P9_TA(2021)0491Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 grudnia 2021 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników w następstwie wniosku od Włoch - EGF/2021/003 IT Porto Canale (COM(2021)0935 - C9-0399/2021 - 2021/0337(BUD))
(2022/C 251/25)
(Dz.U.UE C z dnia 30 czerwca 2022 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2021)0935 - C9-0399/2021),
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/691 z dnia 28 kwietnia 2021 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników (EFG) i uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1309/2013 1 ("rozporządzenie w sprawie EFG"),
- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 2 , w szczególności jego art. 8,
- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 3 , w szczególności jego pkt 9,
- uwzględniając pismo przesłane przez Komisję Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,
- uwzględniając pismo przesłane przez Komisję Rozwoju Regionalnego,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0345/2021),
A. mając na uwadze, że Unia opracowała instrumenty ustawodawcze i budżetowe w celu zapewnienia dodatkowego wsparcia pracownikom dotkniętym skutkami globalizacji oraz zmianami technologicznymi i środowiskowymi, takimi jak zmiany w strukturze światowego handlu, spory handlowe, istotne zmiany w stosunkach handlowych Unii lub w strukturze rynku wewnętrznego, oraz kryzysem finansowym lub gospodarczym, a także przejściem na gospodarkę niskoemisyjną bądź zmianami będącymi konsekwencją cyfryzacji lub automatyzacji;
B. mając na uwadze, że 15 lipca 2021 r. Włochy złożyły wniosek EGF/2021/003 IT/Porto Canale o wkład finansowy z Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (EFG) w następstwie zwolnienia 190 pracowników w przedsiębiorstwie Porto Industriale di Cagliari SpA w sektorze gospodarki zaklasyfikowanym do działu 52 według klasyfikacji NACE Rev. 2 (Magazynowanie i działalność usługowa wspomagająca transport) we Włoszech, w regionie Sardynii (ITG2) zaliczanym do poziomu NUTS 2, w okresie odniesienia od 1 września 2020 r. do 1 stycznia 2021 r.;
C. mając na uwadze, że wniosek złożono na podstawie kryteriów interwencji przewidzianych w art. 4 ust. 3, stanowiących odstępstwo od kryteriów zawartych w art. 4 ust. 2 lit. a) rozporządzenia w sprawie EFG, zgodnie z którym wymagane jest zaprzestanie działalności przez co najmniej 200 zwolnionych pracowników w czteromiesięcznym okresie odniesienia, w przedsiębiorstwie działających w danym państwie członkowskim, z uwzględnieniem zwolnień pracowników u jego dostawców i producentów niższego szczebla lub osób, które zaprzestały prowadzenia działalności na własny rachunek;
D. mając na uwadze, że chociaż w czteromiesięcznym okresie odniesienia miało miejsce mniej niż 200 zwolnień, można przyznać odstępstwo od art. 4 ust. 2 lit. a), ponieważ do zwolnień tych doszło na niewielkim rynku pracy, gdzie PKB na mieszkańca w 2018 r. wynosił 21 600 EUR (w porównaniu ze średnią europejską wynoszącą 31 000 EUR 4 ); poza tym rynek ten poważnie ucierpiał wskutek kryzysu z 2008 r. 5 i kryzysu pandemicznego 6 ;
E. mając na uwadze, że działalność w porcie w Cagliari zmniejszała się w latach 2011-2018, a ruch zmniejszył się o 90 % w 2018 r. z powodu braku połączenia lądowego z resztą Włoch oraz z powodu stopniowego przenoszenia zdolności i operacji przeładunkowych do ośrodków położonych na krańcach basenu Morza Śródziemnego;
F. mając na uwadze, że w 2019 r. przedsiębiorstwo Contship Italia Group, jedyny udziałowiec Porto Industriale di Cagliari SpA, koncesjonariusza terminalu kontenerowego, postanowiło zakończyć działalność w porcie w Cagliari i postawić swoją spółkę zależną Porto Industriale di Cagliari SpA w stan dobrowolnej likwidacji, a pomimo trzykrotnego przedłużenia terminu przetargu nie znaleziono żadnego nowego koncesjonariusza, co doprowadziło do zwolnienia 190 pracowników, którzy nadal byli zatrudnieni w przedsiębiorstwie we wrześniu 2020 r.;
G. mając na uwadze, że środki EFG nie mogą przekroczyć maksymalnej rocznej kwoty 186 mln EUR (w cenach z 2018 r.), zgodnie z art. 8 rozporządzenia Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027;
1. zgadza się z Komisją, że warunki określone w art. 4 ust. 3 rozporządzenia w sprawie EFG zostały spełnione i że Włochom przysługuje na mocy tego rozporządzenia wkład finansowy w wysokości 1 493 407 EUR, co stanowi 85 % łącznych kosztów wynoszących 1 756 950 EUR, na które składają się wydatki na zindywidualizowane usługi w wysokości 1 686 750 EUR oraz wydatki na wdrożenie EFG 7 w wysokości 70 200 EUR;
2. zauważa, że władze Włoch złożyły wniosek 15 lipca 2021 r. oraz że Komisja zakończyła ocenę wniosku 28 października 2021 r. i przekazała ją Parlamentowi tego samego dnia;
3. zauważa, że wniosek dotyczy 190 zwolnionych pracowników, którzy zaprzestali działalności w przedsiębiorstwie Porto Industriale di Cagliari SpA; ponadto zauważa, że Włochy oczekują, iż wszyscy kwalifikujących się beneficjenci skorzystają ze środków pomocowych (beneficjenci objęci pomocą);
4. przypomina, że oczekuje się, iż społeczne skutki zwolnień będą znaczne dla gospodarki Sardynii, która również w znacznym stopniu ucierpiała w wyniku kryzysu związanego z COVID-19; liczba miejsc pracy w tym regionie spadła o 4,6 % w 2020 r. w porównaniu ze spadkiem o 2,0 % odnotowanym w skali całych Włoch 8 ; zauważa ponadto, że inny rozpatrywany wniosek o wsparcie z EFG dotyczy zwolnień w Air Italy na Sardynii;
5. podkreśla, że w wyniku pandemii odsetek gospodarstw domowych na Sardynii pozbawionych dochodów z pracy wzrósł do 16,5 % w 2020 r. (+ 3,5 punktu procentowego w stosunku do 2019 r.);
6. zwraca uwagę, że większość zwolnionych pracowników to mężczyźni (90,5 %) w wieku od 30 do 54 lat (98,4 %) z wykształceniem średnim II stopnia lub pomaturalnym (83,7 %);
7. zauważa, że Włochy rozpoczęły świadczenie zindywidualizowanych usług na rzecz beneficjentów objętych pomocą 8 października 2020 r., a zatem okres kwalifikowalności do otrzymania wkładu finansowego z EFG będzie trwał od 8 października 2020 r. przez 24 miesiące po dacie wejścia w życie decyzji w sprawie finansowania;
8. przypomina, że zindywidualizowane usługi, które mają zostać zapewnione pracownikom i osobom prowadzącym działalność na własny rachunek, obejmują następujące działania: ogólne informacje i poradnictwo zawodowe, doradztwo w zakresie rozwoju kariery zawodowej, pomoc w poszukiwaniu pracy, mentoring w zakresie przystosowania się do nowego miejsca pracy, doradztwo w zakresie zakładania działalności gospodarczej, pomoc finansowa na tworzenie przedsiębiorstw, szkolenia, a także zachęty i wkład w koszty szczególne;
9. z zadowoleniem przyjmuje możliwość wprowadzenia specjalnych i ograniczonych w czasie środków w ramach skoordynowanego pakietu, obejmujących m.in. wypłacanie zasiłków na opiekę nad dzieckiem, zgodnie z art. 7 ust. 2 lit. b) rozporządzenia w sprawie EFG, aby ułatwić osobom poszukującym pracy uczestnictwo w proponowanych działaniach i wchodzenie na rynek pracy;
10. wyraża zadowolenie, że szkolenia będą koncentrować się na tematyce związanej z zieloną gospodarką, niebieską gospodarką, zindywidualizowanymi usługami, usługami zdrowotnymi i społecznymi, promocją dziedzictwa kulturowego i działalnością kulturalną;
11. zauważa, że Włochy zaczęły ponosić wydatki administracyjne w zakresie wdrażania EFG 18 stycznia 2021 r. i że wydatki na działania przygotowawcze, działania w zakresie zarządzania, dostarczania i upowszechniania informacji oraz działania w zakresie kontroli i sprawozdawczości będą kwalifikowały się zatem do przyznania wkładu finansowego z EFG od 18 stycznia 2021 r. przez 31 miesięcy po dacie wejścia w życie decyzji w sprawie finansowania;
12. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że środki te zaplanowano zgodnie z włoską krajową strategią zrównoważonego rozwoju (SNSvS) 9 oraz że skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług opracowano w drodze konsultacji między regionem Sardynii, agencją ASPAL 10 , gminą Cagliari, podmiotem zarządzającym portem w Cagliari i związkami zawodowymi; zauważa, że partnerzy społeczni byli w pełni zaangażowani w planowanie i dostosowywanie pakietu środków;
13. podkreśla, że władze Włoch potwierdziły, iż działania kwalifikowalne nie są objęte pomocą z innych funduszy lub instrumentów finansowych Unii;
14. ponownie podkreśla, że pomoc z EFG nie może zastępować działań, za podjęcie których - na mocy prawa krajowego lub układów zbiorowych - odpowiedzialne są przedsiębiorstwa, ani żadnych świadczeń lub praw beneficjentów środków z EFG, w celu zapewnienia pełnej dodatkowości środków;
15. zauważa, że spełniono wszystkie wymogi proceduralne;
16. zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;
17. zobowiązuje swojego przewodniczącego do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zapewnienia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
18. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.