P9_TA(2021)0493Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 grudnia 2021 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników w następstwie wniosku złożonego przez Hiszpanię - EGF/2021/004 ES / Aragón automotive (COM(2021)0683 - C9-0404/2021 - 2021/0356(BUD))
(2022/C 251/27)
(Dz.U.UE C z dnia 30 czerwca 2022 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2021)0683 - C9-0404/2021),
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/691 z dnia 28 kwietnia 2021 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1309/2013 1 (rozporządzenie w sprawie EFG),
- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 2 ("rozporządzenie w sprawie WRF"), w szczególności jego art. 8,
- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 3 , w szczególności jego pkt 9,
- uwzględniając pismo Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,
- uwzględniając pismo Komisji Rozwoju Regionalnego,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0344/2021),
A. mając na uwadze, że Unia opracowała instrumenty ustawodawcze i budżetowe, aby zapewnić dodatkowe wsparcie pracownikom dotkniętym skutkami globalizacji oraz zmianami technologicznymi i środowiskowymi, takimi jak zmiany w strukturze światowego handlu, spory handlowe, istotne zmiany w stosunkach handlowych Unii lub w strukturze rynku wewnętrznego oraz kryzys finansowy lub gospodarczy, a także przejściem na gospodarkę niskoemisyjną bądź zmianami będącymi konsekwencją cyfryzacji lub automatyzacji;
B. mając na uwadze, że Hiszpania złożyła wniosek EGF/2021/004 ES/Aragón automotive o wkład finansowy z Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (EFG) w następstwie 592 zwolnień w sektorze działalności gospodarczej zaklasyfikowanym do działu 29 według klasyfikacji NACE Rev. 2 (Produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep) na poziomie NUTS 2 w regionie Aragón (ES24) w Hiszpanii w okresie odniesienia, który w przypadku tego wniosku trwał od 1 listopada 2020 r. do 1 maja 2021 r.;
C. mając na uwadze, że wniosek dotyczy 592 zwolnionych pracowników, którzy zaprzestali prowadzenia działalności w okresie odniesienia w 50 przedsiębiorstwach 4 , podczas gdy 460 pracowników zostało zwolnionych przed okresem odniesienia lub po nim w następstwie tych samych wydarzeń, które spowodowały zaprzestanie działalności przez zwolnionych pracowników w okresie odniesienia, w związku z czym zostaną oni również uznani za kwalifikujących się beneficjentów;
D. mając na uwadze, że podstawą przedmiotowego wniosku są kryteria interwencji przewidziane w art. 4 ust. 2 lit. b) rozporządzenia w sprawie EFG, zgodnie z którymi wymagane jest zaprzestanie działalności przez co najmniej 200 zwolnionych pracowników w sześciomiesięcznym okresie odniesienia w przedsiębiorstwach działających w tym samym sektorze gospodarki według klasyfikacji NACE Rev. 2 i zlokalizowanych w jednym regionie lub w dwóch sąsiadujących ze sobą regionach na poziomie NUTS 2 w państwie członkowskim;
E. mając na uwadze, że pandemia COVID-19, restrykcyjne ograniczenia w przemieszczaniu się wprowadzone w II kw. w Hiszpanii 5 oraz wynikające z nich niedobory półprzewodników 6 negatywnie wpłynęły na sektor motoryzacyjny w tym kraju, przez co w okresie styczeń-czerwiec 2021 r. produkcja pojazdów w Hiszpanii (1,2 mln sztuk) była nadal niższa o 21,6 % od produkcji w tym samym okresie 2019 r. 7 ;
F. mając na uwadze, że w Aragonii na sektor motoryzacyjny przypada 2,42 % zatrudnienia netto i około 6 % regionalnego PKB 8 , a zarejestrowana stopa bezrobocia jest obecnie o 26 % wyższa niż przed pandemią (75 578 osób poszukujących pracy w czerwcu 2021 r. w porównaniu z 60 000 w czerwcu 2019 r.) 9 ;
G. mając na uwadze, że środki z EFG nie przekraczają maksymalnej rocznej kwoty 186 milionów EUR (w cenach z 2018 r.), zgodnie z art. 8 rozporządzenia w sprawie ERF;
1. zgadza się z Komisją, że warunki określone w art. 4 ust. 2 lit. b) rozporządzenia w sprawie EFG zostały spełnione i że Hiszpanii przysługuje na mocy tego rozporządzenia wkład finansowy w wysokości 1 404 863 EUR, co stanowi 85 % łącznych kosztów wynoszących 1 652 780 EUR, na które składają się wydatki na zindywidualizowane usługi w wysokości 1 600 280 EUR oraz wydatki na wdrożenie EFG 10 w wysokości 52 500 EUR; zauważa, że spełniono wszystkie wymogi proceduralne;
2. zauważa, że władze hiszpańskie złożyły wniosek 26 lipca 2021 r. oraz że Komisja zakończyła ocenę wniosku 8 listopada 2021 r. i przekazała ją Parlamentowi tego samego dnia;
3. zauważa, że wniosek dotyczy łącznie 1 052 pracowników zwolnionych w hiszpańskim sektorze motoryzacyjnym; ubolewa, że Hiszpania oczekuje, iż jedynie 320 spośród wszystkich kwalifikujących się beneficjentów weźmie udział w środkach (beneficjenci objęci pomocą); zachęca władze lokalne do bardziej proaktywnego motywowania zwolnionych pracowników do udziału w proponowanych działaniach;
4. zwraca uwagę, że jedną trzecią beneficjentów objętych pomocą stanowią kobiety (34,1 %), a prawie 40 % jest w wieku powyżej 54 lat (39,7 %);
L., Lecitrailer S.A., Af Aftermarket Iberica S.L., Magna Automotive Spain S.A.U., Android Industries Zaragoza S.L., Mahle Behr Spain S.A., Arcelormital Tailored Blanks Zaragoza S.L., Majorel Sp Solutions S.A.U, Carrocerías Moncayo S.L., Mann-Hummel Iberica S.A., Carrocerías Vicam S.L., Modulos Ribera Alta S.L.U., Carrocerías Vicente Salomon Sanz S.L., Opel España S.L.U., Casting Ros S.A., Proma Hispania S.A.Ad, Celulosa Fabril S.A., Remolques Jalon S.L., Cooper Estándar Automotive España Slu, Rhenus Automotive Systems Zaragoza, Copo Aragón S.L.U., Rigual S.A., Copo Zaragoza S.A., Ronal Iberica S.A. Unipersonal, Dana Automoción S.A., Schmitz Cargobull Iberica S.A., Faurecia Automotive España S.A., Seguridad De Servicio Movil S.L., Faurecia Sistemas de Escape, Talleres Emilio Montañes S.A., Flexngate Aragón S.L., Ti Group Automotive Systems S.A., Gestamp Aragón S.A., Traf Automotions S.L., Gestamp Manufacturing Autochasis S.L., Tristone Flowtech Spain S.A., Icer Brakes S.A., Union Tecnológica del Automóvil S.L., Ilunion Servicios Industriales Aragón S.L., Valeo Térmico S.A., Ilunion Servicios Industriales S.L., Zanini Epila S.L., Insonorizantes Pelzer S.A., ZF-Aftermarket Ibérica SL., Kdk-Dongkook Automotive Spain S.A., i Zfoam España SL.
5. przypomina, że oczekuje się, iż społeczne skutki zwolnień będą znaczące dla gospodarki Aragonii, w której 60 % osób poszukujących pracy stanowią kobiety, a 49 % wszystkich osób poszukujących pracy jest w wieku powyżej 50 lat 11 ; wyraża zatem ubolewanie, że zwolnienia będą dotyczyć w szczególności dwóch kategorii pracowników, którzy już teraz znajdują się w niekorzystnej sytuacji na regionalnym rynku pracy;
6. zauważa, że Hiszpania rozpoczęła świadczenie zindywidualizowanych usług na rzecz beneficjentów objętych pomocą 15 października 2021 r., a zatem okres kwalifikowalności do otrzymania wkładu finansowego z EFG będzie trwał od 15 października 2021 r. przez 24 miesiące po dacie wejścia w życie decyzji w sprawie finansowania;
7. przypomina, że zindywidualizowane usługi, które mają być świadczone pracownikom i osobom prowadzącym działalność na własny rachunek, obejmują następujące działania: ogólne sesje informacyjne i wstępne, poradnictwo zawodowe, intensywną pomoc w poszukiwaniu pracy, szkolenia horyzontalne, szkolenia służące przekwalifikowaniu i szkolenia służące podniesieniu kwalifikacji, jak również zachęty finansowe; ponieważ 34,1 % beneficjentów objętych pomocą stanowią kobiety, zachęca władze, by bardziej skupiły się na programach i działaniach opracowanych z myślą o interesach kobiet;
8. zauważa, że planowane środki powinny być wdrażane zgodnie z hiszpańską strategią gospodarki o obiegu zamkniętym opartą na nietoksycznych cyklach materiałowych oraz że działania szkoleniowe powinny spełniać wymóg upowszechniania umiejętności wymaganych w cyfrowej epoce przemysłowej i w zasobooszczędnej gospodarce, zgodnie z art. 7 ust. 2 rozporządzenia w sprawie EFG;
9. zauważa, że Hiszpania zaczęła ponosić wydatki administracyjne związane z wdrażaniem EFG 1 października 2021 r. i że wydatki na działania przygotowawcze, działania dotyczące zarządzania, dostarczania i upowszechniania informacji oraz działania kontrolne i sprawozdawcze będą kwalifikowały się zatem do przyznania wkładu finansowego z EFG od 1 października 2021 r. przez 31 miesięcy po dacie wejścia w życie decyzji w sprawie finansowania;
10. wyraża zadowolenie, że skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług opracowano w drodze konsultacji z partnerami społecznymi (UGT 12 , CCOO 13 , CEPYME 14 i CEOE 15 );
11. podkreśla, że władze Hiszpanii potwierdziły, iż działania kwalifikowalne nie są objęte pomocą z innych funduszy lub instrumentów finansowych Unii;
12. przypomina, że pomoc z EFG nie może zastępować działań, za które na mocy prawa krajowego lub umów zbiorowych odpowiedzialne są przedsiębiorstwa, ani żadnych świadczeń lub praw beneficjentów środków z EFG, w celu zapewnienia pełnej dodatkowości środków;
13. zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;
14. zobowiązuje swojego przewodniczącego do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zapewnienia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
15. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.