Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa informacji w instytucjach, organach i jednostkach organizacyjnych Unii (Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD www.edps.europa.eu)

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa informacji w instytucjach, organach i jednostkach organizacyjnych Unii

(Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD www.edps.europa.eu)

(2022/C 258/06)

(Dz.U.UE C z dnia 5 lipca 2022 r.)

22 marca 2022 r. Komisja Europejska przyjęła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie bezpieczeństwa informacji w instytucjach, organach i jednostkach organizacyjnych Unii ("wniosek").

EIOD z zadowoleniem przyjmuje cel wniosku, którym jest poprawa bezpieczeństwa informacji przetwarzanych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii poprzez ustanowienie wspólnych zasad bezpieczeństwa informacji oraz promowanie spójnej kultury bezpieczeństwa informacji w ramach określonego instrumentu prawnego.

EIOD zauważa, że zakres bezpieczeństwa danych osobowych przewidziany w rozporządzeniu EUDPR tylko częściowo pokrywa się z zakresem bezpieczeństwa informacji przewidzianym we wniosku. W tym ostatnim skoncentrowano się na poufności informacji, podczas gdy w EUDPR zapewniono także integralność i dostępność. Ponadto przepisy EUDPR dotyczące bezpieczeństwa danych osobowych odnoszą się w szczególności do zagrożeń dla praw i wolności osób fizycznych.

Zgodnie z wnioskiem od instytucji, organów i jednostek organizacyjnych Unii wymaga się przyjęcia środków na rzecz bezpieczeństwa informacji, co nieuchronnie wiąże się z przetwarzaniem danych osobowych i danych z łączności elektronicznej, w tym danych o ruchu. Zdaniem EIOD należy wyraźnie zaznaczyć, że wszystkie środki na rzecz bezpieczeństwa informacji wiążące się z przetwarzaniem danych osobowych powinny być zgodne z obecnymi ramami prawnymi dotyczącymi ochrony danych i prywatności, a instytucje UE powinny podjąć odpowiednie zabezpieczenia techniczne i organizacyjne, aby zapewnić tę zgodność w sposób odpowiedzialny.

Aby osiągnąć pewność prawną i przewidywalność oraz zapewnić zgodność z EUDPR, EIOD zdecydowanie zaleca, aby we wniosku lub przynajmniej w akcie delegowanym, który ma zostać przyjęty przez Komisję w późniejszym terminie, jasno zdefiniować działania związane z przetwarzaniem danych osobowych, dozwolone dla celów tego rozporządzenia. EIOD zwraca również uwagę na konieczność zapewnienia zgodności z zasadami EUDPR dotyczącymi przekazywania danych osobowych do państw trzecich i organizacji międzynarodowych. Ponadto EIOD zaleca wyjaśnienie w motywie, że zastosowanie będą miały wszystkie przepisy EUDPR, w tym zasady transferów międzynarodowych.

EIOD podkreśla, jak ważne jest, aby uwzględnić perspektywy prywatności i ochrony danych w zarządzaniu bezpieczeństwem informacji w celu osiągnięcia pozytywnej synergii między wnioskiem a przepisami dotyczącymi prywatności i ochrony danych. Przedstawia również konkretne zalecenia dotyczące sposobu osiągnięcia takiej synergii, w tym: szczególne zobowiązanie urzędników UE odpowiedzialnych za bezpieczeństwo informacji do ścisłej współpracy z inspektorem ochrony danych wyznaczonym zgodnie z art. 43 EUDPR; włączenie pełnego szyfrowania transmisji do wykazu minimalnych środków bezpieczeństwa zawartego we wniosku, w stosownych przypadkach, a w szczególności przy wymianie szczególnie chronionych informacji jawnych; oraz promowanie zintegrowanego zarządzania ryzykiem w związku z bezpieczeństwem informacji i zintegrowanego procesu obsługi incydentów, które służą zarówno bezpieczeństwu informacji, jak i obowiązkom w zakresie ochrony danych dotyczącym powiadomień o naruszeniu danych.

1. WPROWADZENIE I INFORMACJE OGÓLNE

1. 22 marca 2022 r. Komisja Europejska przyjęła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie bezpieczeństwa informacji w instytucjach, organach i jednostkach organizacyjnych Unii 1  ("wniosek").

2. W tym samym dniu Komisja Europejska przyjęła kolejny wniosek dotyczący rozporządzenia ustanawiającego środki na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w instytucjach, organach i jednostkach organizacyjnych Unii 2  ("Wniosek w sprawie cyberbezpieczeństwa").

3. Oba wnioski przewidziano w strategii UE w zakresie cyberbezpieczeństwa na cyfrową dekadę przedstawionej 16 grudnia 2020 r. 3  ("strategia"). Głównym założeniem strategii było wzmocnienie strategicznej autonomii Unii w dziedzinie cyberbezpieczeństwa oraz poprawa jej odporności i zbiorowej reakcji, a także stworzenie globalnego i otwartego internetu z silną ochroną w celu przeciwdziałania zagrożeniom dla bezpieczeństwa oraz dla podstawowych praw i wolności obywateli w Europie 4 .

4. Wniosek stanowi jedną z inicjatyw regulacyjnych strategii, w szczególności w dziedzinie cyberbezpieczeństwa instytucji, organów i jednostek organizacyjnych Unii. Zgodnie ze strategią cel wniosku jest dwojaki:

- ułatwienie interoperacyjności systemów informacji niejawnych umożliwiającej bezproblemowy transfer informacji między różnymi podmiotami oraz

- umożliwienie przyjęcia międzyinstytucjonalnego podejścia do postępowania z informacjami niejawnymi UE oraz szczególnie chronionymi informacjami jawnymi, które mogłoby również służyć za wzór interoperacyjności między państwami członkowskimi; stwierdza się, że UE powinna również dalej rozwijać swoją zdolność do bezpiecznego komunikowania się z odpowiednimi partnerami, opierając się w miarę możliwości na istniejących ustaleniach i procedurach.

5. EIOD zauważa, że przedmiot omawianego wniosku jest również bezpośrednio związany z wnioskiem dotyczącym dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpie- czeństwa w całej Unii, uchylającej dyrektywę (UE) 2016/1148 ("wniosek w sprawie NIS 2.0"). EIOD przypomina, że wydał opinię 5/2021 w sprawie strategii cyberbezpieczeństwa 5  oraz dyrektywy NIS 2.0 ("opinia NIS 2.0") 6 . Z tego powodu niniejsza opinia odnosi się do opinii NIS 2.0.

6. Zgodnie z uzasadnieniem wniosku ze względu na stale rosnącą liczbę szczególnie chronionych informacji jawnych oraz informacji niejawnych UE, którymi instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii muszą się wymieniać, a także bio- rąc pod uwagę gwałtowny rozwój zagrożeń, administracja europejska jest narażona na ataki we wszystkich obszarach swojej działalności. Informacje przetwarzane przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii są bardzo atrakcyjne dla agresorów i muszą być odpowiednio chronione.

7. Zgodnie z uzasadnieniem wniosek:

- ustanowiłby zharmonizowane i kompleksowe kategorie informacji, a także wspólne zasady postępowania dla wszystkich instytucji, organów i jednostek organizacyjnych Unii;

- utworzyłby uproszczony program współpracy w zakresie bezpieczeństwa informacji między instytucjami UE, który mógłby przyczynić się do stworzenia spójnej kultury bezpieczeństwa informacji w całej administracji europejskiej;

- zmodernizowałby politykę bezpieczeństwa informacji na wszystkich poziomach klasyfikacji lub kategorii dla wszystkich instytucji, organów i jednostek organizacyjnych Unii z uwzględnieniem transformacji cyfrowej i rozwoju telepracy jako praktyki strukturalnej.

8. 22 marca 2022 r. Komisja konsultowała się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych na podstawie art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 ("EUDPR") 7 . Uwagi i zalecenia zawarte w tej opinii ograniczają się do tych przepisów wniosku, które są najistotniejsze z punktu widzenia ochrony danych oraz prywatności.

4. WNIOSKI

31. W świetle powyższego EIOD wydaje następujące główne zalecenia:

- EIOD zdecydowanie zaleca, aby we wniosku jasno zdefiniować działania związane z przetwarzaniem danych osobowych, dozwolone dla celów tego rozporządzenia, w tym: cel(e) przetwarzania; kategorie danych osobowych; kategorie osób, których dane dotyczą; określenie roli w stosownych przypadkach (administrator, podmiot przetwarzający, współadministratorzy), okresy zatrzymywania danych, odbiorcy w przypadku przekazywania danych podmiotom niepodlegającym EUDPR. EIOD uważa, że elementy te powinny zostać wyraźnie przewidziane we wniosku lub przynajmniej w akcie delegowanym, który zostanie przyjęty przez Komisję w późniejszym terminie. We wniosku powinno przewidzieć się takie przekazanie uprawnień.

- EIOD zaleca wyjaśnienie w motywie, że zastosowanie będą miały wszystkie przepisy EUDPR, w tym zasady transferów międzynarodowych. Motyw 6 można również wykorzystać do uwzględnienia wszelkich innych ogólnych zaleceń dotyczących ochrony danych zawartych w niniejszej opinii, które nie mają na celu zmiany przepisów materialnych.

- EIOD zdecydowanie zaleca włączenie pełnego szyfrowania transmisji do wykazu minimalnych środków bezpieczeństwa zawartego we wniosku, w stosownych przypadkach, a zwłaszcza w przypadku wymiany szczególnie chronionych informacji jawnych.

- EIOD zaleca dodanie w art. 5 ust. 3 zapisu, że wśród czynników branych pod uwagę w procesie zarządzania ryzykiem w zakresie bezpieczeństwa informacji należy również uwzględnić zagrożenia wynikające z dostępu na podstawie jurysdykcji państw trzecich (np. przez ich organy publiczne).

- EIOD zdecydowanie zaleca, aby w odpowiednim motywie wyjaśnić korzyści płynące z posiadania zintegrowanego zarządzania ryzykiem w związku z bezpieczeństwem informacji oraz zintegrowanego procesu obsługi incydentów, które służą zarówno bezpieczeństwu informacji, jak i obowiązkom w zakresie ochrony danych dotyczącym powiadomień o naruszeniu danych.

- EIOD zdecydowanie zaleca, aby we wniosku przewidziano nałożenie na urzędników UE odpowiedzialnych za bezpieczeństwo informacji szczególnego zobowiązania do ścisłej współpracy z inspektorem ochrony danych wyznaczonym zgodnie z art. 43 EUDPR. w takich działaniach jak: uwzględnianie ochrony danych już w fazie projektowania i domyślnej ochrony informacji w środkach bezpieczeństwa, wybór środków bezpieczeństwa, które obejmują dane osobowe, zintegrowane zarządzanie ryzykiem, zintegrowany proces obsługi cyberincydentów.

Bruksela, dnia 17 maja 2022 r.

Wojciech Rafał WIEWIÓROWSKI

1 COM(2022) 119 final.
2 COM(2022) 122 final.
3 Strategia UE w zakresie cyberbezpieczeństwa na cyfrową dekadę | Kształtowanie cyfrowej przyszłości Europy (europa.eu), w tym wspólny komunikat z Wysokim Przedstawicielem Unii ds. Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (JOIN(2020)18).
4 Zob. rozdział I. WPROWADZENIE, s. 4 strategii.
5 Wspólny komunikat Komisji Europejskiej i Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa do Parlamentu Europejskiego i Rady zatytułowany "Strategia UE w zakresie cyberbezpieczeństwa na cyfrową dekadę".
6 Opinia EIOD 5/2021 w sprawie strategii cyberbezpieczeństwa i dyrektywy NIS 2.0.
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295, z 21.11.2018, s. 39).

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.258.7

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa informacji w instytucjach, organach i jednostkach organizacyjnych Unii (Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD www.edps.europa.eu)
Data aktu: 05/07/2022
Data ogłoszenia: 05/07/2022