(2022/C 290/24)
(Dz.U.UE C z dnia 29 lipca 2022 r.)
Sprawozdawca generalny: Francisco Javier GARAT PÉREZ
Wniosek o konsultację | Parlament Europejski, 17.2.2022 |
Rada, 28.2.2022 | |
Podstawa prawna | Art. 43 ust. 2 i art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej |
Sekcja odpowiedzialna | Sekcja Rolnictwa, Rozwoju Wsi i Środowiska Naturalnego |
Data przyjęcia na sesji plenarnej | 24.3.2022 |
Sesja plenarna nr Wynik głosowania |
568 |
(za/przeciw/wstrzymało się) | 219/0/0 |
1. Wnioski i zalecenia
1.1. EKES przypomina ponownie swoje - wyrażone w opiniach 2018/05155 1 oraz 2020/02842 2 - stanowisko, które odnosi się do wniosku dotyczącego rozporządzenia. Wnioski i zalecenia ze wspomnianych opinii zostały przytoczone poniżej.
1.2. EKES uważa, że transpozycja do prawa UE środków ochrony i egzekwowania przyjętych przez Organizację Rybołówstwa Północno-Zachodniego Atlantyku (NAFO) jest konieczna w celu doprowadzenia do jednolitego i skutecznego wdrożenia tych środków w UE.
1.3. Jednakże Komitet sądzi, że w omawianym wniosku nie ustanowiono sprawnego mechanizmu transpozycji przepisów przyjętych przez NAFO i nie rozwiązano kwestii ich corocznej aktualizacji.
1.4. Komitet opowiada się za sprawniejszym i prostszym mechanizmem, w związku z czym proponuje rozporządzenie składające się z jednego artykułu, stwierdzającego, że Unia Europejska musi obowiązkowo stosować do swojej floty przepisy przyjęte przez NAFO.
1.5. Komitet podkreśla ryzyko związane z wprowadzeniem systemu aktów delegowanych, który przyznaje Komisji uprawnienia do stanowienia prawa bez konieczności stosowania się do zwykłej procedury.
2. Streszczenie wniosku ustawodawczego
2.1. Głównym celem przedłożonego wniosku jest włączenie do prawa Unii środków ochrony i egzekwowania przyjętych przez Organizację Rybołówstwa Północno-Zachodniego Atlantyku (NAFO) na corocznym posiedzeniu, które odbyło się we wrześniu 2021 r.
2.2. Obejmuje to zmiany dotyczące obliczania kwoty "Inne", wprowadzające środki towarzyszące odnośnie do dorsza atlantyckiego w rejonie 3M i halibuta niebieskiego w związku z inspekcją wyładunków.
2.3. Uwzględniono również nowe przepisy dotyczące dodatkowych procedur, poważnych naruszeń w stosowaniu określonego rozmiaru oczek sieci, kratownicy sortującej i kratownicy oraz wzmocnione środki dotyczące działań następczych w przypadku naruszeń, jak również nowe przepisy dotyczące przekazywania dokumentów do NAFO i Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa.
2.4. We wniosku przekazano również Komisji uprawnienia do zmiany rozporządzenia (UE) 2019/833 w odniesieniu do wyładunku i inspekcji halibuta niebieskiego oraz środków kontroli w odniesieniu do dorsza atlantyckiego w rejonie 3M w przypadku, gdy NAFO zmieni swoje środki w przyszłości.
Północno-Zachodniego Atlantyku (Dz.U. C 429 z 11.12.2020, s. 279).
2.5. Dostrzega się również potrzebę szybszego przyjęcia tych przepisów, aby statki Unii mogły prowadzić połowy na tych samych zasadach co statki innych umawiających się stron NAFO.
3. Uwagi ogólne
3.1. EKES uważa, że transpozycja do prawa UE środków ochrony i egzekwowania przyjętych na ostatnim corocznym posiedzeniu NAFO jest konieczna, tak aby zapewnić ich jednolite stosowanie w UE.
3.2. Komitet jest jednak zdania, że procedurze transpozycji nadal nie towarzyszy sprawny mechanizm, ponieważ wspomniane środki podlegają zmianom co roku, a unijne procedury biurokratyczne są bardzo powolne, co powoduje ciągłą lukę między normami przyjętymi przez NAFO a prawodawstwem wspólnotowym.
3.3. EKES podkreśla ponownie potrzebę przyjęcia usprawnionej procedury, takiej jak ta zaproponowana przez niego w 2019 i 2020 r., która cieszyła się poparciem organów administracji państw członkowskich i zainteresowanych sektorów. Ta procedura opierałaby się na prostym rozporządzeniu składającym się z jednego artykułu obejmującego zobowiązanie Unii Europejskiej do bezwzględnego stosowania do floty unijnej przepisów przyjmowanych co roku przez NAFO.
3.4. Komitet ponownie ostrzega, że dalsze podążanie drogą rozporządzenia może prowadzić do sprzeczności między przepisami lub - co najmniej - do okresów niepewności prawa dla organów administracji i przedsiębiorstw, które nie wiedzą, czy zobowiązane są przestrzegać wcześniejszych przepisów obowiązujących w UE, czy nowych przepisów. Prowadzi to również do zakłóceń w stosowaniu środków odnośnie do flot spoza UE.
3.5. EKES uważa, że jedynym ułatwieniem płynącym z wprowadzenia systemu aktów delegowanych będzie umożliwienie Komisji ustanawiania przepisów bez potrzeby stosowania się do zwykłej procedury.
Bruksela, dnia 24 marca 2022 r. |
Christa SCHWENG |
Przewodnicząca |
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
Rybołówstwa Północno-Zachodniego Atlantyku (Dz.U. C 159 z 10.5.2019, s. 60).
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.290.149 |
Rodzaj: | Opinia |
Tytuł: | Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2019/833 ustanawiające środki ochrony i egzekwowania mające zastosowanie na obszarze podlegającym regulacji Organizacji Rybołówstwa Północno-Zachodniego Atlantyku" [COM(2022) 51 final - 2022/0035 (COD)] |
Data aktu: | 29/07/2022 |
Data ogłoszenia: | 29/07/2022 |