Sprawa T-354/22: Skarga wniesiona w dniu 9 czerwca 2022 r. - Bindl/Komisja

Skarga wniesiona w dniu 9 czerwca 2022 r. - Bindl/Komisja
(Sprawa T-354/22)

Język postępowania: niemiecki

(2022/C 294/56)

(Dz.U.UE C z dnia 1 sierpnia 2022 r.)

Strony

Strona skarżąca: Thomas Bindl (Monachium, Niemcy) (przedstawiciel: adwokat T. Herbrich)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Skarżący wnosi do Sądu o:

- unieważnienia przekazów danych osobowych skarżącego do odbiorców mających siedzibę w państwach trzecich bez odpowiedniego poziomu ochrony, zainicjowanych przez stronę pozwaną z naruszeniem rozdziału V rozporządzenia (UE) 2018/1725 przy przeglądaniu strony internetowej https://futureu.europa.eu w dniach 20 marca 2022 r. i 8 czerwca 2022 r. oraz przy rejestracji na wydarzenie "GoGreen" w dniu 30 marca 2022 r;

- stwierdzenie, że pozwana w sposób niezgodny z prawem nie odpowiedziała na wniosek o dostęp złożony przez skarżącego w dniu 1 kwietnia 2002 r. w odniesieniu do przetwarzania przez pozwaną jego danych osobowych oraz w odniesieniu do odpowiednich zabezpieczeń na podstawie art. 48 rozporządzenia (UE) nr 2018/1725 w związku z przekazywaniem danych odbiorcom mającym siedzibę w państwach trzecich;

- zasądzenie od strony pozwanej odszkodowania w wysokości 1 200,00 EUR wraz z odsetkami w wysokości 2 punktów procentowych powyżej stopy procentowej ustalonej przez Europejski Bank Centralny dla głównych operacji refinansowych, od dnia ogłoszenia wyroku, za szkodę poniesioną przez skarżącego w wyniku nieprawidłowego zastosowania rozporządzenia (UE) 2018/1725;

- obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi skarżący podnosi pięć zarzutów.

1. Zarzut pierwszy dotyczący błędnego zastosowania art. 46 zdanie pierwsze, a także art. 48 ust. 1 i 2 lit. b) rozporządzenia (UE) 2018/1725 1

- Strona pozwana przekazała odbiorcom mającym siedzibę w Stanach Zjednoczonych Ameryki dane osobowe skarżącego przy przeglądaniu strony internetowej https://futureu.europa.eu. Stany Zjednoczone Ameryki są państwem trzecim, w stosunku do którego Komisja nie przyjęła decyzji stwierdzającej odpowiedni poziom ochrony.

- Przekazanie danych osobowych skarżącego odbiorcom mającym siedzibę w Stanach Zjednoczonych Ameryki na podstawie ogólnych klauzul umownych zgodnie z art. 48 ust. 2 lit. b rozporządzenia (UE) 2018/1725 nie stanowi, w braku dodatkowych zabezpieczeń technicznych i organizacyjnych, odpowiedniej gwarancji zapewnienia właściwego poziomu ochrony w Stanach Zjednoczonych Ameryki.

2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia praw podstawowych skarżącego na podstawie art. 7 i 8 karty praw podstawowych (zwanej dalej "kartą")

- Ograniczenia praw podstawowych skarżącego określonych w art. 7 i 8 karty, wynikające z faktu, że władze Stanów Zjednoczonych mogą, zgodnie z prawem Stanów Zjednoczonych, uzyskać dostęp do danych przekazywanych z Unii Europejskiej do Stanów Zjednoczonych i korzystać z nich, nie są uregulowane w sposób, który spełniałby wymogi równoważne wymogom istniejącym w prawie Unii zgodnie z art. 52 ust. 1 zdanie drugie karty.

- Ani 50 U.S. Code § 1881a (Section 7022 FISA), ani Executive Order 12333 nie zapewnia obywatelom Unii żadnych możliwości ani praw do obrony przed dostępem do danych osobowych ani do skutecznego egzekwowania praw wynikających z rozporządzenia (UE) 2018/1725.

- Prawo dostępu skarżącego na podstawie art. 17 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2018/1725 jest warunkiem dochodzenia praw podstawowych skarżącego na podstawie art. 7 i 8 ust. 1 karty. Pozwana pozbawia skarżącego możliwości dochodzenia chronionych praw podstawowych poprzez brak działania w odniesieniu do jego wniosku o dostęp. Naruszenie praw podstawowych wynikających z art. 7 i 8 ust. 1 karty, które towarzyszy brakowi działania pozwanej, nie jest uzasadnione.

3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia praw podstawowych skarżącego na podstawie art. 47 karty

- Prawo Stanów Zjednoczonych nie przewiduje żadnej możliwości ochrony sądowej przed dostępem do danych osobowych obywateli Unii przez amerykańskie organy bezpieczeństwa i służby wywiadowcze.

- W odniesieniu do programów nadzoru realizowanych przez organy bezpieczeństwa i służby wywiadowcze Stanów Zjednoczonych - np. PRISM i UPSTREAM - opartych zarówno na 50 U.S. Code § 1881a (Section 702 FISA), jak i na Executive Order 12333, ani Presidential Policy Directive 28, ani Executive Order 12333 nie zapewniają zainteresowanym osobom żadnych praw, których mogłyby one dochodzić na drodze sądowej przeciwko organom Stanów Zjednoczonych.

4. Zarzut czwarty dotyczący błędnego zastosowania art. 17 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2018/1725, jak również art. 14 ust. 3 i 4 rozporządzenia (UE) 2018/1725

- Pozwana w sposób niezgodny z prawem nie udostępniła skarżącemu, po złożeniu przez niego wniosku o dostęp z dnia 1 kwietnia 2022 r., informacji, o których mowa w art. 17 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2018/1725, w szczególności środków ochronnych na podstawie art. 48 rozporządzenia (UE) 2018/1725, w terminie jednego miesiąca na podstawie art. 14 ust. 3 zdanie pierwsze rozporządzenia (UE) 2018/1725.

- Pozwana w sposób niezgodny z prawem nie przedstawiła skarżącemu ani uzasadnienia ewentualnego przedłużenia terminu do udzielenia informacji na podstawie art. 14 ust. 3 zdanie drugie rozporządzenia (UE) 2018/1725, ani nie poinformowała skarżącego w ciągu miesiąca od złożenia wniosku o dostęp na podstawie art. 14 ust. 3 i 4 rozporządzenia (UE) 2018/1725 o przyczynach oddalenia wniosku o dostęp, jak również o sądowych i pozasądowych środkach odwoławczych.

5. Zarzut piąty dotyczący spowodowania szkody niematerialnej

- Skarżący doznał szkody niematerialnej w wysokości 1 200 EUR w wyniku oddalenia przez pozwaną jego wniosku o udzielenie dostępu oraz niekontrolowanego przekazania jego danych osobowych odbiorcom mającym siedzibę w Stanach Zjednoczonych Ameryki i związanej z tym niepewności co do bezprawnego monitorowania ruchu internetowego.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. 2018, L 295, s. 39).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024