Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2021/C 94/02)
(Dz.U.UE C z dnia 19 marca 2021 r.)
Pismem z dnia 5 lutego 2021 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Rumunię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i towarzyszącego mu pisma na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Greffe
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIE
Faks + 32 22961242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom Rumunii. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
Complexul Energetic Oltenia SA jest przedsiębiorstwem publicznym prowadzącym działalność w zakresie wydobycia węgla brunatnego, wytwarzania energii elektrycznej i lokalnego zaopatrzenia w ciepło w południowozachodnim regionie Oltenia.
Przedsiębiorstwo CE Oltenia powstało w 2011 r. w następstwie połączenia czterech przedsiębiorstw publicznych, które obecnie stanowią odrębne działy i składają się z czterech elektrowni i jednego działu wydobycia węgla brunatnego. CE Oltenia sprzedaje energię elektryczną we wszystkich segmentach rynku krajowego/na platformach zarządzanych przez operatora rynku (OPCOM) lub operatora systemu przesyłowego (Transelectrica).
CE Oltenia eksploatuje obecnie cztery starsze elektrownie o łącznej mocy 3 570 MW znajdujące się w miejscowościach: Rovinari, Turceni, Isalnita i Craiova. Elektrownie te są zasilane węglem brunatnym, wydobywanym w dziewięciu odkrywkach. Przedsiębiorstwo zatrudnia 12 350 pracowników, w tym 7 451 w górnictwie i 3 821 w produkcji energii elektrycznej.
W następstwie decyzji Komisji z dnia 24 lutego 2020 r. zatwierdzającej pożyczkę na ratowanie w wysokości 251 mln EUR. Rumunia zgłosiła pomoc restrukturyzacyjną w wysokości 1,33 mld EUR, składającą się z 0,77 mld EUR w formie dotacji, 0,31 mld EUR pożyczki gwarantowanej przez państwo oraz niezwróconej pożyczki na ratowanie w wysokości 0,25 mld EUR.
Plan restrukturyzacji obejmuje lata 2021-2030, ale okres pomocy na restrukturyzację obejmuje jedynie lata od 20212025. Plan restrukturyzacji przewiduje następujące środki, które mają zostać wdrożone w okresie restrukturyzacji:
Kwota środków finansowych potrzebnych na pokrycie kosztów restrukturyzacji, które mają zostać poniesione w pięcioletniej fazie wdrażania, wynosi 3,5 mld EUR.
Na obecnym etapie istnieją wątpliwości, czy spełnione zostały warunki dotyczące zgodności z rynkiem wewnętrznym zgodnie z art. 107 ust. 3 lit. c) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w odniesieniu do pomocy na restrukturyzację, określone w Wytycznych dotyczących pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw niefinansowych znajdujących się w trudnej sytuacji 1 . Władze rumuńskie nie zgłosiły ważnego planu restrukturyzacji, który gwarantowałby długoterminową rentowność przedsiębiorstwa na koniec trwania planu (2025 r.), potwierdzoną zadowalającym zwrotem z kapitału. Wobec braku zewnętrznego finansowania ze strony inwestorów rynkowych lub instytucji finansowych pojawiają się również wątpliwości co do tego, czy przedsiębiorstwo CE Oltenia wnosi wystarczający i dostrzegalny wkład własny w pokrycie kosztów restrukturyzacji, składający się z rzeczywistych i pewnych zasobów finansowych wykraczających poza oczekiwane przychody ze sprzedaży, tak aby zapewnić proporcjonalność pomocy. Aktualnie akcjonariusze mniejszościowi nie mają wkładu w realizację planu - odnieśliby jednak korzyść z ewentualnych dodatkowych środków pomocy na restrukturyzację. Na obecnym etapie odpowiednie środki ograniczające zakłócenia konkurencji, poza zamknięciem działalności przynoszącej straty, nie są ponadto jasno sprecyzowane.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2021.94.10 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Rumunia - Pomoc państwa SA.59974 (2020/N) (ex SA.58053 (2020/PN)) - Restrukturyzacja Complexul Energetic Oltenia SA (CE Oltenia) Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. |
| Data aktu: | 19/03/2021 |
| Data ogłoszenia: | 19/03/2021 |