(2022/C 258/05)
(Dz.U.UE C z dnia 5 lipca 2022 r.)
13 kwietnia 2022 r. Komisja Europejska przyjęła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych w odniesieniu do produktów rzemieślniczych i przemysłowych, zmieniający rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1001 i (UE) 2019/1753 oraz decyzję Rady (UE) 2019/1754 (zwany dalej "wnioskiem").
Celem przedmiotowego wniosku jest uzupełnienie unijnego systemu ochrony oznaczeń geograficznych, który obowiązuje już w odniesieniu do produktów rolnych i środków spożywczych, win oraz napojów spirytusowych, a także umożliwienie skutecznego wywiązania się z zobowiązań wynikających z przystąpienia UE do Aktu genewskiego Porozumienia lizbońskiego.
Europejski Inspektor Ochrony Danych (EIOD) z zadowoleniem odnotowuje, że we wniosku określa się role Komisji, EUIPO i właściwych organów państw członkowskich dotyczące przetwarzania danych osobowych w ramach procedur przewidzianych w tym wniosku.
EIOD zaleca wyjaśnić, czy różni administratorzy danych zaangażowani w przetwarzanie danych osobowych będą działać jako współadministratorzy, czy też nie. Jeśli tak, EIOD zaleca zastosować rozwiązanie przewidziane w art. 28 EUDPR lub art. 26 RODO. EIOD przypomina w związku z tym, że szczegółowe rozwiązania zapewniające zgodność z wymogami ochrony danych, w razie potrzeby, można również określić w akcie wykonawczym.
EIOD zauważa, że we wniosku przewiduje się utworzenie publicznie dostępnego elektronicznego rejestru oznaczeń geograficznych dla produktów rzemieślniczych i przemysłowych. W związku z powyższym EIOD zaleca wyraźnie określić kategorie przetwarzanych danych. EIOD zaleca, aby w samym wniosku określić wszelkie kategorie danych osobowych, których on dotyczy. Wreszcie uważa, że należy dodatkowo uzasadnić wybrany okres zatrzymywania danych dotyczących dokumentacji związanej z wycofywaniem oznaczeń geograficznych.
1. WPROWADZENIE
1. W dniu 13 kwietnia 2022 r. Komisja Europejska przyjęła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych w odniesieniu do produktów rzemieślniczych i przemysłowych, zmieniający rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1001 i (UE) 2019/1753 oraz decyzję Rady (UE) 2019/1754 ("wniosek").
2. Celem wniosku jest ustanowienie bezpośrednio stosowanej ochrony oznaczeń geograficznych ("OG") dla produktów rzemieślniczych i przemysłowych ("RP") na poziomie UE. Jego celem jest również zapewnienie producentom możliwości korzystania z międzynarodowych ram rejestracji i ochrony oznaczeń geograficznych ("system lizboński") 1 .
3. Wniosek uzupełnia istniejącą unijną ochronę oznaczeń geograficznych w sektorze rolnictwa. Jest on zgodny z podobnymi podejściami do warunków kwalifikujących i ochrony OG w odniesieniu do produktów rolnych i środków spożywczych, win oraz napojów spirytusowych, określonymi w aktach:
- rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 2 (UE) nr 1151/2012 w sprawie systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych;
- rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 3 (UE) 2019/787 w sprawie definicji, opisu, prezentacji i etykietowania napojów spirytusowych; oraz
- rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 4 (UE) nr 1308/2013 ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych 5 .
4. Wniosek wprowadziłby zmiany do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1001 w sprawie znaku towarowego Unii Europejskiej dotyczące możliwych niezgodności między oznaczeniami geograficznymi a znakami towarowymi, a także określiłby dodatkowe zadania dla Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej ("EUIPO"). We wniosku proponuje się również zmianę decyzji Rady (UE) 2019/1754 w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do Aktu genewskiego Porozumienia lizbońskiego w sprawie nazw pochodzenia i oznaczeń geograficznych, aby ustanowić połączenie między unijnym systemem ochrony oznaczeń geograficznych dla produktów przemysłu wspólnotowego a systemem lizbońskim 6 .
5. Przedmiotową opinię Europejskiego Inspektora Ochrony Danych wydano w odpowiedzi na konsultacje przeprowadzone przez Komisję Europejską 13 kwietnia 2022 r. zgodnie z art. 42 ust. 1 EUDPR. EIOD z zadowoleniem przyjmuje odniesienie się do tych konsultacji w motywie 63 wniosku. Uwagi i zalecenia zawarte w przedmiotowej opinii ograniczają się do tych przepisów wniosku, które są najistotniejsze z punktu widzenia ochrony danych.
4. WNIOSKI
16. W związku z powyższym Europejski Inspektor Ochrony Danych:
- z zadowoleniem przyjmuje wyraźne wyznaczenie administratorów przetwarzania danych osobowych w procedurach przewidzianych we wniosku;
- zaleca wyjaśnić, czy administratorów powinno uważać się za "współadministratorów" w rozumieniu art. 28 EUDPR i art. 26 RODO;
- zaleca określić we wniosku wszelkie kategorie danych, które należy uwzględnić w unijnym rejestrze oznaczeń geograficznych dla produktów rzemieślniczych i przemysłowych;
- uważa, że proponowany okres zatrzymywania dokumentacji związanej z wycofaniem rejestracji oznaczeń geograficznych należałoby dodatkowo uzasadnić lub zmniejszyć w zakresie, w jakim dotyczy danych osobowych.
Bruksela, 2 czerwca 2022 r.
Wojciech Rafał WIEWIÓROWSKI
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.258.5 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych w odniesieniu do produktów rzemieślniczych i przemysłowych (Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD www.edps.europa.eu) |
| Data aktu: | 05/07/2022 |
| Data ogłoszenia: | 05/07/2022 |