(Dz.U.UE C z dnia 8 marca 2021 r.)
Przedmowa
W prawodawstwie Unii przewidziano zbiór zharmonizowanych przepisów w celu zapewnienia, by żywność i pasze były bezpieczne i zdrowe, a działania, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo w łańcuchu rolno-spożywczym lub ochronę interesów konsumentów w związku z żywnością i informacjami dotyczącymi żywności, były prowadzone zgodnie z określonymi wymogami. Istnieją również przepisy Unii mające na celu zapewnienie wysokiego poziomu zdrowia ludzi, zwierząt i roślin, jak również dobrostanu zwierząt w całym łańcuchu rolno-spożywczym oraz we wszystkich tych obszarach działalności, w których kluczowym celem jest zwalczanie zagrożenia rozprzestrzeniania się chorób zwierząt, mogących przenosić się w niektórych przypadkach na ludzi, lub agrofagów stanowiących zagrożenie dla roślin lub produktów roślinnych, a także zapewnienie ochrony środowiska przed ryzykiem, jakie mogą stwarzać organizmy zmodyfikowane genetycznie (GMO) oraz środki ochrony roślin. Prawidłowe stosowanie takich przepisów, zwanych dalej łącznie "prawodawstwem Unii dotyczącym łańcucha rolno-spożywczego", przyczynia się do funkcjonowania rynku wewnętrznego.
W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 1 ustanowiono zharmonizowane ramy unijne dotyczące organizacji kontroli urzędowych oraz czynności urzędowych innych niż kontrole urzędowe w całym łańcuchu rolno-spożywczym.
Art. 109. rozporządzenia (UE) 2017/625 stanowi, że państwa członkowskie zapewniają przeprowadzanie przez właściwe organy kontroli urzędowych regulowanych tym rozporządzeniem na podstawie wieloletnich krajowych planów kontroli (WKPK), których przygotowanie i wykonanie jest koordynowane na całym ich terytorium.
Art. 110. ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625 stanowi, że wieloletnie krajowe plany kontroli przygotowuje się w celu zapewnienia, by zostały zaplanowane kontrole urzędowe we wszystkich obszarach regulowanych przepisami, o których mowa w art. 1 ust. 2, a także zgodnie z kryteriami określonymi w art. 9 oraz z przepisami art. 18-27.
W art. 110 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/625 ustanowiono zasady dotyczące informacji ogólnych, które mają być zawarte w WKPK, a w art. 111 ust. 2 - zasady dotyczące przygotowywania, aktualizacji i przeglądu WKPK.
W świetle doświadczenia uzyskanego z wykonania WKPK, z audytów właściwych organów w państwach członkowskich przeprowadzanych zgodnie z art. 4 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 oraz przez ekspertów Komisji na podstawie art. 45 tego rozporządzenia, jak również z informacji zawartych w corocznych sprawozdaniach składanych przez państwa członkowskie na podstawie art. 44 tego rozporządzenia należy opracować niniejsze wytyczne dotyczące sporządzania WKPK.
W związku z tym niniejsze wytyczne powinny koncentrować się na elementach WKPK, które mają obowiązywać w państwach członkowskich w celu spełniania wymogów rozporządzenia (UE) 2017/625, a w szczególności wymogów art. 111, który określa zasady przygotowywania, aktualizacji i przeglądu WKPK.
Celem WKPK jest również ustanowienie solidnej podstawy dla audytów właściwych organów zgodnie z art. 6 rozporządzenia (UE) 2017/625 oraz dla Komisji w celu przeprowadzania kontroli w państwach członkowskich zgodnie z art. 116 tego rozporządzenia.
Komisja będzie poddawać niniejsze wytyczne przeglądowi i w razie konieczności zaktualizuje je po otrzymaniu i zbadaniu WKPK oraz w świetle doświadczenia państw członkowskich w wykonywaniu rozporządzenia (UE) 2017/625.
Niniejsze wytyczne mają na celu pomóc organom krajowym w stosowaniu art. 109-111 rozporządzenia (UE) 2017/625. Jedynie Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej jest upoważniony do interpretowania prawa Unii w wiążący sposób.
Spis treści
A. Cel wytycznych
B. Definicje
C. Wytyczne dotyczące wymogów prawnych odnoszących się do wkpk
1. Zakres stosowania WKPK
2. Jednolity zintegrowany WKPK
3. Gromadzenie informacji podczas wykonywania WKPK i składania sprawozdań
4. Okresowość (długość cyklu planowania)
5. Ogólne wymogi dotyczące WKPK
D. Ogólne wytyczne dotyczące treści wkpk
1. Strategia i kontekst
1.1. Cele strategiczne WKPK
1.2. Kategoryzacja ryzyka
2. Ramy strukturalne dla kontroli urzędowych
2.1. Wyznaczenie właściwych organów
2.2. Delegowanie zadań jednostkom upoważnionym (lub osobom fizycznym)
3. Ogólna organizacja kontroli urzędowych i zarządzanie nimi
3.1. Systemy kontroli i czynności koordynacyjne
3.2. Spełnienie kryteriów operacyjnych
3.3. Szkolenie pracowników przeprowadzających kontrole urzędowe
3.4. Udokumentowane procedury
4. Zarządzanie incydentami/sytuacjami nadzwyczajnymi
4.1. Operacyjne plany awaryjne
4.2. Organizacja współpracy i wzajemnej pomocy
Poza powyższymi definicjami, do celów niniejszych wytycznych odsyła się również do następujących definicji:
Lit. a)-c) ppkt (i) powyżej mogą mieć również zastosowanie w przypadku delegowania zadań osobom fizycznym (art. 30 i 33 rozporządzenia (UE) 2017/625).
Gdy te same zadania w zakresie kontroli urzędowych deleguje się kilku jednostkom upoważnionym lub osobom fizycznym, delegowanie takich zadań można, do celów WKPK, opisać w odniesieniu do kategorii jednostki upoważnionej lub osoby fizycznej. W tym przypadku nie jest wymagane umieszczenie w planie wyczerpującego i aktualnego wykazu jednostek upoważnionych lub osób fizycznych, którym powierzono zadania w zakresie kontroli urzędowych, lecz powinien on być prowadzony przez odpowiednie właściwe organy.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2021.78.1 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Zawiadomienie Komisji w sprawie wytycznych dotyczących wykonywania wymogów odnoszących się do wieloletnich krajowych planów kontroli określonych w art. 109-111 rozporządzenia (UE) 2017/625. |
| Data aktu: | 04/03/2021 |
| Data ogłoszenia: | 08/03/2021 |
| Data wejścia w życie: | 04/03/2021 |