1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw") (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1).
2 Dz.U. L ....
3 Zawiadomienie Komisji w sprawie uproszczonej procedury rozpatrywania niektórych koncentracji na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 (Dz.U. C 366 z 14.12.2013, s. 5).
4 Zob. sekcja II.C niniejszego zawiadomienia.
5 Wymagania dotyczące zgłoszenia określono w załącznikach I i II do rozporządzenia wykonawczego.
6 Zob. sekcja II.C niniejszego zawiadomienia.
7 Koncentracja powoduje horyzontalne nakładanie się obszarów działalności, gdy strony uczestniczące w koncentracji są zaangażowane w działalność gospodarczą na tych samych właściwych rynkach produktowych i geograficznych, w tym w opracowywanie produktów przygotowywanych do wprowadzenia na rynek. Horyzontalne nakładanie się obszarów działalności dotyczące tych produktów obejmuje nakładanie się produktów przygotowywanych do wprowadzenia na rynek oraz nakładanie się w przypadku co najmniej jednego produktu wprowadzonego do obrotu lub co najmniej jednego produktu przygotowywanego do wprowadzenia na rynek. Produkty przygotowywane do wprowadzenia na rynek to produkty (lub usługi), które przedsiębiorstwa mają zamiar wprowadzić na rynek w krótkim lub średnim terminie.
8 Koncentracja powoduje powstanie stosunków wertykalnych, gdy co najmniej jedna strona uczestnicząca w koncentracji jest zaangażowana w działalność gospodarczą na rynku produktowym będącym rynkiem wyższego lub niższego szczebla w stosunku do rynku produktowego, na którym działa jakakolwiek inna strona uczestnicząca w koncentracji, w tym w opracowywanie produktów przygotowywanych do wprowadzenia na rynek. Stosunki wertykalne dotyczące tych produktów obejmują stosunki między produktami przygotowywanymi do wprowadzenia na rynek oraz stosunki między co najmniej jednym produktem wprowadzonym do obrotu lub co najmniej jednym produktem przygotowywanym do wprowadzenia na rynek.
9 O ile nie mają zastosowania zabezpieczenia lub wyłączenia określone w sekcji II.C niniejszego zawiadomienia.
10 Koncentracja spełniająca wszystkie warunki którejkolwiek z kategorii wymienionej w pkt 5 lit. a), b), c), d) lub e) będzie zasadniczo koncentracją kwalifikującą się do rozpatrzenia w ramach procedury uproszczonej. Nie oznacza to jednak, że jeżeli transakcja należy do jednej z tych kategorii, będzie można w odniesieniu do niej automatycznie zastosować procedurę uproszczoną. Na przykład transakcja może być objęta zakresem pkt 5 lit. b), ale jednocześnie powodować horyzontalne nakładanie się obszarów działalności, które przekracza progi określone w pkt 5 lit. d). W takim przypadku Komisja może przejść do zwykłej procedury kontroli łączenia przedsiębiorstw, w szczególności jeżeli nie występuje żadna z okoliczności przewidzianych w sekcji II.C.
11 Termin "bieżący obrót" odnosi się do obrotu osiąganego przez wspólne przedsiębiorstwo w chwili dokonywania zgłoszenia. Obrót wspólnego przedsiębiorstwa można określić na podstawie najaktualniejszych skontrolowanych sprawozdań finansowych spółek dominujących lub samego wspólnego przedsiębiorstwa, w zależności od dostępności odrębnych sprawozdań finansowych dotyczących zasobów połączonych we wspólnym przedsiębiorstwie. Termin "przewidywany obrót" odnosi się do obrotu, którego osiągnięcia oczekuje się w przeciągu trzech lat od chwili dokonania zgłoszenia.
12 Należy uwzględnić wszelkie aktywa, które zostały lub mają zostać przekazane w chwili dokonywania zgłoszenia do wspólnego przedsiębiorstwa, niezależnie od daty faktycznego przeniesienia takich aktywów do wspólnego przedsiębiorstwa.
13 Dotyczy to szeregu różnych sytuacji. Na przykład: - w przypadku wspólnego przejęcia spółki przejmowanej obrotem, który ma być brany pod uwagę, jest obrót tej spółki przejmowanej (wspólnego przedsiębiorstwa), - w przypadku utworzenia wspólnego przedsiębiorstwa, do którego spółki dominujące wnoszą swoją działalność, obrotem, który ma być brany pod uwagę, jest obrót z wniesionej działalności, - w przypadku wejścia do istniejącego wspólnego przedsiębiorstwa nowej kontrolującej strony, pod uwagę trzeba wziąć obrót wspólnego przedsiębiorstwa i obrót działalności wnoszonej przez nową spółkę dominującą (jeżeli istnieje).
14 Zob. przypis 11, w którym przedstawiono wskazówki dotyczące obliczania obrotu wspólnego przedsiębiorstwa oraz terminów "bieżący" i "przewidywany" obrót.
15 Zob. przypis 12.
16 Całkowita wartość aktywów wspólnego przedsiębiorstwa może zostać określona zgodnie z ostatnimi sporządzonymi i zatwierdzonymi bilansami każdej spółki dominującej. Określenie "aktywa" obejmuje: 1) wszystkie rzeczowe aktywa trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, które zostaną przeniesione do wspólnego przedsiębiorstwa (przykładem rzeczowych aktywów trwałych są zakłady produkcyjne, hurtownie lub punkty sprzedaży detalicznej oraz zapasy towarów; przykładem aktywów niematerialnych jest własność intelektualna, wartość firmy, produkty przygotowywane do wprowadzenia na rynek, programy badawczo-rozwojowe itp.) oraz 2) finansowanie, w tym dostęp do środków pieniężnych, lub kredyty w dowolnej wysokości, lub wszelkie zobowiązania wspólnego przedsiębiorstwa, jakich spółki dominujące wspólnego przedsiębiorstwa zgodziły się udzielić lub zagwarantować.
17 Zob. obwieszczenie Komisji w sprawie definicji rynku właściwego do celów wspólnotowego prawa konkurencji (Dz.U. C 372 z 9.12.1997, s. 5). Wszelkie zawarte w niniejszym zawiadomieniu odniesienia do działalności przedsiębiorstw na rynkach należy rozumieć jako działalność na rynkach wewnątrz EOG lub rynkach, które obejmują EOG, ale mogą też wykraczać poza EOG.
18 Zob. wytyczne Komisji w sprawie oceny niehoryzontalnych połączeń przedsiębiorstw na mocy rozporządzenia Rady w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. C 265 z 18.10.2008, s. 6), przypis 4. Do celów niniejszego zawiadomienia w odniesieniu do stosunków wertykalnych zwykle zakłada się, że nakłady są wykorzystywane bezpośrednio w produkcji własnej podmiotu niższego szczebla (tj. są one zintegrowane z produktem lub absolutnie niezbędne do produkcji produktu rynku niższego szczebla) lub że nakłady zostają odsprzedane przez przedsiębiorstwo działające na rynku niższego szczebla (np. dystrybutorów). Wyklucza to połączenia zdalne lub połączenia z usługami świadczonymi na rzecz różnych sektorów, takimi jak usługi dostarczania energii elektrycznej lub zbierania odpadów.
19 Progi dla przypadków horyzontalnego nakładania się obszarów działalności i stosunków wertykalnych stosuje się do wszelkich możliwych alternatywnych definicji rynku produktowego i rynku geograficznego, jakie mogą być rozważane. Ważne jest, aby zastosowane definicje rynku określone w zgłoszeniu były wystarczająco precyzyjne, aby uzasadnić ocenę, że progi te nie zostały przekroczone, oraz aby wszystkie możliwe alternatywne definicje rynku zostały wymienione (w tym rynki geograficzne węższe niż rynek krajowy).
20 Zob. przypis 17.
21 W celu uniknięcia wątpliwości, jeżeli niektóre z rynków, które potencjalnie można wziąć pod uwagę, a których dotyczy transakcja, spełniają warunki określone w pkt 5 lit. d) ppkt (i) lit. aa), a inne - warunki określone w pkt 5 lit. d) ppkt (i) lit. bb), uznaje się, że transakcja spełnia warunki określone w pkt 5 lit. d) ppkt (i).
22 Wskaźnik HHI oblicza się jako sumę kwadratów indywidualnych udziałów w rynku wszystkich firm na rynku. Zob. pkt 16 wytycznych Komisji w sprawie oceny horyzontalnego połączenia przedsiębiorstw na mocy rozporządzenia Rady w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. C 31 z 5.2.2004, s. 5). Jednak aby obliczyć zmianę wskaźnika HHI wynikającą z koncentracji, wystarczy od kwadratu sumy udziałów w rynku stron koncentracji (innymi słowy, kwadratu udziału w rynku, jaki ma po koncentracji podmiot powstały w wyniku połączenia) odjąć sumę kwadratów indywidualnych udziałów w rynku stron (ponieważ udziały w rynku wszystkich innych konkurentów pozostają niezmienione, nie mają one wpływu na wynik równania).
23 Zob. przypisy 17 i 18.
24 W celu uniknięcia wątpliwości, jeżeli niektóre z rynków, które potencjalnie można wziąć pod uwagę, a których dotyczy transakcja, spełniają warunki określone w pkt 5 lit. d) ppkt (ii) lit. aa), a inne - warunki określone w pkt 5 lit. d) ppkt (ii) lit. bb) lub pkt 5 lit. d) ppkt (ii) lit. cc), uznaje się, że transakcja spełnia warunki określone w pkt 5 lit. d) ppkt (ii).
25 Udział w nabyciu przedsiębiorstwa oblicza się, dzieląc (i) wolumen lub wartość zakupów produktów dokonywanych przez przedsiębiorstwo na rynku wyższego szczebla przez (ii) całkowitą wielkość rynku wyższego szczebla (pod względem wolumenu lub wartości).
26 Kategoria ta ma na celu uwzględnienie niewielkich przyrostów w istniejącej wcześniej integracji pionowej. Na przykład przedsiębiorstwo A prowadzące działalność na rynkach wyższego i niższego szczebla (z udziałem 45 % w każdym z nich) przejmuje przedsiębiorstwo B prowadzące działalność na tych samych rynkach wyższego i niższego szczebla (z udziałem 0,5 % w każdym z nich). Kategoria ta nie uwzględnia sytuacji, w których większa część integracji pionowej wynika z transakcji, nawet jeśli łączny udział w rynku wynosi poniżej 50 %, a zmiana wskaźnika HHI wynosi poniżej 150. Na przykład kategoria ta nie uwzględnia następującej sytuacji: przedsiębiorstwo A prowadzące działalność na rynku wyższego szczebla z 45-proc. udziałem w tym rynku oraz na rynku niższego szczebla z 0,5-proc. udziałem w tym rynku przejmuje przedsiębiorstwo B prowadzące działalność na rynku wyższego szczebla z 0,5-proc. udziałem w tym rynku oraz na rynku niższego szczebla z 45-proc. udziałem w tym rynku.
27 Jeżeli koncentracja należy do więcej niż jednej kategorii uproszczonej, strony zgłaszające powinny wyraźnie zaznaczyć to w formularzu zgłoszeniowym.
28 Takie nakładanie się obszarów działalności lub stosunki mogą jednak prowadzić do koordynacji, o której mowa w art. 2 ust. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, i należy je uwzględnić zgodnie z pkt 19 niniejszego zawiadomienia.
29 Zob. przypis 17.
30 W celu uniknięcia wątpliwości, jeżeli niektóre z rynków, które potencjalnie można wziąć pod uwagę, a których dotyczy transakcja, spełniają warunki określone w pkt 8 lit. b) ppkt (i), a inne - warunki określone w pkt 8 lit. b) ppkt (ii), uznaje się, że transakcja spełnia warunki określone w pkt 8 lit. b).
31 Koncentracja spełniająca wszystkie warunki którejkolwiek z kategorii wymienionych w pkt 8 lub 9 będzie zasadniczo koncentracją kwalifikującą się do objęcia klauzulą elastyczności. Nie oznacza to jednak, że jeżeli transakcja należy do jednej z tych kategorii, będzie można w odniesieniu do niej automatycznie zastosować procedurę uproszczoną. Na przykład transakcja może być objęta zakresem pkt 9, ale jednocześnie powodować horyzontalne nakładanie się obszarów działalności, które przekracza progi określone w pkt 5 lit. d) lub pkt 8. W takim przypadku Komisja może nie zgodzić się na zbadanie sprawy w ramach procedury uproszczonej.
32 Zob. przypis 13.
33 Zob. przypis 11, w którym przedstawiono wskazówki dotyczące obliczania obrotu wspólnego przedsiębiorstwa oraz terminów "bieżący" i "przewidywany" obrót.
34 Zob. przypis 12.
35 Zob. przypis 16.
36 W przypadkach objętych pkt 5 lit. a), jeżeli działalność stron uczestniczących w koncentracji powoduje horyzontalne nakładanie się obszarów działalności lub powstanie stosunków wertykalnych, strony zgłaszające mają obowiązek przedstawienia wszystkich danych i informacji dotyczących definicji takich rynków.
37 Zob. pkt 28.
38 Podobnie jak w przypadku wszystkich innych zgłoszeń Komisja może odwołać decyzję w formie uproszczonej, jeżeli jest ona oparta na nieprawidłowych informacjach, za które odpowiedzialne jest jedno z zainteresowanych przedsiębiorstw, jak określono w art. 6 ust. 3 lit. a) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
39 Rynki produktowe kwalifikują się jako ściśle powiązane rynki sąsiadujące, jeżeli dane produkty są w stosunku do siebie komplementarne lub gdy należą one do grupy produktów, które są zazwyczaj kupowane przez jedną grupę klientów, z tym samym przeznaczeniem końcowym.
40 Zob. wytyczne Komisji w sprawie oceny niehoryzontalnych połączeń przedsiębiorstw na mocy rozporządzenia Rady w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. C 265 z 18.10.2008, s. 6), pkt 25 i sekcja V.
41 Zob. wytyczne Komisji w sprawie oceny horyzontalnego połączenia przedsiębiorstw na mocy rozporządzenia Rady w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. C 31 z 5.2.2004, s. 5) oraz wytyczne Komisji w sprawie oceny niehoryzontalnych połączeń przedsiębiorstw na mocy rozporządzenia Rady w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. C 265 z 18.10.2008, s. 6).
42 Zob. wytyczne Komisji w sprawie oceny horyzontalnego połączenia przedsiębiorstw na mocy rozporządzenia Rady w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. C 31 z 5.2.2004, s. 5), pkt 17, oraz wytyczne Komisji w sprawie oceny niehoryzontalnych połączeń przedsiębiorstw na mocy rozporządzenia Rady w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. C 265 z 18.10.2008, s. 6), pkt 36. Obecność na rynku można uznać za znaczącą, jeżeli udział konkurenta wynosi co najmniej 5 %.
43 Zob. decyzja Komisji z dnia 19 września 2019 r., sprawa M.8674, BASF/Solvay's Polyamide Business, motyw 475.
44 Zob. wytyczne Komisji w sprawie oceny horyzontalnego połączenia przedsiębiorstw na mocy rozporządzenia Rady w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. C 31 z 5.2.2004, s. 5), pkt 37.
45 Zob. wytyczne Komisji w sprawie oceny horyzontalnego połączenia przedsiębiorstw na mocy rozporządzenia Rady w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. C 31 z 5.2.2004, s. 5), pkt 28.
46 Zob. wytyczne Komisji w sprawie oceny horyzontalnego połączenia przedsiębiorstw na mocy rozporządzenia Rady w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. C 31 z 5.2.2004, s. 5), pkt 37, oraz wytyczne Komisji w sprawie oceny niehoryzontalnych połączeń przedsiębiorstw na mocy rozporządzenia Rady w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. C 265 z 18.10.2008, s. 6), pkt 7 i pkt 26 lit. c).
47 Zob. wytyczne Komisji w sprawie oceny horyzontalnego połączenia przedsiębiorstw na mocy rozporządzenia Rady w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. C 31 z 5.2.2004, s. 5), pkt 38, oraz wytyczne Komisji w sprawie oceny niehoryzontalnych połączeń przedsiębiorstw na mocy rozporządzenia Rady w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. C 265 z 18.10.2008, s. 6), pkt 26 lit. a).
48 Zob. wytyczne Komisji w sprawie oceny horyzontalnego połączenia przedsiębiorstw na mocy rozporządzenia Rady w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. C 31 z 5.2.2004, s. 5), pkt 38, oraz wytyczne Komisji w sprawie oceny niehoryzontalnych połączeń przedsiębiorstw na mocy rozporządzenia Rady w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. C 265 z 18.10.2008, s. 6), pkt 26 lit. a).
49 Zob. wytyczne Komisji w sprawie oceny horyzontalnego połączenia przedsiębiorstw na mocy rozporządzenia Rady w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. C 31 z 5.2.2004, s. 5), pkt 58.
50 Zob. wytyczne Komisji w sprawie oceny horyzontalnego połączenia przedsiębiorstw na mocy rozporządzenia Rady w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. C 31 z 5.2.2004, s. 5), pkt 36, oraz wytyczne Komisji w sprawie oceny niehoryzontalnych połączeń przedsiębiorstw na mocy rozporządzenia Rady w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. C 265 z 18.10.2008, s. 6), pkt 29, 49 i 75.
51 Zob. wytyczne Komisji w sprawie oceny horyzontalnego połączenia przedsiębiorstw na mocy rozporządzenia Rady w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. C 31 z 5.2.2004, s. 5), pkt 39 i nast., oraz wytyczne Komisji w sprawie oceny niehoryzontal- nych połączeń przedsiębiorstw na mocy rozporządzenia Rady w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. C 265 z 18.10.2008, s. 6), pkt 26.
52 Decyzja Komisji z dnia 17 grudnia 2008 r., sprawa M.5141, KLM/Martinair, motywy 14-22.
53 Decyzja Komisji z dnia 18 września 2002 r., sprawa M.2908, Deutsche Post/DHL (II).
54 Koncentracja prowadzi do powstania stosunku niehoryzontalnego, w przypadku gdy działalność stron uczestniczących w koncentracji pozostaje w stosunku, który nie jest horyzontalnym nakładaniem się obszarów działalności.
55 Zob. załącznik II do rozporządzenia wykonawczego.