Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 grudnia 2021 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników w następstwie wniosku od Włoch - EGF/2021/003 IT Porto Canale (COM(2021)0935 - C9-0399/2021 - 2021/0337(BUD))
(2022/C 251/25)
(Dz.U.UE C z dnia 30 czerwca 2022 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2021)0935 - C9-0399/2021),
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/691 z dnia 28 kwietnia 2021 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników (EFG) i uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1309/2013 1 ("rozporządzenie w sprawie EFG"),
- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 2 , w szczególności jego art. 8,
- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 3 , w szczególności jego pkt 9,
- uwzględniając pismo przesłane przez Komisję Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,
- uwzględniając pismo przesłane przez Komisję Rozwoju Regionalnego,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0345/2021),
A. mając na uwadze, że Unia opracowała instrumenty ustawodawcze i budżetowe w celu zapewnienia dodatkowego wsparcia pracownikom dotkniętym skutkami globalizacji oraz zmianami technologicznymi i środowiskowymi, takimi jak zmiany w strukturze światowego handlu, spory handlowe, istotne zmiany w stosunkach handlowych Unii lub w strukturze rynku wewnętrznego, oraz kryzysem finansowym lub gospodarczym, a także przejściem na gospodarkę niskoemisyjną bądź zmianami będącymi konsekwencją cyfryzacji lub automatyzacji;
B. mając na uwadze, że 15 lipca 2021 r. Włochy złożyły wniosek EGF/2021/003 IT/Porto Canale o wkład finansowy z Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (EFG) w następstwie zwolnienia 190 pracowników w przedsiębiorstwie Porto Industriale di Cagliari SpA w sektorze gospodarki zaklasyfikowanym do działu 52 według klasyfikacji NACE Rev. 2 (Magazynowanie i działalność usługowa wspomagająca transport) we Włoszech, w regionie Sardynii (ITG2) zaliczanym do poziomu NUTS 2, w okresie odniesienia od 1 września 2020 r. do 1 stycznia 2021 r.;
C. mając na uwadze, że wniosek złożono na podstawie kryteriów interwencji przewidzianych w art. 4 ust. 3, stanowiących odstępstwo od kryteriów zawartych w art. 4 ust. 2 lit. a) rozporządzenia w sprawie EFG, zgodnie z którym wymagane jest zaprzestanie działalności przez co najmniej 200 zwolnionych pracowników w czteromiesięcznym okresie odniesienia, w przedsiębiorstwie działających w danym państwie członkowskim, z uwzględnieniem zwolnień pracowników u jego dostawców i producentów niższego szczebla lub osób, które zaprzestały prowadzenia działalności na własny rachunek;
D. mając na uwadze, że chociaż w czteromiesięcznym okresie odniesienia miało miejsce mniej niż 200 zwolnień, można przyznać odstępstwo od art. 4 ust. 2 lit. a), ponieważ do zwolnień tych doszło na niewielkim rynku pracy, gdzie PKB na mieszkańca w 2018 r. wynosił 21 600 EUR (w porównaniu ze średnią europejską wynoszącą 31 000 EUR 4 ); poza tym rynek ten poważnie ucierpiał wskutek kryzysu z 2008 r. 5 i kryzysu pandemicznego 6 ;
E. mając na uwadze, że działalność w porcie w Cagliari zmniejszała się w latach 2011-2018, a ruch zmniejszył się o 90 % w 2018 r. z powodu braku połączenia lądowego z resztą Włoch oraz z powodu stopniowego przenoszenia zdolności i operacji przeładunkowych do ośrodków położonych na krańcach basenu Morza Śródziemnego;
F. mając na uwadze, że w 2019 r. przedsiębiorstwo Contship Italia Group, jedyny udziałowiec Porto Industriale di Cagliari SpA, koncesjonariusza terminalu kontenerowego, postanowiło zakończyć działalność w porcie w Cagliari i postawić swoją spółkę zależną Porto Industriale di Cagliari SpA w stan dobrowolnej likwidacji, a pomimo trzykrotnego przedłużenia terminu przetargu nie znaleziono żadnego nowego koncesjonariusza, co doprowadziło do zwolnienia 190 pracowników, którzy nadal byli zatrudnieni w przedsiębiorstwie we wrześniu 2020 r.;
G. mając na uwadze, że środki EFG nie mogą przekroczyć maksymalnej rocznej kwoty 186 mln EUR (w cenach z 2018 r.), zgodnie z art. 8 rozporządzenia Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027;
1. zgadza się z Komisją, że warunki określone w art. 4 ust. 3 rozporządzenia w sprawie EFG zostały spełnione i że Włochom przysługuje na mocy tego rozporządzenia wkład finansowy w wysokości 1 493 407 EUR, co stanowi 85 % łącznych kosztów wynoszących 1 756 950 EUR, na które składają się wydatki na zindywidualizowane usługi w wysokości 1 686 750 EUR oraz wydatki na wdrożenie EFG 7 w wysokości 70 200 EUR;
2. zauważa, że władze Włoch złożyły wniosek 15 lipca 2021 r. oraz że Komisja zakończyła ocenę wniosku 28 października 2021 r. i przekazała ją Parlamentowi tego samego dnia;
3. zauważa, że wniosek dotyczy 190 zwolnionych pracowników, którzy zaprzestali działalności w przedsiębiorstwie Porto Industriale di Cagliari SpA; ponadto zauważa, że Włochy oczekują, iż wszyscy kwalifikujących się beneficjenci skorzystają ze środków pomocowych (beneficjenci objęci pomocą);
4. przypomina, że oczekuje się, iż społeczne skutki zwolnień będą znaczne dla gospodarki Sardynii, która również w znacznym stopniu ucierpiała w wyniku kryzysu związanego z COVID-19; liczba miejsc pracy w tym regionie spadła o 4,6 % w 2020 r. w porównaniu ze spadkiem o 2,0 % odnotowanym w skali całych Włoch 8 ; zauważa ponadto, że inny rozpatrywany wniosek o wsparcie z EFG dotyczy zwolnień w Air Italy na Sardynii;
5. podkreśla, że w wyniku pandemii odsetek gospodarstw domowych na Sardynii pozbawionych dochodów z pracy wzrósł do 16,5 % w 2020 r. (+ 3,5 punktu procentowego w stosunku do 2019 r.);
6. zwraca uwagę, że większość zwolnionych pracowników to mężczyźni (90,5 %) w wieku od 30 do 54 lat (98,4 %) z wykształceniem średnim II stopnia lub pomaturalnym (83,7 %);
7. zauważa, że Włochy rozpoczęły świadczenie zindywidualizowanych usług na rzecz beneficjentów objętych pomocą 8 października 2020 r., a zatem okres kwalifikowalności do otrzymania wkładu finansowego z EFG będzie trwał od 8 października 2020 r. przez 24 miesiące po dacie wejścia w życie decyzji w sprawie finansowania;
8. przypomina, że zindywidualizowane usługi, które mają zostać zapewnione pracownikom i osobom prowadzącym działalność na własny rachunek, obejmują następujące działania: ogólne informacje i poradnictwo zawodowe, doradztwo w zakresie rozwoju kariery zawodowej, pomoc w poszukiwaniu pracy, mentoring w zakresie przystosowania się do nowego miejsca pracy, doradztwo w zakresie zakładania działalności gospodarczej, pomoc finansowa na tworzenie przedsiębiorstw, szkolenia, a także zachęty i wkład w koszty szczególne;
9. z zadowoleniem przyjmuje możliwość wprowadzenia specjalnych i ograniczonych w czasie środków w ramach skoordynowanego pakietu, obejmujących m.in. wypłacanie zasiłków na opiekę nad dzieckiem, zgodnie z art. 7 ust. 2 lit. b) rozporządzenia w sprawie EFG, aby ułatwić osobom poszukującym pracy uczestnictwo w proponowanych działaniach i wchodzenie na rynek pracy;
10. wyraża zadowolenie, że szkolenia będą koncentrować się na tematyce związanej z zieloną gospodarką, niebieską gospodarką, zindywidualizowanymi usługami, usługami zdrowotnymi i społecznymi, promocją dziedzictwa kulturowego i działalnością kulturalną;
11. zauważa, że Włochy zaczęły ponosić wydatki administracyjne w zakresie wdrażania EFG 18 stycznia 2021 r. i że wydatki na działania przygotowawcze, działania w zakresie zarządzania, dostarczania i upowszechniania informacji oraz działania w zakresie kontroli i sprawozdawczości będą kwalifikowały się zatem do przyznania wkładu finansowego z EFG od 18 stycznia 2021 r. przez 31 miesięcy po dacie wejścia w życie decyzji w sprawie finansowania;
12. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że środki te zaplanowano zgodnie z włoską krajową strategią zrównoważonego rozwoju (SNSvS) 9 oraz że skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług opracowano w drodze konsultacji między regionem Sardynii, agencją ASPAL 10 , gminą Cagliari, podmiotem zarządzającym portem w Cagliari i związkami zawodowymi; zauważa, że partnerzy społeczni byli w pełni zaangażowani w planowanie i dostosowywanie pakietu środków;
13. podkreśla, że władze Włoch potwierdziły, iż działania kwalifikowalne nie są objęte pomocą z innych funduszy lub instrumentów finansowych Unii;
14. ponownie podkreśla, że pomoc z EFG nie może zastępować działań, za podjęcie których - na mocy prawa krajowego lub układów zbiorowych - odpowiedzialne są przedsiębiorstwa, ani żadnych świadczeń lub praw beneficjentów środków z EFG, w celu zapewnienia pełnej dodatkowości środków;
15. zauważa, że spełniono wszystkie wymogi proceduralne;
16. zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;
17. zobowiązuje swojego przewodniczącego do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zapewnienia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
18. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.251.163 |
| Rodzaj: | Rezolucja |
| Tytuł: | Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 grudnia 2021 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników w następstwie wniosku od Włoch - EGF/2021/003 IT Porto Canale (COM(2021)0935 - C9-0399/2021 - 2021/0337(BUD)) |
| Data aktu: | 14/12/2021 |
| Data ogłoszenia: | 30/06/2022 |