(2022/C 142/01)
(Dz.U.UE C z dnia 30 marca 2022 r.)
RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 1 , w szczególności art. 4 ust. 3 oraz art. 6 ust. 1 i art. 6 ust. 5 lit. c),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 4 kwietnia 2017 r. Europejski Bank Centralny (EBC) przyjął zalecenie Europejskiego Banku Centralnego EBC/2017/10 2 (zwane dalej "zaleceniem w sprawie opcji i swobód uznania"), w którym ustanowił wspólne specyfikacje dla wykonywania niektórych opcji i swobód uznania przewidzianych w prawie Unii przez właściwe organy krajowe w stosunku do mniej istotnych instytucji. Na mocy ustawodawstwa uchwalonego od czasu przyjęcia zalecenia w sprawie opcji i swobód uznania niektóre opcje i swobody uznania przewidziane w prawie Unii, które były uwzględnione w tym zaleceniu, zostały zmienione lub zlikwidowane, a ponadto zaktualizowany został Przewodnik EBC w sprawie opcji i swobód uznania przewidzianych w prawie Unii z 2016 r. (zwany dalej "Przewodnikiem EBC"). Konieczne jest zatem wprowadzenie pewnych zmian do zalecenia w sprawie opcji i swobód uznania.
(2) W odniesieniu do opcji i swobód uznania dotyczących nadzoru skonsolidowanego oraz zwolnień w zakresie wymogów ostrożnościowych, zgodnie ze specyfikacjami określonymi w rozdziale 1 sekcji II Przewodnika EBC, należy zachęcać właściwe organy krajowe do przyjęcia ostrożnego podejścia w razie przyznawania zwolnień na zasadzie indywidualnej. Zasady dotyczące identyfikacji organu sprawującego nadzór skonsolidowany oraz metod i zakresu konsolidacji i subkonsolidacji również powinny być stosowane w sposób zgodny z Przewodnikiem EBC.
(3) W odniesieniu do zwolnień od wymogów dotyczących płynności na poziomie transgranicznym EBC zaleca szczególne podejście dla mniej istotnych instytucji, mając na uwadze, że nie wszystkie specyfikacje dla oceny wniosków zawarte w Przewodniku EBC są właściwe dla tych instytucji.
(4) EBC zaleca spójne i ostrożne podejście w odniesieniu do opcji i swobód uznania związanych z wymogami w zakresie funduszy własnych, zgodnie ze specyfikacjami zawartymi w rozdziale 2 sekcji II Przewodnika EBC. Aby odzwierciedlić specyfikę mniej istotnych instytucji w odniesieniu do wymaganego marginesu nadwyżki kapitału na potrzeby obniżenia funduszy własnych, konieczne są pewne korekty tych specyfikacji.
(5) EBC zaleca spójne i ostrożne podejście w odniesieniu do opcji i swobód uznania dotyczących wymogów dotyczących płynności, które powinno być zgodne ze specyfikacjami, o których mowa w rozdziale 6 sekcji II Przewodnika EBC, ponieważ te opcje i swobody uznania mają wpływ na obliczanie wymogów pokrycia wypływów netto, np. poprzez określenie sposobu traktowania poszczególnych wpływów i wypływów.
(6) Jeżeli chodzi o wypływy z tytułu produktów związanych z pozabilansowym finansowaniem handlu, do przewodnika EBC dodano specyfikacje mające na celu uwzględnienie nowej polityki EBC, która dopuszcza większą elastyczność w określaniu wskaźników wypływów. W związku z tym, aby zapewnić spójne stosowanie wskaźników wypływów w odniesieniu do ekspozycji pozabilansowych związanych z finansowaniem handlu wśród istotnych i mniej istotnych instytucji, właściwe organy krajowe powinny stosować się do specyfikacji zawartych w Przewodniku EBC.
(7) W odniesieniu do wskaźników wypływów mających mieć zastosowane do stabilnych depozytów detalicznych pewne czynniki utrudniały praktyczne zastosowanie swobody uznania, o której mowa w postanowieniach art. 13 rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/445 (EBC/2016/4) 3 , na podstawie których właściwe organy mogą upoważnić instytucje do stosowania wskaźnika wypływów wynoszącego 3 % w odniesieniu do stabilnych depozytów detalicznych objętych systemem gwarantowania depozytów, pod warunkiem udzielenia uprzedniej zgody przez Komisję Europejską zgodnie z art. 24 ust. 4 i 5 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/61 4 . Konieczne są dalsze dowody i dalsza analiza w celu wykazania, że wskaźniki wypływów w odniesieniu do stabilnych depozytów detalicznych objętych systemem gwarantowania depozytów, o których mowa w art. 24 ust. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/61, wynosiłyby poniżej 3 % w każdym okresie występowania warunków skrajnych zgodnych ze scenariuszami, o których mowa w art. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/61. Wobec braku takich dowodów i analiz postanowienia ogólnie określające wskaźnik wypływów na poziomie 3 % zostały usunięte z wytycznych Europejskiego Banku Centralnego EBC/2017/9 5 dotyczących wykonywania opcji i swobód uznania przewidzianych w prawie Unii przez właściwe organy krajowe w odniesieniu do mniej istotnych instytucji. Stanowisko EBC wobec tej opcji przedstawiono w sekcji III Przewodnika EBC. Aby zapewnić spójne wykonywanie opcji i swobód uznania w odniesieniu do istotnych i mniej istotnych instytucji, właściwe organy krajowe powinny przyjąć to samo stanowisko.
(8) W odniesieniu do opcji i swobód uznania związanych ze wskaźnikiem dźwigni EBC zaleca spójne i ostrożne podejście, zgodne ze specyfikacjami określonymi w rozdziale 3 sekcji I oraz w rozdziale 7 sekcji II Przewodnika EBC.
(9) W odniesieniu do opcji i swobód uznania dotyczących pośrednich jednostek dominujących oraz możliwości zezwolenia przez właściwe organy co najmniej dwóm instytucjom w Unii wchodzącym w skład tej samej grupy z państwa trzeciego na posiadanie dwóch pośrednich unijnych jednostek dominujących zgodnie z art. 21b ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 6 , a także w odniesieniu do znaczenia takiej możliwości w przypadku mniej istotnych instytucji, EBC zaleca, aby właściwe organy krajowe przyjęły podejście spójne z podejściem określonym w rozdziale 9 sekcji II Przewodnika EBC w celu zapewnienia równych warunków konukrencji.
(10) W odniesieniu do opcji i swobód uznania związanych z wymogami sprawozdawczymi wobec instytucji, w szczególności dotyczących wyceny aktywów i pozycji pozabilansowych oraz odstępstw od wymogów sprawozdawczych, EBC zaleca, aby właściwe organy krajowe stosowały podejście określone w rozdziale 8 sekcji II Przewodnika EBC, tak aby zapewnić zarówno spójne stosowanie standardów polityki w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego, jak i równe warunki konkurencji.
(11) W odniesieniu do opcji i swobód uznania związanych z zarządzaniem zalecenie w sprawie opcji i swobód uznania powinno zostać zmienione w celu uwzględnienia zmian legislacyjnych dotyczących polityki nadzorczej wobec finansowych spółek holdingowych (finansowych spółek holdingowych o działalności mieszanej).
(12) Zalecenie EBC/2017/10 powinno zatem zostać odpowiednio zmienione,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
Christine LAGARDE | |
Prezes EBC |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.142.1 |
Rodzaj: | Zalecenie |
Tytuł: | Zalecenie Europejskiego Banku Centralnego z dnia 25 marca 2022 r. zmieniające zalecenie EBC/2017/10 w sprawie wspólnych specyfikacji dla wykonywania niektórych opcji i swobód uznania przewidzianych w prawie Unii przez właściwe organy krajowe w stosunku do mniej istotnych instytucji (EBC/2022/13) |
Data aktu: | 25/03/2022 |
Data ogłoszenia: | 30/03/2022 |
Data wejścia w życie: | 30/03/2022 |