united kingdom
ukraine

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa informacji w instytucjach, organach i jednostkach organizacyjnych Unii (Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD www.edps.europa.eu)

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa informacji w instytucjach, organach i jednostkach organizacyjnych Unii

(Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD www.edps.europa.eu)

(2022/C 258/06)

(Dz.U.UE C z dnia 5 lipca 2022 r.)

22 marca 2022 r. Komisja Europejska przyjęła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie bezpieczeństwa informacji w instytucjach, organach i jednostkach organizacyjnych Unii ("wniosek").

EIOD z zadowoleniem przyjmuje cel wniosku, którym jest poprawa bezpieczeństwa informacji przetwarzanych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii poprzez ustanowienie wspólnych zasad bezpieczeństwa informacji oraz promowanie spójnej kultury bezpieczeństwa informacji w ramach określonego instrumentu prawnego.

EIOD zauważa, że zakres bezpieczeństwa danych osobowych przewidziany w rozporządzeniu EUDPR tylko częściowo pokrywa się z zakresem bezpieczeństwa informacji przewidzianym we wniosku. W tym ostatnim skoncentrowano się na poufności informacji, podczas gdy w EUDPR zapewniono także integralność i dostępność. Ponadto przepisy EUDPR dotyczące bezpieczeństwa danych osobowych odnoszą się w szczególności do zagrożeń dla praw i wolności osób fizycznych.

Zgodnie z wnioskiem od instytucji, organów i jednostek organizacyjnych Unii wymaga się przyjęcia środków na rzecz bezpieczeństwa informacji, co nieuchronnie wiąże się z przetwarzaniem danych osobowych i danych z łączności elektronicznej, w tym danych o ruchu. Zdaniem EIOD należy wyraźnie zaznaczyć, że wszystkie środki na rzecz bezpieczeństwa informacji wiążące się z przetwarzaniem danych osobowych powinny być zgodne z obecnymi ramami prawnymi dotyczącymi ochrony danych i prywatności, a instytucje UE powinny podjąć odpowiednie zabezpieczenia techniczne i organizacyjne, aby zapewnić tę zgodność w sposób odpowiedzialny.

Aby osiągnąć pewność prawną i przewidywalność oraz zapewnić zgodność z EUDPR, EIOD zdecydowanie zaleca, aby we wniosku lub przynajmniej w akcie delegowanym, który ma zostać przyjęty przez Komisję w późniejszym terminie, jasno zdefiniować działania związane z przetwarzaniem danych osobowych, dozwolone dla celów tego rozporządzenia. EIOD zwraca również uwagę na konieczność zapewnienia zgodności z zasadami EUDPR dotyczącymi przekazywania danych osobowych do państw trzecich i organizacji międzynarodowych. Ponadto EIOD zaleca wyjaśnienie w motywie, że zastosowanie będą miały wszystkie przepisy EUDPR, w tym zasady transferów międzynarodowych.

EIOD podkreśla, jak ważne jest, aby uwzględnić perspektywy prywatności i ochrony danych w zarządzaniu bezpieczeństwem informacji w celu osiągnięcia pozytywnej synergii między wnioskiem a przepisami dotyczącymi prywatności i ochrony danych. Przedstawia również konkretne zalecenia dotyczące sposobu osiągnięcia takiej synergii, w tym: szczególne zobowiązanie urzędników UE odpowiedzialnych za bezpieczeństwo informacji do ścisłej współpracy z inspektorem ochrony danych wyznaczonym zgodnie z art. 43 EUDPR; włączenie pełnego szyfrowania transmisji do wykazu minimalnych środków bezpieczeństwa zawartego we wniosku, w stosownych przypadkach, a w szczególności przy wymianie szczególnie chronionych informacji jawnych; oraz promowanie zintegrowanego zarządzania ryzykiem w związku z bezpieczeństwem informacji i zintegrowanego procesu obsługi incydentów, które służą zarówno bezpieczeństwu informacji, jak i obowiązkom w zakresie ochrony danych dotyczącym powiadomień o naruszeniu danych.

1. WPROWADZENIE I INFORMACJE OGÓLNE

1. 22 marca 2022 r. Komisja Europejska przyjęła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie bezpieczeństwa informacji w instytucjach, organach i jednostkach organizacyjnych Unii 1  ("wniosek").

2. W tym samym dniu Komisja Europejska przyjęła kolejny wniosek dotyczący rozporządzenia ustanawiającego środki na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w instytucjach, organach i jednostkach organizacyjnych Unii 2  ("Wniosek w sprawie cyberbezpieczeństwa").

3. Oba wnioski przewidziano w strategii UE w zakresie cyberbezpieczeństwa na cyfrową dekadę przedstawionej 16 grudnia 2020 r. 3  ("strategia"). Głównym założeniem strategii było wzmocnienie strategicznej autonomii Unii w dziedzinie cyberbezpieczeństwa oraz poprawa jej odporności i zbiorowej reakcji, a także stworzenie globalnego i otwartego internetu z silną ochroną w celu przeciwdziałania zagrożeniom dla bezpieczeństwa oraz dla podstawowych praw i wolności obywateli w Europie 4 .

4. Wniosek stanowi jedną z inicjatyw regulacyjnych strategii, w szczególności w dziedzinie cyberbezpieczeństwa instytucji, organów i jednostek organizacyjnych Unii. Zgodnie ze strategią cel wniosku jest dwojaki:

- ułatwienie interoperacyjności systemów informacji niejawnych umożliwiającej bezproblemowy transfer informacji między różnymi podmiotami oraz

- umożliwienie przyjęcia międzyinstytucjonalnego podejścia do postępowania z informacjami niejawnymi UE oraz szczególnie chronionymi informacjami jawnymi, które mogłoby również służyć za wzór interoperacyjności między państwami członkowskimi; stwierdza się, że UE powinna również dalej rozwijać swoją zdolność do bezpiecznego komunikowania się z odpowiednimi partnerami, opierając się w miarę możliwości na istniejących ustaleniach i procedurach.

5. EIOD zauważa, że przedmiot omawianego wniosku jest również bezpośrednio związany z wnioskiem dotyczącym dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpie- czeństwa w całej Unii, uchylającej dyrektywę (UE) 2016/1148 ("wniosek w sprawie NIS 2.0"). EIOD przypomina, że wydał opinię 5/2021 w sprawie strategii cyberbezpieczeństwa 5  oraz dyrektywy NIS 2.0 ("opinia NIS 2.0") 6 . Z tego powodu niniejsza opinia odnosi się do opinii NIS 2.0.

6. Zgodnie z uzasadnieniem wniosku ze względu na stale rosnącą liczbę szczególnie chronionych informacji jawnych oraz informacji niejawnych UE, którymi instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii muszą się wymieniać, a także bio- rąc pod uwagę gwałtowny rozwój zagrożeń, administracja europejska jest narażona na ataki we wszystkich obszarach swojej działalności. Informacje przetwarzane przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii są bardzo atrakcyjne dla agresorów i muszą być odpowiednio chronione.

7. Zgodnie z uzasadnieniem wniosek:

- ustanowiłby zharmonizowane i kompleksowe kategorie informacji, a także wspólne zasady postępowania dla wszystkich instytucji, organów i jednostek organizacyjnych Unii;

- utworzyłby uproszczony program współpracy w zakresie bezpieczeństwa informacji między instytucjami UE, który mógłby przyczynić się do stworzenia spójnej kultury bezpieczeństwa informacji w całej administracji europejskiej;

- zmodernizowałby politykę bezpieczeństwa informacji na wszystkich poziomach klasyfikacji lub kategorii dla wszystkich instytucji, organów i jednostek organizacyjnych Unii z uwzględnieniem transformacji cyfrowej i rozwoju telepracy jako praktyki strukturalnej.

8. 22 marca 2022 r. Komisja konsultowała się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych na podstawie art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 ("EUDPR") 7 . Uwagi i zalecenia zawarte w tej opinii ograniczają się do tych przepisów wniosku, które są najistotniejsze z punktu widzenia ochrony danych oraz prywatności.

4. WNIOSKI

31. W świetle powyższego EIOD wydaje następujące główne zalecenia:

- EIOD zdecydowanie zaleca, aby we wniosku jasno zdefiniować działania związane z przetwarzaniem danych osobowych, dozwolone dla celów tego rozporządzenia, w tym: cel(e) przetwarzania; kategorie danych osobowych; kategorie osób, których dane dotyczą; określenie roli w stosownych przypadkach (administrator, podmiot przetwarzający, współadministratorzy), okresy zatrzymywania danych, odbiorcy w przypadku przekazywania danych podmiotom niepodlegającym EUDPR. EIOD uważa, że elementy te powinny zostać wyraźnie przewidziane we wniosku lub przynajmniej w akcie delegowanym, który zostanie przyjęty przez Komisję w późniejszym terminie. We wniosku powinno przewidzieć się takie przekazanie uprawnień.

- EIOD zaleca wyjaśnienie w motywie, że zastosowanie będą miały wszystkie przepisy EUDPR, w tym zasady transferów międzynarodowych. Motyw 6 można również wykorzystać do uwzględnienia wszelkich innych ogólnych zaleceń dotyczących ochrony danych zawartych w niniejszej opinii, które nie mają na celu zmiany przepisów materialnych.

- EIOD zdecydowanie zaleca włączenie pełnego szyfrowania transmisji do wykazu minimalnych środków bezpieczeństwa zawartego we wniosku, w stosownych przypadkach, a zwłaszcza w przypadku wymiany szczególnie chronionych informacji jawnych.

- EIOD zaleca dodanie w art. 5 ust. 3 zapisu, że wśród czynników branych pod uwagę w procesie zarządzania ryzykiem w zakresie bezpieczeństwa informacji należy również uwzględnić zagrożenia wynikające z dostępu na podstawie jurysdykcji państw trzecich (np. przez ich organy publiczne).

- EIOD zdecydowanie zaleca, aby w odpowiednim motywie wyjaśnić korzyści płynące z posiadania zintegrowanego zarządzania ryzykiem w związku z bezpieczeństwem informacji oraz zintegrowanego procesu obsługi incydentów, które służą zarówno bezpieczeństwu informacji, jak i obowiązkom w zakresie ochrony danych dotyczącym powiadomień o naruszeniu danych.

- EIOD zdecydowanie zaleca, aby we wniosku przewidziano nałożenie na urzędników UE odpowiedzialnych za bezpieczeństwo informacji szczególnego zobowiązania do ścisłej współpracy z inspektorem ochrony danych wyznaczonym zgodnie z art. 43 EUDPR. w takich działaniach jak: uwzględnianie ochrony danych już w fazie projektowania i domyślnej ochrony informacji w środkach bezpieczeństwa, wybór środków bezpieczeństwa, które obejmują dane osobowe, zintegrowane zarządzanie ryzykiem, zintegrowany proces obsługi cyberincydentów.

Bruksela, dnia 17 maja 2022 r.

Wojciech Rafał WIEWIÓROWSKI

1 COM(2022) 119 final.
2 COM(2022) 122 final.
3 Strategia UE w zakresie cyberbezpieczeństwa na cyfrową dekadę | Kształtowanie cyfrowej przyszłości Europy (europa.eu), w tym wspólny komunikat z Wysokim Przedstawicielem Unii ds. Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (JOIN(2020)18).
4 Zob. rozdział I. WPROWADZENIE, s. 4 strategii.
5 Wspólny komunikat Komisji Europejskiej i Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa do Parlamentu Europejskiego i Rady zatytułowany "Strategia UE w zakresie cyberbezpieczeństwa na cyfrową dekadę".
6 Opinia EIOD 5/2021 w sprawie strategii cyberbezpieczeństwa i dyrektywy NIS 2.0.
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295, z 21.11.2018, s. 39).

Zmiany w prawie

Od 17 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 17 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Ustawa o powierzaniu pracy cudzoziemcom - podpisana

Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 10.04.2025
Dlaczego ministerstwo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów?

Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Grażyna J. Leśniak 04.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.258.7

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa informacji w instytucjach, organach i jednostkach organizacyjnych Unii (Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD www.edps.europa.eu)
Data aktu: 05/07/2022
Data ogłoszenia: 05/07/2022