POWIADOMIENIE O ZMIANIE STANDARDOWEJ W JEDNOLITYM DOKUMENCIE
"Uruena"
PDO-ES-02485-AM01
Data przekazania informacji: 25.2.2022
OPIS I UZASADNIENIE ZATWIERDZONEJ ZMIANY
1. Usunięcie kwalifikatora wina czerwonego "dojrzałe"
OPIS:
Zmiana ta dotyczy pkt 2 lit. a) i b) specyfikacji produktu oraz pkt 4 jednolitego dokumentu.
Usunięcie tego kwalifikatora nie ma wpływu na związek, ponieważ właściwości organoleptyczne i fizykochemiczne zawarte w specyfikacji produktu są utrzymane, gdyż niekoniecznie są one związane z dojrzewaniem. Przedmiotowa zmiana standardowa nie odpowiada zatem żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/33.
UZASADNIENIE:
Ponieważ w specyfikacji produktu nie przewidziano obowiązkowego dojrzewania win czerwonych, usunięcie tego określenia otwiera możliwość wprowadzania do obrotu młodych win, przy jednoczesnym zachowaniu szczególnych cech wina objętego ChNP "Uruena" określonych w tej specyfikacji.
2. Ponowne zdefiniowanie właściwości organoleptycznych według rodzaju wina
OPIS:
Zmieniono opisy niektórych właściwości organoleptycznych.
Zmiana dotyczy art. 2 lit. b) specyfikacji produktu oraz pkt 4 jednolitego dokumentu.
Niniejsza zmiana jest dostosowaniem organoleptycznych cech charakterystycznych umożliwiającym ich lepszą ocenę poprzez analizę sensoryczną. Nie ma ona istotnego wpływu na produkt objęty ChNP, który dzięki wspólnemu oddziaływaniu warunków naturalnych i czynników ludzkich zachowuje właściwości i profil opisane w punkcie dotyczącym związku. Przedmiotowa zmiana standardowa nie odpowiada zatem żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/33.
UZASADNIENIE:
Zasadniczo celem tej zmiany jest przedstawienie opisu organoleptycznego przedmiotowych win, tak aby ich właściwości można było łatwiej i precyzyjniej powiązać z deskryptorami, które można ocenić za pomocą panelu sensorycznego akredytowanego w normie ISO 17025. Zmieniono również intensywność lub niuans niektórych deskryptorów, aby lepiej dostosować je do nowych gustów rynkowych (przykład: barwa win różowych lub intensywność barwy win czerwonych). Zmiany te spowodowały konieczność nieznacznej zmiany brzmienia związku w celu zachowania spójności z nowym opisem.
3. Dostosowanie niektórych aspektów związanych z warunkami produkcji wina (praktyki uprawy)
OPIS:
- Usunięto obowiązek cięcia zielonego, ograniczając go do sytuacji, w których jest konieczny.
- Usunięto wskazanie, że zintegrowane techniki zwalczania podlegają uprzedniej analizie.
- Usunięto odniesienie do idealnej dojrzałości winogron związanej z ich naturalną zawartością alkoholu i zrównoważoną kwasowością.
- Usunięto obowiązek przeprowadzania regularnych kontroli dojrzałości po fazie yeraison.
Zmiana ta dotyczy pkt 3 lit. a) specyfikacji produktu oraz pkt 5 jednolitego dokumentu.
Zmiana ta polega na dostosowaniu brzmienia sekcji dotyczącej praktyk uprawy poprzez usunięcie tych wymogów, które stanowią standardową i obiektywną praktykę zarządzania każdą winnicą. W żadnym wypadku nie ma ona istotnego wpływu na produkt, który dzięki wspólnemu oddziaływaniu warunków naturalnych i czynników ludzkich zachowuje właściwości i profil opisane w punkcie dotyczącym związku. Przedmiotowa zmiana standardowa nie odpowiada zatem żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/33.
UZASADNIENIE:
Jeśli chodzi o cięcie zielone, jest to logiczna korekta, ponieważ praktyka ta, choć standardowa, powinna być stosowana jedynie w razie potrzeby. W odniesieniu do pozostałych kwestii przyjmuje się, że są one standardową praktyką w każdej dobrze uprawianej winnicy wysokiej jakości. Ponadto równowaga między naturalną zawartością alkoholu a kwasowością jest podstawowym wymogiem, który musi spełniać surowiec w celu produkcji wina gatunkowego. Ponieważ brak szczególnych wymogów dotyczących tej ChNP, nie jest konieczne wyraźne ich umieszczanie w specyfikacji produktu.
4. Dostosowanie niektórych aspektów związanych z warunkami produkcji wina (praktyki enologiczne)
OPIS:
- Usunięto obowiązek osobnego przetwarzania odmian.
- Uściślono, że maceracja prefermentacyjna win czerwonych musi wynosić co najmniej 24 godziny zamiast wyrażenia "24-48 godzin".
- W przypadku win różowych zmieniono macerację na macerację "prefermentacyjną".
Zmiana ta dotyczy pkt 3 lit. b) specyfikacji produktu oraz pkt 5 jednolitego dokumentu.
Zmiana ta nie tylko nie zmienia podstawowych cech charakterystycznych produktu, ale ma na celu uelastycznienie i optymalizację pracy wytwórni wina w celu uzyskania wina gatunkowego. Przedmiotowa zmiana standardowa nie odpowiada zatem żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/33.
UZASADNIENIE:
Zmiany te pozwalają na dostosowanie praktyk produkcyjnych do obecnych metod pracy wytwórni wina, umożliwiając uelastycznienie niektórych praktyk, których brak elastyczności nie miał sensu z punktu widzenia jakości wina, takich jak osobne przetwarzanie odmian i maksymalny czas maceracji. Z drugiej strony, dzięki zmianie dotyczącej maceracji otwiera się możliwość innego rodzaju maceracji prefermentacyjnej (węglowej).
5. Aktualizacja opisów produktów
OPIS:
Jak już stwierdzono w zmianie nr 2, zdanie w pkt 9 lit. b) "Właściwości produktu" zostało zmienione w celu zapewnienia spójności z nowym opisem organoleptycznym.
Zmiana ta dotyczy pkt 9 lit. b) specyfikacji produktu oraz pkt 8 jednolitego dokumentu.
Zmiana ta nie zmienia związku, lecz jest jedynie dostosowaniem redakcyjnym w celu zapewnienia spójności z nowym opisem organoleptycznym. Przedmiotowa zmiana standardowa nie odpowiada zatem żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/33.
UZASADNIENIE:
Tekst dotyczący związku powinien być spójny z nowym opisem organoleptycznym.
6. Zmiana sekcji dotyczącej organu odpowiedzialnego za weryfikację specyfikacji produktu
OPIS:
Uściślono, że organem odpowiedzialnym za weryfikację specyfikacji będzie jednostka certyfikująca akredytowana zgodnie z normą ISO 17065, której Instituto Tecnológico Agrario de Castilla y León powierza zadania w odniesieniu do ChNP Uruena.
Zmiana dotyczy art. 9 lit. b) specyfikacji produktu i nie dotyczy jednolitego dokumentu.
Przedmiotowa zmiana nie powoduje zmian w produkcie, nie odpowiada zatem żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/33. Jest to zatem zmiana standardowa.
UZASADNIENIE:
Poprawa brzmienia tej sekcji.
Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
10.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
04.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.208.11 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzenia zmiany standardowej w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze winorośli i wina, o której to zmianie mowa w art. 17 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33 |
Data aktu: | 24/05/2022 |
Data ogłoszenia: | 24/05/2022 |