony w Karcie Narodów Zjednoczonych;

3. wyraża złość i oburzenie z powodu doniesień o okrucieństwach, w tym gwałtach i egzekucjach cywilów, przymusowych wysiedleniach, grabieży i atakach na infrastrukturę cywilną, taką jak szpitale, placówki medyczne, szkoły, schroniska i karetki pogotowia, oraz ostrzeliwaniu cywilów próbujących uciec z obszarów konfliktu za pośrednictwem wcześniej uzgodnionych korytarzy humanitarnych, do których zobowiązały się rosyjskie siły zbrojne w szeregu okupowanych ukraińskich miast, takich jak Bucza; podkreśla, że sprawcy zbrodni wojennych i innych poważnych naruszeń praw oraz odpowiedzialni za nie urzędnicy rządowi i przywódcy wojskowi muszą zostać pociągnięci do odpowiedzialności; przypomina, że w przypadku zbrodni wojennych i ludobójstwa społeczność międzynarodowa jest zobowiązana do działania i powinna wykorzystać wszelkie dostępne jej narzędzia; w pełni popiera dochodzenie wszczęte przez prokuratora MTK w sprawie zbrodni wojennych i zbrodni przeciwko ludzkości, a także prace komisji śledczej Biura Wysokiego Komisarza ds. Praw Człowieka; wzywa instytucje UE do podjęcia wszelkich niezbędnych działań w ramach międzynarodowych instytucji i postępowań oraz przed MTK lub innymi właściwymi międzynarodowymi trybunałami lub sądami, aby zaskarżyć działania Putina i Łukaszenki jako zbrodnie wojenne i zbrodnie przeciwko ludzkości oraz aktywnie uczestniczyć w prowadzeniu dochodzeń w ich sprawie; wzywa do powołania specjalnego trybunału ONZ do spraw zbrodni w Ukrainie; uważa, że należy wykorzystać międzynarodowy, bezstronny i niezależny mechanizm wspomagający prowadzenie międzynarodowych dochodzeń w sprawie zbrodni wojennych popełnionych w Ukrainie; wzywa państwa członkowskie i UE do skuteczniejszego przeciwdziałania bezkarności osób, które popełniły zbrodnie wojenne lub brały w nich udział;

4. powtarza, że dostawy broni muszą być kontynuowane i zwiększone, aby Ukraina mogła się skutecznie bronić; ponownie wyraża poparcie dla udzielania wszelkiej pomocy obronnej ukraińskim siłom zbrojnym, oferowanej indywidualnie przez państwa członkowskie oraz wspólnie za pośrednictwem Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju (EPF); z zadowoleniem przyjmuje decyzję o zwiększeniu pomocy dla Ukrainy z EPF o kolejne 500 mln EUR i wzywa do dalszego zwiększenia konkretnych wkładów, aby pilnie wzmocnić zdolności obronne Ukrainy, zarówno w ramach stosunków dwustronnych, jak i w ramach EPF;

5. wzywa do utworzenia bezpiecznych przejść i korytarzy humanitarnych w celu ewakuacji ludności cywilnej uciekającej przed bombardowaniami oraz do wzmocnienia sieci pomocy humanitarnej UE w Ukrainie (m.in. zapewnienia paliwa, żywności, leków, dostaw wody pitnej, generatorów energii i mobilnych kampusów); proponuje, by Komisja wprowadziła partnerskie programy pomocy dla Ukrainy w celu zwiększenia skuteczności pomocy; wzywa do zwrócenia szczególnej uwagi na sytuację dzieci, zarówno małoletnich bez opieki, jak i uciekających wraz z rodzinami, oraz wzywa do traktowania każdego dziecka poszukującego schronienia przede wszystkim jako dziecka oraz do zapewnienia ochrony wszystkim osobom uciekającym z Ukrainy, niezależnie od ich pochodzenia społecznego lub etnicznego, płci, orientacji seksualnej, zdolności czy statusu migracyjnego; wyraża uznanie dla państw członkowskich oraz krajów sąsiadujących

z Ukrainą za ich szybką i pozytywną reakcję na napływ ponad 4 mln uchodźców uciekających przed wojną; z zadowoleniem przyjmuje uruchomienie dyrektywy w sprawie tymczasowej ochrony 4  i wzywa do wspierania mechanizmów relokacji uchodźców między państwa członkowskie, w tym szybkiego skoordynowanego transportu uchodźców, w szczególności dzieci bez opieki i dzieci z niepełnosprawnościami, które wymagają szczególnej opieki;

6. podkreśla, że reakcja UE i jej zaangażowanie polityczne muszą stawić czoła wrogiemu wyzwaniu i dorównać wysiłkom naszych partnerów ukraińskich o podobnych poglądach, którzy walczą i poświęcają się dla wartości i zasad europejskich, wykraczających poza obecne członkostwo w UE;

7. jednogłośnie wyraża solidarność z narodem ukraińskim i jego silnymi aspiracjami do przekształcenia swojego kraju w demokratyczne i dobrze prosperujące państwo europejskie; uznaje wolę zaangażowania Ukrainy w projekt europejski, wyrażoną w jej wniosku o członkostwo w UE złożonym 28 lutego 2022 r.; ponawia swój apel do instytucji UE o podjęcie starań na rzecz przyznania Ukrainie statusu kraju kandydującego do UE, co stanowiłoby wyraźny polityczny sygnał ich zaangażowania, zgodnie z art. 49 Traktatu o Unii Europejskiej i na podstawie osiągnięć, a w międzyczasie do kontynuowania prac na rzecz jej integracji z jednolitym rynkiem UE na mocy układu o stowarzyszeniu; z zadowoleniem przyjmuje deklarację wersalską Rady Europejskiej, w której stwierdza się, że Ukraina jest członkiem naszej europejskiej rodziny;

8. stanowczo potępia rosyjską retorykę sugerującą ewentualne użycie przez Federację Rosyjską broni masowego rażenia i podkreśla, że taki krok byłby nie do zaakceptowania i spotkałby się z najpoważniejszymi konsekwencjami; ponadto potępia przejęcie przez rosyjskie siły czynnych lub zdemontowanych obiektów i instalacji jądrowych na terytorium Ukrainy, podkreślając, że odpowiednie postępowanie z tymi obiektami jest kwestią o zasadniczym znaczeniu dla zdrowia całego regionu; podkreśla kluczową rolę Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej (MAEA) w zapewnianiu bezpieczeństwa obiektów jądrowych w Ukrainie; popiera apel władz ukraińskich do Rady Bezpieczeństwa ONZ o natychmiastowe podjęcie działań w celu demilitaryzacji strefy zamkniętej wokół elektrowni jądrowej w Czarnobylu oraz umożliwienie MAEA natychmiastowego przejęcia pełnej kontroli nad terenem elektrowni jądrowej;

9. wyraża zadowolenie z szybkiego przyjęcia sankcji przez Radę i pochwala jedność instytucji UE i państw członkowskich w odpowiedzi na agresję Rosji na Ukrainę, a także wysoki poziom koordynacji w grupie G-7; wzywa wszystkich partnerów, w szczególności kraje kandydujące do UE i potencjalne kraje kandydujące, do dostosowania się do tych pakietów sankcji; z zadowoleniem przyjmuje nowo powołaną grupę zadaniową ds. rosyjskich elit, pełnomocników i oligarchów, której celem jest koordynacja prac UE, G-7 i Australii nad sankcjami wobec rosyjskich i białoruskich oligarchów; zwraca się do Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych i Komisji, by zintensyfikowały działania informacyjne skierowane do krajów, które jeszcze nie przyłączyły się do sankcji wprowadzanych przez UE wobec Federacji Rosyjskiej, oraz by wykorzystały w tym celu pozycję UE i pełen zakres dostępnych im narzędzi, w razie potrzeby udzielając wsparcia; ubolewa, że niektóre kraje kandydujące do UE nie przyłączyły się do unijnych sankcji; wzywa do opracowania jasnego planu działania wobec krajów spoza UE, które ułatwiają Federacji Rosyjskiej uchylanie się od sankcji; wzywa Radę do przyjęcia dalszych surowych sankcji, odzwierciedlających niesłabnącą eskalację rosyjskiej agresji i szokujące akty okrucieństwa popełniane przez rosyjskie siły zbrojne, które bezsprzecznie stanowią zbrodnie wojenne;

10. wzywa państwa członkowskie do poparcia wysłania sił pokojowych ONZ w celu ochrony 15 reaktorów jądrowych na Ukrainie, w ścisłej współpracy z misją Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej; podkreśla, że zgodnie z rezolucją nr 377 Zgromadzenie Ogólne ONZ posiada dodatkowe uprawnienia decyzyjne, jeżeli Rada Bezpieczeństwa nie jest w stanie podjąć odpowiednich decyzji w kwestiach związanych z utrzymaniem pokoju;

11. wzywa przywódców UE i przywódców innych państw do wykluczenia Rosji z grupy G-20 i innych wielostronnych organizacji współpracy, takich jak Rada Praw Człowieka ONZ, Interpol, Światowa Organizacja Handlu, UNESCO i tym podobne, co byłoby ważnym sygnałem, że społeczność międzynarodowa nie powróci do utrzymywania dotychczasowych stosunków z państwem agresorem;

12. podkreśla, że pełne i skuteczne wdrożenie obowiązujących sankcji w całej UE i przez międzynarodowych sojuszników UE musi być teraz priorytetem; wzywa państwa członkowskie do niezwłocznego określenia i, w razie potrzeby, szybkiego stworzenia podstawy prawnej zapewniającej pełne i skuteczne przestrzeganie sankcji w jurysdykcjach krajowych; wzywa Komisję i organy nadzorcze UE do ścisłego monitorowania skutecznego i kompleksowego wdrażania wszystkich sankcji UE przez państwa członkowskie oraz do zajęcia się wszelkimi praktykami obchodzenia środków;

13. wzywa państwa członkowskie do dopilnowania, aby kary krajowe za naruszenie sankcji UE były skuteczne, proporcjonalne i odstraszające; z zadowoleniem przyjmuje ogłoszenie repozytorium informacji o sankcjach oraz planu działania (w tym kryteriów i harmonogramu) dotyczących przejścia od wykrywania systematycznego nieprzestrzegania sankcji UE do postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej;

14. wzywa Radę do nałożenia dalszych sankcji na osoby publiczne, które szerzą agresywną propagandę w Rosji w celu wsparcia rosyjskiej agresji na Ukrainę;

15. przypomina, że dochody podatkowe uzyskiwane z największych przedsiębiorstw zagranicznych działających w Rosji stanowią znaczną część budżetu Rosji i szacuje się, że odpowiadają jednej trzeciej jej wydatków na cele wojskowe; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje decyzje licznych zachodnich przedsiębiorstw dotyczące odmowy prowadzenia działalności gospodarczej w Rosji lub dostarczania produktów i usług na tamtejszy rynek; wzywa przedsiębiorstwa prywatne do wycofywania inwestycji, przenoszenia zakładów produkcyjnych z Rosji i wypowiedzenia obowiązujących umów; wzywa duże przedsiębiorstwa informatyczne do znacznego lub całkowitego ograniczenia użytkownikom w Rosji dostępu do ich produktów, usług i systemów operacyjnych;

16. wzywa do zwiększenia skuteczności obowiązujących sankcji, m.in. przez wykluczenie z systemu SWIFT wszystkich banków Federacji Rosyjskiej w koordynacji z międzynarodowymi partnerami UE o podobnych poglądach oraz przez zakazanie wchodzenia na wody terytorialne UE i zawijania do portów UE wszelkich statków morskich pływających pod banderą rosyjską oraz zarejestrowanych, czarterowanych, eksploatowanych przez Rosję lub będących własnością Rosji, statków płynących z rosyjskich portów i zmierzających do nich lub w inny sposób powiązanych z Rosją, w tym statków należących do Sovcomflot; wzywa do wprowadzenia zakazu transportu drogowego towarów z i na terytorium Rosji i Białorusi oraz proponuje rozszerzyć zakaz eksportu na dostawy, które zostały zakontraktowane przed wejściem w życie sankcji, ale które nie zostały jeszcze w pełni zrealizowane; domaga się wprowadzenia sankcji wtórnych wobec wszystkich podmiotów w UE i krajach spoza UE, które pomagają rosyjskiemu i białoruskiemu reżimowi w obchodzeniu sankcji;

17. wzywa, aby natychmiast nałożyć pełne embargo na import ropy naftowej, węgla, paliwa jądrowego i gazu z Rosji, całkowicie zrezygnować z gazociągów Nordstream 1 i Nordstream 2 oraz przedstawić plan dalszego zapewniania bezpieczeństwa dostaw energii do UE w perspektywie krótkoterminowej; wzywa Komisję, Europejską Służbę Działań Zewnętrznych i państwa członkowskie do opracowania kompleksowego planu działania dla UE dotyczącego dalszych sankcji oraz do jasnego informowania o nieprzekraczalnych granicach i krokach w celu zniesienia sankcji w przypadku podjęcia przez Rosję działań na rzecz przywrócenia niezależności, suwerenności i integralności terytorialnej Ukrainy w granicach uznanych przez społeczność międzynarodową oraz całkowitego wycofania wojsk z terytorium Ukrainy;

18. ponownie podkreśla znaczenie dywersyfikacji zasobów energetycznych, technologii i dróg dostaw oprócz dalszego inwestowania w efektywność energetyczną, energię ze źródeł odnawialnych, rozwiązania w zakresie magazynowania gazu i energii elektrycznej oraz zrównoważonych długoterminowych inwestycji zgodnie z Europejskim Zielonym Ładem; podkreśla znaczenie zapewnienia dostaw energii od partnerów handlowych UE za pośrednictwem istniejących i przyszłych umów o wolnym handlu, aby dodatkowo ograniczyć zależność UE od Rosji, zwłaszcza w odniesieniu do surowców; wzywa ponadto do ustanowienia na szczeblu UE wspólnych strategicznych rezerw energii i mechanizmów zakupu energii w celu zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego, przy jednoczesnym ograniczeniu zależności energetycznej od źródeł zewnętrznych i zmienności cen; wzywa do rozpoczęcia prac nad utworzeniem unii gazowej opartej na wspólnych zakupach gazu przez państwa członkowskie;

19. wzywa państwa członkowskie do zakończenia współpracy z przedsiębiorstwami rosyjskimi nad istniejącymi i nowymi projektami jądrowymi - w tym w Finlandii, na Węgrzech i w Bułgarii - w ramach których rosyjscy eksperci mogą zostać zastąpieni ekspertami zachodnimi, a także do stopniowego zaprzestania korzystania z usług Rosatomu; wzywa do zakończenia współpracy naukowej z rosyjskimi przedsiębiorstwami energetycznymi, takimi jak Rosatom, i innymi odpowiednimi rosyjskimi podmiotami naukowymi; domaga się, aby sankcje wobec Białorusi odzwierciedlały sankcje nałożone na Rosję, tak aby zlikwidować wszelkie luki prawne umożliwiające Putinowi korzystanie z pomocy Łukaszenki w celu obejścia sankcji;

20. wzywa międzynarodowe organizacje energetyczne do ponownego rozważenia roli Rosji w ich działaniach, w tym ewentualnego zawieszenia projektów współpracy między Rosją a MAEA, a także zawieszenia udziału Rosji w projektach wielostronnych;

21. podkreśla, że wszystkie aktywa należące do rosyjskich urzędników lub oligarchów powiązanych z reżimem Putina, ich pełnomocników i figurantów, a na Białorusi aktywa osób powiązanych z reżimem Łukaszenki, powinny zostać zajęte, a wizy UE cofnięte w ramach działań mających na celu całkowite i natychmiastowe zakazanie wydawania złotych paszportów, wiz i dokumentów pobytowych; podkreśla, że sankcje powinny dotyczyć szerszego grona rosyjskich urzędników, gubernatorów, burmistrzów i przedstawicieli elity ekonomicznej, którzy postępują zgodnie z obecną polityką reżimu Putina i czerpią z niej korzyści;

22. wzywa do rozpoczęcia prac nad funduszem na wzór planu Marshalla (Funduszem Powierniczym Solidarności z Ukrainą), który miałby na celu odbudowę Ukrainy po wojnie, uruchomienie ogromnego programu inwestycyjnego i uwolnienie jej potencjału wzrostu; uważa, że fundusz powinien być hojny i finansowany m.in. przez UE, jej państwa członkowskie, wkłady darczyńców i odszkodowania ze strony Rosji za straty wojenne, w tym z rosyjskich aktywów, które zamrożono w wyniku sankcji i które zgodnie z prawem międzynarodowym należy legalnie skonfiskować;

23. wzywa UE do szybkiego zwiększenia przejrzystości finansowej, do usunięcia w ramach negocjacji w sprawie pakietu legislacyjnego dotyczącego przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu wszystkich luk prawnych mających na celu ukrycie beneficjentów rzeczywistych oraz do dopilnowania, aby wszelkie pieniądze przechowywane przez rosyjskich oligarchów w UE zostały skonfiskowane; w związku z tym wzywa do umieszczenia na czarnej liście wszelkich instytucji finansowych w państwach trzecich zaangażowanych w pranie pieniędzy lub umożliwiających taki proceder;

24. wzywa do utworzenia unijnego mechanizmu solidarności, w ramach którego zajęto by się gospodarczymi i społecznymi konsekwencjami wojny prowadzonej przez Rosję przeciwko Ukrainie oraz skutkami nałożonych sankcji; przyznaje, że skuteczne sankcje wobec Federacji Rosyjskiej i napływ milionów uchodźców uciekających z Ukrainy przed rosyjską agresją i inwazją powodują nieuniknione wyzwania gospodarcze i społeczne w całej UE i jej państwach członkowskich; apeluje o środki kompensacyjne i alternatywne dostawy towarów i źródeł energii w celu ograniczenia tych negatywnych skutków, a także o skuteczne środki przeciwko niedopuszczalnej spekulacji, która dodatkowo pogłębia te negatywne skutki, w tym dzięki wyciągnięciu wniosków z udanych działań wdrożonych przez UE w odpowiedzi na pandemię COVID-19;

25. z zadowoleniem przyjmuje deklaracje wielu miast europejskich, które zakończyły programy współpracy i partnerstwa z rosyjskimi miastami i organizacjami; wzywa samorządy lokalne i miasta, aby zrewidowały i zerwały umowy o partnerstwie z miastami Federacji Rosyjskiej, a zamiast tego nawiązały współpracę z miastami partnerskimi w Ukrainie;

26. podkreśla, że trzeba zapewnić, by ukraiński sektor rolny mógł jak najszybciej prawidłowo funkcjonować i w tym celu należy podjąć wszelkie możliwe starania, by zabezpieczyć nadchodzący sezon siewny i produkcyjny oraz umożliwić bezpieczny transport oraz korytarze żywnościowe i paliwowe z Ukrainy i do niej; wzywa do otwarcia zielonych korytarzy lądowych w celu sprowadzenia na Ukrainę wszystkiego, co jest potrzebne do utrzymania produkcji rolnej (np. pestycydów i nawozów), oraz wyprowadzenia z Ukrainy wszystkich produktów rolnych, które nadal można eksportować;

27. wyraża ogromne poparcie dla decyzji prokuratora MTK o wszczęciu dochodzenia w związku z zarzutami popełnienia na Ukrainie zbrodni wojennych i zbrodni przeciwko ludzkości oraz podkreśla, jak ważne dla zabezpieczenia niezbędnych dowodów jest sprawne przeprowadzenie prac i szybkie postępy; w związku z tym wzywa do finansowego i praktycznego wsparcia ważnej pracy MTK, np. poprzez zezwolenie misji doradczej UE w Ukrainie na pomoc w dokumentowaniu dowodów;

28. wzywa UE i jej państwa członkowskie do ustanowienia globalnego mechanizmu sankcji antykorupcyjnych oraz do szybkiego przyjęcia ukierunkowanych sankcji wobec osób odpowiedzialnych za korupcję na wysokim szczeblu w Rosji i na Białorusi;

29. wzywa państwa członkowskie i Komisję do wspierania wszystkich legalnych międzynarodowych i krajowych procesów prowadzenia dochodzeń w sprawie zarzutów zbrodni przeciwko ludzkości i zbrodni wojennych popełnionych w Ukrainie w celu pociągnięcia wszystkich sprawców i współsprawców do odpowiedzialności przed sądem;

30. przypomina, że rosyjska dezinformacja jest elementem działań wojennych Rosji w Ukrainie oraz że unijne sankcje wobec rosyjskich państwowych kanałów medialnych można łatwo obejść za pomocą wirtualnej sieci prywatnej, telewizji satelitarnej i hybrydowej; wzywa Komisję i państwa członkowskie, aby całkowicie wdrożyły zakaz nadawania rosyjskich państwowych kanałów propagandowych;

31. wzywa do rozszerzenia wymogów ujawniania informacji przez europejskie instytucje finansowe, tak aby właściwe organy otrzymywały informacje o wszystkich aktywach znajdujących się w posiadaniu niektórych obywateli Rosji i Białorusi, a nie tylko o ich depozytach; przypomina, że obywatele UE mogą korzystać z narzędzia Komisji do anonimowego zgłaszania naruszeń wcześniejszych, obecnych i planowanych sankcji wobec osób i podmiotów z Rosji i Białorusi; uważa, że zakres poszczególnych list sankcji trzeba rozszerzyć o podmioty, które czerpały lub wciąż czerpią korzyści z bliskich stosunków z rządami Rosji i Białorusi; wzywa Komisję do pełnego wykorzystania ram przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz do włączenia Rosji i Białorusi do wykazu jurysdykcji wysokiego ryzyka, o którym mowa w art. 9 czwartej dyrektywy w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy 5 ; wzywa Komisję, by zaproponowała utworzenie specjalnego organu monitorującego egzekwowanie sankcji finansowych i innych unijnych środków ograniczających; wzywa Komisję do sporządzenia i opublikowania wykazu aktywów zamrożonych i zajętych przez każde państwo członkowskie; z zadowoleniem przyjmuje wysiłki społeczeństwa obywatelskiego i dziennikarzy śledczych na rzecz ujawnienia aktywów należących do rosyjskich oligarchów;

32. z zadowoleniem przyjmuje decyzje organizacji międzynarodowych, w tym w dziedzinie kultury i sportu, o zawieszeniu udziału Rosji; wzywa państwa członkowskie do zmniejszenia reprezentacji Federacji Rosyjskiej oraz do zredukowania liczby członków rosyjskiego i białoruskiego personelu dyplomatycznego i konsularnego w UE, w szczególności, jeżeli angażują się oni w działania szpiegowskie, dezinformacyjne lub związane z wojskowością; wzywa do stałej koordynacji działań z sojusznikami transatlantyckimi i partnerami o podobnych poglądach, takimi jak NATO, G-7, Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju oraz członkowie Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu, państwa stowarzyszone i kraje kandydujące; podkreśla, że UE powinna zdecydowanie reagować w przypadku, gdy domniemani partnerzy nie popierają stanowisk UE;

33. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, Radzie, Komisji, rządom i parlamentom państw członkowskich, Organizacji Narodów Zjednoczonych, NATO, G-7, Radzie Europy, Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie, prezydentowi, rządowi i parlamentowi Ukrainy, prezydentowi, rządowi i parlamentowi Federacji Rosyjskiej oraz prezydentowi, rządowi i parlamentowi Białorusi.

1 Teksty przyjęte, P9_TA(2021)0515.
2 Dz.U. C 125 z 18.3.2022, s. 2.
3 W tym Bachmann i in., Europejski Bank Centralny, Deutsche Bank Research, Oxford Economics, Goldman Sachs itd., streszczone przez Sachverständigenrat zur Begutachtung der gesamtwirtschaftlichen Entwicklung (Niemiecką Radę Ekspertów Ekonomicznych) w sprawozdaniu z marca 2022 r. zatytułowanym "Auswirkungen eines möglichen Wegfalls Russischer Rohstofflieferungen auf Energiesicherheit und Wirtschaftsleistung: Auszug aus der aktualisierten Konjunkturprognose 2022 und 2023" [Wpływ ewentualnego odejścia od rosyjskich dostaw surowców na bezpieczeństwo energetyczne i gospodarkę: wyciąg z aktualnej prognozy gospodarczej na lata 2022 i 2023].
4 Dyrektywa Rady 2001/55/WE z dnia 20 lipca 2001 r. w sprawie minimalnych standardów przyznawania tymczasowej ochrony na wypadek masowego napływu wysiedleńców oraz środków wspierających równowagę wysiłków między państwami członkowskimi związanych z przyjęciem takich osób wraz z jego następstwami (Dz.U. L 212 z 7.8.2001, s. 12).
5 Dz.U. L 141 z 5.6.2015, s. 73.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.434.59

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 7 kwietnia 2022 r. w sprawie konkluzji z posiedzenia Rady Europejskiej w dniach 24-25 marca 2022 r., w tym najnowszych wydarzeń związanych z wojną w Ukrainie oraz sankcji UE wobec Rosji i ich stosowania (2022/2560(RSP))
Data aktu: 07/04/2022
Data ogłoszenia: 15/11/2022