(2021/C 60/02)(Dz.U.UE C z dnia 19 lutego 2021 r.)
Pismem z dnia 3 marca 2020 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Francję o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, dotyczącego wyżej wspomnianego środków pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i towarzyszącego mu pisma na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Greffe
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIE
Faks + 32 22961242
Stateaidgreffe@ec.europa.eu
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom Francji. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
Procedura
Pismem z dnia 20 marca 2017 r. Komisja otrzymała skargę dotyczącą potencjalnej pomocy udzielanej od 2007 r. przez lokalne organy publiczne na rzecz przedsiębiorstwa Ryanair w związku z jego działalnością w porcie lotniczym Béziers. W skardze wspomniano również o wsparciu finansowym rzekomo otrzymywanym przez kolejne podmioty zarządzające portem lotniczym, mianowicie Izbę Handlowo-Przemysłową Béziers (zwaną dalej "CCIB") w latach 2007-2009 oraz Syndicat mixte Aéroport Béziers-Cap d'Agde - Hérault Occitanie od 2009 do 2020 r.
Pismem z dnia 24 marca 2017 r. Komisja przesłała władzom francuskim wersję skargi nieobjętą klauzulą poufności i wezwała je do przedstawienia wyjaśnień w odniesieniu do środków, których dotyczyła skarga. Władze francuskie udzieliły odpowiedzi w pismach z dnia 29 września 2017 r., 28 listopada 2017 r. oraz 29 stycznia 2018 r.
Pismami z dnia 17 grudnia 2018 r. i 27 czerwca 2019 r. Komisja zwróciła się do władz francuskich o dodatkowe informacje. Władze francuskie przesłały swoje odpowiedzi odpowiednio w pismach z dnia 24 kwietnia 2018 r. i 16 września 2019 r.
Opis środków pomocy, w odniesieniu do której Komisja wszczyna postępowanie
Po przeanalizowaniu dostępnych informacji Komisja doszła do wniosku, że konieczne jest wszczęcie formalnego postępowania wyjaśniającego w celu zbadania wszystkich wkładów finansowych dokonanych przez poszczególne organy publiczne na rzecz kolejnych operatorów portu lotniczego Béziers w latach 2008-2020. Formalne postępowanie wyjaśniające wszczęto również w celu oceny potencjalnej pomocy przyznanej przedsiębiorstwu Ryanair przez port lotniczy Béziers w ramach kilku umów marketingowych i umów o świadczenie usług portu lotniczego zawartych w latach 2007-2020.
Po pierwsze, organy zarządzające portem lotniczym Béziers skorzystały w latach 2008-2020 z pomocy operacyjnej w wysokości około [...] * EUR.
Po drugie, port lotniczy Béziers zawarł szereg umów o świadczenie usług portu lotniczego z przedsiębiorstwem Ryanair (w latach 2007, 2011 i 2014) w celu ustalenia wysokości opłat należnych od przedsiębiorstwa lotniczego za usługi portu lotniczego. Port lotniczy zawarł również kilka umów marketingowych z Airport Marketing Services (spółką zależną należącą w całości do przedsiębiorstwa Ryanair) w celu promowania ruchu lotniczego w porcie lotniczym Béziers przynajmniej w latach 2009-2020.
Ocena środków pomocy
Jeżeli chodzi o wsparcie finansowe dla portu lotniczego, Komisja nie może wykluczyć, że wszystkie transfery finansowe, które przyczyniły się do obniżenia kosztów operacyjnych operatorów portu lotniczego, stanowią pomoc państwa. Na podstawie Wytycznych wspólnotowych z 2005 r. dotyczących finansowania portów lotniczych i pomocy państwa na rozpoczęcie działalności dla przedsiębiorstw lotniczych oferujących przeloty z regionalnych portów lotniczych 1 Komisja ma w szczególności wątpliwości co do wpływu tych środków na osiągnięcie jasno określonego celu leżącego we wspólnym interesie. Na podstawie Wytycznych z 2014 r. dotyczących pomocy państwa na rzecz portów lotniczych i przedsiębiorstw lotniczych 2 Komisja ma wątpliwości w szczególności co do stosowności środków, ich efektu zachęty i proporcjonalności.
Jeżeli chodzi o umowy marketingowe i umowy o świadczenie usług portu lotniczego zawarte z przedsiębiorstwami Airport Marketing Services i Ryanair, które w rzeczywistości są pojedynczym beneficjentem przedmiotowych środków, Komisja ma wątpliwości, czy podpisując je, operatorzy portu lotniczego postępowali jak ostrożni inwestorzy działający zgodnie z zasadami gospodarki rynkowej lub jak nabywcy publiczni, którzy rzeczywiście potrzebują zakupić usługi po cenie rynkowej.
Komisja uważa również na tym etapie, że nie zostały spełnione warunki zgodności pomocy na rozpoczęcie działalności określone w Wytycznych wspólnotowych z 2005 r. dotyczących finansowania portów lotniczych i pomocy państwa na rozpoczęcie działalności dla przedsiębiorstw lotniczych oferujących przeloty z regionalnych portów lotniczych. Nie oceniono między innymi długoterminowej rentowności połączeń w kontekście stopniowego zmniejszania pomocy, a intensywność i czas trwania środków wydają się niezgodne z warunkami określonymi w wyżej wymienionych wytycznych. Na podstawie Wytycznych z 2014 r. dotyczących pomocy państwa na rzecz portów lotniczych i przedsiębiorstw lotniczych Komisja ma w szczególności wątpliwości co do stosowności środków i ich proporcjonalności.
Zgodnie z art. 16 rozporządzenia Rady (UE) 2015/1589 3 wszelka niezgodna z prawem pomoc może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.
TEKST PISMA
grafika