Sprawa T-354/22: Skarga wniesiona w dniu 9 czerwca 2022 r. - Bindl/Komisja

Skarga wniesiona w dniu 9 czerwca 2022 r. - Bindl/Komisja
(Sprawa T-354/22)

Język postępowania: niemiecki

(2022/C 294/56)

(Dz.U.UE C z dnia 1 sierpnia 2022 r.)

Strony

Strona skarżąca: Thomas Bindl (Monachium, Niemcy) (przedstawiciel: adwokat T. Herbrich)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Skarżący wnosi do Sądu o:

- unieważnienia przekazów danych osobowych skarżącego do odbiorców mających siedzibę w państwach trzecich bez odpowiedniego poziomu ochrony, zainicjowanych przez stronę pozwaną z naruszeniem rozdziału V rozporządzenia (UE) 2018/1725 przy przeglądaniu strony internetowej https://futureu.europa.eu w dniach 20 marca 2022 r. i 8 czerwca 2022 r. oraz przy rejestracji na wydarzenie "GoGreen" w dniu 30 marca 2022 r;

- stwierdzenie, że pozwana w sposób niezgodny z prawem nie odpowiedziała na wniosek o dostęp złożony przez skarżącego w dniu 1 kwietnia 2002 r. w odniesieniu do przetwarzania przez pozwaną jego danych osobowych oraz w odniesieniu do odpowiednich zabezpieczeń na podstawie art. 48 rozporządzenia (UE) nr 2018/1725 w związku z przekazywaniem danych odbiorcom mającym siedzibę w państwach trzecich;

- zasądzenie od strony pozwanej odszkodowania w wysokości 1 200,00 EUR wraz z odsetkami w wysokości 2 punktów procentowych powyżej stopy procentowej ustalonej przez Europejski Bank Centralny dla głównych operacji refinansowych, od dnia ogłoszenia wyroku, za szkodę poniesioną przez skarżącego w wyniku nieprawidłowego zastosowania rozporządzenia (UE) 2018/1725;

- obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi skarżący podnosi pięć zarzutów.

1. Zarzut pierwszy dotyczący błędnego zastosowania art. 46 zdanie pierwsze, a także art. 48 ust. 1 i 2 lit. b) rozporządzenia (UE) 2018/1725 1

- Strona pozwana przekazała odbiorcom mającym siedzibę w Stanach Zjednoczonych Ameryki dane osobowe skarżącego przy przeglądaniu strony internetowej https://futureu.europa.eu. Stany Zjednoczone Ameryki są państwem trzecim, w stosunku do którego Komisja nie przyjęła decyzji stwierdzającej odpowiedni poziom ochrony.

- Przekazanie danych osobowych skarżącego odbiorcom mającym siedzibę w Stanach Zjednoczonych Ameryki na podstawie ogólnych klauzul umownych zgodnie z art. 48 ust. 2 lit. b rozporządzenia (UE) 2018/1725 nie stanowi, w braku dodatkowych zabezpieczeń technicznych i organizacyjnych, odpowiedniej gwarancji zapewnienia właściwego poziomu ochrony w Stanach Zjednoczonych Ameryki.

2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia praw podstawowych skarżącego na podstawie art. 7 i 8 karty praw podstawowych (zwanej dalej "kartą")

- Ograniczenia praw podstawowych skarżącego określonych w art. 7 i 8 karty, wynikające z faktu, że władze Stanów Zjednoczonych mogą, zgodnie z prawem Stanów Zjednoczonych, uzyskać dostęp do danych przekazywanych z Unii Europejskiej do Stanów Zjednoczonych i korzystać z nich, nie są uregulowane w sposób, który spełniałby wymogi równoważne wymogom istniejącym w prawie Unii zgodnie z art. 52 ust. 1 zdanie drugie karty.

- Ani 50 U.S. Code § 1881a (Section 7022 FISA), ani Executive Order 12333 nie zapewnia obywatelom Unii żadnych możliwości ani praw do obrony przed dostępem do danych osobowych ani do skutecznego egzekwowania praw wynikających z rozporządzenia (UE) 2018/1725.

- Prawo dostępu skarżącego na podstawie art. 17 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2018/1725 jest warunkiem dochodzenia praw podstawowych skarżącego na podstawie art. 7 i 8 ust. 1 karty. Pozwana pozbawia skarżącego możliwości dochodzenia chronionych praw podstawowych poprzez brak działania w odniesieniu do jego wniosku o dostęp. Naruszenie praw podstawowych wynikających z art. 7 i 8 ust. 1 karty, które towarzyszy brakowi działania pozwanej, nie jest uzasadnione.

3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia praw podstawowych skarżącego na podstawie art. 47 karty

- Prawo Stanów Zjednoczonych nie przewiduje żadnej możliwości ochrony sądowej przed dostępem do danych osobowych obywateli Unii przez amerykańskie organy bezpieczeństwa i służby wywiadowcze.

- W odniesieniu do programów nadzoru realizowanych przez organy bezpieczeństwa i służby wywiadowcze Stanów Zjednoczonych - np. PRISM i UPSTREAM - opartych zarówno na 50 U.S. Code § 1881a (Section 702 FISA), jak i na Executive Order 12333, ani Presidential Policy Directive 28, ani Executive Order 12333 nie zapewniają zainteresowanym osobom żadnych praw, których mogłyby one dochodzić na drodze sądowej przeciwko organom Stanów Zjednoczonych.

4. Zarzut czwarty dotyczący błędnego zastosowania art. 17 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2018/1725, jak również art. 14 ust. 3 i 4 rozporządzenia (UE) 2018/1725

- Pozwana w sposób niezgodny z prawem nie udostępniła skarżącemu, po złożeniu przez niego wniosku o dostęp z dnia 1 kwietnia 2022 r., informacji, o których mowa w art. 17 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2018/1725, w szczególności środków ochronnych na podstawie art. 48 rozporządzenia (UE) 2018/1725, w terminie jednego miesiąca na podstawie art. 14 ust. 3 zdanie pierwsze rozporządzenia (UE) 2018/1725.

- Pozwana w sposób niezgodny z prawem nie przedstawiła skarżącemu ani uzasadnienia ewentualnego przedłużenia terminu do udzielenia informacji na podstawie art. 14 ust. 3 zdanie drugie rozporządzenia (UE) 2018/1725, ani nie poinformowała skarżącego w ciągu miesiąca od złożenia wniosku o dostęp na podstawie art. 14 ust. 3 i 4 rozporządzenia (UE) 2018/1725 o przyczynach oddalenia wniosku o dostęp, jak również o sądowych i pozasądowych środkach odwoławczych.

5. Zarzut piąty dotyczący spowodowania szkody niematerialnej

- Skarżący doznał szkody niematerialnej w wysokości 1 200 EUR w wyniku oddalenia przez pozwaną jego wniosku o udzielenie dostępu oraz niekontrolowanego przekazania jego danych osobowych odbiorcom mającym siedzibę w Stanach Zjednoczonych Ameryki i związanej z tym niepewności co do bezprawnego monitorowania ruchu internetowego.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. 2018, L 295, s. 39).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.294.39

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-354/22: Skarga wniesiona w dniu 9 czerwca 2022 r. - Bindl/Komisja
Data aktu: 01/08/2022
Data ogłoszenia: 01/08/2022