Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych w odniesieniu do produktów rzemieślniczych i przemysłowych (Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD www.edps.europa.eu)

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych w odniesieniu do produktów rzemieślniczych i przemysłowych

(Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD www.edps.europa.eu)

(2022/C 258/05)

(Dz.U.UE C z dnia 5 lipca 2022 r.)

13 kwietnia 2022 r. Komisja Europejska przyjęła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych w odniesieniu do produktów rzemieślniczych i przemysłowych, zmieniający rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1001 i (UE) 2019/1753 oraz decyzję Rady (UE) 2019/1754 (zwany dalej "wnioskiem").

Celem przedmiotowego wniosku jest uzupełnienie unijnego systemu ochrony oznaczeń geograficznych, który obowiązuje już w odniesieniu do produktów rolnych i środków spożywczych, win oraz napojów spirytusowych, a także umożliwienie skutecznego wywiązania się z zobowiązań wynikających z przystąpienia UE do Aktu genewskiego Porozumienia lizbońskiego.

Europejski Inspektor Ochrony Danych (EIOD) z zadowoleniem odnotowuje, że we wniosku określa się role Komisji, EUIPO i właściwych organów państw członkowskich dotyczące przetwarzania danych osobowych w ramach procedur przewidzianych w tym wniosku.

EIOD zaleca wyjaśnić, czy różni administratorzy danych zaangażowani w przetwarzanie danych osobowych będą działać jako współadministratorzy, czy też nie. Jeśli tak, EIOD zaleca zastosować rozwiązanie przewidziane w art. 28 EUDPR lub art. 26 RODO. EIOD przypomina w związku z tym, że szczegółowe rozwiązania zapewniające zgodność z wymogami ochrony danych, w razie potrzeby, można również określić w akcie wykonawczym.

EIOD zauważa, że we wniosku przewiduje się utworzenie publicznie dostępnego elektronicznego rejestru oznaczeń geograficznych dla produktów rzemieślniczych i przemysłowych. W związku z powyższym EIOD zaleca wyraźnie określić kategorie przetwarzanych danych. EIOD zaleca, aby w samym wniosku określić wszelkie kategorie danych osobowych, których on dotyczy. Wreszcie uważa, że należy dodatkowo uzasadnić wybrany okres zatrzymywania danych dotyczących dokumentacji związanej z wycofywaniem oznaczeń geograficznych.

1. WPROWADZENIE

1. W dniu 13 kwietnia 2022 r. Komisja Europejska przyjęła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych w odniesieniu do produktów rzemieślniczych i przemysłowych, zmieniający rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1001 i (UE) 2019/1753 oraz decyzję Rady (UE) 2019/1754 ("wniosek").

2. Celem wniosku jest ustanowienie bezpośrednio stosowanej ochrony oznaczeń geograficznych ("OG") dla produktów rzemieślniczych i przemysłowych ("RP") na poziomie UE. Jego celem jest również zapewnienie producentom możliwości korzystania z międzynarodowych ram rejestracji i ochrony oznaczeń geograficznych ("system lizboński") 1 .

3. Wniosek uzupełnia istniejącą unijną ochronę oznaczeń geograficznych w sektorze rolnictwa. Jest on zgodny z podobnymi podejściami do warunków kwalifikujących i ochrony OG w odniesieniu do produktów rolnych i środków spożywczych, win oraz napojów spirytusowych, określonymi w aktach:

- rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 2  (UE) nr 1151/2012 w sprawie systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych;

- rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 3  (UE) 2019/787 w sprawie definicji, opisu, prezentacji i etykietowania napojów spirytusowych; oraz

- rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 4  (UE) nr 1308/2013 ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych 5 .

4. Wniosek wprowadziłby zmiany do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1001 w sprawie znaku towarowego Unii Europejskiej dotyczące możliwych niezgodności między oznaczeniami geograficznymi a znakami towarowymi, a także określiłby dodatkowe zadania dla Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej ("EUIPO"). We wniosku proponuje się również zmianę decyzji Rady (UE) 2019/1754 w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do Aktu genewskiego Porozumienia lizbońskiego w sprawie nazw pochodzenia i oznaczeń geograficznych, aby ustanowić połączenie między unijnym systemem ochrony oznaczeń geograficznych dla produktów przemysłu wspólnotowego a systemem lizbońskim 6 .

5. Przedmiotową opinię Europejskiego Inspektora Ochrony Danych wydano w odpowiedzi na konsultacje przeprowadzone przez Komisję Europejską 13 kwietnia 2022 r. zgodnie z art. 42 ust. 1 EUDPR. EIOD z zadowoleniem przyjmuje odniesienie się do tych konsultacji w motywie 63 wniosku. Uwagi i zalecenia zawarte w przedmiotowej opinii ograniczają się do tych przepisów wniosku, które są najistotniejsze z punktu widzenia ochrony danych.

4. WNIOSKI

16. W związku z powyższym Europejski Inspektor Ochrony Danych:

- z zadowoleniem przyjmuje wyraźne wyznaczenie administratorów przetwarzania danych osobowych w procedurach przewidzianych we wniosku;

- zaleca wyjaśnić, czy administratorów powinno uważać się za "współadministratorów" w rozumieniu art. 28 EUDPR i art. 26 RODO;

- zaleca określić we wniosku wszelkie kategorie danych, które należy uwzględnić w unijnym rejestrze oznaczeń geograficznych dla produktów rzemieślniczych i przemysłowych;

- uważa, że proponowany okres zatrzymywania dokumentacji związanej z wycofaniem rejestracji oznaczeń geograficznych należałoby dodatkowo uzasadnić lub zmniejszyć w zakresie, w jakim dotyczy danych osobowych.

Bruksela, 2 czerwca 2022 r.

Wojciech Rafał WIEWIÓROWSKI

1 COM(2022) 174 final, s. 1.
2 Dz.U. L 343 z 14.12.2012, s. 1.
3 Dz.U. L 130 z 17.5.2019, s. 1.
4 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671.
5 W sprawie rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 skonsultowano się z EIOD, który przyjął swoją opinię 14 grudnia 2011 r.
6 COM(2022) 174 final, s. 2.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.258.5

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych w odniesieniu do produktów rzemieślniczych i przemysłowych (Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD www.edps.europa.eu)
Data aktu: 05/07/2022
Data ogłoszenia: 05/07/2022