Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające AT.40127 – Warzywa w puszkach

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1
AT.40127 - Warzywa w puszkach
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2022/C 412/04)Wprowadzenie

1. Projekt decyzji, której adresatami są Conserve Italia Soc. coop. agricola oraz Conserves France SA (zwane łącznie "Conserve Italia"), dotyczy naruszenia art. 101 TFUE oraz art. 53 Porozumienia EOG dotyczącego dostawy niektórych rodzajów warzyw w puszkach sprzedawcom detalicznym i/lub klientom z branży gastronomicznej na terenie EOG.

2. W przedmiotowym przypadku, w odniesieniu do postępowania ugodowego 2 , Komisja przyjęła 27 września 2019 r. decyzję na podstawie art. 7 ust. 1 i art. 23 ust. 2 rozporządzenia nr 1/2003 3  w sprawie [...] 4 , [...] 5  oraz [...] 6  (zwanych łącznie "stronami postępowania ugodowego") 7 .

3. Po wzięciu udziału w początkowym etapie postępowania ugodowego Conserve Italia poinformowała Komisję, że nie przedłoży propozycji ugodowej zgodnie z art. 10a ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 773/2004. W związku z tym Komisja kontynuowała dochodzenie w sprawie działań Conserve Italia w trybie standardowej procedury.

Procedura pisemna

4. Wszczęcie dochodzenia było wynikiem złożenia 11 czerwca 2013 r. wniosku o zwolnienie z grzywny przez [...] zgodnie z pkt 14 i 15 obwieszczenia w sprawie łagodzenia kar 8 .

5. W okresie od 1 do 4 października 2013 r., na podstawie art. 20 ust. 4 rozporządzenia nr 1/2003, Komisja przeprowadziła kontrole w siedzibach stron postępowania ugodowego oraz Conserve Italia.

6. 17 października 2013 r. Conserve Italia złożyła wniosek o zwolnienie z grzywien zgodnie z pkt 14 obwieszczenia

w sprawie łagodzenia kar lub zmniejszenie grzywien zgodnie z pkt 27 obwieszczenia w sprawie łagodzenia kar.

7. 17 lutego 2017 r. Komisja wszczęła postępowania przeciwko wszystkim stronom na podstawie art. 11 ust. 6 rozpo

rządzenia nr 1/2003 oraz art. 2 ust. 1 rozporządzenia nr 773/2004.

8. 22 lutego 2017 r. Komisja poinformowała Conserve Italia o wstępnym zamiarze zastosowania zmniejszenia grzywny w ramach określonego przedziału zgodnie z pkt 26 obwieszczenia w sprawie łagodzenia kar.

9. W okresie od marca 2017 r. do czerwca 2019 r. Komisja przeprowadziła rozmowy ugodowe ze stronami zgodnie z przepisami zawartymi w pkt 14-19 obwieszczenia o postępowaniach ugodowych 9 .

10. 7 maja 2019 r. Conserve Italia poinformowała Komisję, że nie przedłoży propozycji ugodowej. W związku z tym Komisja kontynuowała dochodzenie w sprawie działań Conserve Italia w trybie standardowej procedury.

11. 5 października 2020 r. pisemne zgłoszenie zastrzeżeń zostało przyjęte w trybie standardowej procedury, a 6 października 2020 r. przedstawiono je Conserve Italia.

12. Conserve Italia otrzymała fizyczny dostęp do akt w siedzibie Komisji od 7 do 11 grudnia 2020 r. oraz w formie elektronicznej 7 grudnia 2020 roku. Urzędnik przeprowadzający spotkanie wyjaśniające nie otrzymał żadnego wniosku w sprawie dostępu do akt.

13. Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji ("DG ds. Konkurencji") wyznaczyła początkowo termin sześciu tygodni na udzielenie odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń. Na wniosek Conserve Italia DG ds. Konkurencji przedłużyła go jednak do 1 marca 2021 roku.

14. Conserve Italia przedłożyła odpowiedź na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń 1 marca 2021 roku. Zawnioskowała w niej o możliwość bardziej szczegółowego przedstawienia swoich argumentów na przesłuchaniu ustnym.

Procedura ustna

15. Ustne wyjaśnienia złożono na spotkaniu wyjaśniającym 4 maja 2021 roku 10 . Spotkanie wyjaśniające przebiegło sprawnie, bez zarzutów proceduralnych.

Projekt decyzji

16. W projekcie decyzji stwierdzono, iż Conserve Italia naruszyła art. 101 ust. 1 TFUE oraz art. 53 ust. 1 Porozumienia EOG, uczestnicząc w okresie od 15 marca 2000 r. do 1 października 2013 r. w pojedynczym i ciągłym naruszeniu dotyczącym całego EOG, które polegało na koordynacji cen, dzieleniu się rynkiem, a także na wymianie szczególnie chronionych informacji handlowych w odniesieniu do sprzedaży niektórych rodzajów warzyw w puszkach sprzedawcom detalicznym i/lub branży gastronomicznej na terenie EOG.

17. Zgodnie z art. 16 decyzji 2011/695/UE zbadałam, czy projekt decyzji dotyczy jedynie zastrzeżeń, co do których strony miały możliwość przedstawienia swoich stanowisk. Stwierdzam, że tak istotnie jest.

18. W związku z powyższym uważam, że w niniejszej sprawie przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych przysługujących stronom.

Bruksela, 8 listopada 2021 r.

1 Na podstawie art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE").
2 Na podstawie art. 10a rozporządzenia Komisji (WE) nr 773/2004 z dnia 7 kwietnia 2004 r. odnoszącego się do prowadzenia przez Komisję postępowań zgodnie z art. 81 i art. 82 Traktatu WE (Dz.U. L 123 z 27.4.2004, s. 18) ze zmianami ("rozporządzenie nr 773/2004").
3 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu ("rozporządzenie nr 1/2003").
4 Podmiotami prawnymi, wobec których prowadzono postępowanie, były [...].
5 Podmiotami prawnymi, wobec których prowadzono postępowanie, były [...].
6 Podmiotami prawnymi, wobec których prowadzono postępowanie, były [...].
7 Decyzja Komisji z dnia 27 września 2019 r. (streszczenie opublikowane w Dz.U. C 434/8 z 15.12.2020). Urzędnik przeprowadzający spotkanie wyjaśniające przedstawił już sprawozdanie końcowe zgodnie z art. 16 decyzji 2011/695/UE przy okazji przyjęcia decyzji Komisji z dnia 27 września 2019 r., opublikowane w Dz.U. C 434/7 z 15.12.2020.
8 Obwieszczenie Komisji w sprawie zwalniania z grzywien i zmniejszania grzywien w sprawach kartelowych (Dz.U. C 298 z 8.12.2006, s. 17).
9 Obwieszczenie Komisji w sprawie prowadzenia postępowań ugodowych w związku z przyjęciem decyzji na mocy art. 7 i 23 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawach kartelowych (Dz.U. C 167 z 2.7.2008, s. 1).
10 Ze względu na trwającą pandemię koronawirusa spotkanie wyjaśniające odbyło się zdalnie w ramach szyfrowanej wideokonferencji oraz za pośrednictwem zabezpieczonej hasłem (transmitowanej w internecie) wirtualnej sali odsłuchowej dla osób, które nie zabierały głosu na spotkaniu wyjaśniającym.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.412.4

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające AT.40127 – Warzywa w puszkach
Data aktu: 08/11/2021
Data ogłoszenia: 27/10/2022